Έντυπη Έκδοση

Η ελληνική «Οδύσσεια» του Γουίλσον

Ο κορυφαίος 70χρονος Αμερικανός σκηνοθέτης, σκηνογράφος, χορογράφος, εικαστικός, περφόρμερ και αρχιτέκτων Ρόμπερτ Γουίλσον θα σκηνοθετήσει το 2012 στο Εθνικό Θέατρο, με Ελληνες ηθοποιούς και στην ελληνική γλώσσα, την «Οδύσσεια».

Ο Γουίλσον σε παλαιότερη αρχαιοελληνική εκστρατεία του, στον «Προμηθέα» που ανέβασε το 2001 στο Μέγαρο Μουσικής Ο Γουίλσον σε παλαιότερη αρχαιοελληνική εκστρατεία του, στον «Προμηθέα» που ανέβασε το 2001 στο Μέγαρο Μουσικής Μια μεγάλη είδηση, ιδίως σε εποχές κρίσης, για την πρώτη κρατική σκηνή και βεβαίως τη χώρα, καθώς η παράσταση δεν είναι μετάκληση, αλλά μια εξ ολοκλήρου δική της παραγωγή.

«Η συμφωνία αφορά μια παράσταση ολοκληρωμένη. Το ολοκληρωμένη το τονίζω», λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Γιάννης Χουβαρδάς. Ηταν επιθυμία του σπουδαίου Αμερικανού πολυκαλλιτέχνη να δουλέψει ένα ελληνικό κείμενο στη γλώσσα του και στη χώρα του. Η πρόταση για την «Οδύσσεια», στη διασκευή του Βόλφγκανγκ Βίενς, ανήκει στον ίδιο τον Γουίλσον.

«Η παράσταση δεν θα είναι μεγάλης, αλλά κανονικής διάρκειας», εξηγεί ο Γ. Χουβαρδάς. Το κόστος της δεν θα ξεπερνά το κόστος του «Τρίτου Στεφανιού», καθώς ο Γουίλσον δέχτηκε να λάβει σε εποχές ΔΝΤ το 1/3 της κανονικής αμοιβής του.

Αυτές τις ημέρες το Εθνικό Θέατρο ζει έναν άνευ προηγουμένου «εσωτερικό» αναβρασμό. Πρέπει να βρεθούν οι τρεις ηθοποιοί για κάθε ρόλο (μόνο για τον Οδυσσέα θα είναι περισσότεροι) που ζήτησε ο Γουίλσον να δει στην οντισιόν, στις 20 του μήνα. Καταρτίζονται οι λίστες της ακρόασης. «Ο Γουίλσον έρχεται εντελώς παρθένος. Δεν ξέρει τίποτα και κανέναν. Δεν έχει προκατάληψη. Και προς τιμήν του, αφήνει σε εμάς να εξετάσουμε αν ταιριάζει ένας ηθοποιός στο όλο πλάνο και τις προδιαγραφές του», λέει ο διευθυντής του Εθνικού. «Θα πρέπει να είναι σαφώς καλοί οι ηθοποιοί, αλλά και με καλή φωνή και κίνηση», προσθέτει η Εφη Θεοδώρου.

Η «Οδύσσεια» θα ανεβεί στην Κεντρική Σκηνή του Τσίλερ και δεν θα ενταχθεί σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο. «Είναι απαιτητικός καλλιτέχνης ο Γουίλσον. Μόνο για τα φώτα θέλει να δουλέψει 80 ώρες. Εύχομαι να μπορέσουμε να στήσουμε σωστά την παραγωγή και να φανούμε αντάξιοι των απαιτήσεών του», τονίζει ο Χουβαρδάς. Η συμφωνία με τον Γουίλσον έκλεισε πέρσι, την περίοδο που βρέθηκε στην Αθήνα για την «Οπερα της Πεντάρας» και τη «Μαγνητοταινία Κραπ». «Δεν θέλαμε ντε και καλά να συνεργαστούμε μαζί του. Δεν ήμουν καν προσανατολισμένος να του κάνω πρόταση», αποκαλύπτει ο Χουβαρδάς. «Κάναμε μια πολύ γενική συζήτηση και είδαμε ότι είχαμε μια καλή επαφή. Μου εξήγησε αναλυτικά τον τρόπο που δουλεύει και πόσο βιωματική είναι η σχέση του με την εικόνα».

Το γεγονός ότι η «Οδύσσεια» δεν θα ενταχθεί σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο, αναγκάζει τον Γιάννη Χουβαρδά να εντάξει στον προγραμματισμό για το 2012-13 και το «Ρεξ-Κοτοπούλη», που φέτος έχει κλείσει. Αναμένεται να μπει στο ΕΣΠΑ και αυτές τις μέρες θα προκηρυχτεί ο διαγωνισμός. Αν είναι διεθνής, θα χρειαστούν τρία χρόνια. Το κόστος των επισκευών του ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια ευρώ.

Στο μεταξύ, η 15χρονη μίσθωση του ισογείου «Rex» από τον επιχειρηματία Ηλία Μαροσούλη έχει λήξει από τον Νοέμβριο, αλλά «διαρκώς το τρενάρει», αναφέρει ο Χουβαρδάς, που φιλοδοξεί το Παιδικό Στέκι να βγει από το υπόγειο του κτιρίου και να ανέλθει στο χώρο που σήμερα στεγάζεται η μουσική σκηνή.

Οι θερινές παραγωγές του Εθνικού, οι «Σκηνοβάτες» του Σταμάτη Φασουλή και ο «Ηρακλής Μαινόμενος», που θα σκηνοθετήσει ο Μ. Μαρμαρινός, βρίσκονται στην τελική ευθεία των προετοιμασιών. «Είμαστε όμως στο 60-70% έτοιμοι και για του χρόνου, που ο προϋπολογισμός θα παραμείνει ίδιος (8,1 εκ. ευρώ). Κάνω προγραμματισμό διετίας», διαμηνύει ο Χουβαρδάς, που η θητεία του λήγει το 2013. «Το ρεπερτόριο θα έχει σχέση με το τι ζούμε τώρα στη χώρα και τι είμαστε. Θα σχετίζεται με την κρίση». Πολύς ο σαματάς για τις επιχορηγήσεις του ελεύθερου θεάτρου το τελευταίο διάστημα.«Αισθάνομαι αγανακτισμένος αναδρομικά με τη στάση της Πολιτείας απέναντι στους επιχορηγούμενους», υπογραμμίζει ο Γ. Χουβαρδάς. «Θα φώναζα κι εγώ αν ήμουν στη θέση τους. Το επιχορηγούμενο όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με τα μεγέθη του Εθνικού. Είναι πολύ εύκολο να δημιουργεί κανείς εντυπώσεις», διευκρινίζει. «Το επιχορηγούμενο δεν πληρώνει όλες τις πρόβες. Το έκανα και εγώ στο "Αμόρε"».***

Παραστάσεις του στην Ελλάδα

* 1995: «Περσεφόνη», αρχαίο στάδιο των Δελφών

* 1999: «Monsters of Grace», τρισδιάστατη ψηφιακή όπερα, Φεστιβάλ Αθηνών

* 2001: «Προμηθέας», Μέγαρο Μουσικής

**2007: «In the blink of the eye - Δερβίσηδες σε Εκσταση» στο «Παλλάς» και «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μίλερ με την Ιζαμπέλ Ιπέρ στο Φεστιβάλ Αθηνών

* 2010: «Οπερα της Πεντάρας» με το Berliner Ensemble στο «Παλλάς» και «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Μπέκετ, με τον ίδιο ερμηνευτή, στο «Θέατρον» του ελληνικού Κόσμου

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο