Έντυπη Έκδοση

Νομικά αγκάθια οι χαμηλές τιμές και τα διπλά συμφέροντα

Από τα εύκολα ξεκινά το φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης, αλλά τα δύσκολα φαίνεται πως έπονται.

Πέρα από το γεγονός ότι η εκποίηση γίνεται στις χαμηλότερες τιμές των τελευταίων 15-20 ετών, καλά ενημερωμένοι νομικοί κύκλοι βλέπουν κενά και... ψιλά γράμματα στον τρόπο ανάθεσης του προγράμματος σε ξένους και Ελληνες συμβούλους.

Ωστόσο και η διάχυτη αίσθηση του ξεπουλήματος μπορεί να δημιουργήσει στο μέλλον προβλήματα, εάν επενδυτικά- επιχειρηματικά σχήματα, που θεωρήσουν ότι θίγονται τα συμφέροντά τους, κινηθούν νομικά. Ενδεικτική θεωρείται η περίπτωση του ΟΤΕ. Το 25% του οργανισμού δόθηκε στους Γερμανούς το 2008 στην τιμή των 26 ευρώ ανά μετοχή, με τον σημερινό πρωθυπουργό να καταγγέλλει τότε το ξεπούλημα των Νεοδημοκρατών.

Σήμερα προωθείται η πώληση του υπόλοιπου 16% που έχει απομείνει στο Δημόσιο στην τιμή των 8 ευρώ. Με βάση την τρέχουσα τιμή, το Δημόσιο θα εισπράξει μόλις 549 εκατ. ευρώ έναντι 2,039 δισ. ευρώ που θα εισέπραττε με τιμές 2008. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην περίπτωση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και του ΟΠΑΠ.

Πρόβλημα όμως μπορεί να δημιουργηθεί και από τη στιγμή που κάποιος τρίτος επικαλεστεί καταστρατήγηση των όρων ελεύθερου ανταγωνισμού, σύγκρουση συμφερόντων ή οικονομική ζημία και προσφύγει νομικά.

Μία τέτοια ενδεικτική περίπτωση θεωρείται η παρουσία εταιρειών γαλλικών συμφερόντων στους διαγωνισμούς του ΟΔΙΕ και της ΕΛΒΟ. Σύμβουλοι έχουν αναλάβει οι όμιλοι Credit και Agricole Societe Generale, μόνο που πριν από μόλις ένα μήνα η PMU -εταιρία διαχείρισης του γαλλικού ιπποδρόμου- ήταν παρούσα στην άτυπη διυπουργική για τις αποκρατικοποιήσεις, ενώ στην ελληνική αγορά έχει παρουσία μέσω των στοιχημάτων που παίζονται στις γαλλικές κυνοδρομίες.

Στη δε ΕΛΒΟ εάν ανατρέξουμε στα τέλη Μαρτίου του 2009 θα βρούμε τη Renault Defence να εξετάζει το ενδεχόμενο υποβολής πρότασης κυριότητας της ΕΛΒΟ. Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτού του ενδιαφέροντος παρουσιάστηκαν στη Διεύθυνση Πεζικού (του ΓΕΣ/ΔΠΖ) το γαλλικό ελαφρύ όχημα αναγνώρισης VBL Mk 2, καθώς και το τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα μάχης (ΤΟΜΑ) VBCI.

Νομικοί και επιχειρηματικοί κύκλοι υποστηρίζουν πως σύγκρουση συμφερόντων μπορεί να θεμελιωθεί στη σχεδιαζόμενη πώληση του κοιτάσματος «Νότιας Καβάλας» και στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, λόγω της παρουσίας εταιρειών του ομίλου EFG συμφερόντων Σπ. Λάτση. Ο Κώστας Μητρόπουλος (EFG Equities) υποστηρίζει πως «τέτοιο θέμα δεν υφίσταται, καθώς ακόμη δεν έχουν δοθεί καν οι προδιαγραφές προ μελέτης, ενώ τα πρώτα στοιχεία οικονομικής σκοπιμότητας δεν θα είναι γνωστά πριν περάσει τουλάχιστον ένας χρόνος».

Ωστόσο εάν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκδηλώσουν -τελικά- ενδιαφέρον, η θυγατρική του ομίλου θα αποχωρήσει από τη σχετική διαδικασία.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Αποκρατικοποιήσεις