Έντυπη Έκδοση

Φιλότεχνες με άδειες τσέπες

Ο επισκέπτης της Art Athina είναι νεαρή γυναίκα, 26 με 35 ετών, ανώτατης μόρφωσης. Δεν είναι η ίδια εικαστικός, ωστόσο επισκέπτεται την ετήσια διοργάνωση διεθνούς σύγχρονης τέχνης για να ενημερωθεί και να απολαύσει τα έργα. Είναι φιλότεχνη, αλλά, δυστυχώς, δεν αγοράζει.

Τουλάχιστον όχι τόσο όσο θα ήθελαν οι διοργανωτές, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης. Γιατί μπορεί όντως να αποδεικνύεται πια και στα νούμερα ο πολιτιστικός χαρακτήρας της Art Athina, η συνάντηση όμως, ας μην ξεχνάμε, έχει πρωτίστως εμπορικό χαρακτήρα.

Αυτά είναι, συνοπτικά, τα συμπεράσματα της ενδιαφέρουσας πρώτης έρευνας (με ερωτηματολόγιο) για το κοινό της Art Athina. Πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της περσινής διοργάνωσης (13-16 Μαΐου) από την εταιρεία «Let museums know». Συλλέχτηκαν 1.200 ερωτηματολόγια, από τα οποία χρησιμοποιήθηκαν -ως έγκυρα- τα 500. Να θυμίσουμε ότι συμμετείχαν 57 γκαλερί από 11 χώρες του κόσμου. Και πάλι, όμως, δεν ίδρωσε το αυτί των αρμοδίων του Τουρισμού. Από το 2009 το τότε αυτόνομο υπουργείο Τουρισμού χρωστάει στην Art Athina τα συμφωνηθέντα, που ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ... Χρέη που δεν παραγράφονται.

Εντυπωσιακή αύξηση

Σε σχέση με τη διοργάνωση του 2009, η περσινή Art Athina αύξησε εντυπωσιακά το κοινό της. Ενας στους δύο περσινούς επισκέπτες (συνολικά σχεδόν 16.000 άτομα) διάβαινε για πρώτη φορά το κατώφλι της. «Η ανανέωση του κοινού είναι σαφής», σχολιάζει ο Αλέξανδρος Ι. Στάνας, γενικός διευθυντής της ελληνικής φουάρ. «Η δυναμική του κοινού της Art Athina είναι μεγάλη και στο μέλλον θα αναδειχθεί μια νέα γενιά αγοραστών», καταλήγει.

Πράγματι, έχουν βάση τα λεγόμενά του. Διότι το 33,1% των επισκεπτών είναι 26-35 ετών, ακολουθούν (21%) οι 19-25 ετών και 20,2% είναι 36-45 ετών. Επομένως το κοινό της Art Athina ανήκει στη συντριπτική πλειονότητά του στις πιο παραγωγικές τάξεις.

Οι γυναίκες κυριαρχούν. Είναι 62% έναντι 38% των αντρών. Σχεδόν οι μισοί επισκέπτες (46,2%) έχουν ένα πτυχίο, ενώ το 24,8% έχουν κάνει μεταπτυχιακές σπουδές και ένα 8,2% διδακτορικό. Το 28,5% δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στο χώρο των εικαστικών, ενώ ένα 71,5% όχι. Είναι ένα κοινό, λοιπόν, που θα έπρεπε να ενδιαφέρει πολύ το ΥΠΠΟΤ, μετά και τα απογοητευτικά συμπεράσματα της πρόσφατης έρευνας για τον πολιτισμό («Ε», 6/10).

Οι επισκέπτες ενδιαφέρονται περισσότερο για τη ζωγραφική (85,71%) και ακολουθούν η φωτογραφία (51,01%), η γλυπτική (37,31%), οι εγκαταστάσεις (30,21%), η χαρακτική (21,01%) και το βίντεο (15,91%). Η ζωγραφική (79,31%) και η φωτογραφία (29,41%) κυριαρχούν και στις αγοραστικές επιλογές.

Βέβαια από το δείγμα των ερωτηθέντων μόνον ένα 11,21% δήλωσαν ότι αγοράζουν συχνά τέχνη. «Σπάνια», δήλωσαν το 51,51%. Και «ποτέ» το υπόλοιπο 37,31%. Ειδικότερα, από τους 500 που συμμετείχαν στην έρευνα, μόνο το 1,41% αγόρασαν έργα στην περσινή Art Athina.

Το κοινό της διοργάνωσης είναι φιλότεχνο. Επισκέπτεται συχνά γκαλερί (45,5%) και μουσεία (54,2%), ενώ το 94,2% δηλώνουν ότι θα επισκεφτούν την επόμενη Art Athina, η οποία θα φιλοξενηθεί στον ίδιο χώρο στο Π. Φάληρο (43,4% δήλωσαν πολύ ικανοποιημένοι από αυτόν) από τις 12 έως τις 15 Μαΐου. Ήδη οι διοργανωτές απηύθυναν ανοιχτή πρόσκληση στους πολιτιστικούς φορείς και στα μουσεία που θα συμμετάσχουν, να καταθέσουν τις προτάσεις τους για το παράλληλο εκθεσιακό πρόγραμμα. Και κάτι που ενδιαφέρει τους επαγγελματίες της ενημέρωσης. Το κοινό ενημερώθηκε για τη διοργάνωση από το Ιντερνετ (27,4%), από στόμα σε στόμα (23,5%), από προσκλήσεις (19,9%), από τις εφημερίδες (19,1%), από τα free press (17,9%) και από τα περιοδικά (10,5%). Τα social media κάνουν τη διαφορά. Από τους πολιτιστικούς θεσμούς της χώρας, η Art Athina έχει τα περισσότερα μέλη στο Facebook (8.400 άτομα), ενώ μεγάλες επισκεψιμότητες συγκεντρώνει και το site της.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά