Έντυπη Έκδοση

Θέατρο

Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

ΑΠΟ αύριο και κάθε Δευτέρα και Τρίτη παρουσιάζεται στο «Bios» ο «Πελεκάνος» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ σε μετάφραση Ερις Κύργια, σκηνικά-κοστούμια Αγγελου Μέντη και μουσική Δημοσθένη Γρίβα. Πρόκειται για την ενδιαφέρουσα παράσταση που έστησε η Σύλβια Λιούλιου μεταφέροντας το έργο σ' ένα πρωτότυπο σκηνικό ανέβασμα.

«Ο Πελεκάνος» γραμμένος το 1907, είναι το Opus 4 από τα έργα δωματίου που ο συγγραφέας εμπνεύστηκε ενώ βρισκόταν σε ψυχολογική κατάρρευση μετά το τρίτο επώδυνο διαζύγιό του. Στο έργο κωδικοποιούνται πολλά αυτοβιογραφικά μυστικά και αναδύονται θέματα που απασχόλησαν τον Στρίντμπεργκ τα τελευταία χρόνια της συγγραφής του όπως ο έρωτας, η ενοχή, η ενδοοικογενειακή βία.

Μετά τον θάνατο του πατέρα, μέσα σ' ένα διαμέρισμα πολυκατοικίας και σε μια στιγμή αποκάλυψης, οι ήρωες (μάνα, κόρη, γιος, γαμπρός, υπηρέτρια) βρίσκονται αντιμέτωποι με την αλήθεια για τον εαυτό τους και τους άλλους. Αμαρτίες, εγκλήματα, μυστικά και ψέματα, έρχονται στο φως αφήνοντας τα πρόσωπα γυμνά κι απελπισμένα. Δύο άνδρες ηθοποιοί (Λαέρτης Βασιλείου, Μιλτιάδης Φιορέντζης) εναλλάσσονται σ' όλους τους ρόλους. Ερευνούν θεατρικά τις ισορροπίες των οικογενειακών σχέσεων ενώ παράλληλα παίζουν με υποκριτικές ισορροπίες.

«Πρόκειται για μια gender blind παράσταση που βάζει στο κέντρο τη συγκρουσιακή φύση των ανθρωπίνων σχέσεων καθώς επιχειρεί να φωτίσει τις σκέψεις, τις μνήμες και τις εξάρσεις των προσώπων αλλά και του ίδιου του συγγραφέα» λέει η Σύλβια Λιούλιου. «Την ευθύγραμμη, προδιαγεγραμμένη πορεία -μέσα από την κόλαση του οικογενειακού βίου- προς την πτώση (την ενηλικίωση ή την παντοτική απώλεια της αθωότητας) και την ελπίδα πως "κάτι καλύτερο έρχεται μετά" αποτυπώνει η λιτή φόρμα της παράστασης».

«ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ» ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ

ΠΡΕΜΙΕΡΑ την Τετάρτη στο Εθνικό Θέατρο με το έργο του Αντωνίου Μάτεσι «Ο Βασιλικός» σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Το έργο γραμμένο το 1830 με επιρροές από τον ευρωπαϊκό διαφωτισμό ξεδιπλώνει τη σύγκρουση δύο κόσμων, της παλιάς συντηρητικής φεουδαρχικής τάξης και της νέας αστικής κοινωνίας που αναδύεται φέρνοντας φιλελεύθερες ιδέες.

Η δράση τοποθετείται τον περασμένο αιώνα στη Ζάκυνθο, εποχή έντονων ταξικών διακρίσεων, στο αρχοντικό του Δαρείου Ρονκάλα. Ο Φιλιππάκης Γιαργυρόπουλος, νέος από φτωχότερο σπίτι, συναντάει στη διάρκεια του καρναβαλιού τη Γαρουφαλλιά, την κόρη του άρχοντα Ρονκάλα, και χωρίς να τη γνωρίζει, την αναγκάζει να του παραδοθεί. Λίγο αργότερα συνδέεται συναισθηματικά μαζί της κι αποφασίζει να την παντρευτεί για ν' αποκαταστήσει την τιμή της, αφού εκείνη είναι ήδη έγκυος. Η αρχόντισσα μητέρα της, απελπισμένη, προσπαθεί να βρει λύση, ο αδερφός, άνθρωπος με προοδευτικές ιδέες, συγχωρεί το σφάλμα και προσπαθεί να πείσει τον ανένδοτο πατέρα του να συγκατατεθεί στον γάμο. Μια γλάστρα με βασιλικό θα ωθήσει τα πράγματα στην τελική και ευτυχή λύση.

Ο Μάτεσις γεννήθηκε από εύπορους και αριστοκρατικής καταγωγής γονείς (η οικογένειά του ήταν καταχωρημένη στο libro d'oro) το 1794 στη Ζάκυνθο. Σπούδασε ιταλική φιλολογία και φιλοσοφία στη Ζάκυνθο και στη διάρκεια της Επανάστασης ήταν μέλος της Φιλικής Εταιρείας.

Στην παράσταση παίζουν πολλοί παλιοί και νέοι ηθοποιοί: Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Γιώργος Βελέντζας, Θανάσης Δήμου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Μιχάλης Μητρούσης, Νικόλας Παπαγιάννης, Λευτέρης Πολυχρόνης, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Πάνος Σκουρολιάκος, Νικήτας Τσακίρογλου, Γιωργής Τσαμπουράκης, Κατερίνα Χέλμη κ.ά.

ΟΤΑΝ ΤΕΛΕΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΡΧΗ

Η ΠΑΙΔΙΚΗ σκηνή του «Bios» σε συνεργασία με μια ομάδα νέων καλλιτεχνών παρουσιάζει από σήμερα την «Τελεία», μια διαφορετική παράσταση για παιδιά.

Πρόκειται για μια ιδέα βασισμένη στο ομώνυμο παραμύθι του Πίτερ Ρέινολντς, βιβλίο που έχει ταξιδέψει μεταφρασμένο σε όλο τον κόσμο, αποσπώντας σημαντικά εκδοτικά και παιδαγωγικά βραβεία.

Ηρωίδα είναι η Λία, ένα μικρό κορίτσι που καταφέρνει να νικήσει το φόβο της έκφρασης και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση. Ολα ξεκινούν όταν η δασκάλα στο μάθημα της ζωγραφικής την προτρέπει να ζωγραφίσει κάτι στο λευκό χαρτί της, «έστω μια γραμμή, μία τελεία!»... Ετσι η Λία τολμά να σχηματίσει την πρώτη της τελεία και η ιστορία ξεδιπλώνεται.

Η παράσταση με χιούμορ, σουρεαλισμό και πρωτότυπη μουσική χρησιμοποιεί νέα μέσα προκειμένου να εξερευνήσει τη δημιουργική έκφραση και τις ανθρώπινες δυνατότητες. «Η "Τελεία" παρακινεί, εμπνέει και υπενθυμίζει ότι η τόλμη κι η αυθεντικότητα είναι όπλα που διαθέτει ο καθένας μας, αρκεί να μη φοβάται ν' αφήσει το σημάδι του και να βάλει την υπογραφή του» σημειώνει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μπογδάνος.

Τα σκηνικά-κοστούμια είναι των Μαρίζας Παγκάκη-Λυδίας Κοντογιώργη-Δημήτρη Μπογδάνου, η μουσική της Ερατώς Κρεμμύδα. Παίζουν οι Εύη Δοβέλου, Ναταλία Καλημερατζή, Χάρης Κρεμμύδας, Αγγελική Μαρίνου.

Μετά την πρωινή παράσταση της Κυριακής στο χώρο του «Bios» θα πραγματοποιούνται διαδραστικά θεατρικά εργαστήρια και καλλιτεχνικά workshops που θα ζωντανεύουν στην πράξη τα μηνύματα του έργου.

ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ ΣΤΟ ΣΑΝΙΔΙ

ΕΝΑΣ κορυφαίος ψυχίατρος βρίσκεται αντιμέτωπος με την περίπτωση μιας διάσημης βιολονίστριας, η οποία μόλις έχει μάθει ότι πάσχει από σκλήρυνση κατά πλάκας. Η μουσικός πρέπει να μάθει να ζει χωρίς την τέχνη της. Είναι το θέμα του έργου του άγγλου ηθοποιού και θεατρικού συγγραφέα Τομ Κεπίνσκι «Duet for one», «Σόλο ντουέτο», που παίζεται στη Β' Σκηνή του Θεάτρου Κεφαλληνίας, με τη Μάνια Παπαδημητρίου και τον Νίκο Αρβανίτη.

Σε έξι μικρές σκηνές ο συγγραφέας μάς εισάγει στον μυστικό κόσμο της ψυχαναλυτικής διαδικασίας. Παρακολουθούμε έξι συνεδρίες, κατά τη διάρκεια των οποίων ο ψυχίατρος παλεύει με τους φόβους μιας γυναίκας, βοηθώντας την να συνειδητοποιήσει τη δύναμη της ίδιας της ζωής.

Η σκηνοθεσία είναι της Ελένης Μποζά, η μετάφραση του Γιώργου Βάλαρη, τα σκηνικά και τα κοστούμια του Κωνσταντίνου Ζαμάνη και οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου.

ΜΠΑΛΙ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

ΠΟΣΟΙ ξέρουν πως το θέατρο στο Μπαλί, που βασίζεται στη μάσκα και το θέατρο σκιών, έχει κοινά με τη δική μας αρχαία τραγωδία; Το Θέατρο Ροές (Ιάκχου 16, Γκάζι) και η σκηνοθέτρια Ναταλία Κατσού δίνουν μια σπάνια ευκαιρία σε ηθοποιούς, χορευτές και φοιτητές να διδαχθούν τις τεχνικές του ινδονησιακού θεάτρου από τον καθηγητή του Ινστιτούτου Τεχνών της Ινδονησίας Ι Nyoman Sedana. Η Ναταλία Κατσού θα συντονίσει την εφαρμογή των τεχνικών του ινδονησιακού θεάτρου στα χορικά της αρχαίας τραγωδίας και στο τέλος θα πραγματοποιηθεί παράσταση ανοιχτή στο κοινό. Στις 24-29/10.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Ατζέντα