Έντυπη Έκδοση

Οι καπνεργάτες επιστρέφουν στη Σταυρούπολη

Στο φυσικό του χώρο, στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης, επιστρέφει το μνημειακών διαστάσεων έργο «Καλλιέργεια του Καπνού», που φιλοτέχνησε το 1960 ο χαράκτης Τάσσος (Αλεβίζος) με τη σύζυγό του, επίσης χαράκτρια, Λουκία Μαγγιώρου.

Το έργο, μήκους 12,40 μ. και ύψους 2 μ., που αποτελείται από πέντε μέρη και συνοδεύεται από μακέτα προπαρασκευής, ανήκει στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Πέρσι τον Απρίλιο μεταφέρθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη για συντήρηση, φύλαξη και προστασία. Οι εργασίες συντήρησης ολοκληρώθηκαν και πλέον το έργο επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, για να ενταχθεί στη συλλογή του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ).

Θα εκτεθεί, για περίπου ένα μήνα, σε αίθουσα του ΚΜΣΤ, στη Μονή Λαζαριστών, και θα ενταχθεί στα μόνιμα εκθέματα του μουσείου.

«Πρόκειται για ένα εκπληκτικό έργο, που έχει την τύχη να διαθέτει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης», λέει στην «Ε» ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Αθ. Τσαυτάρης. «Με την ολοκλήρωση της συντήρησής του, μια εξαιρετική δουλειά από τους ειδικούς της Εθνικής Πινακοθήκης, ήρθε ο καιρός το έργο να επιστρέψει στον τόπο του, στην περιοχή που βρισκόταν από το 1960, τη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης».

Ενδιαφέρουσα είναι και η ιστορία του πίνακα. Φιλοτεχνήθηκε για τις εγκαταστάσεις του παραρτήματος Δυτικής Θεσσαλονίκης του Εθνικού Οργανισμού Καπνού, κατόπιν παραγγελίας της εταιρείας «Παπαστράτος», και απεικονίζει όλα τα στάδια της καλλιέργειας της θρακιώτικης ποικιλίας καπνού «μπασμάς». Εκτέθηκε αρχικά στο περίπτερο του οργανισμού στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, και μετά κοσμούσε την είσοδο του τετραώροφου κτηρίου γραφείων, συνολικού εμβαδού 14.200 τ.μ., του οργανισμού στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης, στο λεγόμενο «κόκκινο καπνομάγαζο». Για πολλά χρόνια βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη, αλλά ελάχιστοι γνώριζαν την ύπαρξή του. Κι αυτοί δεν ήταν οι ειδικοί, οι γκαλερίστες, οι ιστορικοί τέχνης. Ηταν οι εργάτες και οι εργαζόμενοι στο «κόκκινο καπνομάγαζο», αυτοί που το έβλεπαν καθημερινά στους τοίχους της μεγάλης εισόδου του κτηρίου. Απλοί άνθρωποι που μπαινόβγαιναν καθημερινά, εργάτες του καπνού με κιτρινισμένα δάχτυλα και μυρωδιά ταμπάκου στα ρούχα τους. Εργαζόμενοι στις γύρω καπναποθήκες της Σταυρούπολης, πολλές από τις οποίες είναι σήμερα έρημες και αναμένουν και τη δική τους «ανακάλυψη». Οπως έγινε με την παλιά καπναποθήκη που στεγάζει πλέον το τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ.

Το έργο «ανακάλυψαν» σε επίσκεψή τους στο κτήριο ο πρώην υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιάννης Δριβελέγκας, και ο πρώην γ.γ. του υπουργείου, Γιώργος Κανελλόπουλος. Οταν δόθηκε η συγκεκριμένη παραγγελία στον Τάσσο, η σημασία του καπνού για την οικονομία του τόπου ήταν σημαντική. Στο τέλος της δεκαετίας του 1950, παρ' ότι ο καπνός κάλυπτε μόλις το 5% της συνολικής καλλιεργούμενης έκτασης στην Ελλάδα, συντηρούσε 200.000 οικογένειες, προσφέροντας πρόσθετη απασχόληση σε ακόμη 40.000 ανθρώπους. Επίσης το 1954 οι εξαγωγές καπνού κάλυπταν το ήμισυ των εσόδων από όλες τις εξαγωγές της χώρας.

Ο πίνακας απεικονίζει σε πέντε επιμέρους συνθέσεις (μικτή τεχνική σε ύφασμα επικολλημένο σε ξύλο) άνδρες και γυναίκες να καταπιάνονται με τις εργασίες καλλιέργειας και επεξεργασίας του καπνού -σε όλα της τα στάδια και σε πολλαπλά επεισόδια. Το τοπίο αποδίδεται υπαινικτικά. Τον τόνο στην απόδοση των μορφών δίνουν τα δυνατά μαύρα περιγράμματα, ενώ η χρωματική κλίμακα παραμένει περιορισμένη σε τόνους γήινους και φαιούς, που εμπλουτίζονται, κατά κύριο λόγο, με ώχρες, γαλάζια, ανοιχτά γκρίζα και λευκά.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά