Έντυπη Έκδοση

ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΚΡΙΝΕ ΜΗ ΣΥΝΝΟΜΗ ΤΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΤΑΙΠΕΔ ΜΕ ΤΟΝ ΟΜΙΛΟ ΛΑΤΣΗ

«Κόκκινη κάρτα» στο Ελληνικό

Ως μη σύννομο κρίθηκε το περιεχόμενο της σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ με την εταιρεία συμφερόντων Λάτση, με συνέπεια να υπάρξει νέα καθυστέρηση στο σχετικό πρόγραμμα της... περιβόητης πια εκμετάλλευσης της πολύπαθης αυτής περιοχής. Λογικά, οι εμπλεκόμενοι θα καταθέσουν αίτηση αναστολής της αρνητικής απόφασης, τη στιγμή που στελέχη του Ταμείου χαρακτηρίζουν τυπικό το θέμα, θυμίζοντας ανάλογες αποφάσεις του Ε.Σ. σε προηγούμενους διαγωνισμούς.

Τις τελευταίες ημέρες σχετική εικοτολογία περί αρνητικής θέσης του Ελεγκτικού έκανε το γύρο της αγοράς, ενώ θυμίζουμε πως ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης Οδυσσέας Αθανασίου πρόσφατα είχε συσχετίσει τη δημοσιοποίηση της σύμβασης με την κύρωσή της από το Ε.Σ. Πρακτικά, ακόμη και σήμερα, παρά το ότι έχουν περάσει τέσσερις μήνες από τη θετική απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ, το περιεχόμενο της σύμβασης δεν έχει γίνει γνωστό. Σημειωτέον, η σύμβαση δεν είχε δοθεί ούτε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με πρόσχημα την επικείμενη εξέτασή της από το Ε.Σ., με συνέπεια ο Ελληνας φορολογούμενος να μη γνωρίζει τι εκχωρείται και έναντι ποίων όρων.

Το πολυδιαφημισμένο φιλόδοξο πρόγραμμα ανάπτυξης, όπως το εννοούν η Lamda Development και οι ξένοι επενδυτές που προτίθενται να υποστηρίξουν το εγχείρημα Λάτση, παρά την πολύμηνη προετοιμασία (με τη συνδρομή διεθνών οίκων και μελετητών), την προσωπική στήριξη της πλευράς του μεγαλοεπιχειρηματία, τη χωρίς φειδώ διαφημιστική συνδρομή και παρουσία, δεν κατάφερε να λάβει την πολυπόθητη... πράσινη κάρτα.

Καλά ενημερωμένη πηγή υποστηρίζει πως βασική ένσταση του Ελεγκτικού Συνεδρίου παραμένει το ύψος του τιμήματος (κυρίως δε η ετεροβαρής μορφή της σύμβασης υπέρ του επενδυτή) και ενστάσεις που αφορούν ουσιώδη μέρη της οικονομικής συμφωνίας.

Προσώρας, εφ' όσον δεν έχει γνωστοποιηθεί (ούτε στη Βουλή) το περιεχόμενο της σύμβασης, μένουν αναπάντητα καίρια ερωτήματα που αφορούν:

* στο κόστος μετεγκατάστασης των δημόσιων υπηρεσιών που στεγάζονται στο Ελληνικό (φέρεται στα 2,5 δισ. ευρώ),

* σε χαριστικούς όρους για τη δυνατότητα επιστροφής των μετοχών του φορέα από τη Lamda Development στο Δημόσιο,

* στο κόστος των ολυμπιακών εγκαταστάσεων,

* στο ύψος της απόδοσης κεφαλαίων υπέρ του επενδυτή,

* στη δυνατότητα μεταπώλησης σε τρίτους από τη Lamda Development.

Ενδεικτικά το Ε.Σ. φέρεται να επιφυλάσσεται για το σχεδόν διπλάσιο ύψος απόδοσης κεφαλαίων (στο περίπου 15% από 8% που ισχύει διεθνώς) λόγω της συνθετότητας του έργου και της μεγάλης έκτασης της περιοχής (σχεδόν 6.200 στρέμματα). Από τη στιγμή που δεν έχει γίνει γνωστή η σύμβαση, εύλογα αιωρείται το ερώτημα γιατί η ορισθείσα προκαταβολή (300 εκατ. ευρώ) είναι χαμηλότερη της αξίας των εκχωρούμενων υποδομών (ολυμπιακών εγκαταστάσεων κ.λπ.). Και μάλιστα από τη στιγμή που αυτά τα 300 εκατ. ευρώ της προκαταβολής δύνανται να καταβληθούν σε ορίζοντα διετίας (μέχρι τον Μάιο του 2016), από τα οποία ο επενδυτής δεν έχει δώσει μέχρι τώρα παρά μόνο μία εγγυητική τριών εκατομμυρίων ευρώ.

Μηδενικό ταμειακό όφελος

Από την αρχή της υπόθεσης η «Ε» ενίστατο για τους χαριστικούς υπέρ του επενδυτή όρους, τα οικονομικά προνόμια που παραχώρησε η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ (Κων. Μανιατόπουλος - Γ. Εμίρης), κυρίως όμως για το ανακριβές επιχείρημα του Ταμείου περί της μεγαλύτερης επένδυσης που έχει υπογραφεί τα τελευταία χρόνια.

Αποκαλύπτονταν σε σειρά θεμάτων της «Ε» πως το ταμειακό όφελος για το ελληνικό Δημόσιο θα είναι μηδενικό για φέτος, πως στα δημόσια ταμεία δεν θα μπει ούτε... ευρώ, πως το κέρδος της χώρας από τη μείωση του χρέους είναι ανύπαρκτο. Επιπρόσθετα, όπως είχε αποκαλύψει στη Βουλή η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ζωή Κωνσταντοπούλου, το Δημόσιο εκχωρεί επί της ουσίας, σε τίμημα υποπολλαπλάσιο της αξίας των σύγχρονων εγκαταστάσεων (που έχει δικαίωμα να αξιοποιήσει η Lamda Development), την πλήρη κυριότητα του 20% της συνολικής έκτασης (των 6.200 στρεμμάτων) και δικαίωμα «χρήσης επιφάνειας» στην υπόλοιπη έκταση (στο 80%) για το χρόνο της μακρομίσθωσης, δηλαδή για 99 χρόνια από τον Μάιο του 2014.

Σχέδιο σύμβασης για ελάχιστους

Τριπλή παραβίαση στο σχέδιο της σύμβασης για το Ελληνικό διαπιστώνει το Ελεγκτικό Συνέδριο, με αποτέλεσμα να παγώσει προσώρας κάθε διαδικασία για την αμφιλεγόμενη επένδυση στο πρώην αεροδρόμιο. Μετά τη νέα εξέλιξη, το ζήτημα αναμένεται να παραπεμφθεί προς επίλυση σε ανώτερο δικαστικό σχηματισμό -στο αρμόδιο τμήμα του Ανωτάτου Δικαστηρίου- αφού θεωρείται βέβαιο ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα καταθέσει αίτηση ανάκλησης της επίμαχης απόφασης.

Με πρόεδρο τη σύμβουλο Αγγγελική Μαυρουδή και εισηγητή τον πάρεδρο Αθαν. Καρακόιδα, το Ζ' Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά το στάδιο του προελέγχου, αποφάνθηκε ότι υπάρχει παράβαση των αρχών της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και του ανταγωνισμού. Στο στόχαστρο των δικαστών μπήκε το σχέδιο της σύμβασης και η διαδικασία για την ανάδειξη πλειοδότη προκειμένου να πουληθεί το 100% των μετοχών της «Ελληνικό Α.Ε.» από το ΤΑΙΠΕΔ.

Σοβαρές πλημμέλειες

Συγκεκριμένα, το Κλιμάκιο εντόπισε σοβαρές πλημμέλειες στους όρους των άρθρων 6.1 και 6.2 και στο παράρτημα Α της πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή στη διαδικασία πώλησης.

* Σύμφωνα με την απόφαση, το πράσινο φως για τη συμμετοχή στη διαδικασία άναψε μόνο για οικονομικούς φορείς που έχουν νομική προσωπικότητα και ενώσεις ή κοινοπραξίες, ενώ την ίδια ώρα αποκλείστηκαν οικονομικοί φορείς που δεν διαθέτουν νομική προσωπικότητα (π.χ., φυσικά πρόσωπα), είτε αυτοτελώς, είτε σε ένωση ή κοινοπραξία, είτε σε ένωση ακόμη και με νομικά πρόσωπα.

Είναι χαρακτηριστικό το σκεπτικό της απόφασης σύμφωνα με το οποίο ο αποκλεισμός έγινε «χωρίς να προκύπτει καμία επίκληση ή συνδρομή συγκεκριμένου λόγου δημόσιας τάξης ή δημόσιας ασφάλειας ή δημόσιας υγείας ή άλλου επιτακτικού λόγου δημόσιου συμφέροντος που να δικαιολογεί έναν τέτοιας ένστασης περιορισμό».

* Μια δεύτερη σοβαρή πλημμέλεια είναι ότι τροποποιήθηκαν εκ των υστέρων -στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού- και μάλιστα ουσιωδώς οι όροι της σύμβασης, με αποτέλεσμα να είναι απαγορευτική η υποβολή νέων προσφορών από ενδιαφερόμενους επενδυτές που δεν είχαν προεπιλεγεί. Οι δικαστές επισημαίνουν, επικαλούμενοι την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, ότι δεν επιτρέπεται να τροποποιούνται ουσιωδώς οι όροι της σύμβασης που περιλαμβάνονται στη δημοσιευμένη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάθεση, χωρίς ειδική πρόβλεψη που να αναφέρει το ενδεχόμενο τροποποίησης της σύμβασης. Και σε αυτή την περίπτωση διαπιστώθηκε ότι οι όροι 2.3, 2.4 και 2.5 της πρόσκλησης ενδιαφέροντος παραβιάζουν τις τρεις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και του ανταγωνισμού.

Αντίθετα το Κλιμάκιο εξέφρασε τη θέση ότι το γεγονός πως δεν έγινε αποτίμηση των μετοχών της ανώνυμης εταιρείας και των εμπράγματων δικαιωμάτων επί των ακινήτων που πρόκειται να μεταβιβαστούν πριν από την έναρξη της ελεγχόμενης από το Ελεγκτικό Συνέδριο διαδικασίας για την αξιοποίησή τους δεν εγείρει θέμα νομιμότητας, διότι εξαρτάται από το ΤΑΙΠΕΔ σε ποιο χρονικό σημείο θα γίνει.

Μειοψήφησε η πρόεδρος κ. Μαυρουδή, κρίνοντας ότι η αποτίμηση έπρεπε να γίνει πριν από τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ είχε την άποψη ότι δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένες οι αποφάσεις του συμβουλίου εμπειρογωμόνων και του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ ως προς «τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και την εφαρμογή της χρηστής δημοσιονομικής διοικήσεως, καθώς και ως προς το αν η ελεγχόμενη από το Ελεγκτικό Συνέδριο συναλλαγή είναι επωφελής και συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Αποκρατικοποιήσεις
Ελεγκτικό Συνέδριο
ΤΑΙΠΕΔ
Ιδιωτικοποιήσεις
Επενδύσεις