Έντυπη Έκδοση

Κηδεύεται στο Παρίσι η Μαρία Κλωνάρη

Εφυγε στις 13 Ιανουαρίου ύστερα από μακρά ασθένεια η εικαστικός Μαρία Κλωνάρη που μαζί με την Κατερίνα Θωμαδάκη αποτελούσαν ένα δυναμικό εικαστικό δίδυμο με μακρά ιστορία και διεθνή αναγνώριση.

Ζούσε στο Παρίσι όπου και άφησε την τελευταία της πνοή και κηδεύεται αύριο από το ναό Saint-Joulien le Pauvre. Οι Αθηναίοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το έργο τους όταν πέρσι παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών το αφιέρωμα με τίτλο «Πυρκαγιά του Αγγελου» που αποτελούσε ένα είδος αναδρομικής από το ξεκίνημά τους στις αθηναϊκές σκηνές στα τέλη της δεκαετίας του '60 με σκηνοθεσίες και σκηνογραφίες, για να λάμψει το άστρο τους μετά το 1975 στη γαλλική πρωτεύουσα όπου οι δύο καλλιτέχνιδες έκαναν ανώτατες σπουδές (θεατρολογία, εικαστικές τέχνες, πειραματικός κινηματογράφος, ψηφιακή τέχνη) και ήρθαν σε επαφή με τα πρωτοποριακά καλλιτεχνικά και κοινωνικά κινήματα. Θωμαδάκη και Κλωνάρη συνυπογράφουν έκτοτε όλα τα έργα τους, δημιουργώντας μια συνεχώς ανανεούμενη εικαστική γλώσσα που δεν αναγνωρίζει τα «όρια της φόρμας».

Συνδυάζουν τις νέες τεχνολογίες με τα παραδοσιακά είδη και δοκιμάζονται στον κινηματογράφο με αποτέλεσμα τα έργα τους να έχουν περιληφθεί στους θησαυρούς των Γαλλικών Κινηματογραφικών Αρχείων και της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας. Οπτικοακουστικά με φωτογραφίες μεγάλου φορμά, πολλαπλές προβολές και ειδικοί φωτισμοί αποτελούν το οπλοστάσιο των έργων τους. Μετέχουν δυναμικά στη σύγχρονη εικαστική δημιουργία και με σκηνογραφικές εγκαταστάσεις in situ, όπως το μνημειακό Night Show for Angel (Hornsey Road Baths, Λονδίνο, 1992). Στη δεκαετία του 2000 επικεντρώνονται στην ψηφιακή εικόνα. Δεν ξεχνούν όμως σε όλη αυτή τη διαδρομή τις ελληνικές τους καταβολές. Εχουν συχνά αναφορές σε μορφές της ελληνικής μυθολογίας (Αστάρτη, Ηλέκτρα, Περσεφόνη).

Η πρώτη αναδρομική τους δεν ήταν στην Αθήνα, αλλά το 1980 στο Κέντρο Πομπιντού. Ακολούθησαν εκθέσεις τους σε μερικά από τα μεγαλύτερα μουσεία σύγχρονης τέχνης αλλά και διοργανώσεις (ΜοΜΑ, Μπιενάλε του Παρισιού, Fondation Joan Miro, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Πόλης του Παρισιού κ.ά). Με τη στήριξη του γαλλικού υπουργείου Πολιτισμού ίδρυσαν το πρόγραμμα ASTARTI, που στόχο είχε τη διερεύνηση των σχέσεων των νέων μέσων, δηλαδή του πειραματικού σινεμά, του βίντεο, της φωτογραφίας και του ήχου.

Η «Πυρκαγιά του Αγγελου», που είδαμε στην Αθήνα, έδειχνε αρχικά την πορεία τους με βάση ένα οπτικοακουστικό υλικό. Ακολουθούσε η δουλειά που τις καθιέρωσε, ο «Κύκλος του Αγγελου» (1985) που περιλαμβάνει πάνω από 30 έργα (φωτογραφικές σειρές, εγκαταστάσεις, multi-media περφόρμανς, ψηφιακά βίντεο) και έκλεινε με τις προβολές τεσσάρων ταινιών τους: «Requiem for the XXth Century», «Pulsar», «Quasar», «Angel Scam» που έχουν ως πηγή έμπνευσης μια φωτογραφία ερμαφρόδιτης γυναίκας, την οποία ανακάλυψαν το 1985 στο αρχείο του γυναικολόγου-μαιευτήρα, πατέρα της Κλωνάρη.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

1 σχόλιο

1 Ο/Η διορθωση έγραψε: (πριν 4 έτη)
Μην γράφετε ανακρίβειες, η Μαρία Κλωνάρη δεν έπασχε από κάποια ασθένεια, έφυγε μέσα στον ύπνο της ξαφνικά την προηγούμενη βδομάδα.
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 1

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Θάνατος