Έντυπη Έκδοση

ΔΕΥΤΕΡΑ ΞΗΜΕΡΩΜΑΤΑ: Η ΠΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΩΡΑ ΤΩΝ ΟΣΚΑΡ

Μια Ελληνίδα στον κόσμο του γουέστερν

Μπορεί εμείς να «ανακαλύψαμε» ξαφνικά την Ελληνοαμερικανίδα ενδυματολόγο Μέρι Ζόφρις, επειδή διεκδικεί Οσκαρ κοστουμιών για το «Αληθινό θράσος» των αδερφών Κοέν, αλλά στο Χόλιγουντ θεωρείται περιζήτητη επαγγελματίας.

Είμαι περήφανη που είμαι Ελληνίδα», λέει η Μέρι Ζόφρις  που μεγάλωσε ελληνικά, εκκλησία,  παραδόσεις και προκαταλήψεις Είμαι περήφανη που είμαι Ελληνίδα», λέει η Μέρι Ζόφρις που μεγάλωσε ελληνικά, εκκλησία, παραδόσεις και προκαταλήψεις Η 46χρονη Αρετή-Μαρία Ζαφειροπούλου, με καταγωγή από τα Ιωάννινα, είναι μόνιμη συνεργάτρια των Κοέν. Εχει φτιάξει τα κοστούμια σε δέκα ταινίες τους, από το «Φάργκο» και το «Μεγάλο Λεμπόφσκι» μέχρι το «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους». Εχει δουλέψει και με πολλούς ακόμα σκηνοθέτες, όπως ο Στίβεν Σπίλμπεργκ («Ιντιάνα Τζόουνς», «Πιάσε με αν μπορείς») και ο Ολιβερ Στόουν («Γεννημένος την 4η Ιουλίου).

Χρωστά την καριέρα της στους γονείς της. Οταν ήταν επτά χρόνων, άνοιξαν ένα κατάστημα ρούχων στη Φλόριντα, όπου είχαν μεταναστεύσει μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Πολύ πριν βρει το δρόμο της σε σπουδές Ιστορία της Τέχνης, πέρασε τα παιδικά της χρόνια αλωνίζοντας ανάμεσα σε φορέματα, πατρόν και αξεσουάρ. Δεν δίσταζε να κάνει στιλιστικές προτάσεις στους πελάτες. Θα ερχόταν η ώρα που θα την υπάκουαν οι: Λεονάρντο ντι Κάπριο, Χαβιέ Μπαρδέμ, Τομ Χανκς, Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Τομ Κρουζ, Κάθριν Ζέτα Τζόουνς και Γκουίνεθ Πάλτροου.

Τι προσφέρει ένα Οσκαρ σε μία, ούτως ή άλλως, σπουδαία πορεία;

«Είναι μεγάλη τιμή να σε ξεχωρίζουν οι ομότεχνοί σου. Δεν ξέρω τι μπορεί να μου προσφέρει. Σίγουρα, όμως, ακόμη και η υποψηφιότητα προσδίδει ένα κύρος. Βέβαια, δεν είμαι σίγουρη για το πόσο διαρκεί».

Ποια ήταν η πρώτη σας σκέψη, όταν οι Κοέν σάς είπαν να δουλέψετε σε γουέστερν, όνειρο κάθε ενδυματολόγου;

«Ενθουσιάστηκα, γιατί ήταν κάτι διαφορετικό. Αλλά αυτό είναι το ωραίο της δουλειάς μου. Να στήνω διαφορετικούς χαρακτήρες σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη. Εκανα πολλή έρευνα, ξεκίνησα από φωτογραφίες της εποχής, που είναι συνήθως στημένα πορτρέτα. Οι περισσότεροι είχαν βγάλει μία φωτογραφία σε όλη τη ζωή τους, και συχνά με δανεικά ρούχα ή με τα "καλά" τους. Ετσι, αναγκάστηκα να διαβάσω πολύ. Με βοήθησαν αποσπάσματα από ημερολόγια, όπου περιέγραφαν τα υλικά από τα οποία έφτιαχναν τα φορέματα ή πώς στέγνωναν τις μπότες μετά τη βροχή».

Ποιο είναι το πιο απαραίτητο αξεσουάρ σε ένα γουέστερν; Το καπέλο;

«Πραγματικά, σε ένα γουέστερν, ένας χαρακτήρας προσδιορίζεται από το καπέλο του, το οποίο, όπως και τα ρούχα, πρέπει να είναι... φθαρμένο. Του Τζεφ Μπρίτζες είναι ένα καπέλο πόλης που έχει περάσει πολλά. Εχει κοιμηθεί και καθήσει πάνω του. Μέχρι τσιγάρο έχει σβήσει. Είναι... χάος, όπως και ο χαρακτήρας του».

Πώς είναι να δουλεύετε με τους Κοέν; Εχουν στη ζωή το καυστικό χιούμορ των ταινιών τους;

«Νιώθω ότι είμαι η πιο τυχερή σχεδιάστρια του Χόλιγουντ. Είναι τόσο υπέροχοι σεναριογράφοι και δεξιοτέχνες σκηνοθέτες, ώστε κάθε ταινία τους είναι η απόλυτη απόλαυση. Πάντοτε, ανάμεσα σε σοβαρά γυρίσματα, ρίχνουμε πολύ γέλιο».

Εχετε δουλέψει με σταρ. Σας δημιούργησαν ποτέ πρόβλημα με τις απαιτήσεις ή τις παραξενιές τους;

«Κατ' αρχάς, αγαπώ πολύ τους ηθοποιούς. Και μου αρέσει να δουλεύω με τον καθένα ξεχωριστά, για να φτιάχνουμε τον κινηματογραφικό του χαρακτήρα. Ο Τζεφ Μπρίτζες είναι υπέροχος συνεργάτης, πολύ δεκτικός στις ιδέες μου. Οταν έβαλε πρώτη φορά το κοστούμι που του έφτιαξα, έβλεπα το στήσιμό του, ακόμα και τη φωνή του, να αλλάζουν. Μεταμορφωνόταν σε Ρούστερ μπροστά στα μάτια μου. Αυτό λατρεύω στη δουλειά μου».

Πώς είναι να δουλεύεις στο Χόλιγουντ; Θα σας ενδιέφεραν οι ευρωπαϊκές ταινίες;

«Σκληρή δουλειά και πολλές ώρες, αλλά μπορεί να σε αποζημιώσει, ειδικά όταν έχεις συμβάλει σε μια ταινία σαν το "Αληθινό θράσος". Θα ήθελα πολύ να δουλέψω στην Ευρώπη. Ανυπομονώ».

Η σχέση σας με την Ελλάδα;

«Τη λατρεύω. Είναι όμορφη χώρα, με συναρπαστική κουλτούρα. Εχω έρθει στα Ιωάννινα, απ' όπου κατάγεται ο πατέρας μου, πολλές φορές. Εχει αλλάξει πολύ το μέρος. Η οικογένεια της μητέρας μου είναι από το Μπάρι και την Ακουα Βίνα της Ιταλίας, αλλά η ίδια γεννήθηκε στην Αμερική. Εχω αμέτρητες ελληνικές αναμνήσεις. Μέναμε στο Φορντ Λόντερντεϊλ, στη Φλόριντα, όπου έχει μεγάλη ελληνική κοινότητα. Μεγάλωσα με ελληνική εκκλησία, ελληνικό σχολείο, χορούς, φαΐ, παραδόσεις και... προκαταλήψεις. Είμαι περήφανη που είμαι Ελληνίδα».

Η προηγούμενη ενδυματολόγος ελληνικής καταγωγής που πήρε Οσκαρ κοστουμιών ήταν η Θεώνη Βαχλιώτη-Ολντριτζ (για το «Μεγάλο Γκάσμπι»). Είχατε γνωριστεί;

«Τη γνώρισα πριν από χρόνια σε μια τελετή βραβείων για ενδυματολόγους. Ενιωσα δέος. Αγαπημένες μου δουλειές της είναι στον "Μεγάλο Γκάσμπι" και το "Μπόνι και Κλάιντ". Είμαι περήφανη που είμαι συνάδελφός της».

Τον «Κυνόδοντα» τον είδατε;

«Ναι. Θαυμάσια ταινία». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος