Έντυπη Έκδοση

Καταφύγιο στα βιβλία

Η νέα ελληνική σοδειά

Οσο κι αν πλήττεται ο εκδοτικός κόσμος από την πρωτόγνωρη κρίση που βιώνει η χώρα, και αυτό το καλοκαίρι οι πιστοί αναγνώστες έχουν μπροστά τους μεγάλη βεντάλια επιλογών.

Στις σελίδες που ακολουθούν υπάρχουν δεκάδες προτάσεις από την πρόσφατη παραγωγή, τόσο από το χώρο της λογοτεχνίας όσο και από της οικονομίας και των ιδεών, μαζί μ' έναν οδηγό στο πέλαγος των αστυνομικών θρίλερ καθώς και των βιβλίων για εφήβους και παιδιά.

Εργα που ανιχνεύουν το παρόν ή ανατέμνουν κρίσιμες ιστορικές περιόδους, μυθιστορήματα που προσεγγίζουν τον έρωτα σ' όλες του τις μορφές, αυτοβιογραφίες, ντοκουμέντα και μαρτυρίες, διηγήματα με χιούμορ και περιπέτειες με σασπένς, μελέτες που ανιχνεύουν τις λειτουργίες του αδηφάγου καπιταλισμού, σ' ένα αφιέρωμα όπου συναντά κανείς από τον Αλεξάκη και την Καρυστιάνη ώς τον Εκο, τον Φράνζεν και τον Ουελμπέκ, κι από τη Ναόμι Κλάιν ή τον Ζίζεκ ώς τη Ρουθ Ρέντελ και την Αριάν Μνουσκίν.

*ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ

«Η πρώτη λέξη»

(εκδ. Εξάντας)

------------

Ποια ήταν η πρώτη λέξη που ξεστόμισε ο άνθρωπος; Ενας καθηγητής συγκριτικής λογοτεχνίας πεθαίνει με την απορία. Κι η αδελφή του, σαν άλλο βάλσαμο για το χαμό του, σκαλίζει η ίδια το άλυτο αυτό αίνιγμα, καταγράφοντας λεπτομερώς την πρόοδο των ερευνών της. Μυθιστόρημα με χαλαρή πλοκή, που εκτυλίσσεται μεταξύ Παρισίων και Αθήνας, πλημμυρισμένο από εικασίες, φιλολογικά ανέκδοτα, ετυμολογικά ευρήματα και έγκυρες επιστημονικές αναφορές, με τον Αλεξάκη να καυτηριάζει δεόντως διάφορες εθνικιστικές «κορόνες».

*ΛΕΝΑ ΔΙΒΑΝΗ

«Προφανώς η Πηνελόπη ήταν ηλίθια»

(εκδ. Μελάνι)

Συλλογή διηγημάτων με πρωταγωνιστές ανθρώπους της διπλανής πόρτας που ζούν το μικρό ή το μεγάλο δράμα τους στα χρόνια που προηγήθηκαν της οικονομικής κρίσης. Προτείνοντας το χαμόγελο σαν αντίδοτο στη γενικευμένη κατήφεια, η Διβάνη τους παρουσιάζει σαν τραγικούς ήρωες μιας «πολύ ελληνικής κωμωδίας», είτε πρόκειται για μια νεαρή φιλόλογο αντιμέτωπη με τον κυνισμό των μαθητών της είτε για έναν άφραγκο Λαρισαίο που, στριμωγμένος σαν σαρδέλα σε παραλία του Πλαταμώνα, παραμυθιάζεται ότι αποδρά σε παραλίες εξωτικές.

*ΜΑΝΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ

«Πριν απ' το ηλιοβασίλεμα»

(εκδ. Μεταίχμιο)

Με τίτλο δανεισμένο από το ομώνυμο έργο του γερμανού δραματουργού Γ. Χάουπτμαν που ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο το 1936, το νέο μυθιστόρημα του καταξιωμένου στιχουργού συνιστά ένα είδος συνέχειας του «Καιρού των χρυσανθέμων». Αυτή τη φορά ο Ελευθερίου επιστρατεύει ηθοποιούς που εμφανίζονταν πριν από έναν-ενάμιση αιώνα στα θέατρα της Ερμούπολης καθώς και μια σειρά «ευλογημένων» ρόλων που είχαν ερμηνεύσει. Κι οργανώνει μια σύναξη στη διάρκεια της οποίας οι παραπάνω επιχειρούν να λύσουν προβλήματα της αγάπης και του έρωτα και να ξαναφτιάξουν τις μεταξύ τους σχέσεις.

*ΑΛΚΗ ΖΕΗ

«Η αρραβωνιαστικά του Αχιλλέα»

Από το Παρίσι όπου ζει αυτοεξόριστη στα χρόνια της χούντας, βιοποριζόμενη ως κινηματογραφική κομπάρσος, η Ελένη αναπολεί το νεανικό οδοιπορικό της προς την Τασκένδη για να συναντήσει τον αρραβωνιαστικό της, ήρωα της αντίστασης και πρότυπο συνεπούς κομμουνιστή. Οι αναμνήσεις της, σαν σκηνές ενός φιλμ εν εξελίξει, διατρέχουν την ιστορία της Ελλάδας μεταξύ 1940-1970, συνθέτοντας το ομαδικό πορτρέτο μιας γενιάς που είδε τις ελπίδες της να διαψεύδονται. Το πρώτο μυθιστόρημα της Ζέη για ενήλικες, αρκούντως απομυθοποιητικό για την κομμουνιστική αριστερά, που έκανε πάταγο το 1987 όταν πρωτοδημοσιεύτηκε.

*ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΖΟΥΡΓΟΣ

«Ανεμώλια»

(εκδ. Πατάκη)

Πέντε παλιοί συμμαθητές, σαρανταπεντάρηδες μεσοαστοί, όλοι τους από τη Θεσσαλονίκη, δραπετεύουν αρχές καλοκαιριού μ' ένα ιστιοπλοϊκό, αφήνοντας πίσω τους όλη την προηγούμενη ζωή τους. Κι αν για τους ίδιους το ταξίδι είναι ένα τρόπος για να θυμηθούν ό,τι λαχτάρησαν στα νιάτα τους και να δεθούν ακόμα περισσότερο μεταξύ τους, για τον Ζουργό είναι μια ευκαιρία να «συνομιλήσει» με τον κόσμο του Ομήρου και να διατρέξει τις αλλαγές που γνώρισε η Ελλάδα τα τελευταία τριάντα χρόνια.

*ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΥΣΤΙΑΝΗ

«Τα σακιά»

(εκδ. Καστανιώτη)

Από τα πιο δυνατά μυθιστορήματα των τελευταίων μηνών κι άρτι βραβευμένο από το «Διαβάζω», με κεντρική ηρωίδα τη μάνα ενός εικοσάχρονου, καταδικασμένου σε ισόβια για φόνο και βιασμούς. Μια γυναίκα που ανατρέχει στο παρελθόν για να καταλάβει το μερίδιο ευθύνης που της αναλογεί και η οποία, γεμάτη ντροπή και ενοχές, παλεύει ν' αγαπήσει από την αρχή κάποιον που όλοι γύρω της σιχαίνονται.

*ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ

«Η ερωμένη και η σκιά της»

(εκδ. Ψυχογιός)

Μια αποτυχημένη ηθοποιός καλείται ν' αναμετρηθεί με τον ξαφνικό θάνατο γνωστού σκηνοθέτη και ηθοποιού που υπήρξε εραστής της. Η κίτρινη φιλολογία, όμως, που φουντώνει μετά τον θάνατό του τη δυσκολεύει να συμφιλιωθεί με την απώλεια και την οδηγεί σταδιακά σε μια τραγελαφική σταυροφορία υπεράσπισης του νεκρού. Το κυνήγι μιας σκιάς μπορεί να έχει πολύ επικίνδυνες συνέπειες, λέει με τον τρόπο του ο κυπριακής καταγωγής συγγραφέας, με κάμποσα μυθιστορήματα πίσω του για νέους και παιδιά.

*ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΚΡΙΔΑΚΗΣ

«Η άλωση της Κωνσταντίας»

(εκδ. Εστία)

Μια εξηντάχρονη Ρωμιά της Πόλης λαμβάνει επιστολή από τον γαμπρό της, στις σελίδες της οποίας κρύβεται μια εξαιρετικά δυσάρεστη γι' αυτήν είδηση: Ο άντρας της κόρης της δεν είναι Ελληνας αλλά Τούρκος, που υιοθετήθηκε, βρέφος ακόμη, από χριστιανική οικογένεια της Χίου. Καθώς ωστόσο ξενυχτά διαβάζοντας και σχολιάζοντας, εναλλάξ με μία φίλη της, την επιστολή του, βλέπει ν' αναβιώνουν μπροστά της πρόσωπα και καταστάσεις φωτισμένες τώρα με μια νέα ματιά... Ενα σύντομο μυθιστόρημα για το τεράστιο θέμα του πώς αντιμετωπίζει κανείς τον «άλλο», τον εθνικά και θρησκευτικά διαφορετικό.

*ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ

«Αγιοι έρωτες- Τα μεγάλα χρόνια»

(εκδ. του Αυγούστου)

Νέο μυθιστόρημα από τον γνωστό σκηνοθέτη που με το λογοτεχνικό του έργο επιχειρεί να κρατήσει τη μνήμη του τόπου μας ζωντανή. Αυτή τη φορά εστιάζει στην περίοδο μεταξύ 1890 και 1915, παρακολουθώντας την πορεία τριών οικογενειών που, ενώ προέρχονται από διαφορετικά μέρη κι από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, μέσα από το καμίνι των βαλκανικών πολέμων βλέπουν τις μοίρες τους να διασταυρώνονται.

*ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΟΥΡΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ

«Η ενοχή της αθωότητας»

Πόσο επικίνδυνες μπορούν να γίνουν οι βεβαιότητες των «ευνομούμενων» δημοκρατιών και πού βρίσκεται η ουσία της πολιτικής ενοχής ή αθωότητας; Τέτοια, εξαιρετικά επίκαιρα, ερωτήματα τίθενται στο αλληγορικό αυτό μυθιστόρημα, μεταξύ πολιτικού θρίλερ και γοτθικού παραμυθιού. Ενα οδοιπορικό σε μια φανταστική, όσο και εφιαλτική μέσα στον ορθολογισμό της, Ευρώπη, με ξεναγούς έναν διανοούμενο κι έναν καλλιτέχνη που συνοδεύουν προς τους δικαστές του έναν αθώο κρατούμενο απειλούμενο με τη θανατική ποινή.

*ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΥΜΠΑΡΔΗΣ

«Υπόσχεση γάμου»

Φέτες ζωής από την καθημερινότητα λαϊκών ανθρώπων στο Φάληρο, την Καλλιθέα, το Μοσχάτο, με οδηγό τις περιπέτειες ενός μυστηριώδους, συνεσταλμένου άντρα, στον αντίποδα του «μάτσο» γόη, που τάζει αριστερά-δεξιά αρραβώνες όντας ταυτόχρονα εγκλωβισμένος σ' έναν νεανικό του δεσμό. Μια δεξιοτεχνική καταβύθιση σ' έναν κόσμο που αναπνέει δίπλα μας αλλά το βλέμμα μας προσπερνάει, αλυσοδεμένου από υποχρεώσεις και συμβάσεις, χωρίς προνόμια, χωρίς λάμψη και συχνά χωρίς τσαγανό.

*ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ

«Το καλοκαίρι θα παίξει την Κλυταιμνήστρα»

(εκδ. Πόλις)

Σύντομες, βιωματικές στην πλειονότητά τους ιστορίες μέσα από τις οποίες αναδύονται -είτε ονομαστικά είτε υπαινικτικά- προσωπικότητες μ' έντονο στίγμα στην πολιτιστική μας ζωή. Ο συνδημιουργός του τηλεοπτικού «Παρασκηνίου» ζωντανεύει βραδιές στο «Κύτταρο» επί χούντας, θυμίζει την ψυχική γενναιδωρία του Χατζιδάκι και το κλίμα που επικρατούσε στον «Μαγεμένο αυλό», υποκλίνεται στον Μανόλη Αναγνωστάκη, ανασυστήνει τη διαδρομή του Ελεύθερου Θεάτρου, και με φόντο το Ηρώδειο ή το θέατρο της Επιδαύρου ψηλαφεί τα μονοπάτια της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

*ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΡΙΖΙΩΤΗ

«Μπαρ Ταρ»

(εκδ. Κέδρος)

Ψηφιδωτό από στιγμιότυπα και ιστορίες που εστιάζουν σε άλλοτε οικείες κι άλλοτε παράξενες όψεις της καθημερινότητάς μας και τις φωτίζουν με μια ανάλαφρη, λοξή ματιά. Σ' όλα σχεδόν τα διηγήματα η αφηγηματική φωνή ανήκει σε μια νέα γυναίκα που με σπαρακτική ενίοτε αφέλεια αναζητά μέσα στην πεζή πραγματικότητα που την περιβάλλει διεξόδους φυγής. Πρόκειται για την τρίτη συλλογή της αφοσιωμένης στη μικρή φόρμα Ριζιώτη, που επιμένει να ξορκίζει τον αρνητισμό που δίνει τον τόνο στις μέρες μας με υπόγειο χιούμορ, «ροζ» φαντασιώσεις, αποδοχή του διαφορετικού και αρκετές δόσεις αυτοσαρκασμού.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Κριτική βιβλίου