Ανακάλυψη ελπίδας για το μεταβολικό σύνδρομο

Πρώτη φορά παγκοσμίως διαπιστώθηκε ότι βλάβες στο DNA των λιποκυττάρων προκαλούν χρόνια φλεγμονή και επιπλοκές στο μεταβολισμό του ανθρώπου κατά τη γήρανση.

Τη σημαντική αυτή ανακάλυψη, που ρίχνει «φως» στα μέχρι σήμερα αδιευκρίνιστα αίτια της απώλειας του λιπώδους ιστού, και ανοίγει νέους δρόμους στην πρόληψη ή τη θεραπεία νοσημάτων που σχετίζονται με το λιπώδη ιστό και το μεταβολικό σύνδρομο στην τρίτη ηλικία, έκαναν ερευνητές του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας Ερευνας (ΙΤΕ) της Κρήτης.

Ο λιπώδης ιστρός βρίσκεται κάτω από το δέρμα, αποτελείται από λιποκύτταρα και η κύρια λειτουργία του είναι η αποθήκευση ενέργειας με τη μορφή λίπους. Δευτερεύοντες ρόλοι είναι η μηχανική προστασία των οστών και των εσωτερικών οργάνων και η θερμομόνωση του σώματος, ενώ πρόσφατα ανακαλύφθηκε ότι έχει την ικανότητα να παράγει και ορμόνες.

Χρησιμοποιώντας γενετικά τροποποιημένα ποντίκια που έφεραν μεταλλαγές σε ένα γονίδιο του NER και γερνούσαν πρόωρα, η ερευνήτρια του ΙΜΒΒ Ισμήνη Καρακασιλιώτη μαζί με τον επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας στο ΙΜΒΒ-ΙΤΕ αναπληρωτή καθηγητή δρ Γιώργο Γαρίνη, αποκάλυψαν ότι η απώλεια του λιπώδους ιστού οφείλεται στη σταδιακή συσσώρευση βλαβών στο DNA των λιποκυττάρων.

Οι μελέτες τους έδειξαν ότι οι βλάβες στο DNA των λιποκυττάρων ενεργοποιούν παθογενετικούς μηχανισμούς που οδηγούν σε χρόνια φλεγμονή, προκαλώντας έτσι τη σταδιακή νέκρωση του λιπώδους ιστού και μια σειρά συστημικών επιπλοκών στο μεταβολισμό. Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν χθες στο έγκριτο ειδικό επιστημονικό περιοδικό «Cell Metabolism» (http://www.cell.com/cell-metabolism/).

Τα ευρήματα είναι πιθανόν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη νέων μεθόδων για την πρόληψη ή τη θεραπεία νοσημάτων που σχετίζονται με το λιπώδη ιστό και το μεταβολικό σύνδρομο στην τρίτη ηλικία.

Στη συγκεκριμένη ερευνητική προσπάθεια συμμετείχαν επίσης η Ειρήνη Καμηλέρη, η Γεωργία Χατζηνικολάου, ο Θεόδωρος Κωστέας, η Adria Robinson, η Tania Rozgaja, η Ελένη Βεργαδή, ο Γιάννης Τσαμαρδίνος, ο Χρήστος Τσατσάνης και η Laura Niedernhofer.