Έντυπη Έκδοση

Το παρόν του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου

Υπάρχει, όμως πλέον και ένα άλλο ανεξάρτητο σινεμά. Αυτό που ουσιαστικά χρωστά την ύπαρξή του στην ψηφιακή τεχνολογία (ακόμη και αν κάποιοι δημιουργοί επιμένουν φανατικά στο φιλμ)

Με το «Tiny Furniture» της Λένα Ντάναμ ξεκινά αύριο (8 μ.μ. στην Ταινιοθήκη Ι) το αφιέρωμα του 26ου Πανοράματος στον ανεξάρτητο αμερικανικό κινηματογράφο. Στον αντίποδα του «καθεστωτικού» Χόλιγουντ, ο ανεξάρτητος αμερικανικός -που επηρεάστηκε έντονα από το αγγλικό free cinema και τον πειραματικό γαλλικό κινηματογράφο των δεκαετιών '50-'60- δεν άλλαξε μόνο τις διαδικασίες παραγωγής μιας ταινίας, αλλά κυρίως το ίδιο το φιλμικό σώμα, μια και ο δημιουργός αποδεσμευόταν πλέον από κάθε είδους συμβιβασμούς που επέβαλλε η χολιγουντιανή βιομηχανία και εστίαζε κυρίως στην εισπρακτική επιτυχία.

«Tiny Furniture» της Λένα Ντάναμ «Tiny Furniture» της Λένα Ντάναμ Αυτή η ανεξαρτησία στην παραγωγή αντανακλάται και στους ήρωες των ταινιών που δρουν στο περιθώριο της κοινωνίας, όχι όμως εξωθημένοι, αλλά από συνειδητή επιλογή, αφήνοντας εντούτοις μια υπόνοια ότι ποιούν την ανάγκην φιλοτιμία.

Στα αμιγώς τεχνικά χαρακτηριστικά κυριαρχούν τα σύντομα πλάνα, το κοφτό μοντάζ και η συχνή παραμόρφωση της εικόνας. Από τις «Σκιές» (1959) του Ελληνοαμερικανού σκηνοθέτη Τζον Κασσαβέτη -ο οποίος παρόμοια με τον Ορσον Ουέλς είχε πρωταγωνιστήσει ως ηθοποιός σε αρκετά φιλμ προκειμένου να εξασφαλίσει τα χρήματα για τις ταινίες που σκηνοθετούσε- μέχρι τον Τζιμ Τζάρμους, τον Κουέντιν Ταραντίνο και άλλους σύγχρονους σκηνοθέτες, ο ανεξάρτητος αμερικανικός κινηματογράφος έβγαλε αριστουργήματα, αμφισβητήθηκε έντονα, ενώ έφτασε στο σημείο τα προηγούμενα χρόνια να τίθεται υπό συζήτηση ακόμη και ίδια η ύπαρξή του.

Πλέον όμως υπάρχει και ένα άλλο ανεξάρτητο σινεμά. Αυτό που ουσιαστικά χρωστά την ύπαρξή του στην ψηφιακή τεχνολογία (ακόμη και αν κάποιοι δημιουργοί επιμένουν φανατικά στο φιλμ -ακόμα και στο φτηνό 16mm) και την απελευθέρωση της δημιουργικότητας που αυτή προσφέρει. Ταινίες που στοιχίζουν λιγότερο από ένα μόνο πλάνο μιας μέσης αμερικανικής παραγωγής, ταινίες που βρίσκουν διανομή σε λιγοστές αίθουσες, και κάποιες ανακαλύπτονται χρόνια μετά.

Από το «Girl Walk: All Day», που με crowdfunding συγκέντρωσε περισσότερα από 20.000 δολάρια και παρέδωσε ένα νέο είδος μιούζικαλ για τη γενιά των hipsters (και όχι μόνο), και το «Tiny Furniture» της Lena Dunham, που έβαλε τη δημιουργό του στο χάρτη και έκανε κοινό και κριτικούς να παραμιλούν με το τηλεοπτικό «Girls» (ΗΒΟ), μέχρι το «Marfa Girl» του Larry Clark, την πρώτη ταινία του που, ενώ διακρίθηκε σε φεστιβάλ, ο σκηνοθέτης της επέλεξε να μην κάνει συμβατική διανομή, το αφιέρωμα του 26ου Πανοράματος θα παρουσιάσει ταινίες ενός σύγχρονου, πραγματικά ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου.

Η Lena Dunham ήταν μόλις 23 χρόνων όταν γύρισε το «Tiny Furniture» με ένα μικρό budget 50.000 δολαρίων. Η ίδια πρωταγωνιστεί και έχει γράψει και το σενάριο της ταινίας, θέτοντας τη νεαρή δημιουργό στο επίκεντρο της προσοχής. Το «Tiny Furniture» έσκασε σαν βόμβα στον κόσμο του σινεμά, με την ταινία να κερδίζει το βραβείο πρώτου σεναρίου στα Independent Spirit Awards και πολλά βραβεία από ενώσεις κριτικών.

Η ταινία ακολουθεί μία χαλαρή πλοκή και δεν στέκεται τόσο σε μία συγκεκριμένη ιστορία, αλλά περισσότερο σε χαρακτήρες και θέματα, όπως η οικογένεια, το σεξ και η τέχνη. Με μητέρα γνωστή καλλιτέχνιδα της Νέας Υόρκης, η Dunham αντιμετωπίζει το χώρο της Τέχνης με γνώση και κριτική ματιά, αλλά ακόμη πιο σκληρή είναι η στάση που τηρεί για τη γενιά της. Το «Tiny Furniture» είναι μία γλυκόπικρη ταινία που θυμίζει πολλές φορές το σινεμά του Woody Allen, κυρίως για την αυτοαναφορικότητά του, το κοφτερό του χιούμορ και την πληθώρα εκκεντρικών χαρακτήρων.

Την σκυτάλη του αφιερώματος παίρνει την Κυριακή (6 μ.μ. στο Capitol 3D Cinema) το φιλμ του Larry Clark, «Marfa Girl», μια ταινία που όταν ολοκληρώθηκε δεν ακολούθησε την παραδοσιακή οδό διανομής, αλλά ανέβηκε στο προσωπικό site του σκηνοθέτη, από όπου ο θεατής πληρώνοντας ένα ποσό έβλεπε την ταινία σε stream.

Παράλληλα όμως η ταινία ταξίδεψε σε φεστιβάλ κερδίζοντας βραβεία, όπως το Golden Marc'Aurelio Award στο Φεστιβάλ της Ρώμης. Στο «Marfa Girl», η σεξουαλικότητα, συστατικό στοιχείο του κινηματογραφικού σύμπαντος του Clark, καταγράφεται εδώ απλά και χωρίς τις συνηθισμένες φανφάρες του Hollywood, χωρίς ντροπή και φόβο, απενοχοποιημένη και άμεση.

Τις επόμενες ημέρες του αφιερώματος θα ακολουθήσουν οι εξίσου σημαντικές ταινίες: «Black Rock» (2012), της Κέιτι Ασέλτον, «In the family» (2011), του Πάτρικ Γουάνγκ, «The color wheel» (2011), του Αλεξ Ρος Πέρι, «Girl walk: all day» (2011), του Τζέισον Κρούπνικ, «The myth of the American Sleepover» (2010), του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Ταινίες/Σήριαλ/Παραγωγές
Κινηματογράφος
Σινεμά