Έντυπη Έκδοση

Μετά την τραγωδία συναντήθηκε με την Ιστορία

Συνέντευξη με τον ΠΟΛΥΧΡΟΝΗ ΚΟΥΤΣΑΚΗ

Το 1894 ο Ελευθέριος Βενιζέλος έχασε τη γυναίκα του, τη Μαρία, κατά τη γέννηση του δεύτερου γιου του, και τρελάθηκε από τον πόνο.

«Οταν θα χάσει τη γυναίκα του θα τρελαθεί, θα περνάει μέρες και νύχτες στο νεκροταφείο... Θα γυρίζει στους δρόμους των Χανίων παραμιλώντας». Π. Κ. «Οταν θα χάσει τη γυναίκα του θα τρελαθεί, θα περνάει μέρες και νύχτες στο νεκροταφείο... Θα γυρίζει στους δρόμους των Χανίων παραμιλώντας». Π. Κ. Η τρέλα του εκδηλώθηκε με ακραίο τρόπο, σε σημείο που να αποτελεί βασικό αντικείμενο συζήτησης στα Χανιά της εποχής, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ενας επίκουρος καθηγητής στο Πολυτεχνείο Κρήτης, ο Πολυχρόνης Κουτσάκης, με συγγραφικές περγαμηνές -τιμήθηκε με το Α' Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Εργου το 2007 για το έργο του «Σύστημα Ρολόι» και με το Β' Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Εργου το 2005-, στο ιστορικό του μυθιστόρημα «Οταν ήταν ευτυχισμένος» (εκδ. Πατάκη) ξετυλίγει την προσωπική ζωή και «ερμηνεύει» την πολιτική καριέρα του Ελευθέριου Βενιζέλου.

-Αφώτιστο θέμα...

«Ξεκίνησα να διαβάζω για τον Βενιζέλο πριν από δώδεκα χρόνια, από περιέργεια και μόνο. Πολύ σύντομα, με μάγεψε τόσο η εποχή όσο και οι ομοιότητές της με το σήμερα. Δεν είχα σκοπό να γράψω γι' αυτόν, μέχρι τη στιγμή που ανακάλυψα ένα τεράστιο κενό στη ζωή του, που κανένα ιστορικό βιβλίο δεν εξηγούσε».

-Υπάρχει κενό...

« Τα ιστορικά βιβλία τον εμφανίζουν να είναι μέσα στην ηγετική ομάδα της επανάστασης του Ακρωτηρίου, σαν να μη συνέβη τίποτα. Αυτό το κενό, σε συνδυασμό με το ότι πριν από το χαμό της γυναίκας του ο Βενιζέλος είχε δείξει μεν ότι ήταν ένας ικανός και ευφυής άνθρωπος αλλά σε καμία περίπτωση ότι ήταν μια τεράστια προσωπικότητα, με έκαναν να σκεφτώ πως πρέπει να υπάρχει μια εξήγηση για τα παραπάνω».

-Ερμηνεύει τη ζωή του;

«Ναι, εξηγεί και την εξέλιξη της πολιτικής του καριέρας και τον τρόπο που διαμορφώθηκαν οι σχέσεις του με τις υπόλοιπες γυναίκες της ζωής του και με τους πιο κοντινούς του ανθρώπους. Και δίνει την ευκαιρία στο μυθιστόρημα να παραμένει κοντά στην ιστορική αλήθεια χωρίς να χάνει, ελπίζω, το χαρακτήρα του ως μυθιστόρημα».

-Πολυτεχνείο, μυθιστορήματα, θέατρο. Προλαβαίνετε;

«Λογοτεχνία και τεχνολογία συνδυάζονται "εύκολα", αν καταργήσει κανείς τον ύπνο και αν αγαπάει και τις δύο δουλειές που κάνει εξίσου. Ο μόνος τρόπος για να γράφει κάποιος είναι να αντιμετωπίσει το γράψιμο ως δουλειά και να αφιερώνει καθημερινά κάποιες ώρες σ' αυτό. Η εικόνα του συγγραφέα που ξαφνικά εκεί που κάνει κάτι τελείως διαφορετικό του έρχεται η έμπνευση και αρχίζει να γράφει το αριστούργημά του, ανήκει στη σφαίρα του μύθου και μόνο».

-Το πανεπιστήμιο;

«Είναι τόσα πολλά που πρέπει να αλλάξουν, δεν έχουμε χώρο εδώ να σας τα γράψω. Ας ξεκινήσουμε από την εισαγωγή πολύ λιγότερων φοιτητών στα πανεπιστήμια. Ούτε η χώρα χρειάζεται τόσους επιστήμονες ούτε έχουν όλοι το ταλέντο και τις γνώσεις για να σπουδάσουν - και αυτό δεν είναι ούτε κακό ούτε μειωτικό. Υπάρχουν τόσα πολλά παιδιά με εξαιρετικά τεχνικά ταλέντα τα οποία τα αφήνουν να πηγαίνουν χαμένα κυνηγώντας σπουδές που δεν τους ταιριάζουν».

-Το επόμενο βιβλίο;

«Θα είναι το πρώτο μιας τριλογίας περιπέτειας/μυστηρίου που διαδραματίζεται στα Χανιά της κρίσης του 2013 και θα εκδοθεί από τον Πατάκη το φθινόπωρο. Ο τίτλος του είναι "Καιρός για ήρωες" και έχει ήρωες εφήβους αλλά και μεγαλύτερους σε ηλικία - ελπίζω πως είναι ένα βιβλίο που διαβάζεται με το ίδιο ενδιαφέρον όχι μόνο από τα νέα παιδιά και από τους γονείς τους, αλλά από κάθε αναγνώστη που ενδιαφέρεται για τη σημερινή και την αυριανή κοινωνία (και απολαμβάνει τα βιβλία μυστηρίου)».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Στη στήλη
Ανθρώπινα