Έντυπη Έκδοση

Ο «Κουρέας της Σεβίλλης» στον 21ο αιώνα

Ενα κάγκελο που θα καταλαμβάνει ολόκληρη τη σκηνή του θεάτρου «Ολύμπια» θα είναι η πρώτη εικόνα που θα αντικρίσουν οι θεατές του «Κουρέα της Σεβίλλης».

Η δημοφιλής όπερα του Ροσίνι δεν μεταφέρεται απλώς στο σήμερα, αλλά εμπλέκει ακόμη και τους ίδιους τους θεατές, τους «ανεβάζει» με έναν τρόπο στο σανίδι. Βρίσκονται στην αυλή του σπιτιού του Μπάρτολο, του κηδεμόνα της όμορφης Ροζίνα, αντικείμενο του πόθου του Κόντε Αλμαβίβα.

Υπεύθυνη για τη μεταφορά είναι η σκηνοθέτις Αναστασία Βαρέλη. Βοηθός του γνωστού σκηνοθέτη Εϊκε Γκραμς, η Αναστασία Βαρέλη έχει σκηνοθετήσει τις όπερες «Μάκβεθ» (2003) και «Le Grand Macabre» (2004), «Δον Τζιοβάνι» στην Εθνική Λυρική Σκηνή, «Λούλου», «Ο Νάνος» και «Η προσμονή» στο Μέγαρο Μουσικής.

Συμβολικά εμπόδια

«Ολα τα έργα έχουν κάποια διαχρονικότητα, αρκεί να τη βρει κανείς και να την ανακαλύψει» εξηγεί η Αναστασία Βαρέλη, η οποία, διαβάζοντας ξανά και ξανά το έργο, συνειδητοποίησε ότι όλοι οι ήρωές του «υπερπηδούν κάποια εμπόδια στο δρόμο για την προσωπική τους ευτυχία. Είναι οι φραγμοί της ζωής», τονίζει. Γιατί «ο δρόμος προς την ευτυχία έχει πάντα δοκιμασίες και θα έχει ακόμη και στους επόμενους αιώνες που θα έρθουν». Ετσι, το κάγκελο του σκηνικού συμβολίζει αυτόν ακριβώς τον αγώνα τους. Διευκολύνει βεβαίως αφάνταστα και τη μεταφορά του στο σήμερα. «Κάποιος εύκολα θα αναρωτιόταν τι κρατάει τη Ροζίνα φυλακισμένη στο σπίτι του κηδεμόνα της στον 21ο αιώνα; Γιατί δεν παίρνει τη βαλίτσα της να φύγει; Γιατί και σήμερα είναι πολλά τα εμπόδια που μας δένουν μακριά από την ευτυχία μας...» απαντά.

Εκτός όμως από την πλοκή, διαχρονική είναι και η μουσική φόρμα του Ροσίνι, σύμφωνα με τη σκηνοθέτιδα. «Είναι ένα αξιοθαύμαστο έργο κεφιού, σβελτάδας αλλά και μουσικού αυτοσχεδιασμού. Η βιασύνη, χωρίς ανάσα της μουσικής σύνθεσης, αυτή κι αν είναι διαχρονική» επισημαίνει. «Κανένας άλλος συνθέτης δεν την συνέλαβε έτσι όπως ο Ροσίνι. Οφείλεται βέβαια και στο γεγονός ότι του δώσανε μόλις ένα μήνα για να την ολοκληρώσει. Κι εκείνος την παρέδωσε μέσα σε μόλις 24 ημέρες, χρόνο - ρεκόρ ακόμη και για τα δεδομένα της εποχής». Με τον «Κουρέα» ο Ροσίνι είναι σαν να προέβλεψε τον αυτοματισμό και το άγχος της βιομηχανικής επανάστασης που ακολούθησε, υποστηρίζει η Αναστασία Βαρέλη.

Γεννημένη στη Ρόδο όπου άρχισε μαθήματα βιολιού, σπούδασε τραγούδι και θεωρητικά στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, ενώ παράλληλα απέκτησε και το πτυχίο του αρχιτέκτονα-μηχανικού στο ΑΠΘ. Με υποτροφία της γερμανικής κυβέρνησης (DAAD) συνέχισε τις σπουδές τραγουδιού στη Μουσική Ακαδημία της Κολονίας (με καθηγητή τον Γιόζεφ Μέτερνιχ). Επί 15 ολόκληρα χρόνια ερμήνευε οπερατικούς ρόλους στα θέατρα του Ολντεμπουργκ και της Ουλμ, αλλά και στο Βούπερταλ, το Κίελο και το Ααχεν. Μια εγχείρηση την ανάγκασε να σταματήσει.

«Το τραγούδι και η εικόνα ήταν πάντα οι μεγάλες μου αγάπες. Οταν αισθάνθηκα ότι η φωνή δεν μου έβγαινε πια τόσο αβίαστα όσο παλιά στράφηκα στην εικόνα». Από το 1999 βρέθηκε στο Κρατικό Θέατρο της Βέρνης στο πλευρό του Κρίστοφ Λόι, του Κάλιξτο Μπιέιτο και του Εϊκε Γκραμς. Από το 2004 διδάσκει σκηνική δράση και σκηνοθεσία στη Σχολή της Οπερας στη Μουσική Ακαδημία του Φράιμπουργκ.

Σώμα και μουσική

Θεωρεί τη γλώσσα του σώματος εξίσου σημαντική με τη γλώσσα της μουσικής. «Σήμερα δεν διανοείται κανένα θέατρο στην Ευρώπη να μη δίνει σημασία στη σκηνική δράση. Μια καλή ερμηνεία διπλασιάζει το εφέ της μουσικής. Υπάρχει ένα νέο ρεύμα στη Γερμανία σήμερα, που θέλει την ερμηνεία να πηγαίνει κόντρα στη γλώσσα της μουσικής. Εγώ δεν θα έφτανα τόσο μακριά. Για μένα η σωματική δράση και η μουσική φόρμα πρέπει να συμβαδίζουν 1 προς 1».

Γιατί άραγε διεθνώς είναι ελάχιστες οι γυναίκες σκηνοθέτιδες στην όπερα; «Δεν ξέρω αν οφείλεται στις ίδιες τις γυναίκες ή στη δυσκολία της αποδοχής τους. Η αλήθεια είναι ότι είναι σκληρό επάγγελμα. Η μεγαλύτερη δυσκολία του έγκειται στην επικοινωνία με τους ερμηνευτές, που οφείλεις να τους καθοδηγείς αλλά και να τους αφήνεις ελεύθερους να αναπνέουν. Είναι μια ακροβασία σε τεντωμένο σκοινί».*

«Ο Φίγκαρο είναι ένα ψιλο-λαμόγιο»

Τον δαιμόνιο κουρέα Φίγκαρο θα ερμηνεύσει ο νεαρός Διονύσης Σούρμπης. Ρόλος αβανταδόρικος αλλά και υψηλών απαιτήσεων. «Αν μου επιτρέπεται να το πω, ο Φίγκαρο είναι ένα ψιλο-λαμόγιο», χαριτολογεί. «Παμπόνηρος αλλά και πανέξυπνος, καλείται να λύσει μια ερωτική πολιορκία και τα καταφέρνει». Βεβαίως, ωφελείται πολλαπλώς. «Ναι, συνέχεια πληρώνεται. Αν δεν έπαιρνε το χρήμα από τον Κόντε, δεν θα έκανε τίποτα ο μπαγαπόντης».

Ο 32χρονος Ζακυνθινός «ντεμπουτάρει» στο ρόλο του Φίγκαρο στη χώρα του. Αμέσως μετά θα κληθεί να τον ερμηνεύσει ξανά στην Κατάνια. Τα τελευταία έξι χρόνια ζει στο Τρεβίζο της Ιταλίας και εμφανίζεται σε θέατρα όπως το «Λα Φενίτσε», η Οπερα της Ρώμης κ.ά.

Η όπερα και το τραγούδι ήταν μονόδρομος. «Η αγάπη μου για το τραγούδι υπήρχε από πάντα. Ηρθα στην Αθήνα για να δοκιμάσω, να μου φύγει η απορία αν μπορώ να το κάνω "επάγγελμα"». Και του έφυγε γρήγορα. Με δάσκαλο τον Γιώργο Σαμαρτζή απέκτησε την υποτροφία «Μαρία Κάλλας» και βρέθηκε στην Ιταλία για να τελειοποιήσει την τέχνη του. Σύντομα θα κέρδιζε το πρώτο βραβείο σε έξι παγκόσμιους διαγωνισμούς. Δάσκαλός του σήμερα είναι ο Κλοντ Τιολάς.

«Δεν θα σας πω ότι δεν θέλω να εμφανιστώ στη Σκάλα του Μιλάνου ή στη Μετροπόλιταν Οπερα. Ομως οι φωνητικές ικανότητες δεν φτάνουν. Το περιβάλλον στο εξωτερικό είναι πολύ ανταγωνιστικό και χρειάζεται τύχη και ευνοϊκές συγκυρίες». Η σχέση του με τη Λυρική είναι αυτή του συμβασιούχου ορισμένου χρόνου. «Ναι, θα ήθελα να μου πει η Λυρική ότι με χρειάζεται για τρία ή πέντε χρόνια. Δεν νομίζω να υπάρχουν πολλοί που δεν θέλουν να τραγουδούν στη χώρα τους».

**Η πρεμιέρα του «Κουρέα της Σεβίλλης» είναι το Σάββατο 5 Φεβρουαρίου. Τη μουσική διεύθυνση μοιράζονται οι Γιώργος Πέτρου και Αλέξης Αγραφιώτης. Σκηνικά-κοστούμια: Κένεθ ΜακΛέλαν. Ερμηνεύουν οι Αντώνης Κορωναίος, Βασίλης Καβάγιας, Δάμων-Νέστωρ Πλουμής, Ακης Λαλούσης, Αννα Αγάθωνος, Αρτεμις Μπόγρη, Βασιλική Καραγιάννη, Χάρης Ανδριανός, Δημήτρης Καβράκος, Τάσος Αποστόλου κ.ά. Παραστάσεις: 6, 9, 11, 13, 16, 18, 19, 20, 23, 25 και 26 Φεβρουαρίου. Εισιτήρια προς 80, 70, 60, 50, 40, 30 και 20 ευρώ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Οπερα