Έντυπη Έκδοση

ΜΕ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΑΡΔΗΝ Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Οι συγκοινωνίες πάνε... Ελαιώνα

Σε κυκλοφοριακό κόμβο προβλέπεται να εξελιχτεί ο Ελαιώνας, με επίκεντρο τον ομώνυμο σταθμό του μετρό.

Σε μια ακτίνα 200 μέτρων και με απευθείας σύνδεση με τις αποβάθρες, θα λειτουργήσει ο νέος, ενιαίος σταθμός των υπεραστικών λεωφορείων που σήμερα στεγάζονται σε ανεπαρκείς χώρους στον Κηφισό και τις Τρεις Γέφυρες. Δεν αποκλείεται να «χωρέσει» και μέρος του ΚΤΕΛ Αττικής, με αναδιάρθρωση των γραμμών προς τους νοτιοανατολικούς δήμους.

Για τη νέα έδρα των ΚΤΕΛ έχει εξασφαλιστεί από την κρατική εταιρεία «Αττικό Μετρό» έκταση 95 στρεμμάτων. Πρόκειται για την «ταράτσα» του νέου αμαξοστασίου, που βρίσκεται στο τελικό στάδιο κατασκευής. Θα χρειαστούν διαπραγματεύσεις με τους ιδιώτες επιχειρηματίες των ΚΤΕΛ, αφού η επένδυση θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ. Για την εξασφάλιση μέρους των κεφαλαίων προτείνεται η δημιουργία μικρού εμπορικού κέντρου με 50 καταστήματα.

Το πρώτο πάντως βήμα θα γίνει από τα αστικά λεωφορεία, που προβλέπεται να αποκτήσουν στον Ελαιώνα το δικό τους συγκοινωνιακό κόμβο με 7 νέες γραμμές για τους δυτικούς δήμους. Θα ακολουθεί τα πρότυπα αυτού που ήδη λειτουργεί με επιτυχία στο σταθμό του Νομισματοκοπείου και καλύπτει τα Μεσόγεια. Θα συνδυαστεί με την κατασκευή τριώροφου υπόγειου πάρκινγκ 400 θέσεων. Ο δημόσιος χώρος στον Ελαιώνα, που βρίσκεται πολύ κοντά στο σταθμό του μετρό, καταλαμβάνει 6,7 στρέμματα, δίπλα στην Ιερά οδό, ανάμεσα στις οδούς Μαρκόνι και Εμμ. Παππά.

Στον ίδιο διαγωνισμό θα περιληφθεί ένα νέο υπόγειο γκαράζ στο Περιστέρι. Θα κατασκευαστεί μέσα στο αθλητικό κέντρο «Πλούταρχος Βυλλιώτης», μόλις 100 μέτρα από τον υπό κατασκευή σταθμό του μετρό στην Ανθούπολη, με τον οποίο θα συνδεθεί με πεζόδρομο. Πρόκειται έκταση 3,8 στρεμμάτων, δίπλα στη λεωφόρο Θηβών, όπου θα κατασκευαστεί τετραώροφο υπόγειο γκαράζ δυναμικότητας 450 θέσεων στάθμευσης.

Είναι οι μόνες θετικές εξελίξεις στην ανάπτυξη του μετρό της Αθήνας, αφού τα εν εξελίξει έργα έχουν σκοντάψει στο σκάνδαλο Siemens. Η γερμανική εταιρεία συμμετέχει στο έργο από την αρχική σύμβαση του 1992 και με την τεχνολογία της έχει μονοπωλήσει όλα τα ηλεκτρολογικά συστήματα. Τις τελευταίες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αρχίσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο το «ξεσκόνισμα» όλων των συμβάσεων, με στόχο να αποσαφηνιστεί το τοπίο και να υπάρξει λύση για τη συνέχιση των έργων.

Η εμπλοκή έχει ήδη δημιουργήσει σοβαρές καθυστερήσεις στις επεκτάσεις των γραμμών προς Ελληνικό, Ανθούπολη Περιστερίου και Χαϊδάρι. Οι επτά νέοι σταθμοί έπρεπε να λειτουργούν από τα τέλη του 2008 ώς τα μέσα του 2009, αλλά σήμερα βρίσκονται στο τελικό στάδιο με προοπτική η κατασκευή τους να ολοκληρωθεί ώς το φθινόπωρο. Δεν έχουν όμως προχωρήσει τα ηλεκτρολογικά συστήματα και επομένως δεν θα ανοίξουν για το επιβατικό κοινό. Η σύμβαση έπρεπε να έχει υπογραφεί τουλάχιστον από τις αρχές του 2009, αλλά ήρθε το σκάνδαλο και από τότε το θέμα σέρνεται. Ακόμα και αν ξεπεραστεί το ζήτημα, θα χρειαστεί ένας χρόνος για να γίνουν τα έργα και οι δοκιμές, επομένως «κορδέλες» δεν προβλέπονται πριν από την άνοιξη του 2012.

Οι παρενέργειες του σκανδάλου φτάνουν ώς την παραγγελία για τους νέους συρμούς. Οι πρώτες παραδόσεις προβλέπεται να γίνουν τον Οκτώβριο, αλλά αν δεν λυθεί το «αγκάθι» με τη Siemens, θα μείνουν στα αμαξοστάσια χωρίς να μπορούν να δοκιμαστούν στις νέες γραμμές.

Εμμέσως, η γερμανική εταιρεία απειλεί και το νέο, τρίτο μετά από δύο ακυρώσεις, διαγωνισμό για την επέκταση της γραμμής προς τον Πειραιά. Οι έξι κοινοπραξίες που επιλέχθηκαν από την πρώτη φάση πρέπει να υποβάλουν τις τελικές προσφορές τους ώς το φθινόπωρο. Είναι όμως έντονος ο φόβος των ενστάσεων, αφού σε έναν από τους ομίλους μετέχει και η Siemens, οπότε θεωρείται βέβαιο ότι η υπόθεση θα φθάσει ώς την Κομισιόν.

Θετικότερα είναι τα δεδομένα για την τέταρτη γραμμή, που θα έχει μήκος 33 χιλιομέτρων και 29 σταθμούς. Ανασχεδιάστηκε και πλέον θα διαθέτει νέο κλάδο προς τις πυκνοδομημένες περιοχές του Βύρωνα, της Καισαριανής και του Παγκρατίου. Θα ξεκινά από το σταθμό του Ηλεκτρικού στον Περισσό, θα διέρχεται από το Γαλάτσι, την Κυψέλη, το κέντρο και μέσω της λεωφόρου Κηφισίας θα φθάνει στο Μαρούσι. Τα νέα σχέδια προβλέπουν ότι μετά τον κοινό σταθμό με τον Ηλεκτρικό θα συνεχίζει προς τη Λυκόβρυση. Σε αυτή την περίπτωση όμως η υπόθεση «κολάει» στο μνημόνιο. Το κόστος των 3,3 δισ. ευρώ δεν έχει εξασφαλιστεί από κάποιο κοινοτικό πρόγραμμα, αλλά υπάρχει θετική αντιμετώπιση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χορήγηση ευνοϊκού δανείου. Δεν αποκλείεται όμως η χρηματοδότηση να εξασφαλιστεί από την αξιοποίηση μέρους του Ελληνικού και να λειτουργήσει ως κοινωνική αντιπαροχή.

Στις δραστηριότητες της «Αττικό Μετρό» θα ενταχθεί πολύ σύντομα και η κατασκευή του τραμ. Το πρόγραμμα προβλέπει τη διάθεση 180 εκατ. ευρώ για τη συνέχιση της σημερινής γραμμής από το Σύνταγμα ώς τα Πατήσια. Στο στάδιο της διερεύνησης είναι η νέα γραμμή που θα συνδέσει την ευρύτερη περιοχή Γουδή, από το ύψος των νοσοκομείων, ώς τον σταθμό Λαρίσης μέσω της λεωφόρου Αλεξάνδρας, που αντιμετωπίζει σήμερα έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Συγκοινωνίες-Μεταφορές