Έντυπη Έκδοση

Ξεκινά σαφάρι κατά λαθρεπιβατών με 400 ελεγκτές

Από το μετρό ξεκίνησε χθες το εντατικό σαφάρι κατά των λαθρεπιβατών, με το οποίο η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ευελπιστεί να βελτιώσει τα οικονομικά μεγέθη των συγκοινωνιακών φορέων, που τους τελευταίους μήνες έχουν πάρει την κάτω βόλτα.

Τις επόμενες ημέρες, και ανάλογα με τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων, θα εξορμήσουν 400 εθελοντές ελεγκτές.

Οι «τζαμπατζήδες» παρουσιάζουν συνεχή αύξηση και υπολογίζεται ότι αγγίζουν το 10% του επιβατικού κοινού, αφού δεν υπάρχει σαφής εικόνα. Μεγαλύτερη είναι η επίδοση στα λεωφορεία με το δίκτυο των 4.700 χλμ. που δεν είναι εύκολο να ελεγχθεί. Στο μετρό ελάχιστοι είναι αυτοί που ταξιδεύουν χωρίς να πληρώνουν. Εδώ όμως διαπιστώθηκαν εισπρακτικά ανοίγματα, που οφείλονται στο ενιαίο εισιτήριο και τον τρόπο κατανομής των εσόδων που είχε επιλεγεί πριν από διετία από την πολιτική ηγεσία τού τότε υπουργείου Μεταφορών.

Τη μερίδα του λέοντος λαμβάνουν τα λεωφορεία, με το σκεπτικό ότι έχουν μεγαλύτερα χρέη, με αποτέλεσμα να μπει και το μετρό στις προβληματικές ΔΕΚΟ. Αυτός άλλωστε είναι ο βασικός λόγος που επιλέχτηκε και η διαφοροποίηση των τιμών στο μετρό σε σχέση με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς.

Ο κυριότερος δείκτης της συμπεριφοράς των επιβατών είναι τα επικυρωμένα εισιτήρια. Παρά την εμφανή αύξηση του επιβατικού κοινού, λόγω και της οικονομικής κρίσης, με βάση στοιχεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών το 2010 καταγράφηκε κατά μέσο όρο μείωση του αριθμού των εισιτηρίων που χρησιμοποιήθηκαν, η οποία ξεπέρασε το 5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Πρόβλημα τα λεωφορεία

Η αρνητική αυτή εικόνα αποδίδεται κυρίως στον Ηλεκτρικό, όπου η πτώση ήταν της τάξης του 30%, οφείλεται όμως στο γεγονός ότι το μεγαλύτερο διάστημα τμήματα της γραμμής ήταν εκτός λειτουργίας λόγω των έργων που υλοποιούνται με ρυθμούς χελώνας. Ο μεγάλος πονοκέφαλος είναι τα λεωφορεία και ακολουθούν τα τρόλεϊ, στα οποία τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο. Αντίθετα το μετρό παρουσιάζει άνοδο σχεδόν κατά 8%, ενώ αξιοπρόσεκτη είναι η βελτίωση του τραμ που για πρώτη φορά αγγίζει το 3%.

Το ανησυχητικό είναι ότι μειώθηκε και η πώληση των μηνιαίων καρτών πολλαπλών διαδρομών και το άνοιγμα σε σχέση με το 2009 άγγιξε το 5% και αποτελούν το 28% των εσόδων του ΟΑΣΑ, έναντι 29% την περασμένη χρονιά, που σημαίνει ότι η πτωτική τάση αφορά και τους μόνιμους επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών. Οι εισπράξεις από εισιτήρια και κάρτες τον περασμένο χρόνο κατέγραψαν μείωση πάνω από 6%.

Αδιάψευστο δείγμα ότι η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει καμπανάκι για τις αστικές συγκοινωνίες είναι τα ευρήματα του ΟΑΣΑ, σύμφωνα με τα οποία:

* Παρουσιάζεται μείωση του επιβατικού κοινού στα όρια των Δήμων Αθήνας και Πειραιά, αλλά και στους λεγόμενους προσφυγικούς δήμους, όπως Δραπετσώνα, Κερατσίνι, Νίκαια, Ταύρο, Καισαριανή, Αιγάλεω, Νέα Ιωνία, Δάφνη και Μεταμόρφωση. Είναι φανερό ότι οι πολίτες σε αυτές τις περιοχές δυσκολεύονται με τα οικονομικά τους και ενδεχομένως πλήττονται περισσότερο από την αυξανόμενη ανεργία.

* Καταγράφεται πάντως αύξηση της κίνησης σε άλλες περιοχές χαμηλών εισοδημάτων, όπως το Μενίδι, τα Λιόσια και το Ζεφύρι.

* Αυξάνεται συνεχώς το επιβατικό κοινό στα Μεσόγεια αλλά και στα λεγόμενα ακριβά προάστια, βόρεια (Μαρούσι, Ηράκλειο, Μελίσσια, Βριλήσσια, Φιλοθέη, Κηφισιά, Εκάλη, Χολαργός, Παπάγου, Αγία Παρασκευή και Χαλάνδρι) και νότια (Παλαιό Φάληρο, Γλυφάδα, Βούλα και Βουλιαγμένη). Μάλιστα τα νότια προάστια παρουσιάζουν ρυθμούς ελαφρώς υψηλότερους σε σχέση με τα βόρεια.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Συγκοινωνίες-Μεταφορές