Έντυπη Έκδοση

Ταινίες με διάσημους συγγραφείς που πέτυχαν το τέλειο γύρισμα

Μπραμ Στόουκερ, Δράκουλας, μτφρ.: Ανέτα Καπόν,

εκδόσεις Στοχαστής, σ.432, ευρώ 20

Ο Μπραμ Στόουκερ δημιούργησε ίσως τον πιο επιβλητικό χαρακτήρα στην ιστορία της Λογοτεχνίας. Ο Δράκουλας είναι η μορφή που στοιχειώνει, καθηλώνει και γοητεύει. Ο ιρλανδός συγγραφέας εκμεταλλεύτηκε με τον καλύτερο τρόπο τον Βλαντ Δράκουλα. Τον περίφημο παλουκωτή. Συγκέντρωσε υλικό για την Τρασυνλβανία και τις λαϊκές δοξασίες. Το μυθιστόρημα εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1897. Η αυθεντικότητα και η πρωτοτυπία του ήρωα, σε συνδυασμό με την αφηγηματική ικανότητα του Στόουκερ, του χάρισε την αντοχή στον χρόνο. Ο αναγνώστης υποτάσσεται από την πρώτη στιγμή στην εποχή και το περιβάλλον του Δράκουλα. Καθηλώνεται από τον απόκοσμο και υπεράνθρωπο χαρακτήρα του. Ο τρόμος και η φρίκη προσφέρονται μεθοδικά και προσεκτικά. Ωστόσο, ο Δράκουλας είναι και μια ερωτική ιστορία. Μυθιστόρημα αρχέτυπο, ενέπνευσε δεκάδες συγγραφείς, σεναριογράφους, σκηνοθέτες και ζωγράφους. Το βιβλίο έχει μεταφερθεί στο σινεμά από πολλούς σκηνοθέτες. Η πιο πετυχημένη είναι αυτή του Φράνσις Φορντ Κόπολα, το 1992. Ορθή επιλογή ηθοποιών και πιστή αναπαράσταση της εποχής. Ο Γκάρι Ολντμαν υποδύθηκε τον Δράκουλα και ξεπέρασε παλαιότερους ηθοποιούς. Η σκηνοθεσία του Κόπολα «ζωντάνεψε» με τον πιο πειστικό τρόπο το μυθιστόρημα. Αλλες σημαντικές κινηματογραφικές μεταφορές: Νοσφεράτου, του Φρίντριχ Μουρνάου και του Βέρνερ Χέρτζογκ.

Patricia Highsmith, Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϋ, μτφρ.: Ανδρέας Αποστολίδης, εκδόσεις Αγρα, σ. 400, ευρώ 16,23

Ο Τομ Ρίπλεϋ τα ήθελα όλα: τα χρήματα, την επιτυχία, την καλή ζωή. Ηταν έτοιμος ακόμη και να σκοτώσει για να τα αποκτήσει όλα αυτά. Οταν ένας πλούσιος Αμερικανός του ζητά να φέρει πίσω τον γιο του, ο οποίος έχει εγκατασταθεί στην Ιταλία, θα καταστρώσει ένα διαβολικό σχέδιο: να πάρει τη θέση του άσωτου υιού και να ζήσει με την ταυτότητα εκείνου μια ζωή ονειρεμένη. Τίποτα απλούστερο για τον Τομ. Χάρη στο ταλέντο του στην πλαστογραφία εξαπατά τις αρχές. Και σε ό,τι αφορά τον φόνο, ένα απλό «δυστύχημα» θα του επιτρέψει να αλλάξει ταυτότητα, αφήνοντας να φανεί η γοητεία που ασκούσε το θύμα στον θύτη του. Και μόνον από την υπόθεση, μπορούμε να καταλάβουμε την ξεχωριστή σκέψη της Χάισμιθ. Πρόκειται για το πρώτο μυθιστόρημα της σειράς με ήρωα τον Ρίπλεϋ, η οποία ξεκίνησε το 1955 και ολοκληρώθηκε το 1990. Η αμερικανίδα συγγραφέας δημιούργησε έναν από τους πιο απίθανους χαρακτήρες της αστυνομικής λογοτεχνίας. Η ταινία με τον ομώνυμο τίτλο απέσπασε θετικές κριτικές και ο Ματ Ντέιμον ενσάρκωσε με τον καλύτερο τρόπο τον Ρίπλεϋ.

Jack Kerouac, Στο δρόμο, μτφρ.: Δήμητρα Νικολοπούλου, επιμέλεια: Αλέξης Ζήρας, εκδόσεις Πλέθρον, σ. 393, ευρώ 21,40

Ενα από τα πιο γνωστά μυθιστορήματα του Κέρουακ. Ο αμερικανός λογοτέχνης είναι ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της γενιάς beat και το Στο δρόμο, χαρακτηριστικό έργο του beat. Το νόημά του μας το λέει ο αφηγητής του, ο Σαλ Παραντάιζ: «Οι μόνοι που αξίζουν για μένα είναι οι τρελοί, αυτοί που τρελαίνονται να ζήσουν, να μιλήσουν, να σωθούν, που ποθούν τα πάντα την ίδια στιγμή, αυτοί που ποτέ δεν χασμουριούνται ή δεν λένε κοινότοπα πράγματα, αλλά καίγονται, καίγονται, καίγονται σαν τα μυθικά κίτρινα ρωμαϊκά κεριά». Το βιβλίο είναι βασισμένο στον μύθο της άρνησης και της απόδρασης. Η συγγραφική δεινότητα του Κέρουακ σε όλο της το μεγαλείο. Το μυθιστόρημα Στο δρόμο αναμένεται να μεταφερθεί στον κινηματογράφο από τον Walter Salles.

Ντάσιελ Χάμετ, Το γεράκι της Μάλτας, μτφρ.: Ανδρέας Αποστολίδης, εκδόσεις Μεταίχμιο, σ. 300, ευρώ 8,70

Ενας θησαυρός που γι' αυτόν αξίζει να φτάσεις στον φόνο. Ενας σκληροτράχηλος ιδιωτικός ντετέκτιβ, ο Σαμ Σπέιντ, με τον δικό του κώδικα ηθικής. Ενας απατεώνας που μυρίζει λεβάντα, ο Τζόελ Κάιρο, ένας χοντρός άντρας ονόματι Γκάτμαν και η Μπρίτζιντ Ο' Σόνεσι, μια προκλητική κοκκινομάλλα. Η αφήγηση διακρίνεται για τον ωμό ρεαλισμό, τους δυνατούς και φυσικούς διαλόγους. Κάθε χαρακτήρας προσπαθεί να εξαπατήσει τους υπόλοιπους, ενώ η αλήθεια αποκαλύπτεται αργά. Το βιβλίο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο τρεις φορές. Είναι από τις ταινίες που καθόρισαν το είδος του φιλμ νουάρ. Ο σκηνοθέτης εκμεταλλεύτηκε άριστα τον Χάμετ και πήρε το μέγιστο από τον Μπόγκαρτ.

Κόρμακ ΜακΚάρθυ, Καμία πατρίδα για τους μελλοθάνατους, μτφρ.: Αύγουστος Κορτώ, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 273, ευρώ 15,98

Ο Κόρμακ ΜακΚάρθυ καταδύθηκε στο έρεβος της ανθρώπινης ψυχής και έγραψε ένα σκοτεινό, αλλά ταυτόχρονα αποκαλυπτικό μυθιστόρημα για την αμερικανική κοινωνία. Ενας τυχοδιώκτης βρίσκει στον δρόμο του μια βαλίτσα με χρήματα, προϊόν του εμπορίου ηρωίνης, που έχει γίνει συνήθεια στα μεξικανικά σύνορα. Οι αδελφοί Κοέν ανέλαβαν την κινηματογραφική μεταφορά. Η σκηνοθεσία στους κανόνες του βιβλίου και ο Χαβιέ Μπαρδέμ, σε μια άψογη ερμηνεία.

Ρομπέρτο Σαβιάνο, Γόμορρα. Ταξίδι στην οικονομική αυτοκρατορία και στο όνειρο για την κυριαρχία της Καμόρρα, μτφρ.: Μαρία Οικονομίδου, εκδόσεις Πατάκη, σ. 453, ευρώ 19,87

Ο Ρομπέρτο Σαβιάνο γράφοντας τα Γόμορρα κέρδισε χρήματα, φήμη, αναγνώριση, αλλά έχασε την ασφάλεια της ιδιωτικής ζωής. Ο ιταλός συγγραφέας, κατά κάποιον τρόπο, πήρε τη σκυτάλη από τον Μάριο Πούζο. Τον συγγραφέα του Νονού. Το βιβλίο ασχολείται με τη δραστηριότητα της Μαφίας σήμερα. Ρεαλιστικό, σκληρό και άκρως αποκαλυπτικό. Η δημοσιογραφική έρευνα ξεπερνά και επιβάλλεται στο συγγραφικό εγχείρημα. Η λειτουργία της «Καμόρρα» σε όλο της το μεγαλείο. Ο Ματέο Γκαρόνε ανέλαβε την οπτικοποίηση του βιβλίου. Το ντοκουμέντο του Σαβιάνο παρουσιάστηκε με τόλμη και προσοχή. Οπως του άξιζε.

Chuck Palahniuk, Fight club, Αναρχία. Χάος. Σαπούνι, μτφρ.: Γιάννης Πολύζος, εκδόσεις Οξύ, σ. 221, ευρώ 13,69

Το πρώτο βιβλίο του Palahniuk έκανε αίσθηση. Ο Αμερικανός είδε τον σύγχρονο κόσμο με μια διαφορετική ματιά και τον πέρασε στο χαρτί. Διαφορετική, αλλά διαβάζοντας το Fight Club αληθινή. Ο ψεύτικος κόσμος του καταναλωτισμού και του καθωσπρεπισμού. Η ανθρωπιά και η ευαισθησία έχουν χαθεί, γι' αυτό και η βία είναι ο τρόπος να ξυπνήσει η ναρκωμένη κοινωνία. Οπως το βιβλίο, έτσι και η ταινία του Ντέιβιντ Φίντσερ ήταν κάτι το διαφορετικό. Ενα ηλεκτροσόκ στο σινεφίλ, νεανικό, κοινό. Οι ηθοποιοί που επελέγησαν για να ενσαρκώσουν τους χαρακτήρες, ιδανικοί.

Ian McEwan, Εξιλέωση, μτφρ.: Γιάννης Σκαρπέλος, εκδόσεις Νεφέλη, σ. 395, ευρώ 18,92

Ο Ιαν ΜακΓιούαν είναι αρκετά προσεκτικός στη λογοτεχνική του παραγωγή. Με την «Εξιλέωση» κέρδισε κι άλλους αναγνώστες. Η μεταφορά στον κινηματογράφο από τον Τζο Ράι ήταν αξιοπρεπής. Το βιβλίο ξεχειλίζει από λυρισμό, και αυτό ίσως δυσκόλεψε περισσότερο τον σκηνοθέτη. Ο ΜακΓιούαν αποτυπώνει την παιδική ηλικία, τον έρωτα, τον πόλεμο, την Αγγλία και τις κοινωνικές τάξεις.

Γιάννης Σολδάτος, Ενας άνθρωπος παντός καιρού. Για τον Θανάση Βέγγο, επιμέλεια έκδοσης: Εφη Βενιανάκη, εκδόσεις Αιγόκερως, σ. 299, ευρώ 19,17

Η μοναδική περίπτωση του ηθοποιού Θανάση Βέγγου, αποτυπωμένη από τον Γιάννη Σολδάτο. Ο Σολδάτος αγαπάει την τέχνη του κινηματογράφου και έχει ασχοληθεί μ' αυτήν αρκετά. Το βιβλίο του σκιαγραφεί τον καλλιτέχνη και άνθρωπο Βέγγο. Ο τίτλος ανήκει στον ηθοποιό και δεν θα μπορούσε να τον περιγράψει καλύτερα. Η ζωή και το έργο του σε γρήγορους ρυθμούς. Πλούσιο φωτογραφικό υλικό συνοδεύει το ερευνητικό έργο.

Bernard F. Dick, Ανατομία του Κινηματογράφου, μτφρ.: Ιωάννα Νταβαρίνου, εκδόσεις Πατάκη, σ. 606, ευρώ 37,35

Η Ανατομία του Κινηματογράφου αποτελεί ένα βιβλίο αναφοράς στον χώρο των Κινηματογραφικών Σπουδών. Καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από ζητήματα που αφορούν την τεχνική του κινηματογράφου μέχρι τις σύγχρονες θεωρίες της κινηματογραφικής ανάλυσης. Μέσα από παραδείγματα παλαιότερων αλλά και σύγχρονων ταινιών, ο Bernard F. Dick εισάγει τους αναγνώστες σε μια προβληματική ανάλυσης του κινηματογραφικού έργου που λαμβάνει υπόψη τόσο τα τεχνικά χαρακτηριστικά της ταινίας όσο και τα ζητήματα φόρμας, αισθητικής και ιδεολογίας. Είναι ένα βιβλίο που μπορεί να δοθεί ως πανεπιστημιακό εγχειρίδιο σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές κινηματογραφικών σπουδών. Συνιστά μια εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου μέσα από μια γλώσσα απλή και σαφή.

Pierre Sorlin, Ευρωπαϊκός κινηματογράφος. Ευρωπαϊκές κοινωνίες 1939-1990, μτφρ.: Εφη Λατίφη, επιμέλεια σειράς: Χρυσ. Σωτηροπούλου, εκδόσεις Νεφέλη, σ. 379, ευρώ 20,67

Ο κινηματογράφος είναι πολιτισμός και έκφραση της πολιτιστικής ταυτότητας ενός λαού. Ο Sorlin εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο τα ευρωπαϊκά έθνη εξέφρασαν το εγώ τους μέσω των ταινιών. Για ποιο λόγο οι γαλλικές ταινίες έχουν έναν τόσο ιδιαίτερο χαρακτήρα, τόσο διαφορετικό όχι μόνο από τις χολιγουντιανές αλλά και από τις βρετανικές, τις γερμανικές ή τις ιταλικές; Ο καθηγητής Κοινωνιολογίας Οπτικοακουστικών Μέσων δείχνει πώς η επίδραση μιας κοινής εξέλιξης προς μια ευρωπαϊκή ομοσπονδία μπορεί να γίνει αντιληπτή μέσα από τις ταινίες.

Γιάννης Βασιλειάδης, Animation. Ιστορία και αισθητική του κινούμενου σχεδίου, εκδόσεις Αιγόκερως, σ. 470, ευρώ 24,51

Αποκαλείται «8η τέχνη» και δεν είναι υπερβολικό. Το animation ίσως αποτελεί την εξέλιξη του κινηματογραφικού είδους που σιγά σιγά αυτονομείται. Δημιουργεί μια απολύτως υποκειμενική πραγματικότητα, χωρίς την παραμικρή σχέση με πιστή αναπαραγωγή της πραγματικότητας, την οποία μεταμορφώνει. Ο Γιάννης Βασιλειάδης κάνει μια ενδελεχή έρευνα, καλύπτοντας την ιστορία και την αισθητική του κινούμενου σχεδίου.

Τσάρλι Τσάπλιν, Η αυτοβιογραφία μου, εκδόσεις Επίκεντρο, σ. 573, ευρώ 12,23

Ο Τσάρλι Τσάπλιν βοήθησε την τέχνη του κινηματογράφου να λάμψει. Ο βρετανός κωμικός ήταν μια ιδιοφυΐα. Μεσουράνησε στα χρόνια του βωβού σινεμά, όμως αυτό ήταν και η καλύτερη απόδειξη πως τα λόγια μερικές φορές είναι περιττά. Λιτός και απέριττος, περνούσε άμεσα το σχόλιο του στα κοινωνικο-πολιτικά ζητήματα της εποχής του. Παράλληλα, ήταν διορατικός και τολμούσε να προβλέψει το μέλλον. Αδικημένος από τους ομοτέχνους του και την Ακαδημία Κινηματογράφου των ΗΠΑ το βιβλίο αυτό είναι μια λεπτομερής αφήγηση της ζωής του.

Στάθης Βαλούκος, Ιστορία του κινηματογράφου, επιμέλεια: Αχ. Κυριακίδης, εκδόσεις Αιγόκερως, σ. 655, ευρώ 29,82

Εργο ζωής για τον Στάθη Βαλούκο. Κοπιαστική προσπάθεια, αλλά το αποτέλεσμα τον δικαιώνει. Το πρώτο μέρος αφορά την περίοδο 1895-1928. Από την ανακάλυψη των μηχανών, την επινόηση της σκηνοθεσίας και την ίδρυση του Χόλιγουντ, ώς την ευρωπαϊκή αβάν γκαρντ. Στο δεύτερο μέρος, τα κλασικά χρόνια. Ο ερχομός του ήχου, η δημιουργία των ειδών, ο σοσιαλιστικός και ποιητικός ρεαλισμός, η εμφάνιση της τηλεόρασης. Στο τρίτο και τελευταίο μέρος παρουσιάζεται ο σύγχρονος κινηματογράφος. Εύστοχη επιλογή του φωτογραφικού υλικού.

Αντρέι Ταρκόφσκι, Σμιλεύοντας το χρόνο, μτφρ.: Σεραφείμ Βελέντζας, εκδόσεις Νεφέλη, σ. 315, ευρώ 14,84

Ο άνθρωπος που αντιμετώπισε την τέχνη του κινηματογράφου όπως της πρέπει. Για τον Αντρέι Ταρκόφσκι το σινεμά είναι πάνω απ' όλα εικόνα και αυτή έχει τον πρώτο λόγο. Ο ρώσος κινηματογραφιστής έκανε μόλις εφτά ταινίες μεγάλου μήκους. Ολες τους ξεχωριστές. Στο Σμιλεύοντας το χρόνο αποκαλύπτεται, όσο είναι δυνατό, η φιλοσοφία του γύρω από τον κινηματογράφο και την τέχνη. Για τον ίδιο: «Ενας καλλιτέχνης δικαιώνεται μόνον όταν η δουλειά του κρίνει και τον τρόπο ζωής του και δεν αποτελεί πάρεργο παρά μοναδική μορφή ύπαρξης του δημιουργικού του εγώ». Στις σελίδες του βιβλίου, ο Ταρκόφσκι δεν μιλά μόνο για τον κινηματογράφο. Αναφέρεται στις συνθήκες δουλειάς του, στα υλικά της τέχνης του και στα κοινωνικά αδιέξοδα. Μια δύσκολη αυτοβιογραφία, από τον ποιητή της εικόνας.

Λουκίνο Βισκόντι, απόδοση: Μιχάλης Α. Σταυρόπουλος, εκδόσεις Οδός Πανός, σ. 278, ευρώ 18

Μια εμβληματική προσωπικότητα της έβδομης τέχνης. Ο Λουκίνο Βισκόντι υπήρξε από τους πρωτοπόρους του ιταλικού νεορεαλισμού. Η συγκεκριμένη έκδοση, σε απόδοση Μιχάλη Α. Σταυρόπουλου, ακολουθεί τη ζωή τού μεγάλου δημιουργού, από τη γέννηση μέχρι τον θάνατο και την αθανασία του. Ταινίες όπως Ο Γατόπαρδος, Η γη τρέμει, Ο Ρόκο και τ' αδέλφια του έχουν κερδίσει για πάντα την αγάπη του κοινού. Ο Βισκόντι ήταν γνήσιος καλλιτέχνης και άνθρωπος με θάρρος και ακεραιότητα. Η έκδοση συνοδεύεται από σπάνιο φωτογραφικό υλικό.

Κολέτ, Cheri, μτφρ.: Βάσω Νικολοπούλου, Νίκη Καρακίτσου-Ντουζέ, εκδόσεις Scripta, σ. 161, ευρώ 14,13

Cheri και Λεά. Ο χαϊδεμένος νεαρός εραστής και η ώριμη εταίρα πολυτελείας ζουν έναν έρωτα γεμάτο πάθος, στο Παρίσι των αρχών τού 20ού αιώνα. Οταν ο Cheri θα παντρευτεί, οι δύο εραστές θα συνειδητοποιήσουν ότι ο χωρισμός τους θα είναι δυσβάσταχτος. Την κινηματογραφική μεταφορά ανέλαβε ο Στίβεν Φρίαρς, με όχι μεγάλη επιτυχία. Η διασκευή δεν ήταν καλή και η ταινία εστιάζει περισσότερο στο συναισθηματικό επίπεδο.

Rajiv Chandrasekaran, Ουδέτερη ζώνη. Η σμαραγδένια πόλη. Στην πράσινη ζώνη της Βαγδάτης. μτφρ.: Σμαράγδα Γκέτσου, εκδόσεις Γκοβόστη, σ. 376, ευρώ 19,50

Βαγδάτη 2003. Σε ένα περιτειχισμένο συγκρότημα, με πισίνες και πολυτελείς εγκαταστάσεις, ο Paul Bremer και η CPA ξεκινούν να δημιουργήσουν ένα νέο, δημοκρατικό Ιράκ. Ο Rajiv Chandrasekaran, πρώην ανταποκριτής τής Washington Post στη Βαγδάτη, μας δίνει μια άμεση εικόνα για τη ζωή, όπως αυτή κυλά στη Σμαραγδένια Πόλη, όπου το χρώμα του χρήματος βασιλεύει. Ο Πολ Γκρίνγκρας ανέλαβε την κινηματογράφηση.

Catherine Rayan Hyde, Χωρίς αντάλλαγμα. 3 απλοί άνθρωποι 1 υπέροχη ιδέα, μτφρ.: Βίκυ Σταματάκη, επιμέλεια: Πηγή Γκούμα, εκδόσεις Κριτική, σ. 356, ευρώ 16

Ενα δωδεκάχρονο αγόρι, η μητέρα του, ο δάσκαλός του. Τρεις απλοί άνθρωποι προσπαθούν να ξεπεράσουν τις αβεβαιότητες που τους δημιούργησε η ατυχία τους. Ενώνουν την αισιοδοξία τους για ν' αλλάξουν τη συμπεριφορά των άλλων, παρακινώντας τους να μεταδώσουν παραπέρα την καλοτυχία τους. Το Χωρίς αντάλλαγμα έγινε ταινία από τη Warner, με πρωταγωνιστές τον Κέβιν Σπέισι, την Ελεν Χαντ και τον Χάλεϊ Τζόελ Οσμοντ. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία