Ηλεκτρονική Έκδοση

Aνησυχία στο Βόρειο Αιγαίο για τις ακτοπλοϊκές επιλογές της κυβέρνησης

Αρμενίζοντας στην αβεβαιότητα και την υποβάθμιση

Συνεχείς είναι οι ανακοινώσεις φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συνδικαλιστικών σωματείων και αρκετών μαζικών φορέων.

To enet έχει ήδη παρουσιάσει αρκετές από τις ανακοινώσεις αυτές, που δείχνουν ανάγλυφα το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στις τοπικές κοινωνίες των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου.

 

"Εφιαλτικά και τα δύο σενάρια για την ακτοπλοΐα στο Βόρειο Αιγαίο"

Δήλωση της Αγλαΐας Κυρίτση, εκπροσώπου της παράταξης "Βόρειο Αιγαίο - Γόνιμη Γραμμή:

"Καταστροφικές για το Βόρειο Αιγαίο είναι και οι δύο προτάσεις στις οποίες κατάληξε στην πρόσφατη συνεδρίασή του το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), μία εκ των οποίων αναμένεται να επιλέξει αύριο, Τρίτη 16/9, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Όποια πρόταση κι αν, τελικά, επιλεγεί, αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην υποβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στο ακριτικό Βόρειο Αιγαίο, αφού πλέον θα υπάρχουν το πολύ 2 δρομολόγια την εβδομάδα αντί για 3, θα σταματήσει η σύνδεση των νησιών με τη Θεσσαλονίκη, με τη σύνδεση να γίνεται μόνο με την Καβάλα, ενώ στον αποκλεισμό οδηγούνται οι Φούρνοι, αφού σταματά η απευθείας συγκοινωνία με τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και τον Πειραιά.

Είναι προφανές ότι πρόκειται για έναν ακόμη υποβιβασμό των κατοίκων των νησιών του Βορείου Αιγαίου, για μια ακόμα πιο προκλητική απαξίωση της ζωής των νησιωτών μας, ενώ ταυτόχρονα οδηγούνται στο αδιέξοδο και την ανεργία και οι 500 ναυτεργάτες που εργάζονταν στην έκπτωτη ΝΕΛ.

Στην τελευταία συνεδρίαση του ΣΑΣ, εκ μέρους της Παράταξης Βόρειο Αιγαίο – Γόνιμη Γραμμή παραβρέθηκε ο περιφερειακός σύμβουλος Αλέξανδρος Σταθακιός, ο οποίος στην παρέμβασή του τόνισε ότι «δεν μπορούν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου να δεχθούν λιγότερα δρομολόγια στη γραμμή Σάμου – Ικαρίας - Χίου - Λέσβου- Λήμνου - Θεσσαλονίκης / Καβάλας απ' αυτά που μέχρι σήμερα πραγματοποιούσαν τα πλοία της ΝΕΛ, δηλαδή 3 την εβδομάδα.

Με δεδομένο ότι, εκτός των άλλων, τα δρομολόγια αυτά εξυπηρετούν και τη σύνδεση μεταξύ των νησιών, περαιτέρω μείωσή τους θα σημάνει αυτόματα και το τέλος της περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, ως γεωγραφικής – οικονομικής – κοινωνικής ενότητας, η οποία θα θέσει σε κίνδυνο ακόμα και ανθρώπινες ζωές».

Επίσης, ο Αλ. Σταθακιός υπογράμμισε «τη σημασία του αισθήματος ασφάλειας στο ταξίδι και της αξιοπιστίας των δρομολογίων για την καθημερινότητα στα νησιά και επισήμανε την ανάγκη σύνδεσης και των πιο μικρών νησιών, όπως οι Φούρνοι», ενώ χαρακτήρισε καταστροφική τη μη σύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Η παράταξή μας επαναλαμβάνει την πάγια θέση της, η οποία εκφράστηκε και στην πρόσφατη διημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Μυτιλήνη, ότι το μοντέλο των επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών μεταφορών από ιδιωτικές εταιρείες έχει αποτύχει πλήρως. Μακροπρόθεσμα, και ειδικά για περιοχές σαν το Βόρειο Αιγαίο, απαιτείται δημόσιος φορέας μεταφορών που στόχο θα έχει όχι το κέρδος αλλά την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών,φυσικά με κοινωνικό έλεγχο και εξορθολογισμένη οικονομική λειτουργία.

Απαιτείται εθνική ακτοπλοϊκή πολιτική, η οποία σε συνεργασία με την περιφέρεια θα έχει στο επίκεντρό της τον τόπο και τους ανθρώπους του και όχι τα κέρδη των εφοπλιστών και την υλοποίηση μνημονιακών δεσμεύσεων. Αυτό που συμβαίνει σήμερα στο Βόρειο Αιγαίο είναι συνειδητή πολιτική επιλογή που τα τελευταία χρόνια κορυφώνεται.

Δεσμευόμαστε ότι θα φέρουμε άμεσα το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ζητώντας από τους πάντες να πάρουν θέση, καλώντας τη νέα Περιφερειακή Αρχή να αναλάβει ουσιαστικό ρόλο και δράση προς κάθε κατεύθυνση και κυρίως προς την κινητοποίηση των ίδιων των κατοίκων του Βορείου Αιγαίου".

Η θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης

"Η Λαϊκή Συσπείρωση Περιφερειακής Ενότητας Σάμου, καταγγέλλει στον Σαμιακό λαό την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στις συγκοινωνίες στα νησιά μας. Είναι αποτέλεσμα της απελευθέρωσης και της ανταγωνιστικότητας που είναι στρατηγική επιλογή του κεφαλαίου, που επιβάλλει η ΕΕ και υλοποιούν πρόθυμα οι ελληνικές κυβερνήσεις.

Καταγγέλλει τις ευθύνες που έχει η κυβέρνηση αλλά και τις παρατάξεις της συγκυβέρνησης και όχι μόνο, που διαχειρίζονται εναλλάξ τον Δήμο και την Περιφέρεια, που αποδέχτηκαν αλλά και στήριξαν πολιτικά την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που έχει δώσει ακόμα περισσότερα προνόμια και κέρδη στους εφοπλιστές σε βάρος νησιωτών και ναυτεργατών.

Η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ λάτρης της ΕΕ, στήριζε και στηρίζει όλες αυτές τις παρατάξεις και τις πολιτικές όλα αυτά τα χρόνια. Συνεχίζει να στηρίζει την απελευθέρωση, την άρση του καμποτάζ και τις οδηγίες της ΕΕ. Όψιμα τώρα προτείνει δημόσιο κοινωνικό φορέα συγκοινωνιών, αφήνοντας στο απυρόβλητο την ανταγωνιστικότητα, τα κέρδη και τα προνόμια των εφοπλιστών.

Καταγγέλλουμε τον υπουργό που με μια υπογραφή πετάει στο δρόμο 500 ναυτεργάτες και αφήνει τα νησιά χωρίς πλοία, αντί να επιβάλλει την αντικατάσταση του ΜΥΤΙΛΗΝΗ και του EUROPEANEXPRESS με 2 σύγχρονα καράβια και την υποχρεωτική δρομολόγηση του ΜΥΚΟΝΟΣ για όλο το χρόνο. Η κίνηση του Υπουργού ναυτιλίας σε καμία περίπτωση δεν είναι κίνηση υποστήριξης των συμφερόντων των νησιωτών, αλλά ούτε και των ναυτεργατών.

Δεν δεσμεύεται ότι θα αλλάξει προς το καλύτερο η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη Β. Ελλάδα. Για άλλη μια φορά αφήνει το καθεστώς ασυδοσίας των εφοπλιστών άθικτο. Ένα καθεστώς ασυδοσίας που έχει δημιουργηθεί από τους νόμους που ο ίδιος και η κυβέρνησή του ψήφισαν και υλοποιούν. Η απόφαση του ΣΑΣ προτείνει στον υπουργό υποβάθμιση της γραμμής σε 2 η ακόμα και 1 δρομολόγιο για Σάμο και κόβουν τη Θεσσαλονίκη.

Συνεχίζει η σύνδεση με τον Πειραιά να είναι προβληματική, με το Mykonos να σταματάει και να μένουμε μόνο με το Europeanexpress των 17 ωρών και τις βλάβες του. Με την εφαρμογή της οδηγίας 3577/92 για την άρση του CABOTAGE και την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών ψηφίστηκαν νόμοι (το 2001 με τον νόμο Παπουτσή μέχρι τον τελευταίο) που εντείνουν και νομιμοποιούν την ασυδοσία που καταγράφεται ως εξής:

Κατάργησαν το όριο ηλικίας των πλοίων που ήταν τα 30 χρόνια και επιτρέπουν να κυκλοφορούν το ΜΥΤΙΛΗΝΗ, το EUROPEANEXPRESS, το ΘΕΟΦΙΛΟΣ, τα οποία καθημερινά χαλάνε και είναι 40+ χρονών. Κατάργησαν την υποχρεωτική 10μηνη δρομολόγηση με αποτέλεσμα το ΜΥΚΟΝΟΣ να μπαίνει για 3 μήνες το καλοκαίρι και να κάνει «αρπαχτές».

Τα άλλα πλοία να σταματάνε όπως και όπου θέλουν ανεξέλεγκτα, πέρα από τις βλάβες, επικαλούμενοι οι εφοπλιστές διάφορες δικαιολογίες. Το EUROPEANEXPRESS κυκλοφορεί με κυπριακή σημαία και με πιστοποιητικά ασφαλείας από τον ρωσικό νηογνώμονα και όταν παθαίνει βλάβες το λιμεναρχείο να μας δηλώνει αναρμόδιο.

Αυξήθηκαν τρεις φορές τα εισιτήρια και κατάργησαν εκπτώσεις των ΑΜΕΑ. Την ίδια στιγμή μείωσαν τους μισθούς των ναυτεργατών, τους αφήνουν απλήρωτους και άνεργους. Όλα αυτά μαζί με τις επιδοτήσεις και τις φοροαπαλλαγές εκτίναξαν τα κέρδη των εφοπλιστών στα ύψη. Άλλαξαν τις οργανικές συνθέσεις πληρωμάτων, καταργούν τις ΣΣΕ, τους αφήνουν απλήρωτους και άνεργους και προχωράνε και σε ομαδικές απολύσεις.

Καλούμε το Σαμιακό Λαό να καταγγείλει και να αγωνιστεί μαζί με τους ναυτεργάτες, για να διεκδικήσει: Καθημερινή σύνδεση των νησιών μας (Σάμο, Ικαρία, Φούρνοι, Θύμαινα) με Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Βόρεια Ελλάδα και των νησιών μεταξύ τους, με σύγχρονα γρήγορα και ασφαλή πλοία με ναυτεργάτες με πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, με φτηνά εισιτήρια.

Όχι στις απολύσεις των ναυτεργατών. Εξόφληση των δεδουλευμένων αποδοχών. Εξασφάλιση στους ναυτεργάτες πλήρους και σταθερής δουλειάς με ανθρώπινες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης. Να καταργηθούν οι νόμοι που μας οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση. Ο κανονισμός 3577/92, ο νόμος Παπουτσή 2932/2001, καθώς και όλοι οι μετέπειτα νόμοι της απελευθέρωσης.

Καμιά ιδιωτικοποίηση λιμανιών και αεροδρομίων. Ουσιαστικοί έλεγχοι αξιοπλοΐας από δημόσιο φορέα, με την συμμετοχή εκπροσώπων του ναυτεργατικού κινήματος και λήψη αυστηρών μέτρων για την ασφάλεια και προστασία της ζωής στη θάλασσα. Δημιουργία ενιαίου, αποκλειστικά Δημόσιου, φορέα συγκοινωνιών (αεροπορικών και ακτοπλοϊκών), που δεν θα υπηρετεί το εφοπλιστικό κέρδος, αλλά θα ικανοποιεί τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και οι θαλάσσιες και εναέριες μεταφορές θα αποτελούν κοινωνικό αγαθό".

newsroom enet

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Τοπική Αυτοδιοίκηση
Νησιωτική Ελλάδα
Ναυτιλία και ακτοπλοΐα