Έντυπη Έκδοση

Ο μελαγχολικός Σεπτέμβρης της εκπαίδευσης

Γνωρίζουν καλά ότι η εκπαίδευση δεν χρειάζεται λίφτινγκ, αλλά ριζικές αλλαγές τις οποίες δεν μπορεί να κάνει η τωρινή κυβέρνηση

Αλλο ένα σχολικό έτος άρχισε πριν από λίγες μέρες. Οσοι έχουν σχέση με την εκπαίδευση μόνο αισιόδοξοι δεν είναι. Το αντίθετο, μάλιστα, θα έλεγε κανείς. Αναμένεται ότι θα είναι μια χρονιά χειρότερη από την προηγούμενη (όπως άλλωστε συμβαίνει όλα τα τελευταία χρόνια). Για παράδειγμα υπολογίζεται ότι θα χαθούν χιλιάδες ώρες εξαιτίας της έλλειψης διδακτικού προσωπικού. Ετσι το κάθε πέρυσι και καλύτερα, νομίζω ότι ταιριάζει απολύτως εδώ.

Η σχολική χρονιά που πέρασε ήταν χαρακτηριστική του τρόπου με τον οποίο το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει και υλοποιεί την εκπαιδευτική πολιτική. Η προχειρότητα, η απουσία διαλόγου, ο αυταρχισμός και η πιστή τήρηση των μνημονιακών δεσμεύσεων ήταν οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους κινήθηκε η προηγούμενη ηγεσία. Χτυπητό παράδειγμα αυτό που συνέβη τον Ιούνιο με την Α' Λυκείου. Πολλά σχολεία αναγκάστηκαν να εκδώσουν τρεις και τέσσερις φορές αποτελέσματα, επειδή το υπουργείο πανικόβλητο επιχειρούσε με ερασιτεχνικές προσπάθειες να μειώσει το υψηλό ποσοστό των παιδιών που πήγαινε σε επαναληπτική εξέταση τον Σεπτέμβριο και να μετριάσει τις αντιδράσεις των μαθητών, των γονιών και των εκπαιδευτικών.

Ηπολιτική της νέας ηγεσίας θα κινηθεί στις ράγες της παλιάς, γι' αυτό είναι αυταπάτη να περιμένει κάποιος ουσιαστικές ανατροπές από τον κ. Λοβέρδο, επειδή ακύρωσε αποφάσεις του κ. Αρβανιτόπουλου, τριτεύουσας σημασίας, σχετικές με τις σχολικές αργίες και την έναρξη των μαθημάτων. Η πλειονότητα των μάχιμων εκπαιδευτικών είναι παιδαγωγοί με συνείδηση και αξιοπρέπεια, έχουν εργαστεί εκατοντάδες ώρες χωρίς αμοιβή και δεν μπαίνουν στη λουφαδόρικη λογική του αν π.χ. η 30ή Ιανουαρίου θα είναι αργία ή σχολική εορτή. Γνωρίζουν καλά ότι η εκπαίδευση δεν χρειάζεται λίφτινγκ, αλλά ριζικές αλλαγές τις οποίες δεν μπορεί να κάνει η τωρινή κυβέρνηση και επομένως δεν θα ξεγελαστούν από τις κινήσεις «καλής θέλησης» του κ. Λοβέρδου. Εξάλλου ο νυν υπουργός έχει δώσει όρκους μνημονιακής πίστης και ξεκάθαρα δείγματα γραφής από την προηγούμενη θητεία του στο υπουργείο Υγείας.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν πειστεί πια ότι όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια δεν οφείλονται σε αστοχίες και σε ανικανότητα υπουργών. Η κατασυκοφάντηση του εκπαιδευτικού κόσμου, η πολιτική του «διαίρει και βασίλευε», οι δραματικές περικοπές στους μισθούς, οι απολύσεις, η μείωση των δαπανών, η σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας, η δήθεν αξιολόγηση και το περίφημο νέο Λύκειο είναι συνειδητές πολιτικές επιλογές που βάλλουν κατά της δημόσιας εκπαίδευσης, αυξάνουν τους ταξικούς φραγμούς και οδηγούν ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών, που προέρχονται από φτωχά και λαϊκά στρώματα, έξω από το σχολείο.

Μέσα σε ένα τέτοιο μελαγχολικό περιβάλλον, μέσα σε ένα γραφειοκρατικό και ασφυκτικό πλαίσιο ο εκπαιδευτικός, που είναι ο ακρογωνιαίος λίθος και ο στυλοβάτης της εκπαίδευσης, αν και έχει μείνει χωρίς εφόδια, καλείται για μια ακόμη φορά να κάνει αυτό που έκανε μέχρι τώρα: να κρατήσει το σχολείο όρθιο, να εγγυηθεί και να υπερασπιστεί το δημόσιο χαρακτήρα του όχι μόνο με τους αγώνες του, αλλά και με την ποιότητα της δουλειάς του μέσα στην τάξη. Στο πλαίσιο αυτό ήρθε, νομίζω, η ώρα να καταδικαστούν και να απομονωθούν από τα συλλογικά τους όργανα οι εκπαιδευτικοί εκείνοι που συνεχίζουν την εργολαβία των ιδιαίτερων μαθημάτων δυσφημώντας ένα ολόκληρο κλάδο. Επιπλέον είναι η κατάλληλη στιγμή για πρωτοβουλίες (π.χ. κοινωνικά φροντιστήρια) που θα τους φέρουν, στο βάρβαρο καιρό των μνημονίων, πιο κοντά στην κοινωνία και τα προβλήματά της. Παράδειγμα προς μίμηση αποτελεί η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου, η οποία έκανε δωρεάν φροντιστήριο σε μετεξεταστέους μαθητές αυτό το καλοκαίρι.

Χωρίς αμφιβολία η πρόκληση και η ευθύνη για τον εκπαιδευτικό της τάξης είναι τεράστια. Οι μάχες που πρέπει να δώσει για ένα άλλο σχολείο της γνώσης και της δημιουργίας, της διαφορετικότητας και της συνεργασίας είναι μεγάλες. Υπάρχει η βεβαιότητα ότι για μια ακόμη χρονιά θα ανταποκριθεί με αγωνιστικότητα και ωριμότητα και πολύχρωμες πινελιές θα στολίσουν το μουντό και το γκρίζο των σχολικών αιθουσών.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Δημοσιεύματα/Αρθρα/Σχολιασμοί/Παρεμβάσεις
Σχολεία
Εκπαίδευση
Παιδεία