Ηλεκτρονική Έκδοση

Έκπτωτη η NEL, αναταραχή στις νησιωτικές κοινωνίες

Ώρα μηδέν στην ακτοπλοΐα στο Βορειοανατολικό Αιγαίο

Σοβαρό ακτοπλοϊκό πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα νησιά του Β.Α. Αιγαίου, μετά την κήρυξη της NEL ως έκπτωτης, λόγω των πολλών προβλημάτων που αντιμετώπιζε. Ήδη το τελευταίο χρονικό διάστημα οι βλάβες στα πλοία της ήταν σχεδόν καθημερινές. Αβεβαιότητα και για το εργασιακό μέλλον εκατοντάδων εργαζομένων, στα πλοία αλλά και στην ξηρά.

Για τη δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων στην ακτοπλοΐα που δεν εξυπηρετούν το δημόσιο αγαθό της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας και τα συμφέροντα των νησιωτών, ενώ προσθέτουν στον προθάλαμο των ανέργων και δεκάδες άλλους ναυτικούς και υπαλλήλους ξηράς, κάνει λόγο σε ανοιχτή σημερινή καταγγελία- δήλωσή της, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ), με αφορμή την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, να κηρύξει έκπτωτη τη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου και τη θυγατρική της «Σι Λινγκ Φέρρις» από δύο επιδοτούμενες γραμμές.

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τη διημερίδα του υπουργείου Ναυτιλίας στη Μυτιλήνη για την ακτοπλοΐα και το "ναυάγιο" στις γραμμές αρκετών νησιών, δείχνει αναπόφευκτο.

Η πανελλήνια ναυτεργατική ομοσπονδία (ΠΝΟ)

«Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι όλοι μας, και ιδιαίτερα το πολύπαθο επιβατικό κοινό, είμαστε γνώστες των πολύωρων καθυστερήσεων και των αναβολών των δρομολογίων από τα προβλήματα των πιο πάνω εταιρειών και των πλοίων τους», αναφέρει στην καταγγελία της η ΠΝΟ και προσθέτει ότι «ο υπουργός, αντί να ενσκήψει επί της ουσίας της όλης κατάστασης για να αναζητήσει και να βρει την πραγματική αιτία και τους πραγματικούς υπευθύνους για την όλη ζοφερή κατάσταση και να φροντίσει για τη σωστότερη λύση, προτίμησε τον εύκολο δρόμο με την εξεύρεση των εξιλαστήριων θυμάτων».

«Καταγγέλλουμε ότι η άνω “δυναμική” ενέργεια εντάσσεται στον όλο σχεδιασμό για τη δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων οι οποίες κάθε άλλο παρά θα εξυπηρετούν το δημόσιο αγαθό της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας και τα πραγματικά συμφέροντα των νησιωτών μας και θα καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες με ασφαλή και άνετα πλοία –αλλά θα έχουν πρώτιστη επιδίωξη και αυτοσκοπό αποκλειστικά και μόνο την πραγματοποίηση κερδών», προστίθεται στην καταγγελία της ΠΝΟ.

Το συνδικαλιστικό όργανο των ναυτικών απαιτεί επίσης την άμεση και πλήρη εξόφληση των επί μήνες καθυστερούμενων δεδουλευμένων αποδοχών των Ελλήνων ναυτικών όχι μόνο των πληρωμάτων των συγκεκριμένων εταιρειών αλλά και κάθε άλλης εταιρείας. Σύμφωνα με στελέχη της διοίκησης της ΝΕΛ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, αυτήν τη στιγμή οφείλονται σε πληρώματα των πλοίων δεδουλευμένες αποδοχές περίπου τριών μηνών. Στη ΝΕΛ και στη θυγατρική της «Σι Λινγκ Φέρρις» υπάρχουν αυτήν τη στιγμή 500 εργαζόμενοι, 300 στα πληρώματα των πλοίων και 200 υπάλληλοι ξηράς.

Στο μεταξύ, σε απευθείας ανάθεση για την κάλυψη των γραμμών που κάλυπτε έως τώρα η ΝΕΛ με ταυτόχρονη προκήρυξη νέου διεθνούς διαγωνισμού αναμένεται να προχωρήσει αύριο Παρασκευή 12/9 το υπουργείο Ναυτιλίας στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Σημειώνεται ότι καμία πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον στη χθεσινή πρόσκληση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, για την κάλυψη με το ίδιο μίσθωμα και αριθμό δρομολογίων, των δύο από τις πέντε άγονες γραμμές που εκμεταλλεύεται η ΝΕΛ. Πλέον οι εταιρείες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την κάλυψη των γραμμών αναμένεται να υποβάλουν προτάσεις με μεγαλύτερο μίσθωμα, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει και αλλαγή ή περιορισμός των δρομολογίων.

 

φωτό αρχείου: Reuters φωτό αρχείου: Reuters

 
 
 Ν.Ε.ΣΥΡΙΖΑ ΣΑΜΟΥ: Είμαστε σε αγωνιστική ετοιμότητα για το δημόσιο αγαθό της Ακτοπλοΐας
 
"Εν αναμονή των αποφάσεων του ΣΑΣ (Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών), αναμένουμε από την Κυβέρνηση, έστω την ύστατη ώρα, να μην αφήσει τα νησιά μας χωρίς τακτική σύνδεση με τα άλλα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και την Βόρεια Ελλάδα, όπως επίσης και χωρίς βασική ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά.
 
Θεωρούμε δε, ότι επιτέλους είναι ανάγκη να διασφαλιστεί το ελάχιστο δικαίωμα μας για καθημερινή σύνδεση με τον «έξω κόσμο».
Οι εξελίξεις με την «πτώχευση», «αποχώρηση» ή «έξωση» της ΝΕΛ, που έχει ως πρώτα θύματα τις οικογένειες δεκάδων ναυτεργατών, δείχνουν πόσο έωλο και αντιλαϊκό είναι το υπάρχον νομικό πλαίσιο, το οποίο η κυβέρνηση της Αριστεράς θα αλλάξει στην κατεύθυνση της λειτουργίας ενός δημόσιου- κοινωνικού φορέα ακτοπλοΐας.
 
Βεβαίως, ακόμα και με το υπάρχον νομικό πλαίσιο υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για συγκεκριμένες πράξεις  ή παραλείψεις της Κυβέρνησης που οδήγησαν τα νησιά μας σε μια ακόμη μεγαλύτερη απομόνωση-καταστροφή".  
 
 
 
 
"Θέλουμε καράβια σύγχρονα και ασφαλή, όχι απολυμένους και απλήρωτους ναυτεργάτες", σημειώνει σε ανακοίνωσή του το εργατικό κέντρο του νομού Σάμου.
 
Στην ανακοίνωσή του αναφέρει:
 
"Η Διοίκηση του Εργατικού Κέντρου καταγγέλλει την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, να κηρύξει έκπτωτη την εταιρεία ΝΕΛ AE από τη δρομολογιακή γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Λήμνο – Μυτιλήνη – Χίο – Σάμο – Ικαρία  με την αιτιολογία της πλημμελούς εκτέλεσης και της αδικαιολόγητης άρνησης εκτέλεσης των δρομολογίων, γιατί δεν ικανοποιεί σε καμία περίπτωση τις ανάγκες των νησιών μας.
 
   Κυβέρνηση και υπουργός αφού πρώτα «τάισαν» με επιδοτήσεις αρκετών εκατομμυρίων ευρώ την ΝΕΛ, από τον κρατικό προϋπολογισμό, έρχονται τώρα τέλος της τουριστικής περιόδου να επικαλεστούν «την πλημμελή εκτέλεση» και το «εθνικό συμφέρον».
 
Αντί να στείλουν όλα τα υπέργηρα σαπιοκάραβα της εταιρείας (και όλων των άλλων εταιρειών) «στην ανακύκλωση» γιατί ταξίδευαν με συνεχείς μηχανικές βλάβες με κίνδυνο ζωής για επιβάτες και ναυτεργάτες, αφού τους «ανέχθηκαν» για όλο το καλοκαίρι να κάνουν δρομολόγια όποτε είχαν διάθεση, αφού είχαν κλειστά τα μάτια για τους εργαζόμενους της εταιρείας που ήταν απλήρωτοι επί μήνες,  έρχονται τώρα «να βάλουν τα πράγματα στην θέση τους».
 
Η απόφαση αυτή χτυπά μ’ ένα σμπάρο δύο τρυγόνια! Από την μια δίνει στην ΝΕΛ το δικαίωμα να προχωρήσει σε εκατοντάδες απολύσεις απλήρωτων εργαζόμενων, αφού πρώτα εκμεταλλεύτηκε όσο περισσότερο μπορούσε τις επιδοτήσεις της γραμμής και από την άλλη ήρθε η ώρα να μοιραστούν και άλλοι εφοπλιστές τις επιδοτήσεις αυτές.
 
Σιγά που θα νοιαστεί ο υπουργός για μας τους νησιώτες που με κίνδυνο ζωής ταξιδεύουμε με τα «σαπάκια» όχι μόνο προς Θεσσαλονίκη αλλά και προς Πειραιά. Σιγά που θα νοιαστεί για τα ακριβά εισιτήρια και τις 26 και 16 ώρες που κάνουμε αντίστοιχα για να φτάσουμε στον προορισμό μας. Σιγά να μην νοιαστεί για τους ναυτεργάτες που πετσοκόφτει συνεχώς τα δικαιώματά τους. Νοιάζεται μόνο για τα αφεντικά του που είναι οι εφοπλιστές και το αποδείχνει με την αντιλαϊκή πολιτική του και της κυβέρνησης.
 
Είναι θιασώτης της απελευθέρωσης των συγκοινωνιών που θέλουν οι εφοπλιστές. Στηρίζει τους νόμους που ευθύνονται για την κατάσταση των συγκοινωνιών στα νησιά μας. Τους νόμους που απελευθέρωσαν τα όρια ηλικίας των πλοίων και τις τιμές των εισιτηρίων, που κατάργησαν τις συμβάσεις των ναυτεργατών και τα όποια δικαιώματα τους είχαν απομείνει.
 
Αυτό που πρέπει να έχουμε καθαρό είναι ότι όσο το κέρδος των εφοπλιστών είναι ο φάρος που τους οδηγεί, τόσο εμείς οι νησιώτες θ’ αγωνιούμε για το αν θα έχουμε πλοία και τι πλοία θα είναι αυτά, αν θα εξασφαλίζεται η ασφάλεια και η ανθρώπινη ζωή στην θάλασσα, αν θα γίνονται τα δρομολόγια και με τι κόστος, αν οι ναυτεργάτες θα εργάζονται σε ένα καλό εργασιακό περιβάλλον ή σε ένα που θα εγκυμονεί κινδύνους για τους ίδιους και τους επιβάτες.
 
Είναι στο χέρι μας να διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας και να μην αφήσουμε την κυβέρνηση και την εφοπλιστική ασυδοσία να τα λεηλατούν. Όλοι σε αγωνιστική ετοιμότητα. Δεν θ’ ανεχθούμε άλλο αυτή την κατάσταση.
Νησιώτες και ναυτεργάτες είναι αναγκαίο ν’ απαιτήσουμε την αντικατάσταση όλων των υπέργηρων σαπιοκάραβων με σύγχρονα και ασφαλή πλοία.
Είναι στο χέρι μας ν’ αγωνιστούμε και να διεκδικήσουμε:
 
Άμεση δρομολόγηση προς Θεσσαλονίκη και Πειραιά σύγχρονων και ασφαλών πλοίων με φθηνό εισιτήριο και καθημερινή εξυπηρέτηση των νησιών μας (η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των νησιών μας δεν εξασφαλίζεται με πλοία τύπου ΜΥΤΙΛΗΝΗ).
 
Εφαρμογή των ΣΣΕ σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, να καταβληθούν τα δεδουλευμένα στους επί μήνες απλήρωτους ναυτεργάτες.
Άμεσα μέτρα για την ναυτολόγηση και την προστασία των άνεργων ναυτεργατών.
Ουσιαστικά μέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα.
 
Καμία ιδιωτικοποίηση των λιμενικών υποδομών, καμία ανατροπή στα δικαιώματα των εργαζομένων. Η ναυτιλία, η ναυπηγική βιομηχανία, οι υποδομές και οι πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας να αξιοποιηθούν σε μια άλλη πολιτική ανάπτυξης που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
 
Δημιουργία Κρατικού, Ενιαίου Φορέα Μεταφορών. Πλοία σύγχρονα – ασφαλή με απρόσκοπτη, επαρκή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα που θα υπηρετούν τις κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες στις θαλάσσιες μεταφορές".
 
 
newsroom enet με πληροφορίες από ΑΜΠΕ
 
 
 
 
 
 
 

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Ναυτιλία και ακτοπλοΐα
Για το ίδιο θέμα
Δύο προτάσεις για τις άγονες γραμμές του βορειοανατολικού Αιγαίου