Έντυπη Έκδοση

ΔΙΟΔΙΑ: ΣΗΚΩΣΑΝ ΞΑΝΑ ΤΙΣ ΜΠΑΡΕΣ ΣΕ 22 ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΧΩΡΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Πανελλαδικό αντάρτικο παρά τις απειλές

Τα διόδια αποδεικνύονται «μπουρλότο» στις σχέσεις οδηγών-κυβέρνησης. Οι κινήσεις πολιτών με το σύνθημα «Δεν πληρώνω» έδωσαν χθες δυναμικό «παρών» σε περισσότερους από 20 σταθμούς διοδίων των εθνικών οδών και της Αττικής οδού.

Ηταν η καλύτερη απάντηση στην προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών να τους τρομοκρατήσει, εκδίδοντας το απόγευμα της Παρασκευής ανακοίνωση με την οποία επισημοποιεί την πρόθεσή του να παρέχει στους εργολάβους των αυτοκινητόδρομων τα στοιχεία των οχημάτων και των οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια. Επικαλούνται τη γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων της 20ής Δεκεμβρίου 2010, για την οποία η «Ε» έχει αποκαλύψει ότι δεν δόθηκε άδεια για λειτουργία κλειστού κυκλώματος, όπως επιθυμούν οι εργολάβοι, για να τεκμηριώνουν τις απαιτήσεις τους.

Το υπουργείο Υποδομών για να απαντήσει στο ογκούμενο κίνημα κατά των διοδίων ετοιμάζει τροπολογία, που θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες, με την οποία θα προβλέπονται πρόστιμα και άλλες κυρώσεις σε οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν.

Το συντονιστικό

Στην Αττική, επίκεντρο των κινητοποιήσεων ήταν οι Αφίδνες, όπου για πάνω από δύο ώρες περίπου 1.000 διαδηλωτές κρατούσαν ανοιχτές τις μπάρες και οι οδηγοί περνούσαν χωρίς να πληρώνουν. «Είχαμε θερμές εκδηλώσεις από τους οδηγούς, θερμότερες από κάθε άλλη φορά», δήλωσε στην «Ε» ο αεροναυπηγός Τάκης Κουρής, από το συντονιστικό βορειο-ανατολικής Αττικής. Μας μίλησε για την προκήρυξη διαγωνισμού από το υπουργείο για τη βελτίωση του παράπλευρου δικτύου, ώστε να γίνονται ελεύθερα οι τοπικές μετακινήσεις. «Ξεκινούν με μεγάλη καθυστέρηση και επιπλέον δεν ξέρουμε τι σκοπεύουν να κάνουν με 3,5 εκ. ευρώ», μας εξήγησε και αποκάλυψε ότι με βάση μελέτη της κοινοπραξίας, η ημερήσια κυκλοφορία στους παράδρομους φθάνει τα 16.000 οχήματα, από τα οποία το 44% είναι φορτηγά, όταν στον εθνικό δρόμο είναι μόλις 12%. «Είναι φανερό ότι τα φορτηγά μπαίνουν στους παράδρομους για να μην πληρώνουν. Αυτό όμως σημαίνει ότι ο παράδρομος έχει γίνει ο γύρος του θανάτου και υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι για τους υπόλοιπους οδηγούς».

Η Αττική οδός στις τελευταίες κινητοποιήσεις έχει ενταχθεί στο «καρνέ» των διαδηλωτών. Πάνω από 70 άτομα συγκεντρώθηκαν στο Ρουπάκι, τον πρώτο σταθμό διοδίων για οχήματα που έρχονται από την Πελοπόννησο. Οι μπάρες έμειναν ανοιχτές για πάνω από δύο ώρες. «Το κλίμα ήταν θετικό», μας είπε η Κατερίνα Κάντα από την κίνηση «Κόντρα στο Ρεύμα».*

«Οι διώξεις δεν μας πτοούν»

Υπό το βάρος των διώξεων 11 κατοίκων των Αφιδνών (μέλη των επιτροπών «Δεν πληρώνω διόδια»), για παλαιότερες κινητοποιήσεις, πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα ακόμη μια πανελλαδική κινητοποίηση του «κινήματος» ενάντια στα διόδια.

Η χθεσινή παρουσία χιλιάδων ανθρώπων στους σταθμούς διοδίων όλης της χώρας, συμπεριλαμβανομένων και 8 σταθμών της Αττικής Οδού, απέδειξε πως οι κινήσεις της «άλλης πλευράς» (βλ. εταιρείες) κάθε άλλο παρά κάμπτουν το φρόνημα όσων συμμετέχουν στις ολοένα και πιο συχνές κινητοποιήσεις στα διόδια της χώρας. «Οι διώξεις των εταιρειών είναι προσχηματικές και δεν μας πτοούν, το αντίθετο μάλιστα», λέει ο Χρήστος Παναγής, κάτοικος Αφιδνών, και μέλος της τοπικής συντονιστικής επιτροπής ενάντια στα διόδια, ο οποίος έχει κληθεί σε απολογία εντός της ερχόμενης εβδομάδας στον εισαγγελέα Πλημμελλειοδικών με τις κατηγορίες της παρακώλυσης συγκοινωνιών, φθοράς ξένης περιουσίας, διατάραξη οικιακής ειρήνης, συκοφαντική δυσφήμηση, παράνομη βία κ.ά. για κινητοποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν πριν από περίπου ένα χρόνο. «Από τη φύση τους οι διώξεις φαίνεται πως είναι προσχηματικές - πρόκειται για πολιτική κίνηση», συμπληρώνει.

Η περίπτωση του Χ. Παναγή -χωρίς να είναι η μοναδική για κάτοικο των Αφιδνών- είναι χαρακτηριστική για τα (παλιά) Κιούρκα, αφού ανάλογη δίωξη έχει ασκηθεί και στη σύζυγό του. «Μόνο τα παιδιά μου δεν διώκονται» λέει διατηρώντας το χιούμορ του. Στις Αφίδνες χθες συγκεντρώθηκαν περισσότερα από 1.000 άτομα.

Την ίδια άποψη εκφράζει και η Μαρία Γασπαρινάτου, μέλος της ίδιας επιτροπής, που χθες το μεσημέρι -μαζί με 200 ακόμη άτομα- βρέθηκε στα διόδια της Αττικής Οδού στην Ελευσίνα. «Θα συνεχίσουμε να φωνάζουμε, πιο συχνά από δω και μπρος, να ακυρωθεί η σύμβαση της Αττικής Οδού και να περάσει το έργο στο Δημόσιο -αρκετά κέρδισαν οι εργολάβοι και οι εταιρείες», λέει.

Χθες, κατά το δίωρο 3 - 5 μ.μ., 22 κεντρικοί και παράπλευροι σταθμοί διοδίων λειτούργησαν με τις μπάρες σηκωμένες και χιλιάδες αυτοκίνητα πέρασαν χωρίς να πληρώσουν το αντίτιμο διέλευσης.

Ελεύθερα για δύο ώρες στα Μάλγαρα

Για δύο ώρες (3-5 μ.μ.) περνούσαν «ελεύθερα» τα διόδια των Μαλγάρων Θεσσαλονίκης και της Λεπτοκαρυάς Πιερίας χθες όλα τα διερχόμενα οχήματα, που... έτυχε να πέσουν επάνω στις διαμαρτυρίες του κινήματος «Δεν πληρώνω». Η συμμετοχή ήταν εντυπωσιακή, η κινητοποίηση ειρηνική και η Αστυνομία απλώς παρακολουθούσε.

«Η συγκλονιστική συμμετοχή στην κινητοποίηση δείχνει ότι είμαστε ένα πλατύ κίνημα πολιτών που διεκδικούμε τα δικαιώματά μας. Είναι ύβρις να χαρακτηριζόμαστε τζαμπατζήδες από τους μεγαλοεργολάβους, τους εκπροσώπους τους και τις τράπεζες που λυμαίνονται το εθνικό οδικό δίκτυο. Σε κάθε περίπτωση τους επιστρέφουμε το χαρακτηρισμό. Εκτοξεύοντας απειλές δεν μπορούν να πλήξουν το κίνημά μας», δήλωσε ο Νίκος Νούλας - μέλος της Πρωτοβουλίας Πολιτών που συγκεντρώθηκαν στα διόδια Μαλγάρων.

Χωρίς προβλήματα πραγματοποιήθηκε η διαμαρτυρία και στη Λεπτοκαρυά Πιερίας, όπου επίσης καταγράφτηκε μαζική συμμετοχή. Ο εκπρόσωπος της εθελοντικής ομάδας δράσης Νομού Πιερίας «Ο τόπος μου», Ηλίας Τσολακίδης, μίλησε για «πρωτοφανή υποστήριξη των πολιτών στο κίνημα ενάντια στην καταβολή διοδίων».

Χωρίς παρατράγουδα έκλεισαν τα διόδια στις υπόλοιπες περιοχές, Βοιωτία, Αχαΐα, Αρκαδία, Κορινθία, Λάρισα και στα τρία της Φθιώτιδας.

! Στα διόδια του Ισθμού της Κορίνθου πήγε χθες ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας. Δήλωσε: «Ο ελληνικός λαός καλείται να πληρώνει πανάκριβα διόδια για δρόμους, οι οποίοι δεν έχουν κατασκευαστεί και όταν κατασκευάζονται, κοστίζουν τρεις και τέσσερις φορές περισσότερο απ' ό,τι οι αντίστοιχοι σε κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα».

EURO

Ο... πολιτικός Βούγιας βλέπει απολίτικη την αγανάκτηση χιλιάδων πολιτών

«Απολίτικο» χαρακτήρισε χθες το κίνημα «Δεν πληρώνω» ο υφυπουργός Μεταφορών Σπύρος Βούγιας και τόνισε ότι με την τελευταία διαμόρφωση των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης) επήλθε μια «δίκαιη ισορροπία». «Δεν κάνουμε βήμα πίσω. Είναι η ληστεία του αιώνα», υποστηρίζουν οι ακτιβιστές που απαντούν με νέες... «τζάμπα επιβιβάσεις» στα αστικά λεωφορεία.

Ο υφυπουργός Μεταφορών δήλωσε ότι «οι επιβάτες που σέβονται το μέσον το οποίο χρησιμοποιούν είναι αυτοί που θα δώσουν και στους άλλους να καταλάβουν ότι το κίνημα αυτό δεν έχει πολιτική βάση». Υποστήριξε ότι «είναι στην ουσία απολίτικο και βασίζεται κυρίως πάνω στην ευκολία τού τζάμπα». Και κατέληξε: «Μπορεί να παρασύρει κάποιους καθημερινά, όμως υπονομεύει την αξιοπιστία και την αποδοτικότητα των μαζικών μεταφορών».

Στο μεταξύ, το Σάββατο δεκάδες πολίτες πραγματοποίησαν συγκέντρωση και πορεία διαμαρτυρίας στον πεζόδρομο της πλατείας Αριστοτέλους, ζητώντας «να μπει φρένο» στις αυξήσεις των αστικών λεωφορείων. Πολλοί, μάλιστα, πήγαν στον τερματικό σταθμό της πλατείας Ελευθερίας, απ' όπου επιβιβάστηκαν μαζικά, χωρίς να πληρώσουν εισιτήριο, αφού κρέμασαν πανό που έγραφαν: «ΟΑΣΘ: Η ληστεία του χειμώνα. Αυξήσεις έως 180%».

Το ίδιο θα επαναληφθεί αύριο και την Πέμπτη, στις 5 το απόγευμα, με αφετηρία το άγαλμα του Βενιζέλου. «Δεν κάνουμε πίσω. Το μεθεπόμενο Σάββατο, 19 Φεβρουαρίου, θα συγκεντρωθούμε στο νέο κτήριο του δημαρχείου κι από εκεί θα πραγματοποιήσουμε πορεία προς τα γραφεία του ΟΑΣΘ», δήλωσε ο Γιώργος Θεοδωρόπουλος -συντονιστής των Επιτροπών «Ακρίβεια Stop». Οπως τόνισε, «οι πολίτες αντιδρούν στην κατάργηση του δικαιώματος μετεπιβίβασης με το βασικό εισιτήριο, αλλά και στην αύξηση της τιμής του, στα 0,80 ευρώ από 0,60».

Ας σημειωθεί ότι εκτός από τις διάφορες κινήσεις πολιτών και ακτιβιστικές ομάδες της Θεσσαλονίκης, ψηφίσματα στήριξης κατά της αύξησης του εισιτηρίου έχουν εκδώσει πολλοί δήμοι -ανάμεσά τους ο Δήμος Θεσσαλονίκης- το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο (ΕΚΘ), η Ενώση Δημοσιοϋπαλληλικών Οργανώσεων (ΕΔΟΘ), οι νοσοκομειακοί γιατροί (ΕΝΙΘ), οι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ και άλλοι φορείς.

Αυξήσεις έως 150% σε τρία χρόνια

Αυξήσεις που υπερβαίνουν το 50% καταγράφονται στις τιμές των διοδίων από τα μέσα του 2008, οπότε η λειτουργία τους πέρασε στην αρμοδιότητα των εργολάβων.

Ειδικά στα φορτηγά το χαράτσι έχει αυξηθεί έως 150%. Ως τότε τα έσοδα πήγαιναν στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) και οι αναπροσαρμογές στις τιμές γίνονταν με βάση την πορεία του τιμαρίθμου. Ενδεικτικό είναι ότι την προηγούμενη τετραετία οι τιμές είχαν παραμείνει αμετάβλητες.

Τα συνολικά έσοδα του ΤΕΟ ήταν της τάξης των 250 εκατ. ευρώ τον χρόνο, από τα οποία περίπου 70-80 εκατ. διετίθεντο για τη συντήρηση του υπόλοιπου εθνικού δικτύου, το οποίο από το 2008 έμεινε... ορφανό.

Η μεγάλη «ψυχρολουσία» για τους οδηγούς ήρθε στα μέσα του 2008, αλλά λόγω γενικότερης ευφορίας πέρασε χωρίς ιδιαίτερες αντιδράσεις. Τον Απρίλιο του 2008 ξεκίνησε η παραχώρηση της Αθηνών-Θεσσαλονίκης και της Κορίνθου-Τρίπολης στους κατασκευαστές, που ώς τώρα έχουν προσθέσει επτά νέους, μετωπικούς και πλευρικούς, σταθμούς διοδίων και έπεται συνέχεια. Εως τώρα έχουν κάνει έξι αναπροσαρμογές τιμών, ενώ εκτός από το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια, έχουν θέσει ως βάση υπολογισμού την ανώτερη τιμή και υπολογίζουν 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Από τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου ακολούθησε η Αθηνών-Πατρών, όπου ώς τώρα έχουν γίνει άλλες τρεις αυξήσεις παρά το γεγονός ότι το τμήμα Κόρινθος-Πάτρα είναι εργοτάξιο στο μεγαλύτερο τμήμα του.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Ανάπτυξης
Οδικό δίκτυο και ασφάλεια