Έντυπη Έκδοση

Παιδικοί σταθμοί

Κριτήριο το παιχνίδι με κανόνες

Το οξύ πρόβλημα φύλαξης και φροντίδας των βρεφών και των νηπίων δημιουργήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες με την εργασία της γυναίκας και την απομόνωση του νεαρού ζευγαριού στις μεγάλες πόλεις, μακριά από τη φροντίδα της ευρύτερης οικογένειας.

Η λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών φαίνεται ότι αποτελεί στις περισσότερες οικονομικά αναπτυγμένες χώρες -και στη χώρα μας- λύση στο πρόβλημα. «Κριτήριο για την κατάλληλη ηλικία ενός παιδιού να παρακολουθήσει με ευχαρίστηση και όφελος τον σταθμό είναι η ικανότητά του να συμμετέχει σε παιχνίδι με κανόνες», σημειώνει η Χρύσα Τζουμάκα - Μπακούλα, αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών. «Δηλαδή να αναγνωρίζει συγκεκριμένη δομή, οργάνωση και οριοθετημένους κανόνες που πρέπει να τηρούνται, ενώ η ανυπακοή οδηγεί σε κάποια "ποινή". Μόνον έτσι το περιβάλλον του σταθμού γίνεται συνεργητικό στη συμμόρφωση, την υπακοή και την ένταξη του παιδιού στην ομάδα. Παρά τις αντιπαραθέσεις μεταξύ των αναπτυξιακών ψυχολόγων, οι σημαντικές κατακτήσεις ενός παιδιού γίνονται τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής του και συνίστανται στη δόμηση τεσσάρων θεμελιωδών εννοιών: του αντικειμένου, του χώρου, του χρόνου και της αιτιότητας. Οι έννοιες αυτές είναι οι μόνες που του επιτρέπουν τον διαχωρισμό του εαυτού του από τον εξωτερικό κόσμο και σηματοδοτούν την περαιτέρω ανάπτυξή του. Γενικά δεν υπάρχει γνώση χωρίς συναισθηματική επένδυση από την πλευρά τόσο του μωρού όσο και αυτού που το φροντίζει. Σε κάθε συναλλαγή λοιπόν με το περιβάλλον, το βρέφος, αναπτυσσόμενο, γνωρίζει και μαθαίνει με μεγαλύτερη ευκολία όταν η κινητοποίηση και το συναίσθημά του είναι θετικά, και αυτό φαίνεται να συμβαίνει όταν ο ενήλικος - φορέας μηνυμάτων είναι ο γονιός ή ένα σταθερό, γνώριμο, οικείο πρόσωπο».

Στην αρχή, ο χρόνος απομάκρυνσης από το σπίτι πρέπει να περιορίζεται στις δύο-τρεις ώρες και βαθμιαία να αυξάνεται στις πέντε ώρες το περισσότερο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Παιδί