Έντυπη Έκδοση

«Είμαι μια σκηνογράφος που σκέφτεται μουσικά»

Η Ες Ντέβλιν, που υπογράφει το εντυπωσιακό σκηνικό στους «Πουριτανούς» της Λυρικής, έχει συνεργαστεί με τους Πίντερ, Φίλιπ Γκλας, Σάλι Πότερ, Pet Shop Boys και Κάνιε Γουέστ... Καθόλου τυχαίο, λοιπόν, που θεωρείται φαβορί για την τελετή έναρξης της Ολυμπιάδας του Λονδίνου

Το εντυπωσιακό σκηνικό των «Πουριτανών» στη συμπαραγωγή της ΕΛΣ ανοίγει, κλείνει, μετακινείται και συνεχώς μεταμορφώνεται Το εντυπωσιακό σκηνικό των «Πουριτανών» στη συμπαραγωγή της ΕΛΣ ανοίγει, κλείνει, μετακινείται και συνεχώς μεταμορφώνεται Οι Βρετανοί κριτικοί παραληρούν για τις δουλειές της. Από τη Βασιλική Οπερα μέχρι την English National Opera και από τη Royal Shakespeare Company μέχρι το Γουέστ Εντ και το Μπρόντγουεϊ, όλοι τη θέλουν στις παραστάσεις τους. Το όνομα της σκηνογράφου Ες Ντέβλιν αποτελεί εγγύηση. Κι ας είναι μόνο 37 ετών. Το βιογραφικό της, αν και μετράει μόλις 11 χρόνια καριέρας, είναι παραπάνω από εντυπωσιακό: έχει συνεργαστεί με τον Χάρολντ Πίντερ («Προδοσία» στο Εθνικό Θέατρο), τον Φίλιπ Γκλας («Ορφέας» στη Royal Opera), τη Σάλι Πότερ («Κάρμεν» στην ΕΝΟ), αλλά και τους Pet Shop Boys (στην παγκόσμια περιοδεία τους το 2006) και τον Κάνιε Γουέστ (στην περιοδεία του στις ΗΠΑ το 2005). Σταθερή συνεργάτις της Royal Shakespeare Company, θεωρείται το φαβορί να αναλάβει την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Λονδίνο το 2012!

«Είναι απλώς φήμες», απαντά στη σχετική ερώτησή μας, χωρίς βεβαίως να τις διαψεύδει. Το ταλέντο της Ες Ντέβλιν θα το ανακαλύψουμε και στην Αθήνα από αύριο, στις παραστάσεις της όπερας του Β. Μπελίνι «Οι πουριτανοί» στο Μέγαρο Μουσικής, μια συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της όπερας της Ολλανδίας και του Μεγάλου Θεάτρου της Γενεύης.

Είχαμε την ευκαιρία να δούμε την παράσταση τον Φεβρουάριο στο Αμστερνταμ και θαυμάσαμε τις εξαιρετικές σκηνογραφικές της λύσεις. Η υπόθεση της όπερας εκτυλίσσεται στο Πλίμουθ, κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου μεταξύ των βασιλοφρόνων Στιούαρτ και των πουριτανών στα μέσα του 17ου αιώνα. Ο έρωτας της Ελβίρας για τον Αρτούρο ξεπερνά τον εθνικό διχασμό. Ο χωρισμός τους, όμως, οδηγεί την ηρωίδα στην απόγνωση και ο Μπελίνι μάς χαρίζει μια από τις πιο γνωστές σκηνές τρέλας στην ιστορία της όπερας.

Το φρούριο της έναρξης, που περιγράφει στο λιμπρέτο του ο Κάρλο Πέπολι, γίνεται εδώ ένα τεράστιο μεταλλικό κατασκεύασμα, που ανοίγει και κλείνει, σύρεται, για να μετατραπεί στο διαμέρισμα της Ελβίρας ή στις κερκίδες όπου θα σταθούν οι εξαγριωμένοι στρατιώτες. Οι μεταλλικοί τοίχοι του έχουν πάνω τους τυπωμένη τη γραφή Μπράιγ, τελίτσες, που ακουμπούν οι πρωταγωνιστές σαν να θέλουν να διαβάσουν το μυστικό του Αρτούρο, την έκβαση του πολέμου, την τρέλα της Ελβίρας. Στην τρίτη πράξη όλα αυτά εξαφανίζονται κι ένας τεράστιος λευκός τοίχος στέκεται διαγώνια στη σκηνή. Πάνω του προβάλλονται τα απεγνωσμένα λόγια αγάπης της Ελβίρας και οι δύο νέοι σμίγουν ξανά...

Σφαίρες και λέξεις

Πρωταρχικός ρόλος κάθε σκηνικού είναι να προβάλλει, να κολακεύει αν θέλετε, τους ερμηνευτές», εξηγεί η 37χρονη Ες Ντέβλιν Πρωταρχικός ρόλος κάθε σκηνικού είναι να προβάλλει, να κολακεύει αν θέλετε, τους ερμηνευτές», εξηγεί η 37χρονη Ες Ντέβλιν «Η ιστορία ακολουθεί την προσπάθεια ενός ανθρώπου να επιβιώσει σε ένα τυραννικό φονταμενταλιστικό καθεστώς, τυφλά πιστό στο νόμο των όπλων και των λέξεων. Οπτικά αυτό υπονοείται από τα σημεία της γραφής Μπράιγ, που θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι και σημάδια από σφαίρες. Η Ελβίρα, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί για τη δική της αντίσταση τα ίδια της τα γράμματα προς τον αγαπημένο της...», μας εξηγεί η Ντέβλιν.

Για τα σκηνικά της χρησιμοποιεί πάντα την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Εμπνέεται από τα κινήματα της σύγχρονης εικαστικής τέχνης και απεχθάνεται τα «ψεύτικα» υλικά. Συνήθως το αποτέλεσμα είναι διαχρονικό. «Εν μέρει, η προσέγγισή μου μπορεί να συγκριθεί με τη δουλειά ενός αρχαιολόγου. Προσπαθώ να ξύσω τα πολλά στρώματα για να φτάσω στον πυρήνα. Οι συγκεκριμένες χρονικές περίοδοι, όχι μόνο δεν με βοηθούν καθόλου, αλλά θεωρώ ότι περιορίζουν και την πρόσληψη του έργου από το κοινό. Γι' αυτό και μ' αρέσει η εξπρεσιονιστική αρχιτεκτονική. Αλλωστε, σε ένα τέτοιο πλαίσιο, μπορούν τα κοστούμια να αναφέρονται σε μια συγκεκριμένη εποχή παρέχοντας έτσι τα απαιτούμενα πολιτιστικά "συμφραζόμενα"».

«Σκέφτομαι μουσικά»

Βρέθηκε γρήγορα να δουλεύει σε παραστάσεις όπερας, καθώς λατρεύει τη μουσική. Και η εκπαίδευσή της μουσική είναι. Στη συνέχεια σπούδασε αγγλική λογοτεχνία, μετά τέχνες στο Central St. Martins College of Art and Design και, τέλος, σκηνογραφία στο Motley Theatre Design. «Σκέφτομαι μουσικά», εξηγεί. «Οταν κατανοήσω πλήρως το σχήμα, τον ρυθμό και τη δυναμική κάθε έργου, αμέσως κάθομαι και σχεδιάζω στο χαρτί λεπτό προς λεπτό κάθε σκηνή. Γι' αυτό και θεωρώ ότι ο σκηνογράφος που θέλει να ασχοληθεί με την όπερα θα πρέπει να τρέφει μεγάλη αγάπη για τη μουσική και να νιώθει την επιθυμία να δημιουργήσει ένα περιβάλλον, το οποίο θα επιτρέπει στους ερμηνευτές να μεταφέρουν την ουσία της όπερας στην πλατεία του θεάτρου. Πρωταρχικός ρόλος κάθε σκηνικού είναι να προβάλλει, να κολακεύει αν θέλετε, τους ερμηνευτές».

Αν και έχει ασχοληθεί με πολλά και διαφορετικά είδη «ζωντανού» θεάματος, «η όπερα παραμένει η μεγαλύτερη έμπνευση», λέει. «Μ' αρέσει να κάθομαι στις πρόβες και να περιστοιχίζομαι από όσες περισσότερες φωνές γίνεται. Λατρεύω τον ήχο, αλλά και την αντίχηση της ανθρώπινης φωνής. Τι κάνει μια ολόκληρη χορωδία ανθρώπων στο σώμα σου. Γι' αυτό μπήκα σ' αυτό το παιχνίδι...». *

Η πρεμιέρα απειλείται

Οι παραστάσεις στην αίθουσα «Αλ. Τριάντη» του Μεγάρου έχουν προγραμματιστεί για τις 24, 26, 28 και 30 Απριλίου. Εναρξη στις 8 μ.μ.

Ωστόσο σήμερα και αύριο τα σωματεία της ΕΛΣ έχουν εξαγγείλει στάσεις εργασίας, διαμαρτυρόμενα για την «απαράδεκτη και αδικαιολόγητη καθυστέρηση χορήγησης της πρόσθετης ειδικής αποζημίωσης για πολιτιστική επιμόρφωση». Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Αν όμως πραγματοποιηθεί η αυριανή στάση από τις 7 μ.μ. έως τις 9 μ.μ., πιθανότατα θα καθυστερήσει η πρεμιέρα. Πληροφορίες στο τηλ. 210- 3711200.

Σκηνοθετεί ο Φρανθίσκο Νεγκρίν, διευθύνει μουσικά ο Αντρί Γιούρκεβιτς, κοστούμια Λουί Ντεζιρέ. Πρωταγωνιστούν οι: Τάσος Αποστόλου, Μπάλιντ Σάμπο, Μπράιαν Ιμελ (Αρτούρο), Τζόρτζιο Καοντούρο, Φίλιππος Δελλατόλας, Ειρήνη Καράγιαννη και Εγλίσε Γουτιέρες (Ελβίρα). Εισιτήρια προς 110, 78, 53, 33 και 18 ευρώ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Οπερα
Εθνική Λυρική Σκηνή