Έντυπη Έκδοση

4 ΑΙΟΛΙΚΑ ΣΙΝΙΑΛΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΓΛΥΠΤΗ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΚΗΠΟ

Takis στο Παρίσι

Τις τελευταίες μέρες όσοι αναζητούν λίγη δροσιά στους περίφημους κήπους του Palais Royal στο Παρίσι παρατηρούν την κίνηση τεράστιων γλυπτών τού, διεθνώς αναγνωρισμένου, Ελληνα γλύπτη Τάκι.

Τα «Αιολικά σινιάλα» που δημιούργησε  ο Τάκις το 2006 κινούνται από τη δύναμη του αέρα Τα «Αιολικά σινιάλα» που δημιούργησε ο Τάκις το 2006 κινούνται από τη δύναμη του αέρα Τα τέσσερα «Αιολικά σινιάλα», που ο Τάκις δημιούργησε το 2006, τοποθετήθηκαν πριν από λίγες μέρες γύρω από το μεγάλο σιντριβάνι του γαλλικού βασιλικού κήπου όπου και θα παραμείνουν μέχρι και τις 27 Αυγούστου.

Πρόκειται για μνημειώδη γλυπτά που αποτελούνται από κάθετους μεταλλικούς άξονες στην κορυφή των οποίων οριζόντιοι άξονες συγκρατούν στις άκρες τους ογκώδη ημισφαίρια. Οι περαστικοί και όσοι κάθονται στα παγκάκια του Palais Royal έχουν αρχικά την εντύπωση ότι οι οριζόντιοι άξονες με τα ημισφαίρια περιστρέφονται από κάποιο μηχανισμό.

Αιολική δύναμη

Γρήγορα γίνεται αντιληπτό ότι κινούνται από τη δύναμη του αέρα. Ο αέρας, το φως, οι μαγνητικές δυνάμεις, ο ήχος είναι στοιχεία που συνδέονται, εδώ και χρόνια, με τη γλυπτική του Τάκι. Ο ίδιος επισημαίνει, άλλωστε, ότι η ενέργεια βρίσκεται παντού γύρω μας. «Πλανιέται, είναι κυκλική, οι σπείρες της μας περιβάλλουν», λέει για να επιβεβαιώσει ότι αρκετά από τα έργα του αποκαλύπτουν στοιχεία που δεν είναι άμεσα αναγνωρίσιμα ή ορατά σε μας.

Η σχέση του Τάκι με τη γαλλική πρωτεύουσα δεν είναι καινούργια. Το 1954 μετακόμισε στο Παρίσι-κάποιους μήνες βρέθηκε, μάλιστα, στο ατελιέ του Μπρανκούζι- και μέχρι σήμερα είναι η πόλη στην οποία ζει για μεγάλα διαστήματα.

Δεν πρέπει, επίσης, να ξεχνάμε ότι ο δήμος του Παρισιού έχει παραχωρήσει στον Τάκι τη μεγαλύτερη έκταση που δόθηκε ποτέ σε σύγχρονο καλλιτέχνη. Από το 1987 στην παρισινή Defence ο κόσμος βλέπει το «δάσος» των 39 σινιάλων του που εκτείνεται σε 3.500 τ.μ. Υψιστη τιμή για τον Ελληνα γλύπτη, που δυστυχώς δεν του αποδόθηκε ποτέ στη χώρα καταγωγής του.

«Δεν είμαι πικραμένος»

Είναι γνωστό ότι το 2009 ο δήμος της Αθήνας ζήτησε από τον γλύπτη να αποσύρει από τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου τα τρία «Αιολικά σινιάλα» του που είχαν τοποθετηθεί εκεί με πρωτοβουλία της προηγούμενης δημοτικής αρχής, στους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Ο Τάκις είχε συμφωνήσει, αντί να καταβάλει ο δήμος το ποσό των 750.000 ευρώ που κόστιζαν τα τρία αιολικά γλυπτά, να δώσει συμβολικά μόνο τα έξοδα κατασκευής τους (80.000 ευρώ). Κάποια χρόνια μετά την Ολυμπιάδα ένα κοφτό τηλεφώνημα από το δήμο είχε ανακοινώσει στο γλύπτη ότι έπρεπε να αποσύρει άμεσα τα έργα του, κάτι που έκανε, με δικό του συνεργείο. Σε παλαιότερη συνομιλία μας είχε σχολιάσει λακωνικά το γεγονός με τη φράση: «Δεν είμαι πικραμένος για τίποτα. Δεν έχω ανάγκη κανέναν».

Να υπενθυμίσουμε ότι ο Τάκις δεν είναι ο μόνος Ελληνας καλλιτέχνης που έχει δείξει μνημειακά έργα του στους κήπους του γαλλικού βασιλικού παλατιού. Το 2007 η Βάνα Ξένου τοποθέτησε σε όλη την έκταση των κήπων μια σειρά από εγκαταστάσεις μνημειακών έργων που αντλούσαν έμπνευση από την ιστορία, τους μύθους και την τέλεση των αρχαίων μυστηρίων. Εκθεση που μετέφερε το 2010 στον Εθνικό Κήπο της Αθήνας. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά