Έντυπη Έκδοση

Εν τη ρίμα του λόγου / Ρεμπέτικο

Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος

Στίχοι: Νίκος Γκάτσος. Ερμηνεία: Τάκης Μπίνης, Νίκος Δημητράτος, Κώστας Τσίγκος, Κώστας Χατζόπουλος, Νίκος Μαρκόπουλος, Σωτηρία Λεονάρδου, Σταύρος Ξαρχάκος, Α 1983

Η μουσική και τα τραγούδια για την ομότιτλη ταινία του Κώστα Φέρρη. Ισως αδόκιμο να κάνουμε κουβέντα για δίσκους αποκομμένους από την ταινία, εφόσον φτιάχτηκαν για τις ανάγκες της, αλλά, αν η μουσική ξεπερνά τα κινηματογραφικά όρια, τότε μπορούμε πιθανότατα να μιλάμε για την αυτόνομη διαδρομή της. Αρκετά από τα τραγούδια του Ρεμπέτικου επανεκτιμώνται μέχρι και σήμερα από πολλούς καλλιτέχνες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα το Καίγομαι, το συγγενικό του μουσικά Πρακτορείο και φυσικά το Δίχτυ. Ο Σταύρος Ξαρχάκος καλύπτει μουσικά, υφολογικά και πρακτικά έναν ενδιάμεσο χώρο που δημιουργούσε το κενό ανάμεσα στη χατζιδακική και στη θεοδωρακική αισθητική. Αφενός, με στοιχεία και από τους δύο και, αφετέρου, με δική του ταυτότητα. Φωτίζει την Ελλάδα και την ελληνικότητα από την πλευρά της Ανατολής, αγνοώντας σχεδόν επιδεικτικά τις δυτικές επιρροές. Ταυτόχρονα, η ευφυΐα και το εκτόπισμα του Νίκου Γκάτσου δίνουν άλλη διάσταση στα τραγούδια, απολύτως δεμένη με τη μουσική και τη λαϊκότητα που προήλθε από τη ρεμπέτικη κουλτούρα, ευρύτερα. Αυτό συμβαίνει χωρίς να προδίδει τον κοσμοπολιτισμό του και τις όποιες δυτικές επιρροές, κυρίως στη συναισθηματική καταγραφή. Ευθύς και λαϊκός, με όλη την ποιητικότητα που κρύβει αυτή η κοινωνική πλευρά της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Εκτός από το Καίγομαι, όλα τ' άλλα τραγούδια γράφονται πάνω στις μελωδίες του Ξαρχάκου, ο οποίος έχει προτείνει για στιχουργό τον Γκάτσο, παρότι δεν έχουν συνεργαστεί σε ολόκληρη δουλειά μετά το Νυν και Αεί. Αν και συνθέτη και στιχουργό τούς χωρίζει μια γενιά, καταφέρνουν να συναντηθούν και να περιγράψουν την ελληνικότητα και τις ρεμπέτικες καταβολές του λαϊκού, συντονισμένοι στην ίδια συχνότητα. Ο Γκάτσος έχει ζήσει στην Ελλάδα του Πολέμου και του Εμφυλίου. Εχει ζήσει το ρεμπέτικο στην πραγματικότητά του, γεννημένος το 1911, ενώ ο Ξαρχάκος, γεννημένος το 1939, προλαβαίνει τη στροφή του ρεμπέτικου σε αυτό που ονομάστηκε λαϊκό τραγούδι, από το '50 και μετά. Εκτός από τα τραγούδια που φτιάχνει με τον στιχουργό, ο συνθέτης αποφασίζει να συμπεριληφθούν τα τραγούδια Στου Θωμά, σε στίχους του σκηνοθέτη, οι διασκευές από Τα παιδιά της Αμυνας, το Ιμιτλερίμ και τρία μουσικά θέματα. Ο δίσκος δεν ανήκει στην κατηγορία των βραδύκαυστων. Κάθε άλλο! Κατάφερε γρήγορα να ξεπεράσει τις 220.000 αντίτυπα. Δεν πρέπει να ξεχάσουμε επίσης το εναρκτήριο κομμάτι του δίσκου Μάνα μου Ελλάς, το οποίο ακούστηκε στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, ως τραγική ειρωνεία. Αξίζει, τέλος, να αναφέρουμε ότι αυτό ήταν το δισκογραφικό ντεμπούτο τής -ηθοποιού μέχρι τότε- Σωτηρίας Λεονάρδου.

Το 2004 επανακυκλοφόρησε σε διπλό cd, με την προσθήκη νέων τραγουδιών και εκτελέσεων.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική