Έντυπη Έκδοση

Ζηλεύω την οργάνωση των Τούρκων

«Οι Τούρκοι είναι πιο χαμηλών τόνων σε σχέση με μας, πιο επιφυλακτικοί, λιγότερο φωνακλάδες, τρέφουν μεγάλο θαυμασμό και δείχνουν τεράστιο ενδιαφέρον για οτιδήποτε το ελληνικό. Ξέρω πως ακούγεται περίεργο σε όποιον δεν τους έχει ζήσει, όμως έτσι είναι».

Η Ντεριά Ντιρμάζ και ο Τεομάν Κουμπαρατσιμπασί ερμηνεύουν τους ήρωες που έχουν επιβιώσει από μια τεράστια οικολογική καταστροφή Η Ντεριά Ντιρμάζ και ο Τεομάν Κουμπαρατσιμπασί ερμηνεύουν τους ήρωες που έχουν επιβιώσει από μια τεράστια οικολογική καταστροφή Η Αύρα Σιδηροπούλου καταρρίπτει και τα τελευταία κλισέ που είχα στο μυαλό μου για τον γειτονικό λαό. «Οι Τούρκοι σε κάποια θέματα είναι πολύ πιο μπροστά από εμάς. Ζηλεύω την οργάνωσή τους και την ψύχραιμη αντιμετώπιση της παραγωγής, που κάνει όλα τα πράγματα να λειτουργούν στην ώρα τους και να μη χρειάζεται να τρέχουμε την τελευταία στιγμή».

Η Ελληνίδα σκηνοθέτις αυτό τον καιρό βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη σε εντατικές πρόβες με τους ηθοποιούς Ντεριά Ντιρμάζ και Τεομάν Κουμπαρατσιμπασί. Την Τρίτη 28 Απριλίου θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά το έργο της -γραμμένο στα αγγλικά- «And God said» στο θέατρο Γκαραζισταμπούλ. Δεν είναι η πρώτη φορά που ανεβάζει παράσταση στην Τουρκία. Με τα «Δάκρυα της Κλυταιμνήστρας» πέρασε από την Κωνσταντινούπολη και το θέατρο Tiyatro Oynevi (2004) πριν φτάσει μέχρι το La MaMa της Νέας Υόρκης (2007). Η ίδια θεωρεί την Κωνσταντινούπολη έναν «χώρο ιερό και μαγευτικό». Γι' αυτό και επέλεξε η νέα παράσταση της ομάδας «Persona» να ξεκινήσει τη διαδρομή της από αυτό ακριβώς το σημείο όπου η Ανατολή συναντάται με τη Δύση.

Στο έργο ένας άντρας και μια γυναίκα επιβιώνουν μιας τεράστιας οικολογικής καταστροφής, συναντιούνται και προσπαθούν απεγνωσμένα να επικοινωνήσουν, ενώ όλες οι παράμετροι της προσωπικής και διαπροσωπικής τους ιστορίας έχουν σβηστεί. Πρόκειται για ένα κείμενο ποιητικό γραμμένο σε μελλοντολογικό πλαίσιο. Η δράση εκτυλίσσεται μέσα σε ένα μετα-αποκαλυπτικό σκηνικό όπου η μη αναστρέψιμη καταστροφή έχει εκμηδενίσει όλα τα νοήματα, τη μνήμη και τον χρόνο.

«Εγραφα το έργο με τη σκέψη να παρουσιαστεί εκτός συνόρων, γι' αυτό και μου βγήκε κατευθείαν στα αγγλικά. Καλώς ή κακώς, είναι μια ουδέτερη γλώσσα. Η αγγλική με κάποια δόση ειρωνείας μπορεί να απαλύνει τις όποιες γωνίες της πολιτιστικής ιδιαιτερότητας. Το κείμενο προσπαθεί να σπάσει οτιδήποτε είναι τοπικό και τοπικιστικό και να πάει στο πανανθρώπινο και το παγκόσμιο».

Το Γκαραζισταμπούλ είναι ένα νεαρό θέατρο στην Πόλη, που έχει κάνει ήδη αίσθηση παρουσιάζοντας σύγχρονα πρωτοποριακά σχήματα απ' όλο τον κόσμο. «Οι ηθοποιοί μου γνώριζαν τον καλλιτεχνικό διευθυντή και έτσι έγινε η επαφή πριν από δύο χρόνια», εξηγεί η Αύρα Σιδηροπούλου. Φιλοδοξία της «Persona» είναι η συμμετοχή της παράστασης σε διεθνή φεστιβάλ, με τις τελευταίες σκηνές του έργου να ερμηνεύονται στη γλώσσα της κάθε χώρας. «Απώτερος στόχος είναι να ξεκλειδωθεί η ελευθερία που υπάρχει σε κάθε καλλιτέχνη, αλλά και σε όλους τους ανθρώπους, να εκφραστεί πέρα από τις δοσμένες γλωσσικές και πολιτισμικές δομές», επισημαίνει. «Μας ενδιαφέρει το Φεστιβάλ της Τεχεράνης και είναι κάτι που διερευνούμε αυτόν τον καιρό. Και φυσικά το Ελληνικό Φεστιβάλ στο οποίο θα υποβάλουμε αίτηση για την επόμενη χρονιά».

Προς το παρόν το σίγουρο είναι πως το «And God said» θα παρουσιαστεί σε διάφορες κρατικές σκηνές ανά την Τουρκία, καθώς στηρίζεται από το υπουργείο Πολιτισμού της χώρας. Η πρωταγωνίστρια της παράστασης, Ντεριά Ντιρμάζ, ήταν η Τουρκάλα της τρίγλωσσης «Κλυταιμνήστρας» και αποτελεί πλέον μόνιμο μέλος της ομάδας «Persona». Ιδρύθηκε το 2003 και τα μέλη της προέρχονται από διάφορες χώρες (Γερμανία, Αμερική κ.λπ.). «Προσπαθούμε όποτε μας δοθεί η ευκαιρία να βρισκόμαστε και να παρουσιάζουμε κάτι που να ξεφεύγει από τα σύνορα. Οχι κάθε χρόνο γιατί δεν είναι εφικτό λόγω οικονομικών και πρακτικών δυσκολιών. Υπάρχει όμως μεγάλη επιθυμία από τους καλλιτέχνες να βρεθούν μαζί και να ξεπεράσουν τα σύνορα της χώρας τους και νομίζω πως η "Persona" αποκτά τέτοιο στίγμα», λέει η Αύρα Σιδηροπούλου. Μαζί με τον Βάνια Απέργη αποτελούν τα ιδρυτικά μέλη της ομάδας.

Η «Persona» έχει κατά καιρούς λάβει επιχορήγηση από το υπουργείο Πολιτισμού και έχει χρηματοδοτηθεί από τα Ιδρύματα Κωστοπούλου και Ωνάση. «Φέτος, το θέμα της οικονομικής κρίσης τίθεται μπροστά είτε ως άλλοθι είτε ως πραγματικότητα. Μέχρι στιγμής είμαστε με τις προτάσεις στο χέρι και εν αναμονή». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Τουρκία
Θέατρο