Έντυπη Έκδοση

η Μπουμπουλίνα στο χαρέμι ...

Απορώ πώς «μέθυσε με τ' αθάνατο κρασί του '21» ο κ. Βερέμης, αφού -σύμφωνα με νεώτερες αναστοχαστικές έρευνες- ήταν λεμονάδα!..

Επίσης, αφού από τους τέσσερις σκοτεινούς αιώνες της τουρκικής κατοχής, οι πρώτοι τρεις ήταν τόσο φωτεινοί, γιατί πήγαιναν οι γκιαούρηδες ρωμιοί, βλάχοι, αρβανίτες και γραικοί από εξέγερση σε εξέγερση κι από σηκωμό σε επανάσταση; Λεμονάδες πίνανε κι αγριεύονταν;

Από τον «συνωστισμό» στη Σμύρνη

στη «συνεκμετάλλευση» του Αιγαίου.

Συγκοινωνούντα δοχεία! (όχι θερινής νυκτός! αλλά άγριας τοιαύτης και μακράς. Οπως η νύχτα των σκοτεινών αιώνων της Τουρκοκρατίας και της Ενετοκρατίας στην Ελλάδα).

Πάντως μικρό το κακό! Η (ως φαίνεται, κατά λάθος) σκλαβιά του Γένους στην (πολυπολιτισμική Οθωμανική Αυτοκρατορία) αποτυπώνεται στη φιλόδοξη ιστορική παραγωγή του ΣΚΑΪ, «1821», με όλη την επιστημονική ενάργεια που διαθέτουν οι δημοφιλέστατες άλλωστε στους Ελληνες τούρκικες σαπουνόπερες.

Αχ τζάνουμ, βάι-βάι, όπως στα σεβντά μελό τώρα, έτσι και στην Τουρκιά τότε, πήγαιναν οι μικτοί γάμοι σύννεφο - έπαιρνε ο φτωχός ρωμιός την κόρη του Πασά γυναίκα, κάνανε κι έναν - δυο γενίτσαρους, να το και το παιδομάζωμα. Εχουν γράψει για αυτά σπουδαίοι ιστορικοί, ο Φίνλεϋ, ο Κόκκινος και κυρίως ο Χομπσμπάουμ, όταν έβλεπε στον ξεριζωμό των Ελλήνων απ' τη Μικρασία το «τέλος 3.000 χρόνων αδιάσπαστης ιστορίας του Ελληνισμού στην Ανατολία».

Οχι - όχι! μια χαρά τα λέει ο ΣΚΑΪ για τους Οθωμανούς τότε (και ο Economist, που είχε ένθετο χθες η «Καθημερινή» για τους νεο-Οθωμανούς σήμερα).

Κολίγοι δούλευαν τότε οι ρωμιοί στους κοτζαμπάσηδες (χριστιανούς) και τους αγάδες (μουσουλμάνους), για ένα πιάτο φαΐ

κολίγοι δουλεύουν και σήμερα ορισμένοι στον «Ομιλο Αλαφούζου», αν κρίνουμε από το εκκαθαριστικό που έλαβαν κάποιοι συνάδελφοι εκεί ύψους 215 ευρώ μηναίως - όχι, Δαίμων δεν είναι λάθος! 215 ευρώ τον μήνα.

Διότι ο πρωτοπόρος στα εργασιακά αυτός όμιλος (στον οποίον, ειρήσθω εν παρόδω, εργάζεται πλήθος εκλεκτών συναδέλφων και φίλων) εκτός από τις επιχειρησιακές συμβάσεις έχει βάλει μπροστά και την εκ περιτροπής εργασία

κολίγοι τότε (επί Οθωμανών), ραγιάδες σήμερα (επί Νεοφιλελεύθερων).

Ευτυχώς όμως π0υ τότε τουλάχιστον μαθαίνανε τα παιδιά γράμματα. Οχι σε «κρυφά σχολειά» κι άλλες «αφηγήσεις», αλλά στα φανερά, στα σχολειά εκείνα για τα οποία ξελαρυγγιάστηκε ο Κοσμάς ο Αιτωλός (κατά λάθος παπάς κι αυτός) ότι πρέπει να στέλνουν τα παιδιά τους οι Ελληνες (οι ποιοι;), ώσπου αποκεφαλίσθηκε (για να πάψει να ξελαρυγγιάζεται)

σε μιαν ατυχή στιγμή της λαμπράς Οθωμανικής Διοικήσεως Ιωαννίνων Αρτας και περιχώρων, τον 17ον αιώνα.

Αλλά, εγείρεται το ερώτημα: πώς ο Πατροκοσμάς γνώριζε το 1640 ότι είναι Ελληνας, αφού η κυρία Πόπη Διαμαντάκου μάς διαβεβαίωσε χθες στην τηλεκριτική της για το «1821» του ΣΚΑΪ, ότι το «Ελληνικόν έθνος γεννήθηκε το 1821»! Τόμπολα-

-και τζάμπα το έφαγε το κεφάλι του (γδαρμένο και πολυπολιτισμικά παλουκωμένο) ο Πατροκοσμάς για μια χαζή ιδέα, ότι ήταν ρωμιός κι ότι τα ρωμιόπουλα έπρεπε να μαθαίνουν ελληνικά.

Ελληνικά ίσως όχι τόσον καλά, όσον του κ. Παπαχελά ο οποίος στη νεκρολογία του για τον αείμνηστον καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο («Καθημερινή» 26-1-2011) δήλωνε ότι «οφείλει (σ.σ. ο νεκρός) να γίνει θετικό πρότυπο»...

***

Οπως και να 'χει, ίσως τώρα, έστω και αργά, να καταλαβαίνουν ορισμένοι τι έκανε νιάου νιάου στα κεραμίδια, όταν η υφιστάμενη της κυρίας Γιαννάκου κυρία Ρεπούση έγραφε για «συνωστισμούς», ή όταν χορηγούσε ο κ. Σόρος πολιτικώς ορθές ιστορικές αφηγήσεις - με ευρώ τις χορηγούσε

κι όποιος τα πήρε να βγει να το πει,

όπως με ευρωλιροδολάρια χορηγήθηκαν και ορισμένοι υποστηρικτές του Σχεδίου Ανάν- ένα Μνημόνιο κι αυτό Συνεκμετάλλευσης της Κύπρου απ' τους πάντες

εκτός απ' τον λαό της, Τούρκους κι Ελληνες...

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

27 σχόλια

21 Ο/Η Στάθης Σ. έγραψε: (πριν 10 έτη)
Παρακαλώ Δαίμων: 1740 έγραφε η στήλη (για τον Πατροκοσμά), 1640 το έκανε η αφεντιά σου. Άλλος άλλωστε μαρτύρησε στις αρχές του 17ου αιώνα, ο Διονύσιος ο Τρίκκης ο Φιλόσοφος, ο και Σκυλόσοφος αποκαλούμενος από την εξουσία και τα δουλικά της.


ΣΤΑΘΗΣ Σ.
22 Ο/Η Bletsas nikos έγραψε: (πριν 10 έτη)
Το να πηγαίνεις ενάντια στα καθιερωμένα είναι ηρωισμός . Το να το δηλώνεις κι όλας είναι τρέλα.
23 Ο/Η Κωνσταντινος Νισυριος έγραψε: (πριν 10 έτη)
Μπράβο ανώνυμε... άξιος ο μισθός σου.
Αν γράφεις τα "τσιτάτα" σου στον ελεύθερο σου χρόνο, τότε κρίμα. Σε νόμιζα για πιο έξυπνο, όχι για τόσο μεγάλο βλήμα.
Στάθη είσαι μια όαση μέσα στο ξεπούλημα της μεταλλαγμένης αριστεράς και του νεοφιλελευθέρου διανοουμενίστικου φασισμού.
24 Ο/Η Kwnstantinos έγραψε: (πριν 10 έτη)
Αγαπητέ Στάθη,
>
> Μια απλή ματιά στη γύρω σου πραγματικότητα θα σου αποδείκνυε περίτρανα τη γελοιότητα του να συσχετίζεται η εθνική συνείδηση με την αιματολογία. Η μητέρα μου είναι καθηγήτρια φιλόλογος σε σχολείο με υψηλό ποσοστό μαθητών αλβανικής καταγωγής, όπως τα περισσότερα άλλωστε πλέον. Αν έπεφτε στα χέρια σου μια έκθεση ιδεών αυτών των αλβανών δέυτερης γενεάς πλέον, θα σε άφηνε άφωνο η ποιότητα και το βάθος γνώσης της ελληνικής γλώσσας. Και εαν μόλις λίγα χρόνια μετά την είσοδο τους στην Ελλάδα η δέυτερη γενιά των αλβανών δύσκολα ξεχωρίζει απο την αντίστοιχη των "γηγενών" Ελλήνων φαντάζεσαι πόσο απόλυτη θα είναι η ενσωμάτωση και πρόσμιξη αυτών των 1.5 εκατομ ανθρώπων στον ελληνικό πληθυσμό σε 20, 50 ή 100 χρόνια. Τότε πλέον δε θα διαφέρουν σε τίποτα από τους αρβανίτες της Ελλάδας, Έλληνες δηλάδή αλβανικής καταγωγής όπως είναι και ο Κύριος Πάγκαλος που κυβερνά σήμερα τη χώρα.
> Ποιος μπορεί να γνωρίζει τι αίμα πραγματικά κουβάλαγε ο Κοσμάς ο Αιτωλός? Μπορεί να ήταν απόγονος Ελλήνων ή αλβανών ή βλάχων ή σλάβων ή όποιας άλλης απο τις μυριάδες των εθνών που πέρασαν απο αυτό τον τόπο. Η μπορεί να ήταν πρόσμιξη αυτών. Καμία σημασία δεν έχει. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ΠΙΣΤΕΥΕ οτι είναι Ελληνας. Και οτι ως Έλληνας οφείλει να είναι κοινωνός των συστατικών στοιχείων της ελληνικότητας που είναι η γλώσσα, τα ήθη και ο πολιτισμός και όχι τα ελληνικά γονίδια. Ποιος ξέρει όντως τι προέλευσης ήταν κατά τους πολλούς σκοτεινούς αιώνες οι κάτοικοι αυτού του τόπου. Το βέβαιο είναι οτι επρόκειτο για ελληνόφωνους χριστιανούς στην πλειοψηφία τους και δεν καταλαβαίνω γιατί το να τους αποκαλεί κανείς έτσι συνιστά μειωτικό χαρακτηρισμό. Μήπως δεν είναι Έλληνας ο Έβερτ παρολίγον πρωθυπουργός και απόγονος των βαυαρών που συνόδεψαν τον Όθωνα κατά την έλευσή του στην Ελλάδα? Είναι εκπληκτικό πραγματικά το παράδοξο μείγμα φιλάνθρωπου προοδευτισμού απτη μια και ακραίου συντηριτισμού απτην άλλη που συχνά αποπνέουν τα κείμενά σου.
25 Ο/Η o γιαλός είναι στραβός έγραψε: (πριν 10 έτη)
Ξαναστέλνω το κείμενο που έστειλα χθες και δεν αναρτήθηκε. Αν όποιο κείμενο δεν συμφωνεί μαζί σας ή δεν μπορείτε να το αντικρούσετε, το κόβετε, να μας το πείτε να μην παιδευόμαστε. Θα ζήσουμε και χωρίς να παρεμβαίνουμε με σχόλια.


Αγαπητοί Συναναγνώστες και Στάθη.
Έχετε ακούσει ποτέ στην τηλεόραση την παρακάτω είδηση;
«Με ασυγκράτητο ενθουσιασμό και με το χαμόγελο στα χείλη συνωστίζονταν από τις 5 το πρωί οι συνταξιούχοι του ΙΚΑ για να πάρουν αριθμό προτεραιότητας και να εξεταστούν από τους γιατρούς.»
Είναι βέβαιο ότι τέτοια είδηση ΔΕΝ έχετε ακούσει.
Αντίθετα έχετε ακούσει πολλές φορές την παρακάτω είδηση:
«Εικόνες ντροπής, για μια ακόμα φορά, ξετυλίχτηκαν στα ιατρεία του ΙΚΑ με τους συνταξιούχους να συνωστίζονται κλπ κλπ»
Γιατί συμβαίνει τούτο; Γιατί η έννοια «Συνωστισμός» έχει έντονη αρνητική φόρτιση. Και στο κάτω – κάτω αυτό γινότανε. Κυνηγημένοι από τους Τούρκους οι Έλληνες συνωστίζονταν – δεν καθόντουσαν στη σειρά με τάξη – έπεφταν στη θάλασσα όπου τα αγγλογαλλικά καράβια τους εμπόδιζαν ν΄ανέβουν και να σωθούν.
Κι όμως – πριν 2 χρόνια περίπου; - όλοι οι Νεοέλληνες είχαν κάνει τον «συνωστισμό» σύνθημα, χωρίς να έχουν διαβάσει ούτε μία πρόταση από το βιβλίο που έμεινε γνωστό ως βιβλίο Ρεπούση.
Με τον συνωστισμό στα χείλη
παν οι νεοέλληνες μπροστά
καμμιά Ρεπούση δεν αφήνουν
να τους χαλάσει τα μυαλά.
(άλα και έμπνευση! Τραγουδιέται πάνω στο σκοπό του "με το χαμόγελο στα χείλη παν΄οι φαντάροι μας μπροστά»).

Πάμπολλες φορές από τότε ο Στάθης επαναφέρει το σύνθημα, απογοητεύοντάς με γιατί τέτοιες συμπεριφορές δεν ταιριάζουν στο επίπεδο του.
Κι ερχόμαστε στον Σεπτέμβριο του 2010.
ΤΟ ΒΗΜΑ του ΔΟΛ (Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη), κάνει αφιέρωμα στην καταστροφή της Σμύρνης. Κι εμπλουτίζει το αφιέρωμα με φωτογραφία των καταδιωκόμενων. Τι λέει η λεζάντα; «Συνωστίζονται»! Αλλά ….. άκρα του τάφου σιωπή. Την Ρεπούση άνετα την ξεσκίζουμε. Τον ΔΟΛ;

Τώρα: αναρωτιέται ο Στάθης γιατί ξεσηκωνόντουσαν αφού τους 3 πρώτους αιώνες περνούσαν καλά. Πρώτον δεν περνούσαν όλοι καλά και αδιαλείπτως. Και το κυριώτερο από πού προκύπτει ότι θα έχω στον σβέρκο μου ξένο δυνάστη, επειδή περνάω καλά; Άλλωστε εκείνοι που οργάνωσαν την Φιλική Εταιρεία ζούσαν εκτός Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Δεν ήταν λοιπόν η καταπίεση που τους έσπρωξε στην επιθυμία της Λευτεριάς αλλά η ιδέα. Ακόμη, ας έχουμε υπόψη μας, ότι από τα μέσα του 18ου αιώνα τα πράγματα είχαν σκληρύνει κι η σκλαβιά είχε γίνει αφόρητη.
Κι ας καταλάβουμε τούτο. Όπως γίνεται με όλους τους λαούς, άλλοτε οι σχέσεις μας με τους Τούρκους είναι σε ύφεση κι άλλοτε σε κρίση.
Στις μέρες μας – δυστυχώς – οι Τούρκοι είναι αντίπαλοι. Δημιουργούν προβλήματα κι εγείρουν απαιτήσεις σε θέματα δικής μας εθνικής κυριαρχίας.
Κι αυτό δεν έχει καμμία σχέση με το τι κάνανε πριν 500 και 300 χρόνια οι πρόγονοί μας.
Δηλαδή αν περνούσαν καλά κάποιες περιόδους της Οθωμανικής αυτοκρατορίας οι πρόγονοί μας, θα πρέπει να τους δώσουμε την υφαλοκρηπίδα μας; Κι αν περνούσαν άσχημα, όχι;
Είναι θέματα εντελώς άσχετα.
Και το κυριώτερο. Αφήστε να ολοκληρωθεί η σειρά. Μη σπεύδετε.
Και κάτι προσωπικό. Έχω πολύ μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον επιστήμονα Βερέμη, παρά στον κάθε αλαλάζοντα ανεύθυνο δημαγωγό τύπου Τράγκα, στο μοτίβο του οποίου δυστυχώς προσχώρησε – ραδιοφωνικά – κι ο Χατζηνικολάου.
Κατά τα άλλα μια χαρά τα λέει ο Στάθης.
Παρατήρηση: Όσοι μιλούν για 400 χρόνια σκλαβιάς, θεωρούν ότι πριν είμασταν ελεύθεροι;
Γιατί απ΄ ότι ξέρω υπό Ρωμαϊκή Κατοχή βρισκόμασταν.
Άσχετο αν οι Νεοέλληνες – που ως γνωστόν παίζουν την Ιστορία στα δάκτυλα – ψήφισαν μέσα στους 100 σπουδαιότερους Έλληνες τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Ιουστινιανό.

Ε
26 Ο/Η Βάρδας Σκληρός έγραψε: (πριν 10 έτη)
Διαβάζω τα σχόλια και απορώ. Γιούρια παό μερικούς εθνικά θιγμένους υπέρ του Στάθη, γιούρια από κάποιους άλλους μοντερνιστικά θιγμένους κατά του Στάθη. Γιούρια και από τον Στάθη, βέβαια, με όλο τον σεβασμό, για μια τηλεοπτική σειρά που σίγουρα δεν αποτελεί ιστορική πανάκεια, αλλά δεν είναι και για πέταμα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη πρόκειται για μια αρκετά νηφάλια προσέγγιση του ζητήματος, βασισμένη ως επι το πλείστον σε ευρέως αποδεκτά επιστημονικά συμπεράσματα για τα περίφημα τετρακόσια χρόνια τουρκικής κυριαρχίας στον ελληνικό χώρο. Το πρόβλημα (του Στάθη και κάποιων άλλων υποψιάζομαι) εντοπίζεται στη φράση η γέννηση ενός έθνους και αφορά την αντίληψη περί έθνους. Άποψη δική μου είναι ότι στη σειρά θα έπρεπε να γίνει σαφής διαχωρισμός μεταξύ έθνους-κράτους, που γεννιέται από το 1821 και εξής και του πολιτισμικού έθνους, που προϋπήρχε, έστω και σε λανθάνουσα κατάσταση σε κάποιες περιόδους της ιστορίας, στο πλαίσιο μιας κυρίαρχης πολιτικής ταυτότητας (αρχικά της ρωμαϊκής και αργότερα της οθωμανικής , όπως αυτή καθοριζόταν από την εκάστοτε κυρίαρχη εξουσία). Όλα τα υπόλοιπα είναι άλλα λόγια να αγαπιόμαστε για να εξυπνακίζουν κάποιοι στα μπλογκ. Θα πρέπει να γίνει σαφές ότι άλλο πράγμα η εθνική ταυτότητα στο πλαίσιο του σύγχρονου έθνους-κράτους και άλλο πράγμα η εθνική ταυτότητα, ως ετερότητα, στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής αυτοκρατορίας, όπου το πολιτικό δεν ταυτίζεται με το πολιτισμικό. Ο Έλληνας και ο Τούρκος στην οθωμανική αυτοκρατορία είναι υπήκοοι του Σουλτάνου και οθωμανοί πολίτες, αλλά δεν έχουν την ίδια πολιτισμική ταυτότητα, δεν ανήκουν στο ίδιο έθνος. Είναι όμως σωστό ότι οι Έλληνες στην οθωμανική αυτοκρατορία δεν αποτελούν μια κοινότητα με πολιτική συναίσθηση του συνανήκειν, η οποία εξαρχής επιδίωκε την αυτονόμηση ή την ανεξαρτησία της. Οι διεργασίες που οδήγησαν από το πολιτισμικό συνανήκειν (βασισμένο στη γλώσσα και τη θρησκεία, οι οποίες εξάσφαλιζαν τις κοινές μνήμες για το παρελθόν και την αντίληψη της ετερότητας προς τον Τούρκο) στο πολιτικό συνανήκειν, δηλαδή στην ανάγκη για πολιτική οργάνωση και αυτονομία στη βάση μιας κοινής κουλτούρας ήταν μακροχρόνιες και βασίστηκαν κατά πρώτο λόγο στις οικονομικές εξελίξεις σε συγκερασμό με τις νεωτεριστικές αντιλήψεις του διαφωτισμού περί εθνικής συνείδησης. Θα πρότεινα σε όλους να αντιμετωπίσουν τη σειρά με μεγαλύτερη ψυχραιμία και κριτική, αλλά όχι απορριπτική, διάθεση. Η νηφάλια συζήτηση για τέτοια θέματα είναι πάντα προσφορότερη.
27 Ο/Η Νεος Χαλκηδονιος έγραψε: (πριν 10 έτη)
Ενδιαφερον και ισως κωμικοτραγικο το ποσο ελκυστικη ειναι η αφηγηση που κατασκευαστηκε απο υπερεθνικιστες στο τελος του 19ου αιωνα. Και εγω που σκεφτηκα οτι και ο Φωτιαδης θα συμφωνουσε με το Βερεμη και Σια και την καινουργια εκπομπη. Στο κατω-κατω της γραφης η εκπομπη του σκαι λεει πραγματα που η ιστορικη ερευνα εχει δειξει και ξαναδειξει και αποφευγει τις πολλες εικασιες. Και που ανθρωποι σαν τον Φωτιαδη ειχαν διαισθανθει κυριως χαρι στην λογικη και ιδεολογια τους.

Και τωρα μεταξυ σοβαρου και αστειου: Μια που ειπες για Μπουμπουλινα, εννοεις την κυρια εφοπλιστρια και φοροδιαφευγουσα; Που δεν ανεχοταν κατι απεργους και επιδοξους καταληψιες; Ξερεις τη θα εκανε σε κατι αριστερους (Ιακωβινους τους λεγανε τοτε) σαν και σεναν αγαπητε Σταθη;

Ας σοβαρευτουμε. Απο τη μια μερια εχουμε εκατονταδες χιλιαδες εγγραφα σε αρχεια οπως των Σπετσων και της Υδρας αλλα και κρατικα και διπλωματικα, αρχαιολογικες ερευνες, χιλιαδες μαρτυριες αυτοπτων μαρτυρων (περιηγητες, απλοι πολιτες γηγενεις και ξενοι, διπλωματες, κληρικοι). Και ιστορικους σε πολλες χωρες που μελετανε προσεκτικα και κατα το δυνατον αντικειμενικα τα στοιχεια. Απο την απεναντι μερια εχουμε μια ιστορια που μαθαμε στο σχολειο, που ξεχασε ισως μερικες βασικες λεπτομερειες, ισως γιατι δεν ειναι για παιδια.

Εγω προσωπικα ειμαι υπερηφανος να θεωρω οτι ειμαι Ελληνας, γιατι ετσι εχω αποφασισει να βλεπω τον εαυτο μου, αλλά δεν βρισκω τον λογο να πιστεψω σε παιδικους μυθους για να δικαιολογησω την υπερηφανεια μου η την ταυτοτητα μαου. Νομιζω οτι αν αφεθουμε να πιστεψουμε σαν αληθεια εθνικους μυθους (το καθε εθνος τους δικους του), τοτε δεν καταφεραμε τιποτα και μπορουμε θαυμασια να γυρισουμε στον μεσαιωνα.
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 27

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Στη στήλη
ναυτίλος