Έντυπη Έκδοση

Μια Όπερα στο χρηματιστήριο

Μεταμοντέρνα όπερα και μάλιστα στο παλιό Χρηματιστήριο της Σοφοκλέους γίνεται; Βεβαίως! Στο πλαίσιο της τέταρτης «Athens Biennale - Agora 2013» παρακολουθήσαμε το «Νέα Ελλάδα (The Making-Of) (2013)», που κατά τους δημιουργούς της, τις «Οπερες των Ζητιάνων», είναι «Λαϊκίστικο ορατόριο για την άνοδο, την πτώση και το rebranding του Εθνους».

Τα κείμενα υπογράφουν η Μαρία Τοπάλη και ο Δημήτρης Δημόπουλος, τη μουσική ο Χαράλαμπος Γωγιός και ο Ρίχαρντ Βάγκνερ, η δε σκηνοθεσία είναι του Αλέξανδρου Ευκλείδη. Σημειώστε πως οι «Οπερες των Ζητιάνων» έχουν στο ενεργητικό τους αρκετές παραγωγές, αλλά έγιναν διεθνώς γνωστοί από τα μετα-οπερατικά δρώμενα «Yasou Aida!» (2012, μουσική Βέρντι) και «AIRossini» (2013, μουσική Ροσίνι) που δόθηκαν στην όπερα του Νόικελν στο Βερολίνο. Η πρώτη παρουσίαση του καινούργιου δρώμενου έγινε στα 48α Δημήτρια στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης, στις 2 Οκτωβρίου 2013.

Εμείς παρακολουθήσαμε το Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2013 την πρώτη επανάληψη στην κεντρική αίθουσα του παλαιού Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών, στην οδό Σοφοκλέους. Ο χώρος υπέβαλε από μόνος του το μεταμοντέρνο χαρακτήρα της παράστασης. Η άλλοτε μεγαλόπρεπη αίθουσα έχει μείνει πλέον γυμνή, με μόνα ενθύμια της παλαιάς χρήσης τον Κερδώο Ερμή, το κυκλικό κιγκλίδωμα γύρω από το οποίο πραγματοποιούνταν οι συναλλαγές και τον ηλεκτρονικό πίνακα τιμών, γνώριμο στους περισσότερους από την εποχή της φούσκας, φωτισμένο ακόμα με τις τιμές μετοχών μιας άλλης εποχής. Στην παρούσα εκδοχή οι εγκαταστάσεις είναι μεταμοντέρνες, τα καθίσματα πρόχειρα και υπάρχει το αναγκαίο μπαρ.

Ο θεατρικός χρόνος είναι το έτος 2030. Η Ολοκληρωτική Δημοκρατία της Νέας Ελλάδος, την οποία εγκαθίδρυσε ο Εθνάρχης το καλοκαίρι του 2013, είναι πλέον πραγματικότητα. Το πιστοποιεί άλλωστε και το νόμισμά της, το οποίο εκδίδει η Τράπεζα της Νέας Ελλάδος, νόμισμα που διανεμήθηκε στο κοινό.

Παρευρισκόμαστε σε μια εορτή που τιμά τα 17 χρόνια της Νέας Ελλάδος, παρουσιάζοντας δραματοποιημένα τα πάθη της μεσαίας τάξης, του κατ' εξοχήν φορέα του «ένδοξου αμαρτωλού παρελθόντος». Το χορό συντονίζει ο ανθύπατος Αλέξανδρος Ευκλείδης, ενώ πρωταγωνιστεί η Σάντρα (Λίνα Καλπαζίδου), ξανθιά μέση Ελληνίδα, που βιώνει τα αδιέξοδα μιας ζωής βασισμένης στο σεξισμό, την κατανάλωση και τους εθνικούς μύθους.

Η τελετή ξεκίνησε με ανάκρουση του ύμνου της Νέας Ελλάδος, συνέχισε με τα πάθη της Σάντρας, το «Τραγούδι της Μεσαίας Τάξης», και κορυφώθηκε με το «Προσκλητήριο των επιφανών προσωπικοτήτων του ένδοξου αμαρτωλού παρελθόντος» υπό τον ήχο του πένθιμου εμβατηρίου του Ζίγκφριντ, με πομπή που έφτασε ώς την οδό Αιόλου. Ακολούθησε το τραγούδι της Νάνας («Λίμπεστοντ» από τον Τριστάνο) και στο τέλος, φυσικά, σκυλάδικο με τη εξαιρετικότατη Σάντρα. Την εορτή συνόδευσε μικρή ορχήστρα τριών μουσικών-τραγουδιστών υπό τον ύπατο και συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό.

Το δρώμενο ήταν μια αποθέωση του μεταμοντέρνου με πολύ χιούμορ και σάτιρα, που όμως δεν ήταν πάντοτε καταληπτή, κυρίως λόγω τής όχι πολύ καθαρής απαγγελίας των συντελεστών.

Οι μουσικές ερμηνείες ήταν υψηλού επιπέδου, με το ίδιο όμως πρόβλημα κατανόησης του κειμένου να χαρακτηρίζει τη Λυδία Ζερβάνου (υψίφωνος, βιολοντσέλο) και την Ιωάννα Φόρτη (μεσόφωνος, μπαγλαμάς), αλλά όχι τον Χρήστο Κεχρή (τενόρος, κιθάρα). Μείναμε έτσι με την εντύπωση μιας καλά συγκροτημένης μουσικοθεατρικής σύλληψης, η οποία όμως δεν μπόρεσε να φτάσει ακέραια ώς το θεατή.

Το δρώμενο τελείωσε με τον ανθύπατο να σκίζει τα λεφτά του και να ανακοινώνει το ξεπέρασμα των αριστερών ιδεοληψιών και του καπιταλισμού, από τα ερείπια των οποίων ανέτειλε η χρυσή αυγή της Νέας Ελλάδος. Ας ελπίσουμε ότι η ζωή δεν θα μιμηθεί την τέχνη.

Και ο... φοίνικας

Ως αναγεννώμενος φοίνιξ αναδείχθηκε το Μέγαρο Μουσικής κατά την παρουσίαση του προγράμματος για την καλλιτεχνική περίοδο 2013-14. Οχι μόνο φαίνεται να ξεπέρασε την κρίση που το ταλάνισε πέρυσι, αλλά επαναπροσδιόρισε και τον καλλιτεχνικό του προσανατολισμό, προσθέτοντας πλάι στους γνώριμους κύκλους συναυλιών και νέες μουσικές ενότητες, ενώ σαφές είναι και το μεγαλύτερο άνοιγμα στο εγχώριο καλλιτεχνικό δυναμικό. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την όπερα, εκτός από τις συμπαραγωγές με την Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιαστούν συναυλίες με επιλογές όπερας και οπερέτας και το Πικ-Νικ του Θ. Σακελλαρίδη.

Επίσης έχει προγραμματιστεί κύκλος σύγχρονου μουσικού θεάτρου με αρκετά πειραματικές προτάσεις και κύκλος κλασικού τραγουδιού από σημαντικούς Ελληνες καλλιτέχνες, με έμφαση σε διαφορετικές εθνικές παραδόσεις.

Οπερα - οπερέτα

- Γκαλά Βάγκνερ (ΚΟΑ), 18 Οκτωβρίου 2013.

- Viva VERDI (άριες και μεταγραφές), 23 Νοεμβρίου 2013.

- Φίλα με - Βραδιά οπερέτας (ΚΟΑ), 30 Δεκεμβρίου 2013.

- Η Ελλάδα και το Μπαρόκ (Καμεράτα), 12 Ιανουαρίου 2014.

- Πέρσελ, Διδώ και Αινείας (Music Aeterna), 18-19 Φεβρουαρίου 2014.

- Θεόφραστος Σακελλαρίδης, Πικ-Νικ (Καμεράτα, σκην. Στάθης Λιβαθινός), 17-28 Φεβρουαρίου 2014.

Σύγχρονο μουσικό θέατρο

- Πίτερ Μάξουελ Ντέιβις, Vesalii Icones και Miss Donnithorne's Maggot (Ergon ensemble, σκην. Κωνστ. Ρήγος), 11-12 Φεβρουαρίου 2014.

- Νάνσυ Μπινιαδάκη / Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, Στην κόψη του ξυραφιού, 12-13 Μαρτίου 2014.

- Αλέξανδρος Μούζας, City lives (multimedia μουσική παράσταση), 9-10 Μαΐου 2014.

Κλασικό τραγούδι

- Μυρτώ Παπαθανασίου - Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, 11 Δεκεμβρίου 2013.

- Μαρίτα Παπαρίζου - Δανάη Καρά, 10 Ιανουαρίου 2014.

- Δημήτρης Πλατανιάς - Γιάννης Βακαρέλης, 13 Φεβρουαρίου 2014.

- Τάσης Χριστογιαννόπουλος / Λένια Ζαφειροπούλου - Θανάσης Αποστολόπουλος, 26 Φεβρουαρίου 2014.

- Χριστίνα Γιαννακοπούλου - Δημήτρης Γιάκας, 22 Μαΐου 2014. Μ

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Παραστάσεις
Θέατρο
Οπερα
Εκδηλώσεις