Έντυπη Έκδοση

Βιεννέζικα όνειρα...

ο Carnegie Hall, σε αντίθεση με τους περισσότερους ιστορικούς χώρους συναυλιών του δυτικού κόσμου, δεν στεγάζει μόνιμη ορχήστρα. Η Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, η οποία είχε εκεί την έδρα της, μετακόμισε ήδη από τη δεκαετία του 1960 λίγα τετράγωνα βορειότερα, στο Avery Fischer Hall του Lincoln Center for the Performing Arts.

Η Φιλαρμονική της Βιέννης Η Φιλαρμονική της Βιέννης Ετσι το πρόγραμμα του ιστορικού αυτού χώρου με την εξαιρετική ακουστική φιλοξενεί συναυλίες εκλεκτών συνόλων και καλλιτεχνών από τις υπόλοιπες ΗΠΑ και από όλο τον κόσμο. Μερικές από τις ορχήστρες αυτές έχουν μια σταθερή σχέση με το χώρο με μακροχρόνια συμβόλαια τακτικών εμφανίσεων, ενώ άλλες καλούνται απλώς περιστασιακά.

Ισως η πιο τακτική επισκέπτρια, σίγουρα όχι τυχαία, είναι η απαράμιλλη Φιλαρμονική της Βιέννης, η οποία δεν λείπει από το πρόγραμμα καμιάς σεζόν τις τελευταίες δεκαετίες και έχει συμβόλαιο για τη συνέχεια αυτής της παράδοσης για πολλά ακόμα χρόνια. Μάλιστα το 2010 η ορχήστρα μετέφερε τις εμφανίσεις της από τις αρχές της άνοιξης στον Οκτώβρη, αφού κλήθηκε να ανοίξει τη σεζόν. Την εναρκτήρια συναυλία διηύθυνε ο, βετεράνος πλέον, Αυστριακός μαέστρος Nikolaus Harnoncourt, ο οποίος έχοντας πια βρει τα τελευταία χρόνια ένα modus vivendi με την ορχήστρα, με τον οποίο τον χώριζαν παλιότερα σοβαρές διαφωνίες για την ερμηνεία των έργων της κλασικής περιόδου, έλαμπε από χαρά για την τιμή που του έγινε στην προχωρημένη αυτή ηλικία. Η συναυλία αυτή με έργα Μπετόβεν και τη σύμπραξη του διάσημου Κινέζου πιανίστα Lang Lang ήταν ταυτόχρονα και η 100ή συναυλία της ορχήστρας στο Carnegie Hall. Συνήθως την αμερικανική περιοδεία αναλαμβάνει ένας μόνο μαέστρος, ο οποίος ταξιδεύει πρώτα στη Βιέννη όπου προετοιμάζει τα συνήθως τρία νεοϋορκέζικα προγράμματα και τα παρουσιάζει πρώτα εκεί. Ετσι η περιοδεία ξεκινά με τις καλύτερες προϋποθέσεις.

Φέτος όμως όλα αυτά αλλάζουν, αφού το Carnegie Hall με τη συνεργασία του Αυστριακού Πολιτιστικού Κέντρου της Νέας Υόρκης διοργανώνουν μια μεγάλη σειρά εκδηλώσεων με θεματικό κέντρο τη Βιέννη του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα. Η Βιέννη γύρω στο 1900, η «Πόλη των Ονείρων» όπως τη θέλει ο τίτλος του αφιερώματος, με ευθεία αναφορά στον πατέρα της ψυχανάλυσης Sigmund Freud, έχει γίνει τα τελευταία χρόνια ένα προνομιακό πεδίο ιστορικής ανάλυσης στο χώρο της πολιτισμικής ιστορίας, με την αμερικανική ιστοριογραφία να κρατάει τα ηνία. Ετσι το αφιέρωμα αυτό αναμένεται να βρει μεγάλη ανταπόκριση στην αμερικανική μεγαλούπολη.

Λεωνίδας Καβάκος Λεωνίδας Καβάκος Στο κέντρο αυτών των εκδηλώσεων τοποθετήθηκαν 6 συναυλίες της Φιλαρμονικής και της Κρατικής Οπερας της Βιέννης με 4 κορυφαίους μαέστρους. Το πρόγραμμα των συναυλιών αυτών, στις οποίες θα επανέλθουμε εκτενώς, έχει επιλεγεί όχι μόνο για να αναδείξει τις ιδιαίτερες ικανότητες της ορχήστρας σε πολλές περιοχές του ρεπερτορίου, αλλά συμπληρώνει και συνομιλεί και με το υπόλοιπο επιστημονικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων. Ετσι, για να αναφέρουμε εδώ μόνο ένα παράδειγμα, η μία από τις δύο όπερες που θα παρουσιαστούν είναι το απαισιόδοξο και σκοτεινό μοντερνιστικό αριστούργημα του Alban Berg «Wozzeck», στο οποίο αποτυπώνονται ευθέως οι φρικτές εμπειρίες του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, με αναφορά στα 100 χρόνια από την έναρξή του.

Η ίδια πόλη άλλωστε, στην οποία υπογράφτηκε και η κήρυξη αυτού του πολέμου, καθώς και η μορφωμένη ελίτ της, η οποία δημιούργησε πολλά από τα έργα τέχνης αλλά και συστήματα σκέψης που θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων, ήταν και από τα πρώτα θύματα του πολέμου αυτού.

Το αφιέρωμα αυτό όμως έχει και μια ελληνική παρουσία. Στο πλαίσιό του έχουν ενταχθεί και οι συναυλίες του κορυφαίου βιολιστή Λεωνίδα Καβάκου.

Εδώ και πολλά χρόνια ο Καβάκος έχει κατακτήσει την κορυφή του μουσικού Ολύμπου των αυστριακών Αλπεων με τις τακτικές εμφανίσεις του στο κορυφαίο Φεστιβάλ του Salzburg και τη μέχρι πρόσφατα ηγετική θέση του στην εκεί Καμεράτα.

Σπάνια άλλωστε έχω ακούσει να μιλούν μέλη της Φιλαρμονικής της Βιέννης με τόσο θαυμασμό για κάποιον άλλον σολίστα, όπως έτυχε να γίνω μάρτυρας στο παρελθόν. Ετσι αποτελεί μάλλον έκπληξη το γεγονός ότι ο Καβάκος έκανε το ντεμπούτο του με τη συγκεκριμένη ορχήστρα ως σολίστας μόλις τον προηγούμενο Ιανουάριο και όχι νωρίτερα. Επαιξε το κονσέρτο για βιολί του Σιμπέλιους υπό τη διεύθυνση του Ιταλού αρχιμουσικού Riccardo Chailly, σε μια σειρά συναυλιών σε ευρωπαϊκές μητροπόλεις και βέβαια στο Musikverein της αυστριακής πρωτεύουσας, όπου βέβαια ο Καβάκος έχει εμφανιστεί πολλές φορές στο παρελθόν με άλλες ορχήστρες. Χαρακτηριστικό για την εκτίμηση που απολαμβάνει είναι το γεγονός ότι πριν από χρόνια ο πρόεδρος της Δημοκρατίας της Αυστρίας «πρόδωσε» την ανοιχτή καλοκαιρινή συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης στους κήπους του ανακτόρου Schonbrunn για να ακούσει τον Καβάκο στο Musikverein.

Στο Carnegie Hall ο Καβάκος θα παρουσιάσει σε τρεις βραδιές πλήρη την τελευταία του, υποψήφια και για Grammy, δισκογραφική δουλειά με τις σονάτες για βιολί και πιάνο του Μπετόβεν. Θα τον συνοδεύσει, όπως και στην ηχογράφηση, ο πιανίστας Enrico Pace.

Ο Ελληνας μουσικός είναι βέβαια παλιός και τακτικός καλεσμένος του Carnegie Hall και δεν έχει ανάγκη επαίνων. Οι συναυλίες του, στο πλαίσιο των αφιερωμένων στην πνευματική κληρονομιά της Βιέννης εκδηλώσεων, σε συνέχεια των πρόσφατων εμφανίσεών του με τη μοναδική αυτή ορχήστρα, τονίζουν με τον πλέον εμφαντικό τρόπο το πόσο αναγνωρίζεται η αξία του στο διεθνές μουσικό στερέωμα και πόσο έχει κερδίσει με το σπαθί του ή καλύτερα με το δοξάρι του τη βαθύτατη εκτίμηση των πλέον απαιτητικών μουσικών, θεσμών και προσώπων, παγκοσμίως. Αναμένουμε με ανυπομονησία τις «ονειρικές» συναυλίες! 7

INFO: Οι φωτογραφίες του Marco Borggreve (Λεωνίδας Καβάκος) και του Richard Schuster (Φιλαρμονική της Βιέννης) είναι μια ευγενική προσφορά του Carnegie Hall.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κλασική μουσική
Μουσική