Έντυπη Έκδοση

Αετονύχηδες εκμεταλλεύονται την υπερχρέωση

ΣΤΗΝΟΥΝ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΥΠΟΣΧΟΜΕΝΟΙ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗ ΔΑΝΕΙΩΝ

Η ΚΥΡΙΑ «Α.Σ.» είναι μία από τις χιλιάδες των Ελλήνων που έχουν συσσωρεύσει οφειλές σε δάνεια και κάρτες ύψους δεκάδων χιλιάδων ευρώ.

Χρωστάει περίπου 189.000 ευρώ σε 10 διαφορετικές τράπεζες. Μην μπορώντας να αντεπεξέλθει στις υπέρογκες δόσεις, αποφάσισε να απευθυνθεί σε μία από τις εταιρείες που υπόσχονται... εχεμύθεια, διαμεσολάβηση στις τράπεζες και εξασφάλιση χαμηλότερων δόσεων.

Τι έταξαν στην κυρία «Α.Σ.»; Τα νούμερα είναι πραγματικά, ενώ στη διάθεση της «Οικονομίας» υπάρχουν όλα τα έγγραφα της συναλλαγής: Εναντι αμοιβής 16.100 ευρώ -εκ των οποίων τα μισά μπροστά- η εταιρεία υποσχέθηκε ότι θα ρίξει το χρέος από τις 189.000 ευρώ στις 94.700 ευρώ και ότι θα τακτοποιήσει οριστικά το χρέος σε διάστημα 22 ετών!

Η κυρία «Α.Σ.» αναγκάστηκε να δεχθεί. Ηδη, πληρώνει 500 ευρώ τον μήνα τα οποία πηγαίνουν κατευθείαν στο ταμείο του μεσολαβητή, καθώς η αμοιβή του προεισπράττεται. Οι τράπεζες, δηλαδή, ακόμη δεν έχουν πάρει ούτε ένα ευρώ...

Οι δουλειές των πάσης φύσεως μεσολαβητών πάνε πολύ καλά το τελευταίο διάστημα. Η απόφαση των τραπεζών να σφίξουν τις κάνουλες του δανεισμού αλλά και ο πολλαπλασιασμός των δανείων που δεν αποπληρώνονται εγκαίρως, ωθούν ολοένα και περισσότερους καταναλωτές στο να τηλεφωνήσουν σε εταιρείες που τους υπόσχονται:

*Επικοινωνία με τις τράπεζες και εκπροσώπηση του πελάτη απέναντι σ' αυτές.

*Κατάρτιση προγράμματος για τη διαχείριση του τραπεζικού χρέους.

*Διαπραγμάτευση με τις τράπεζες για την εξασφάλιση καλύτερων όρων αλλά και μείωση των μηνιαίων δόσεων που πληρώνουν.

Ο αριθμός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο έχει πολλαπλασιαστεί. Αλλες δηλώνουν στον πελάτη ότι θα του εξασφαλίσουν το καλύτερο δάνειο χωρίς να τον χρεώσουν. Ουσιαστικά λειτουργούν ως «brokers» των τραπεζών, εισπράττοντας προμήθεια από αυτές. Αλλες -όπως αυτή στην οποία απευθύνθηκε η κυρία «Α.Σ.»- ζητούν «προμήθεια» που φτάνει και στο 10% του χρέους, προκειμένου να επιτύχουν κάποια είδους ρύθμιση αλλά και... απαλλαγή από τα ενοχλητικά τηλεφωνήματα των εισπρακτικών εταιρειών. Η δεύτερη περίπτωση είναι παράνομη.

Οπως ξεκαθαρίζουν αρμόδια στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδας, δεν επιτρέπεται σε εταιρεία μεσολαβητή να εισπράττει αμοιβή. Η ευθύνη για τις δραστηριότητες των μεσολαβητών που έχουν καταγραφεί στην Τράπεζα της Ελλάδος και έχουν συνδέσει το όνομά τους με μια τράπεζα ανήκει στην ίδια την τράπεζα.

Πάντως, η υπόθεση της «Α.Σ.» αναδεικνύει και το αδιέξοδο στο οποίο έχουν ήδη βρεθεί χιλιάδες δανειολήπτες, οι οποίοι χρωστούν σε αρκετές τράπεζες. Δεδομένου ότι έχουν χάσει τη δυνατότητα επαναδιαπραγμάτευσης των υποχρεώσεών τους, αναγκάζονται να καταφύγουν είτε σε δικηγόρους, είτε στις εταιρείες που υπόσχονται πάσης φύσεως «απεγκλωβισμό» από τον υπερδανεισμό.

Δεκάδες καταγγελίες από εξαπατημένους

Κατακόρυφη αύξηση έχει παρατηρηθεί το τελευταίο διάστημα και στις απόπειρες εξαπάτησης των καταναλωτών από εταιρείες καταναλωτικών ειδών.

Χαρακτηριστικές είναι οι ακόλουθες καταγγελίες που έγιναν σε τράπεζεςμ στις ενώσεις καταναλωτών, στον Συνήγορο του Καταναλωτή αλλά και στον Τραπεζικό Μεσολαβητή.

*Εταιρεία πώλησης καταναλωτικών ειδών υποσχέθηκε σε δανειολήπτη με χαμηλό εισόδημα έκδοση πιστωτικής κάρτας με υπόλοιπο... 15.000 ευρώ. Προϋπόθεση για να ολοκληρωθεί η διαδικασία ήταν ο δανειολήπτης να αγοράσει κάποιο προϊόν με την πιστωτική κάρτα που είχε ήδη στην κατοχή του. Το αποτέλεσμα;

Ο καταναλωτής χρεώθηκε για την αγορά του προϊόντος και δεν πήρε ποτέ στα χέρια του την καινούρια πιστωτική κάρτα με το αυξημένο υπόλοιπο.

*Παρόμοιο και το δεύτερο παράδειγμα, με «πρωταγωνιστή» ινστιτούτο αδυνατίσματος που υποσχέθηκε σε καταναλωτή έκδοση νέων καρτών με μεγάλο πιστωτικό όριο. Τελικά, βρέθηκε να αποπληρώνει προγράμματα αδυνατίσματος αξίας πολλών χιλιάδων ευρώ. Στον Συνήγορο του Καταναλωτή έχουν γίνει δεκάδες καταγγελίες για ινστιτούτα αδυνατίσματος.

23.600 διαμεσολαβητές!

Την υποχρέωση να δηλώσουν την ύπαρξή τους στο μητρώο της Τράπεζας της Ελλάδος έχουν οι πάσης φύσεως διαμεσολαβητές των τραπεζών.

Το σχετικό μητρώο, το οποίο για λόγους διαφάνειας έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Τράπεζας της Ελλάδος, περιλαμβάνει ήδη περισσότερες από 23.600 σχετικές καταχωρίσεις.

Στη λίστα, φιγουράρουν ονόματα δικηγόρων, μεσιτικών γραφείων, εισπρακτικών εταιρειών, call centers που προωθούν δάνεια και κάρτες αλλά και μεσολαβητών ο ρόλος των οποίων είναι να ενημερώνουν καταναλωτές για τα προϊόντα που ταιριάζουν στις ανάγκες τους.

Μιλώντας στην «Οικονομία» ο διευθυντής εποπτείας της Τράπεζας της Ελλάδος, Παναγιώτης Κυριακόπουλος, υποστηρίζει ότι είναι παράνομο να εισπράττουν αμοιβή οι μεσολαβητές ή ακόμη και να υπογράφουν ξεχωριστές συμβάσεις με τους δανειολήπτες. Ο νόμος 3.601/2007 είναι σαφής για τους διαμεσολαβητές: «Απαγορεύεται να συμβάλλονται ή να αναλαμβάνουν οποιαδήποτε υποχρέωση, να υπογράφουν οποιοδήποτε έγγραφο και να εισπράττουν ή να αποδέχονται μέσα πληρωμής για λογαριασμό του πιστωτικού ιδρύματος».

Για τον περιορισμό των φαινομένων εξαπάτησης του κοινού, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει ήδη δώσει οδηγίες μέσω της ιστοσελίδας της:

*Στην περίπτωση που η επωνυμία των διαμεσολαβητών ή των συνδεδεμένων αντιπροσώπων δεν εμφανίζεται στον σχετικό πίνακα της ΤτΕ, ο δανειολήπτης δεν πρέπει να κάνει συναλλαγές.

*Υποπτες θεωρούνται και οι εταιρείες που στις διαφημίσεις τους εμφανίζουν ως μοναδικό τρόπο επικοινωνίας ένα κινητό τηλέφωνο.

*Παραπλανητικές είναι οι διαφημιστικές καταχωρίσεις που υπόσχονται την αντιμετώπιση ή την τακτοποίηση δυσμενών στοιχείων που τηρούνται στην Τειρεσίας Α.Ε.

*Η αρμοδιότητα της τελικής έγκρισης για ένα δάνειο ανήκει αποκλειστικά στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα στο οποίο απευθύνεται ο υποψήφιος δανειολήπτης.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία