Έντυπη Έκδοση

ΤΟ ΟΤΙ ΠΛΟΥΤΙΣΑΝ ΜΕΡΙΚΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ

Τα έσοδα από τον τουρισμό στις τσέπες όλων μας

Συνηθίζουμε να λέμε ότι ο τουρισμός είναι η βαριά μας βιομηχανία. Πράγματι έτσι είναι, αλλά για να αποδώσει τα μέγιστα και για να είναι αντάξια του ονόματός της, απαιτείται να πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις, τις οποίες πρέπει να γνωρίζουμε και να τις συζητήσουμε.

Τα έσοδα προκύπτουν από τις διανυκτερεύσεις και όχι από τον αριθμό επισκεπτών Τα έσοδα προκύπτουν από τις διανυκτερεύσεις και όχι από τον αριθμό επισκεπτών Να μη συνδέουμε τον τζίρο των τουριστικών επιχειρήσεων με το εθνικό μας εισόδημα. Το ότι πλουτίζουν μερικοί επιχειρηματίες δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυξάνεται και το εθνικό μας εισόδημα.

Οι εισπράξεις από τον τουρισμό πρέπει να διαχέονται σε όλη την οικονομία προς όφελος όλων. Η δημιουργία του τουριστικού προϊόντος πρέπει να κινητοποιεί όσο γίνεται περισσότερους παραγωγικούς κλάδους.

Ολο το χρόνο

Να μη στοχεύουμε μόνο και κατά κύριο λόγο στον παραθεριστικό τουρισμό, ο οποίος είναι μικρής διάρκειας. Να προγραμματίζουμε και να επιχειρούμε την προσφορά προϊόντων εναλλακτικού τουρισμού, ο οποίος λειτουργεί όλο το χρόνο.

Να άρουμε εμπόδια και δυσκολίες στην προσέγγιση επισκεπτών από όλες τις χώρες.

Να μην ενθουσιαζόμαστε τόσο πολύ από τον αριθμό των επισκεπτών που έρχονται στη χώρα μας.

Τα έσοδα προκύπτουν από το μέγεθος των διανυκτερεύσεων, τον αριθμό ημερών παραμονής στη χώρα μας και τη μέση ημερήσια δαπάνη ανά επισκέπτη.

Αυτά τα τρία στοιχεία εξαρτώνται από τα προϊόντα και το είδος του τουρισμού που προσφέρουμε. Αρκούν λιγότεροι επισκέπτες με υψηλό εισόδημα.

Να μην ξεχνάμε να προσελκύουμε και τους ημεδαπούς τουρίστες, οι οποίοι είναι περισσότεροι των αλλοδαπών. Οι Ελληνες τουρίστες, τελευταία, αδυνατούν να απολαύσουν τα αγαθά της χώρας τους, τα οποία απολαμβάνουν με πολλή ευκολία οι αλλοδαποί. Στο σημείο αυτό ας μας επιτραπεί να διατυπώσουμε μία πρόταση.

Επιδότηση

Αν δημιουργηθεί ένα ταμείο χρηματοδοτούμενο κατά μία ποσοστιαία μονάδα (κατ' εκτίμηση) από τον εισπραττόμενο ΦΠΑ, θα μπορούσαν να προκύψουν τα ακόλουθα οφέλη:

α) Να επιδοτούνται οι διακοπές αρκετών αναξιοπαθούντων Ελλήνων.

β) Θα υπήρχε ένας δεύτερος γύρος διακοπών, αυξάνοντας ταυτόχρονα τον τζίρο του κλάδου.

γ) Ο δεύτερος αυτός τζίρος δεν θα είναι ισόποσος της επιδότησης. Ολο και κάτι περισσότερο θα δαπανήσουν από την τσέπη τους οι επιδοτούμενοι τουρίστες.

δ) Εφ' όσον ο πολλαπλασιαστής εισοδήματος του κλάδου υπολογίζεται στο 3, το προκύπτον εισόδημα θα είναι αρκετά περισσότερο της επιδότησης.

ε) Ο ΦΠΑ, που θα προκύψει από τα έσοδα αυτού του δεύτερου γύρου, θα υπερκαλύψει τη χασούρα του κράτους από την επιδότηση της μιας μονάδας ΦΠΑ.

Αν προσέξουμε όλα τα ανωτέρω, τότε ο κλάδος «τουρισμός» πράγματι θα γίνει η βαριά μας βιομηχανία και σημαντικός μοχλός ανάπτυξης.

Εξαγωγές

Τελειώνοντας, είναι απαραίτητο να περιγράψουμε δύο σημαντικές πληροφορίες.

Οι εισπράξεις από τους αλλοδαπούς επισκέπτες θεωρούνται -και πράγματι είναι- εξαγωγές. Στις υπόλοιπες εξαγωγές εξάγουμε τα προϊόντα μας για να καταναλωθούν στην αλλοδαπή. Στον τουρισμό, επειδή το προϊόν του δεν μπορεί να εξαχθεί, εισάγουμε τον καταναλωτή.

Το προϊόν

Το τουριστικό προϊόν συντίθεται από τρία υποπροϊόντα:

Την εσωτερική μετακίνηση σε ποσοστό 20%, περίπου. Την αγορά αγαθών και υπηρεσιών σε ποσοστό 20%, περίπου. Και την τροφή και τον ύπνο (καταλύματα και εστιατόρια) κατά το υπόλοιπο 60%. Οπως γίνεται σαφές, δεν μπορούμε να επηρεάσουμε την κατανάλωση των δύο πρώτων υποπροϊόντων (ψώνια και μετακίνηση), προκειμένου να αυξήσουμε τα έσοδά μας από αυτά. Μπορούμε όμως να επηρεάσουμε την τροφή και τον ύπνο. Εάν σερβίρουμε στους επισκέπτες μας εισαγόμενα προϊόντα, τα έσοδα αυτά δεν θα καταλήξουν στη χώρα μας. Επίσης, οι διάφορες μορφές καταλυμάτων, συνδυαζόμενες με τις άριστες προσφερόμενες υπηρεσίες, αυξάνουν τον αριθμό των επισκέψεων.

*Ο Κωνσταντίνος Γ. Χονδρονικόλας είναι οικονομολόγος, π. ερευνητής του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ)

**

Οι τουρίστες δεν ψωνίζουν μόνο Κυριακή

Στο σημείο αυτό έρχεται από μόνο του ένα μικρό σχόλιο για το υποπροϊόν της αγοράς αγαθών και υπηρεσιών. Το ποσοστό αυτό, που εκτιμάται περίπου στο 20% του γενικού τζίρου, θα εισπραχθεί με τη λειτουργία των καταστημάτων καθ' όλη την εργάσιμη εβδομάδα.

Αν δεν λειτουργήσουν τα καταστήματα τις Κυριακές (όπως πολύς θόρυβος γίνεται), η μεγαλύτερη χασούρα που πιθανόν να προκύψει θα είναι της τάξης του 1/7 του 20%, δηλαδή 2,85% του συνολικού τζίρου από το υποπροϊόν «εμπόριο», που είναι τμήμα του τουριστικού προϊόντος. Και λέω πιθανόν να προκύψει, διότι κάθε επισκέπτης που επισκέπτεται μία ξένη χώρα, το πρώτο πράγμα που πληροφορείται είναι το ωράριο των καταστημάτων και οι ημέρες λειτουργίας τους. Κατά συνέπεια, προγραμματίζει τις αγορές του, όπως προγραμματίζει και όλο το χρόνο των διακοπών του. Πολύς θόρυβος για το τίποτα. Εμείς εδώ νομίζουμε ότι οι τουρίστες ψωνίζουν μόνο τις Κυριακές.

Ολοι αυτοί σέβονται την κουλτούρα μας και τις συνήθειές μας και δεν δέχονται να μας βλέπουν με τα παντελόνια κάτω.

Αλλωστε, και όσες χώρες εφήρμοσαν το μέτρο αυτό μήπως γλίτωσαν τη χρεοκοπία και την ανεργία;

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Επιχειρήσεις
Τουρισμός
Οικονομικές έρευνες και μελέτες
Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ)