Έντυπη Έκδοση

Απειλούνται με λουκέτο 80 θέατρα της Αθήνας

Βρέθηκαν να μην πληρούν τους όρους λειτουργίας τους, με βάση νόμο του Μεταξά

Οποτε βρισκόμασταν για παράσταση στο Θέατρο Τέχνης, στο Θέατρο Δανδουλάκη, στο «Ιλίσια» ή στην Knot Gallery κινδυνεύαμε και δεν το ξέραμε!

Αυτό τουλάχιστον αποκαλύπτει η επιχείρηση του Δήμου Αθηναίων που σαρώνει 80 αθηναϊκές θεατρικές σκηνές σε έναν πρωτοφανή έλεγχο προϋποθέσεων νόμιμης και ασφαλούς λειτουργίας τους. Ηδη έχει θυροκολλήσει σε κάποιες εξ αυτών την απόφαση να σφραγιστούν εντός του Απριλίου.

Είναι κοινό μυστικό ότι τα τελευταία χρόνια λειτουργούν θεατρικές σκηνές σε ημιωρόφους, υπόγεια και δωμάτια, όπου αν συμβεί κάτι ξαφνικό (σεισμός, φωτιά κ.ο.κ.) διέξοδος διαφυγής δεν υπάρχει. Παρ' όλα αυτά έχουν εξασφαλίσει την άδεια του δήμου. Από την άλλη, αναρωτιέσαι είναι ποτέ δυνατόν σκηνές-ορόσημα της πόλης όπως το Θέατρο Τέχνης ή το «Μουσούρη» να λειτουργούν δεκαετίες χωρίς άδεια; Και όμως, είναι, αφού ισχύει ακόμα ο νόμος περί θεάτρων του Μεταξά (του 1937), αφήνοντας εν πολλοίς ακάλυπτο το μεγαλύτερο μέρος των υπό λειτουργία σύγχρονων σκηνών μας.

Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε. Επρεπε να είχε γίνει νωρίτερα, γιατί κινδυνεύουν δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες θέσεις εργασίας, σε έναν κλάδο που πλήττεται από τρομακτικά ποσοστά ανεργίας. Ο αντιδήμαρχος είχε ήδη μια πρώτη επαφή με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και σήμερα έπεται η δεύτερη. Οι σκηνές, που κινδυνεύουν με λουκέτο αδίκως, έχουν αρχίσει να υποβάλλουν στον δήμο ενστάσεις. Ο κ. Αναγνωστόπουλος έχει στο πλευρό του σε αυτή την επιχείρηση και δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης, όπως η Ελένη Πορτάλιου. «Πρέπει να καταγραφούν όλα τα θέατρα και να δούμε τι πρέπει να διορθωθεί. Η συντριπτική πλειονότητα των θεατρικών σκηνών μας δεν πληροί τις προδιαγραφές», δηλώνει η κ. Πορτάλιου. «Αρχικά υπήρχε η ιδέα να επιβληθεί η νομιμότητα μόνο στις παιδικές σκηνές. Πάντως, τώρα που άνοιξε, το ζήτημα δεν θα κλείσει κάνοντας τα στραβά μάτια. Θέλουμε να έχουμε πολλές και ασφαλείς σκηνές. Το ζητούμενο δεν είναι, σε καμία περίπτωση, το λουκέτο».

Bar theatre

Ο αντιδήμαρχος Γιώργος Αναγνωστόπουλος προτίθεται να φέρει εις πέρας το θέμα. Ανήγγειλε μάλιστα ότι επόμενος στόχος του δήμου θα είναι τα bar theatre, πολλά εκ των οποίων είναι γνωστό ότι δεν τηρούν στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας.

Με τις τελευταίες εξελίξεις αποκτά ιδιαίτερη σημασία η μαρτυρία του Δημήτρη Πιατά, δημοτικού συμβούλου επί δημαρχίας Ντόρας Μπακογιάννη, που εργάστηκε σε ειδική επιτροπή «για να μπει μια τάξη στο μπάχαλο των θεατρικών σκηνών», όπως χαρακτηριστικά λέει. Τι εννοεί; «Θέλαμε να γίνει μια διαβάθμιση και να μην είναι όλα τα θέατρα στο ίδιο τσουβάλι. Να ισχύουν άλλα μέτρα για σκηνές έως 99 θέσεις, άλλα για σκηνές 99-200 θέσεων, άλλα για 200-350. Και για θέατρα άνω των 500 θέσεων να είναι πολύ αυστηρά τα κριτήρια. Δουλέψαμε για να μαζευτεί και το όργιο των σκυλάδικων της Ιεράς Οδού και της Πειραιώς. Ομως η γνωστή "μαφία" δεν επέτρεψε να ολοκληρωθεί ποτέ η εργασία μας και να μπει μια τάξη», αποκαλύπτει.

«Θα έπρεπε κάθε θέατρο να αντιμετωπιστεί μεμονωμένα, ώστε να διορθώσει πιθανές ελλείψεις. Δεν είναι λύση το λουκέτο», προσθέτει ο ηθοποιός. Ζητήματα πυρασφάλειας λύνονται άμεσα. Το θέμα της εξόδου κινδύνου, που σε κάποιες περιπτώσεις δεν υπάρχει, είναι σοβαρότερο. Το γεγονός πάντως είναι ότι ακόμη και οι μισές σκηνές να κλείσουν από αυτές που απειλούνται σήμερα , ο πολιτιστικός χάρτης της πόλης θα αλλάξει άρδην, θα συρρικνωθεί.

Το κενό του νόμου Μεταξά, που αφήνει ακάλυπτους κυρίως τους μικρούς πολυχώρους, με λιγότερες από 50 θέσεις, αποκαλύπτει η περίπτωση της Knot Gallery, η οποία μαζί με το θέατρο Vault και το Θεάτρο Θεμέλιο την περασμένη Πέμπτη βρήκαν θυροκολλημένη την απόφαση του Δήμου Αθηναίων να σφραγιστούν, χωρίς να τους δίνεται χρονικό περιθώριο εξεύρεσης μιας λύσης. Επειτα από έλεγχο δημοτικών αστυνομικών προέκυψε ότι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις των διατάξεων άρ.7 του Α.Ν. 446/1937 σε συνδυασμό με το άρ.80 (παρ. 2 και 6 [εδ. 2] και 81 του Ν. 3463/2006). Το πρώτο λουκέτο αναμένεται, σύμφωνα με την απόφαση του δήμου, να μπει στις 8 Απριλίου.

«Το να είσαι νόμιμος με τον παρόντα νόμο είναι αδύνατο» υποστηρίζει ο συνιδιοκτήτης της Knot Gallery, Θέμελης Γλυνάτσης, ο οποίος δεν έχει «καμιά αντίρρηση να γίνει διεξοδικός έλεγχος. Εχουμε κάθε καλή θέληση να είμαστε νόμιμοι. Αλλά ας μας πουν επιτέλους με τι είδους άδεια μπορούμε να λειτουργούμε».

Το λέει αυτό γιατί όταν ξεκινούσε την Knot αναζήτησε εις μάτην στο δήμο μια άδεια για έναν πολυχώρο κάτω των 50 θέσεων. Δεν υπήρχε -ούτε υπάρχει ακόμα- θεσμικό πλαίσιο που να μπορεί να συμπεριλάβει την περίπτωση του ίδιου και όσων άλλων μικρών πολυχώρων έχουν προκύψει στο αθηναϊκό τοπίο.

Ο Θ. Γλυνάτσης καταγγέλλει επίσης ότι η δημοτική αστυνομία που διενήργησε έλεγχο στην Knot παρέμεινε στο χώρο «2 λεπτά με το ρολόι». «Και οι ίδιοι οι αστυνομικοί παραδέχτηκαν ότι δεν ήξεραν τι ψάχνουν». Ο νεαρός σκηνοθέτης έχει επικοινωνήσει ήδη με το δικηγόρο του. «Είναι περίεργος ο ξαφνικός ζήλος του δήμου και κυρίως το ότι δεν μας εστάλη ένα έγγραφο που να μας δείνει ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να προσαρμοστούμε στο νόμο. Δεν μπορεί να σου βάζει αμέσως λουκέτο!».

Διατηρητέα

Ο νόμος Μεταξά, που έπρεπε ούτως ή άλλως να έχει καταργηθεί, όχι μόνο δεν καλύπτει ειδικές περιπτώσεις εναλλακτικών σκηνών αλλά συχνά δημιουργεί τραγελαφικά αποτελέσματα, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του Θεάτρου του Νέου Κόσμου Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο και τον ενοικιαστή του Από Μηχανής Θεάτρου Ακη Βλουτή. Οι δύο θεατρικές σκηνές τους έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες, κατά συνέπεια απαγορεύεται οποιαδήποτε αλλοίωση της μορφής τους.

Ωστόσο, κατά τους ελέγχους, από τον Β. Θεοδωρόπουλο ζητούσαν μεγαλύτερο άνοιγμα της πόρτας εισόδου, βάσει των εκατοστών που δίνει ο μεταξικός νόμος. Αυτός τους παρέπεμψε σε παρακείμενη μουσική σκηνή που λειτουργεί με περισσότερο κόσμο και πόρτα σε μέγεθος ιδιωτικής κατοικίας! Από τον Ακη Βλουτή ζητούσαν, μεταξύ άλλων, μεγαλύτερα παράθυρα προσόψεως και φαρδύτερη σκάλα. Οι επιτροπές στο Από Μηχανής Θέατρο περνάνε τα τελευταία χρόνια «ζητώντας ολοένα κάτι νέο, ολοένα περισσότερο "λάδωμα"», όπως ο ίδιος είχε καταγγείλει στο δήμαρχο, χωρίς ποτέ να καταλήγουν σε ένα τελικό πόρισμα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Για το ίδιο θέμα
Συσπείρωση φορέων για τα λουκέτα στα θέατρα
Δήμος Αθηναίων: Εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου λειτουργίας των θεάτρων