Έντυπη Έκδοση

Ο ΤΡΙΕΡ ΚΡΑΤΑ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΤΟΥ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΤΟΥ ΤΑΙΝΙΑ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΟΥ ΣΟΚΑΡΑΝ ΣΤΙΣ ΚΑΝΕΣ

Το πορνό μπορεί να είναι τέχνη;

Persona non grata είχε χαρακτηρίσει το Φεστιβάλ Κανών τον Λαρς φον Τρίερ, όταν το 2011 προκάλεσε σάλο με τις ανόητες δηλώσεις του για τον Χίτλερ και τους εβραίους -κι ας ήταν προφανές πως επρόκειτο για ένα κακόγουστο αστείο. Σαν κακόγουστο αστείο, όμως, μας ακούγεται και η νέα του ταινία «Nympho-maniac» (στις 30 Ιανουαρίου στις αίθουσες), για την οποία ο Τρίερ είχε αποκαλύψει ένα-δυο πραγματάκια σ' εκείνο το φεστιβάλ.

Η διαφημιστική φωτογραφία του «Nymphomaniac» Η διαφημιστική φωτογραφία του «Nymphomaniac» Είχε λοιπόν πει πως σκόπευε να γυρίσει ένα... εκκλησιαστικό πορνό τετράωρης διάρκειας -έπειτα από παρότρυνση της τότε πρωταγωνίστριάς του Κίρστεν Ντανστ (που στη «Μελαγχολία» εμφανιζόταν να κάνει έρωτα με έναν καλεσμένο στο πάρτι του γάμου της!). Στην πρώτη, μάλιστα, διαφημιστική φωτογραφία-πόστερ από το «Nymphomaniac» που κυκλοφόρησε πριν από μήνες, ο Τρίερ, μας σύστηνε, με έναν ομολογουμένως πρωτότυπο τρόπο, τους ηθοποιούς του.

Και τι ηθοποιούς: ο Γουίλεμ Νταφόε στέκεται όρθιος με το παντελόνι υγρό, ενώ η Ντανστ γονατιστή μπροστά του κρατά ένα μαντίλι σαν να τον σκουπίζει (!). Δεξιότερα, βλέπουμε τη «νυμφομανή» Σαρλότ Γκενσμπούρ να κάθεται με τα πόδια ανοιχτά και τον Κρίστιαν Σλέιτερ να στύβει ένα μαντίλι ενώ κοιτάζει με ενδιαφέρον τα απόκρυφά της. Η Ούμα Θέρμαν δεσπόζει στο κέντρο της φωτογραφίας σε τολμηρή στάση, χαρίζοντας μια αξέχαστη θέα στον Ούντο Κίερ, ενώ ο Στέλαν Σκάρσγκαρντ εμφανίζεται με μπουρνούζι να απολαμβάνει ένα αισθησιακό μασάζ.

Σπουδαίοι ηθοποιοί όλοι τους, που προφανώς πείστηκαν από τον ταλαντούχο «τρελό» Τρίερ πως πρόκειται περί καλλιτεχνικού πορνό. Βλέπετε, η ταινία υποτίθεται πως θίγει θέματα όπως ο Θεός, η θρησκεία και η φιλοσοφία. Κοινώς... υπαρξιακό πορνό. Αλλα κάτι μας λέει πως δεν θα εκτιμήσουν όλοι τις ανησυχίες του Τρίερ -αρκεί να πούμε πως μία από τις παλαιότερες promo εικόνες απεικόνιζε τη «νυμφομανή» Σαρλότ Γκενσμπούρ σε στάση που θυμίζει τον Χριστό με τους μαθητές του να του πλένουν τα πόδια. Αλλά ο Δανός σκηνοθέτης, ως γνωστόν, λατρεύει να προκαλεί. Μέχρις ενός σημείου, βέβαια. Διότι δεν είχε καμία αντίρρηση η ταινία του «Αντίχριστος» να προβληθεί λογοκριμένη σε κάποιες συντηρητικές χώρες όπου δεν επιτρέπεται η προβολή των αντρικών γεννητικών οργάνων. Δει δη χρημάτων....

Ακόμα πάντως κι αν πρόκειται περί αριστουργήματος (κάτι που δεν γνωρίζουμε, μιας και η ταινία δεν έχει προβληθεί ακόμα παρά μόνο στη Δανία, ενώ η εταιρεία διανομής κρατά σιγήν ιχθύος...), αυτό το καλά στημένο πλασάρισμα της ταινίας, ως πορνό με άποψη, ξενίζει. Η ηρωίδα (Σαρλότ Γκενσμπούρ, κόρη του Σερζ και της Τζέιν Μπίρκιν, και σύντροφος του Ιβάν Ατάλ) είναι μια νυμφομανής σε απεξάρτηση που διηγείται σε φλας μπακ τη ζωή της -ξεκινώντας από τα παιδικά της χρόνια.

Ενα κρύο βράδυ, ο ηλικιωμένος, γοητευτικός εργένης Σέλιγκμαν (Στέλαν Σκάρσγκαρντ) θα τη βρει χτυπημένη σε ένα δρομάκι. Θα την πάρει σπίτι του και θα περιποιηθεί τα τραύματά της, ενώ παράλληλα θα την ακούσει με προσοχή, καθώς εκείνη θα του διηγηθεί σε οχτώ κεφάλαια ολόκληρη τη ζωή της.

Η Σαρλότ Γκενσμπούρ είναι η νυμφομανής πρωταγωνίστρια η οποία διηγείται στον Στέλαν Σκάρσγκαρντ τις ερωτικές και σαδομαχιστικές της εμπειρίες, σε μια ταινία που αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις από κινηματογραφόφιλους- και όχι μόνο Η Σαρλότ Γκενσμπούρ είναι η νυμφομανής πρωταγωνίστρια η οποία διηγείται στον Στέλαν Σκάρσγκαρντ τις ερωτικές και σαδομαχιστικές της εμπειρίες, σε μια ταινία που αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις από κινηματογραφόφιλους- και όχι μόνο Η εταιρεία διανομής δεν αποκαλύπτει τίποτε παραπάνω, όμως δεν κρύβει το γεγονός πως η ταινία περιλαμβάνει σκηνές άκρως αποκαλυπτικού σεξ. Οι πρώτες φωτογραφίες του φιλμ, άλλωστε, ήταν ενδεικτικές: οι ηθοποιοί της ταινίας (από τον Νταφόε μέχρι τον Σκάρσγκαρντ και την Ούμα Θέρμαν) απεικονίζονται σε στάση οργασμού. Οι εκστατικές εκφράσεις τους αγγίζουν το γκροτέσκο. Και φυσικά ο προβοκάτορας Τρίερ, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του λεγόμενου «Δόγματος 95», βρήκε την αλάνθαστη μέθοδο να προσελκύσει (και) ένα αδαές κοινό: το σεξ... «Κουτί» τού ήρθε που το Youtube απαγόρευσε το άκρως προκλητικό τρέιλερ της ταινίας.

Τώρα, αν αναρωτιέστε πώς γίνεται όλοι αυτοί οι διάσημοι (και εξαιρετικοί) ηθοποιοί να παίζουν σε πορνό, έστω και του Λαρς φον Τρίερ, ιδού η απάντηση: από τη μέση και πάνω προσποιούνταν πως παίζουν οι ίδιοι στις ερωτικές σκηνές και από τη μέση και κάτω τους ντούμπλαραν αντικαταστάτες, οι οποίοι έκαναν πραγματικό σεξ. Η ψηφιακή τεχνολογία έκανε και πάλι το θαύμα της.

Πάντως, κάποιοι που είδαν την ταινία σε ειδική προβολή για τον Τύπο στην Κοπεγχάγη, λέγεται πως βγήκαν σοκαρισμένοι, έχοντας πάρει μια καλή γεύση από στοματικό, πρωκτικό, «παραδοσιακό» και σαδομαζοχιστικό σεξ με κάθε λεπτομέρεια και μαζί ένα χορταστικό μοντάζ από δεκάδες διαφορετικά πέη.

Ο Λαρς φον Τρίερ βρισκόταν εκεί, αλλά δεν μίλησε καθόλου στους δημοσιογράφους, επιμένοντας στην απόφασή του να κρατήσει το στόμα του κλειστό, έπειτα από το σκάνδαλο που είχαν προκαλέσει οι δηλώσεις του στις Κάνες. Ακόμα κι αυτό, ο αθεόφοβος, το «πουλά»: εξ ου και η φωτογραφία που τον απεικονίζει... φιμωμένο.

Η Στέισι Μάρτιν αισθαντική όσο ποτέ άλλοτε Η Στέισι Μάρτιν αισθαντική όσο ποτέ άλλοτε Οσο για τον Στέλαν Σκάρσγκαρντ, επιμένει πως το «Nymphomaniac» δεν είναι πορνό: «Η πορνογραφία έχει έναν μόνο σκοπό κι αυτός δεν είναι άλλος από το να σε ερεθίσει. Βασικά, να σε κάνει να αυνανιστείς. Από αυτή την άποψη, η ταινία αυτή είναι ένα πολύ κακό πορνό»...

Στο πλαίσιο του μάρκετινγκ της ταινίας, όλο αυτό το διάστημα παίρναμε μικρές γεύσεις από τα διάφορα «κεφάλαια» της ιστορίας. Παράδειγμα: στο 7ο κεφάλαιο, μάθαμε πως η Τζο (Σαρλότ Γκενσμπούρ) προσπαθεί να απαλλάξει τον εαυτό της από τη σεξουαλικότητά της. Ετσι, κόβει το τηλέφωνο, προφανώς για να μην επικοινωνεί με όσους θα μπορούσαν να γίνουν εν δυνάμει ερωτικοί της σύντροφοι και καλύπτει με αφρώδες υλικό κάθε γωνία, προεξοχή, πόδια από καρέκλες -οτιδήποτε δηλαδή θα μπορούσε να είναι χρήσιμο στην ερωτική της ικανοποίηση.

Ο Τζέιμι Μπελ σε πολύ... προσωπική στιγμή Ο Τζέιμι Μπελ σε πολύ... προσωπική στιγμή Η ταινία, μαθαίνουμε, θα προβληθεί σε δύο βερσιόν: μία hardcore και μία softcore. Κανείς δεν έχει δει ακόμα τη hardcore εκδοχή, που θα παρουσιαστεί στο προσεχές Φεστιβάλ Βερολίνου -σε κλειστή προβολή. Οσο για τη softcore (λέμε τώρα...) τετράωρη εκδοχή θα τη δούμε σε δύο μέρη: το πρώτο μέρος στις 30/1 και το δεύτερο μέρος στις 20/2.

Πάντως, δεν χρειάζεται να είναι κανείς πουριτανός ούτε να έχει δει την ταινία για να διαπιστώσει πως εδώ υπάρχει ένα ζήτημα αισθητικής.

Η αφίσα της νέας ταινίας του Τρίερ, που λίγοι είδαν και πολλοί περιμένουν Η αφίσα της νέας ταινίας του Τρίερ, που λίγοι είδαν και πολλοί περιμένουν Οσο καλοστημένες και αν είναι αυτές οι φωτογραφίες που δίνουν το στίγμα του φιλμ, δεν παύουν να αποτελούν κομμάτι ενός κραυγαλέου μάρκετινγκ που ποντάρει στο φτηνό εντυπωσιασμό, μέσω... ερωτικών «προκαταρκτικών». Αν αποτολμούσε κάτι τέτοιο ένας άγνωστος σκηνοθέτης μάλλον θα αντιμετωπιζόταν με απαξίωση, πιθανότατα και με ειρωνεία.

Το έχουμε ξαναπεί: και η «Αντέλ» έχει αποκαλυπτικές σκηνές, δεν κυκλοφόρησε όμως ταμπλό-βιβάν με λεσβιακό σεξ για να το διαφημίσει. Η «τρέλα» του Φον Τρίερ έχει αρχίσει να κουράζει -ιδιαίτερα όταν φαντάζει σαν μια καλά μακιγιαρισμένη στρατηγική πωλήσεων. Από την άλλη, ποτέ δεν ξέρεις. Μακάρι ο δημιουργός του εξαιρετικού «Δαμάζοντας τα κύματα» να μας εκπλήξει άλλη μία φορά... 7

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

3 σχόλια

1 Ο/Η Ανώνυμος έγραψε: (πριν 5 έτη)
Φοβερή ανάλυση, επιπέδου εσπρέσσο και βάλε!! Ας έκανε τουλάχιστον τον κόπο η αρθρογράφος να διαβάσει κάποιες από τις έγκριτες κριτικές που ήδη έχουν κυκλοφορήσει, για να έχει μια πιο ολοκληρωμένη άποψη. Αλλά μάλλον έπεσε στην παγίδα του προβοκάτορα σκηνοθέτη: είδε με τους νεοπουριτανικούς φακούς της την επιφάνεια και έχασε την ουσία.
2 Ο/Η Ευάννα Βενάρδου έγραψε: (πριν 5 έτη)
Αγαπητε Ανώνυμε,

γνώριζετε καλά την "ουσία"; Μήπως είστε απο αυτούς που ειδαν την ταινία στην Δανία; Η απλώς αναμασάτε τις "έγκριτες" κριτικές; Αν διαβάζατε πιο προσεκτικά το κείμενο θα διαπιστώνατε πως διατηρούμε επιφυλάξεις για το περιεχόμενο του φιλμ -αντίθετα στεκόμαστε στην φτηνη στρατηγική μάρκετινγκ του Λαρς Φον Τρίερ. Αυτή ειναι που ποντάρει σε δημοσιεύματα τύπου "Espresso" -και εχουμε δικαιωμα να την θεωρούμε ακαλαίσθητη χωρίς να θεωρούμαστε "νεοπουριτανοι". Η μήπως δεν επιτρέπεται να θίξουμε τον μέγα Τρίερ;
3 Ο/Η Νιτσεϊστής έγραψε: (πριν 5 έτη)
Εύλογος ο προβληματισμός, παρότι αρθρώνεται κυρίως γύρω από την μάλλον φτηνή στρατηγική (μάρκετινγκ) που επέλεξε ο καλός σκηνοθέτης. Από ό,τι φαίνεται, μάλλον θέλει να προκαλέσει τον προβληματισμό των σινεφίλ για την μαζική απήχηση των καθαρά πορνογραφικών "εργων" (ιδίως στον αγγλοσαξωνικό κόσμο κι ευρύτερα τη Δύση), πραγματευόμενος μία θεματική που πάλι μάς εμπλέκει (και) σε ψυχαναλυτικές αναγνώσεις.

Δεν αποκλείεται να είναι μία πατάτα -αν κι αμφιβάλλω κρίνοντας από τον πολύ ενδιαφέροντα Αντίχριστο (που επίσης προκάλεσε) αλλά και τη γενικότερη φιλμογραφία του Τρίερ. Είναι προφανές ότι ο Δανός δημιουργός θέλει να πειραματιστεί -και το κάνει χωρίς να απομακρύνεται από το ως τώρα στίγμα (στυλ/credo) της κινηματογραφίας του.

Θα παραδεχτείτε πάντως, αγαπητή Ευάννα, ότι κι εσείς ποντάρατε σε κάποιο βαθμό σε έναν στρεβλωτικό εντυπωσιασμό με τον τρόπο που δημοσιεύτηκε το ρεπορτάζ σας (θα μπορούσε κάλλιστα να συμπυκνωθεί επί της ουσίας σε μία στήλη της εφημερίδας).

Όπως και να έχει, ας περιμένουμε να δούμε τη μία ή (και) την άλλη εκδοχή της ταινίας για πιο συγκροτημένη κουβέντα.
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 3

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Ταινίες/Σήριαλ/Παραγωγές
Κινηματογράφος