Έντυπη Έκδοση

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: η περιπέτεια αρχίζει το 1998

Η περιπέτεια των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ξεκινά το 1998, όταν αποφασίστηκε η προμήθεια γερμανικών υποβρυχίων και φτάνει μέχρι τις μέρες μας, όπου ουσιαστικά έχουν σταματήσει οι εργασίες. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς πέρασε από διάφορες εναλλαγές, ενώ το Δημόσιο έχει καταβάλει πάνω από 2 δισ. ευρώ και έχει παραλάβει μόνο ένα υποβρύχιο.

1998: Το ΚΥΣΕΑ αποφασίζει την προμήθεια τριών υποβρυχίων (τύπου 214 με προαίρεση ακόμη ενός) και τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιότερων (τύπου 209 με προαίρεση ακόμη ενός). Το πρώτο ναυπηγείται στη Γερμανία, τα υπόλοιπα στον Σκαραμαγκά.

2001: Περνούν στην ιδιοκτησία των εταιρειών HDW και Ferrostaal (ήδη έχουν αναλάβει την προμήθεια των υποβρυχίων).

2004: Η Κομισιόν ξεκινά έρευνα για παράνομες κρατικές ενισχύσεις (προηγήθηκε καταγγελία των Ναυπηγείων Ελευσίνας).

2005: Νέος ιδιοκτήτης η ThyssenKrupp (εξαγοράζει HDW και Ferrostaal).

2008: Τον Ιούλιο, η Κομισιόν επιβάλλει πρόστιμο 539 εκατ. ευρώ. Το Δημόσιο ξεκινά διαπραγματεύσεις με στόχο η ανάκτηση να αφορά μόνο το εμπορικό τμήμα, λόγω των συμβολαίων με το Π.Ν.

2009: Τον Σεπτέμβριο, προ των εκλογών, οι Γερμανοί καταγγέλλουν τη σύμβαση.

2010: Τον Μάρτιο, υπογράφεται νέα συμφωνία-πλαίσιο με τις ThyssenKrupp Marine Systems AG, HDW, Abu Dhabi MAR LLC και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η εκτελεστική συμφωνία ενσωματώνεται σε νόμο, που ψηφίστηκε από το ΠΑΣΟΚ και το ΛΑΟΣ. Αντί της Abu Dhabi MAR LLC στη θέση της εμφανίζεται η εταιρεία Privinvest του Ισκαντάρ Σάφα.

Τον Οκτώβριο, το Π.Ν. παραλαμβάνει το «Παπανικολής».

Τον Δεκέμβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαγορεύει στα ναυπηγεία να ασκούν μη στρατιωτική δραστηριότητα επί 15 έτη και υποχρεώνει σε πώληση όλων των υποδομών, που αφορούν τον πολιτικό τομέα.

2011: Τον Μάιο η ThyssenKrupp Marine Systems AG/HDW καταγγέλλει τη σύμβαση μεταξύ αναδόχου-υποκατασκευαστή έπειτα από διαφωνίες με την εταιρεία του Ισκ. Σάφα.

Τον Ιούλιο οι εργασίες ναυπήγησης των υποβρυχίων διακόπτονται, τα ναυπηγεία επικαλούνται μη καταβολή των προβλεπόμενων πληρωμών. Ο Ισκ. Σάφα δίνει συνεντεύξεις ζητώντας να παραμείνει το εμπορικό τμήμα στα ναυπηγεία, να διαγραφούν πρόστιμα για παλιές συμβάσεις με τον ΟΣΕ (334 εκατ. ευρώ) κ.ά.

2012: Υπουργείο Αμυνας και Privinvest (Ισκ. Σάφα) αποφασίζουν τη συγκρότηση επιτροπών των δύο πλευρών, προκειμένου να βρεθεί λύση κοινής αποδοχής για την παράδοση των υποβρυχίων και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των ναυπηγείων. Συναντήθηκαν μόνο μία φορά. Τον Φεβρουάριο τα ναυπηγεία αποστέλλουν εξώδικο ζητώντας απ' ευθείας διαπραγματεύσεις με τους υπουργούς Αμυνας και Οικονομικών, για νέα διαπραγμάτευση για σειρά θεμάτων.

Η διοίκηση των ναυπηγείων αποφασίζει να προσφύγει σε διαιτησία.

Τον Μάιο εφαρμόζεται στο προσωπικό εκ περιτροπής εργασία μία μέρα την εβδομάδα.

Τον Ιούνιο εκδίδεται απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Καταδικάζει την Ελλάδα ότι δεν εκτέλεσε την απόφαση της Κομισιόν για ανάκτηση των ενισχύσεων.

2013: Από τον Οκτώβριο έχουν διακόψει κάθε λειτουργία.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Βουλή
Υπόθεση υποβρυχίων
Ξέπλυμα βρόμικου χρήματος
Λιμάνια και Ναυπηγεία
Κυβέρνηση
ΚΥΣΕΑ
Υπουργείο Εθνικής Αμυνας (ΥΠΕΘΑ)
Κύριο θέμα
Τορπίλη από ΣΥΡΙΖΑ στην κυβερνητική συνοχή