Έντυπη Έκδοση

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΔΟΧΗ ΤΟΥ ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟΥ ΜΟΝΟΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΕΜΑΝΟΥΕΛ ΝΤΑΡΛΕ ΣΤΟ ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ

Σπαραγμός στο σούπερ μάρκετ

Εναν σπαρακτικό μονόλογο «για τον άνθρωπο που δεν θέλει να κρύβει αυτό που είναι, όποιες κι αν είναι οι συνέπειες» εμπνεύστηκε ο Γάλλος θεατρικός συγγραφέας Εμανουέλ Νταρλέ μια Τρίτη στο συνοικιακό σούπερ μάρκετ της επαρχιακής του πόλης όταν όλος ο κόσμος που περίμενε στην ουρά κοιτούσε επίμονα μια παράξενη, έντονα μακιγιαρισμένη γυναικεία φιγούρα που προφανώς παλαιότερα ήταν άντρας.

Ο Φαίδων Καστρής ως Μαρί-Πιερ στην παράσταση «Την Τρίτη  στο σούπερ μάρκετ» του Εμανουέλ Νταρλέ σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδέκα στο Από Μηχανής Θέατρο Ο Φαίδων Καστρής ως Μαρί-Πιερ στην παράσταση «Την Τρίτη στο σούπερ μάρκετ» του Εμανουέλ Νταρλέ σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδέκα στο Από Μηχανής Θέατρο Συνοδευόταν από έναν ηλικιωμένο κύριο που δεν ήταν όπως όλοι νόμιζαν ο εραστής της, αλλά ο πατέρας της.

Το έργο του «Την Τρίτη στο σούπερ μάρκετ» βραβεύτηκε στο φετινό Fringe του Εδιμβούργου και είναι υποψήφιο για βραβείο Moliere του Εθνικού Θεάτρου της Γαλλίας. Η παράσταση του Παρισιού ήταν μια τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία. Με τον Ζαν Κλοντ Ντρέιφους να εισπράττει διθυραμβικές κριτικές ως Μαρί-Πιερ. Ρόλο που στην ελληνική εκδοχή τού «Από Μηχανής Θεάτρου» επωμίζεται ο Φαίδωνας Καστρής υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Κατερίνας Μπερδέκα.

Το έργο σας είναι μια «ωδή στη μοναδικότητα». Θεωρείτε ότι εν έτει 2011 ο δυτικός κόσμος έχει κάνει βήματα προόδου όσον αφορά την ανεκτικότητα ή έχει ακόμη μεγάλη απόσταση να διανύσει προς αυτή την κατεύθυνση;

«Οσον αφορά τη Γαλλία, νομίζω πως έχει σημειωθεί πρόοδος σε θεωρητικό και νομικό πλαίσιο. Ομως, χρειάζεται να γίνουν πολύ περισσότερα. Ξέρετε, όλα μοιάζουν σωστά όταν βλέπεις τηλεόραση ή όταν διαβάζεις εφημερίδες. Ομως βαθιά στο μυαλό των "απλών" ανθρώπων δεν είμαι σίγουρος ότι ισχύει το ίδιο».

Θεωρείτε πως η παγκόσμια οικονομική ύφεση θα μας κάνει ακόμη πιο συντηρητικούς; Βλέπουμε, για παράδειγμα, την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη.

«Ναι. Επειδή κυριαρχεί ο φόβος αλλά και η πεποίθηση ότι όλα ήταν καλύτερα στο παρελθόν: η εκπαίδευση, οι νόμοι, οι διαπροσωπικές, οι οικογενειακές σχέσεις...».

Θα μπορούσε το θέατρο να διδάξει στους ανθρώπους αξίες όπως η ανεκτικότητα;

«Ναι, πρέπει να το κάνει. Με το θέατρο γελάμε, κλαίμε αλλά και σκεφτόμαστε. Είναι σαν να μας λέει: "Κοιτάχτε τον κόσμο, κοιτάχτε τους ανθρώπους, κοιτάχτε γύρω σας, διαφορετικά"».

Εμπνευσή σας στάθηκε ένα αληθινό περιστατικό. Μιλήστε μας γι' αυτή τη στιγμή. Τις πρώτες σκέψεις που κάνατε. Γιατί βρήκατε τόσο ενδιαφέρουσα μια τραβεστί ηρωίδα;

«Ηταν τόσο απλό. Ενα σούπερ μάρκετ, κόσμος που ψωνίζει, ανάμεσά τους κι εγώ. Ενώ περίμενα στην ουρά να πληρώσω, υπήρχε μια γυναίκα με περίεργη όψη. Σκέφτηκα αμέσως πως προηγουμένως ήταν άντρας. Δεν υπήρχε άνθρωπος που να μην την κοιτάζει. Αυτό με "τράβηξε". Προσπάθησα να το αφηγηθώ. Πώς είναι να ζεις ενώ οι πάντες σε ακολουθούν επίμονα με το βλέμμα τους».

Ποιες είναι οι δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας ηθοποιός για να ενσαρκώσει έναν τόσο ιδιαίτερο χαρακτήρα σε ένα θεατρικό μονόλογο;

«Εχει τόσες πτυχές. Θέλει να αγαπηθεί γι' αυτό που είναι. Θέλει να κυκλοφορεί όπως οποιοσδήποτε άλλος. Αγαπά τον πατέρα της, αλλά ενδεχομένως να τον μισεί την ίδια στιγμή. Ηταν άντρας και τώρα είναι γυναίκα. Δεν είναι εύκλο να το αποδεχτεί, παρ' όλο που είναι επιλογή της. Μιλάει για λογαριασμό δύο (εκείνης και του πατέρα της), μιλά για λογαριασμό της, μιλά εκ μέρους μας».

Πώς σας φάνηκε η ελληνική εκδοχή του έργου σας;

«Είναι υπέροχη. Μου αρέσει πολύ αυτή η σκηνή, το λευκό χρώμα που επικρατεί, ο καθρέφτης και η ανοιχτή πόρτα. Η Μαρί-Πιερ στην εκδοχή του Φαίδωνα (Καστρή) έχει τις ποιότητες μιας χορεύτριας, μιας μπαλαρίνας που χαμογελά διαρκώς. Ακόμη κι όταν πίσω από το χαμόγελο κρύβεται θυμός ή θλίψη».

Βρισκόμαστε στο μέσο μιας οικονομικής και πολιτικής κρίσης στην Ευρώπη. Γιατί θεωρείτε πως το θέατρο εξακολουθεί να προτιμά ανθρωποκεντρικές ιστορίες, όπως η δική σας, και όχι πιο πολιτικές;

«Το θέατρο σίγουρα δεν είναι μια πολιτική συνάντηση. Βέβαια εάν επιλέξεις να μιλήσεις για τους σημερινούς ανθρώπους, εάν τους ακούσεις όπως ποτέ άλλοτε, το ενδιαφέρον είναι τεράστιο».

Το έργο σας έχει κερδίσει πολλές διακρίσεις. Τι πρέπει να περιέχει κατά τη γνώμη σας ένα καλό θεατρικό έργο;

«Κατ' αρχήν πρόκειται για ιστορία απλή. Αφορά ένα ιδιαίτερο πρόσωπο και τις εσωτερικές του σκέψεις. Και το μεγαλύτερο μέρος όσων μας λέει -όπως για παράδειγμα οι σχέσεις μας με τους γονείς μας- αφορά όλους μας». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο