Έντυπη Έκδοση

ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΟΜΠΕΛΙΣΤΑ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Β. & Μ. ΘΕΟΧΑΡΑΚΗ

Τα 70 «ποιήματα» του Ελύτη

Η τεχνική του κολάζ συνάντησε τον Οδυσσέα Ελύτη (1911-1996), όταν ήταν είκοσι πέντε ετών. Ηταν η περίοδος της διαμόρφωσης του ποιητή, που μέχρι τότε δεν είχε διακινδυνεύσει τη δημοσίευση ποιητικής συλλογής, λες και διέθετε από τότε τη σιγουριά ότι το ταλέντο του όχι μόνο δεν θα σπαταληθεί, αλλά θα πολλαπλασιαστεί.

Κολάζ του 1987 «Ο λέων της θαλάσσης» Κολάζ του 1987 «Ο λέων της θαλάσσης» Ετσι κι έγινε, αφού η ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας τον έχει στον κατάλογο με τους συγγραφείς που τους απονεμήθηκαν τα βραβεία Νόμπελ.

Ηδη, λοιπόν, από το 1936 αρχίζει η διαρκής σχέση του ποιητή με την πρωτογενή εικαστική δημιουργία, χωρίς ποτέ να πάψει να παρακολουθεί εκθέσεις και να γράφει τεχνοκριτικά κείμενα. Τα πρώτα κολάζ του εμφανίζονται, το 1936, στην «Α' Διεθνή Υπερρεαλιστική Εκθεση Αθηνών», ενώ από το 1965 ασχολείται συστηματικά, δείχνοντάς τα σε εκθέσεις και τυπώνοντάς τα σε λευκώματα.

Ορισμένα από αυτά τα κολάζ και τέμπερες, σχέδια, υδατογραφίες, διαφανογραφίες -συνολικά 70 τον αριθμό- θα έχουν τον πρώτο λόγο στην έκθεση «Ο κόσμος του Οδυσσέα Ελύτη: Ποίηση και Ζωγραφική», που ανοίγει αύριο στο Ιδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη. Αφορμή στέκεται η επέτειος των εκατό χρόνων από τη γέννηση του νομπελίστα ποιητή. Η διάρκειά της θα είναι ώς τις 27 Νοεμβρίου. Εργα του ονείρου, όταν πέρασε μέσα από το όραμα του υπερρεαλισμού, οι δημιουργίες του θα είναι απλωμένες στον 3ο και στον 4ο όροφο του Ιδρύματος μαζί με πρώτες εκδόσεις ποιητικών συλλογών, χειρόγραφα, καθώς και την περγαμηνή του Νόμπελ, που συνοδεύεται από το μετάλλιο. Τις δανείζει η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, όπου βρίσκεται το Αρχείο Οδυσσέα Ελύτη, εκτός από τέσσερις που ανήκουν στον Διονύση Φωτόπουλο.

«Η ζωγραφική είναι ζωγραφική. Διορθώνει παρά αποδίδει την πραγματικότητα, και δη προς την κατεύθυνση όχι του ρευστού αλλά του διαρκούς, όχι του φθαρτού αλλά του ακατάλυτου», έγραφε στον «Διαιρέτη "Κ" στη σύγχρονη ζωγραφική» (και συμπεριελήφθη στο βιβλίο του «Εν λευκώ»). Αυτή η προτίμηση στη «φαραωνική» αταραξία είχε ξεκινήσει με την «εκδρομή» ανακάλυψης του λαϊκού καλλιτέχνη Θεόφιλου. Χέρι χέρι με τον ενθουσιώδη Ανδρέα Εμπειρίκο και με τη συμπαράσταση των ζωγράφων Ορέστη Κανέλλη και Στρατή Ελευθεριάδη. Ομως, στο Παρίσι του 1948, είναι η μεγάλη ώρα, γιατί εκεί θα γνωρίσει τη ζωντανή πρωτοπορία: τον Μπρετόν, τον Ελιάρ, τον Τζαρά, τον Καμί, τον Ζουβ και τον Μιρό.

Την περίοδο της αυτοεξορίας στη Γαλλία, λόγω της δικτατορίας, κατά τη διάρκεια της οποίας αρνείται οποιαδήποτε δημοσίευση, βρίσκει κατάλυμα στη «Βίλα Νατάσα» του φιλότεχνου φίλου Στρατή Ελευθεριάδη - Τεριάντ. Το περιοδικό «Verve», μία ιδέα του δραστήριου Μυτιληνιού της Διασποράς, δεν θα μείνει στην Ιστορία μόνον γιατί σ' αυτό συνεργάστηκαν σχεδόν όλοι οι μεγάλοι της εικαστικής πρωτοπορίας: Ματίς, Σαγκάλ, Τζιακομέτι, Ντε Κίρικο, Πικάσο. Υπάρχει ακόμη ένας λόγος: είναι εκεί τα μάτια και τα αυτιά του Οδυσσέα Ελύτη.

Ορισμένοι από αυτούς τους κορυφαίους δημιουργούς, οι οποίοι ήταν πάντα παρόντες στο προσωπικό πάνθεον του Οδυσσέα Ελύτη, θα συνομιλούν στην έκθεση με τις πρωτότυπες συνθέσεις τους. Ο επισκέπτης αυτή τη συνομιλία θα την ανιχνεύσει μέσα από τα ονόματα των Παναγιώτη Ζωγράφου, Ανρί Ματίς, Θεόφιλου, Κωνσταντίνου Παρθένη, Πάμπλο Πικάσο, Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα, Νίκου Εγγονόπουλου, Χρήστου Καπράλου, Νίκου Νικολάου, Ορέστη Κανέλλη, Γιάννη Τσαρούχη, Γιάννη Μόραλη, Αλέκου Φασιανού και Γιώργου Δέρπαπα.

Η σχέση ποίησης και ζωγραφικής δεν θα παραμείνει στο παρελθόν της βιογραφίας του ποιητή. Ζώντες ζωγράφοι, γλύπτες και εγκαταστασιακοί όλων των τεχνοτροπιών θα επιχειρήσουν να ανασυστήσουν το κοσμοείδωλο του Ελύτη, έτσι όπως αυτοσυστήνεται στην ποίησή του. Θα εκθέσουν: Νάτα Μελά, Π. Τέτσης, Β. Θεοχαράκης, Κ. Τσόκλης, Κ. Πανιάρας, Α. Φασιανός, Σ. Σόρογκας, Γ. Δέρπαπας, Μαρίνα Καρέλλα, Μ. Μακρουλάκης, Χ. Μπότσογλου, Θ. Παπαγιάννης, Γ. Ψυχοπαίδης, Γ. Κόττης, Γ. Λάππας, Γ. Αδαμάκος, Μ. Παντελιάς, Κ. Βαρώτσος, Χ. Μποκόρος και Μαρία Λουιζίδου.

Αυτή η μεγάλη έκθεση δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς την υποστήριξη της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, ενώ την επιμέλεια έχει αναλάβει ο Τάκης Μαυρωτάς. Τον ομότιτλο της θεματικής κατάλογο υπογράφουν οι Ιουλίτα Ηλιοπούλου, Ελένη Γλύκατζη - Αρβελέρ, Γιώργος Μπαμπινιώτης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, Αλέκος Φασιανός, Γιώργος Βέης, Γιάννης Κοντός και Τάκης Μαυρωτάς.

info: Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο, Κυριακή: 10 π.μ.- 6 μ.μ., Πέμπτη, Παρασκευή: 10 π.μ.-9 μ.μ. Τιμές εισιτηρίων: 6 ευρώ , 3 ευρώ (μειωμένο). Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, τηλ.: 210-3611206, e- mail: info@theocharakis-foundation.gr, www.thf.gr.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Λογοτεχνία
Τελευταίες ειδήσεις στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός
Τέχνη, γένους θηλυκού
Μια πιθανή κουλτούρα Φόβου
«Ο caveman στο Άλσος Βεΐκου την Πέμπτη 24 Ιουλίου»
«Aυτή η νύχτα μένει»
«Αισχύλεια» 2014 - «Ο μικρός εγώ» του Βασίλη Ανδρέου