Έντυπη Έκδοση

Επειδή το να μάθουμε για τους σεισμούς είναι πάντα επίκαιρο...

Παρασκευή Βασάλα

Μαθαίνοντας για τους σεισμούς: Διαθεματική προσέγγιση

εκδόσεις Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός, σ. 215, ευρώ 12,23

«Την έκτη θέση στον κόσμο ανάμεσα στις πιο σεισμογενείς χώρες του κόσμου κατέχει η Ελλάδα. Αν και κατέχει το 0,02 της επιφάνειας της Γης, απελευθερώνει το 2% της παγκόσμιας σεισμικής ενέργειας κάθε χρόνο και πλέον του 50% της ευρωπαϊκής. Η Ελλάδα έχει 157 ενεργά σεισμικά ρήγματα που έχουν δώσει 570 σεισμούς μεγαλύτερους των 6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ»: τα παραπάνω στατιστικά ανακοινώθηκαν πρόσφατα από τον Υπεύθυνο Πολιτικής Προστασίας Κεντρικής Μακεδονίας σε ημερίδα για τους σεισμούς, που έγινε στη Θεσσαλονίκη.

Ολοι μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε ότι η σωστή ενημέρωση και η γνώση μέτρων προστασίας είναι ζωτικής σημασίας, γιατί αποτελεί «ασπίδα» για τους πολίτες σε περίπτωση ανάγκης. Η κατάκτηση αυτής της γνώσης θα πρέπει να γίνει από πάρα πολύ νωρίς - από τη σχολική ακόμη ηλικία, όταν κάθε παιδί μπορεί να αφομοιώσει πάρα πολλές πληροφορίες, ιδιαίτερα χρήσιμες για όλη την υπόλοιπη ζωή του. Μέσα από αυτή τη γνώση θα απομυθοποιήσει το φαινόμενο των σεισμών και θα μάθει να το αντιμετωπίζει με τη μεγαλύτερη δυνατή ψυχραιμία, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.

Το βιβλίο Μαθαίνοντας για τους σεισμούς, της Παρασκευής Βασάλα, συμβάλλει αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση. Απευθύνεται τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στους μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο για τους διδάσκοντες, προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές τους τη σημασία των μέτρων αντισεισμικής προστασίας στη ζωή και στην ευημερία τους αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος.

Οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά στη διαδικασία της μάθησης, με εναλλακτικές διδακτικές τεχνικές, όπως ο καταιγισμός ιδεών, η εργασία σε ομάδες, η μελέτη στο πεδίο, το παιχνίδι ρόλων, η χαρτογράφηση εννοιών, η μελέτη περίπτωσης κ.λπ. Αυτές οι τεχνικές αξιοποιούνται στο μέγιστο, ανεξάρτητα η μία από την άλλη ή σε συνδυασμό, και πολλές φορές αποτελούν μέρος ενός σχεδίου εργασίας. Μέσα απ' αυτές οι μαθητές παίρνουν πρωτοβουλίες, αναπτύσσουν ικανότητες, όπως αυτοπεποίθηση, συνεργασία, λήψη αποφάσεων, παρατήρηση και κριτική σκέψη, υπευθυνότητα, ευελιξία, κοινωνική ευθύνη, αλληλεγγύη, και μαθαίνουν πράττοντας.

Αλλά και οι εκπαιδευτικοί -ανεξαρτήτως της ειδικότητάς τους- αποκτούν γνώσεις που συμβάλλουν στη διαμόρφωση της δικής τους αντισεισμικής συμπεριφοράς και στην επαγγελματική τους επιμόρφωση.

Το βιβλίο λαμβάνει υπόψη τις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αντιλήψεις και αποτελείται από τρία μέρη. Αρχικά, παρουσιάζονται η δομή και οι στόχοι του υλικού και περιγράφονται οι τρόποι χρησιμοποίησής του. Στη συνέχεια, υπάρχουν Φύλλα Εργασίας για τους μαθητές και τέλος, οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς. Προσεγγίζει τα σεισμικά φαινόμενα, διεπιστημονικά και διαθεματικά (μυθολογία, ιστορία, τέχνη, θρησκεία κ.ά.). Είναι ευέλικτο και παρέχει πολλαπλές δυνατότητες στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές για την αξιοποίησή του. Λειτουργεί ως «βιβλίο» για τον καθηγητή και ως «βιβλίο» και «τετράδιο» ταυτόχρονα για τον μαθητή. Μέσα από επιμέρους θέματα που πραγματεύεται, συνθέτει συνολικά τις διαφορετικές όψεις και διαστάσεις των σεισμικών φαινομένων και προσφέρει: κατανόηση των σεισμών ως φυσικό φαινόμενο, ερμηνεία της μεγάλης σεισμικότητας της Ελλάδας, διαθεματική αντίληψη του φαινομένου, αντίληψη των επιπτώσεων των σεισμών στην οικονομία, στο φυσικό περιβάλλον, στο δομημένο περιβάλλον και στον άνθρωπο, συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας λήψης μέτρων αντισεισμικής προστασίας πριν από τον σεισμό, κατά τη διάρκεια και μετά τον σεισμό, διαπίστωση των κινδύνων στο σχολείο και στο σπίτι και ποια είναι τα μέτρα που πρέπει να παρθούν για την άρση τους. Τέλος, εφαρμογή της αυτοπροστασίας την ώρα του σεισμού.

Η συγγραφέας κατέχει άριστα τη γνώση του φαινομένου μέσα από τις προπτυχιακές πανεπιστημιακές σπουδές της και την ενασχόλησή της με τις Επιστήμες της Αγωγής και ιδιαίτερα τις διδακτικές μεθοδολογίες κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών σπουδών της. Διαθέτει μια πλούσια και πολύχρονη εκπαιδευτική και επαγγελματική εμπειρία σε σχετικά θέματα. Αποτέλεσμα της προσπάθειάς της είναι ένα άρτιο επιστημονικά και πρωτότυπα δομημένο έργο, το οποίο, αναμφίβολα, πιστεύω ότι μπορεί να εφοδιάσει τους μαθητές με την κατάλληλη γνώση αλλά και την αυτοπεποίθηση που πρέπει να έχουν για να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τον Εγκέλαδο.

Ενα βιβλίο πάντα επίκαιρο, ιδιαίτερα σημαντικό, πρακτικός οδηγός στην περίπτωση εκδήλωσης του σεισμικού φαινομένου, πολύτιμο εργαλείο στα χέρια μικρών και μεγάλων. *

* Κοινωνική επιστήμονας.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου