Ηλεκτρονική Έκδοση

Κάνει λόγο για λάθος συνταγή

ΥΠΟΙΚ: Στα 17,2 δισ. ευρώ το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ

Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι υπολογίζει σε 17,2 δισ. ευρώ το άμεσο κόστος από τις εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ και χαρακτήρισε λάθος συνταγή την πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει πως το κόστος είναι σαφώς προσδιορισμένο και δεν ξεπερνά τα 11,362 δισ. ευρώ.

Το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει, σε ανακοίνωσή του, ότι μετά από ενδελεχή έλεγχο με τις υπηρεσίες, προκύπτει πως το άμεσο δημοσιονομικό κόστος των εξαγγελιών του ΣΥΡΙΖΑ με τις πλέον συντηρητικές εκτιμήσεις και μόνο για το πρώτο έτος εφαρμογής υπερβαίνει τα 17,2 δισ. ευρώ. Στο ποσό αυτό το ΥΠΟΙΚ προσθέτει εκτίμηση κόστους 10 δισ. ευρώ για τις εξαγγελίες διαγραφής ιδιωτικών χρεών, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος να ανεβαίνει στα 27,2 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε αύξηση του δημοσιονομικού ελλείμματος κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.
 
Πάντως, ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι το κόστος του προγράμματός του για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης δεν υπερβαίνει τα 11,362 δισ. ευρώ
 
Η αξιωματική αντιπολίτευση σχολίασε, νωρίτερα, ότι είχε καθυστερήσει ήδη τρεις μέρες «η “με εντολή Σαμαρά” αποδόμηση του κοστολογημένου προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ από το υπουργείο Οικονομικών κατά παράβαση κάθε δεοντολογίας».
 
«Δεν επιστρέφουμε στα ελλείμματα» υπογράμμισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Δραγασάκης, επισημαίνοντας ότι «όλες οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ γίνονται υπό τις συνθήκες ισοσκελισμένων προϋπολογισμών».
 
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, εφόσον οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ υλοποιηθούν σε συνθήκες ισοσκελισμένου προϋπολογισμού, δηλαδή χωρίς την προοπτική του δανεισμού, τα προτεινόμενα μέτρα θα πρέπει να αντισταθμιστούν με αύξηση εσόδων από φόρους κατά περίπου 14 δισ. ευρώ ή 2.700 ευρώ κατ’ έτος ανά οικονομικά ενεργό πολίτη. 
 
«Οι αναφορές περί μεταφοράς του φορολογικού βάρους "στους πλουσίους" εμφανίζονται ως κενές περιεχομένου δεδομένου ότι οποιαδήποτε απόπειρα επιβολής υπέρογκων φορολογικών συντελεστών θα οδηγούσε στην αυτόματη φυγή κεφαλαίων στο εξωτερικό, καθώς και ότι στην Ελλάδα εισοδήματα άνω των 100.000 ετησίως ευρώ δηλώνει μόλις το 0,5% των φορολογουμένων. Αναγκαστικά λοιπόν, η φορολογία θα βαρύνει όσους δηλώνουν ετήσια εισοδήματα μεταξύ 20.000-50.000 ευρώ, ήτοι περίπου 1.500.000 φορολογούμενους» επισημαίνεται στην ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ.
 
Το υπουργείο Οικονομικών χαρακτηρίζει λάθος συνταγή την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Αναφέρει ότι η ελληνική οικονομία έχει πρόβλημα προσφοράς και όχι ζήτησης. Και εάν η παραγωγική δυναμικότητα της οικονομίας δεν βελτιωθεί η όποια αύξηση της ζήτησης θα μετατραπεί σε εισαγωγές και όχι ανάπτυξη. 
 
Επίσης, υποστηρίζει ότι η υλοποίηση των προτάσεων αυτών θα φέρει τη χώρα «απέναντι στις αγορές που θα ζητούν δυσθεώρητα επιτόκια για τα δανείσουν τη χώρα, απέναντι στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα η οποία θα κλείσει την κάνουλα της φθηνής χρηματοδότησης και απέναντι τους ευρωπαίους εταίρους μας που στην πιο αισιόδοξη περίπτωση θα δυσχεράνουν την απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ».
 
Η κοστολόγηση των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών (σε εκ. ευρώ):
 
- Επιδότησης ενεργειακού κόστους βιομηχανίας 50
- Στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων με κίνητρα για την
απασχόληση 300
- Επένδυση στη γνώση, την έρευνα, τη νέα τεχνολογία 150
«Παρεμβάσεις έκτακτης ανάγκης»:
-δωρεάν ρεύμα σε 300.000 νοικοκυριά κάτω από το όριο της
φτώχειας έως την ποσότητα των 3600 Kwh το χρόνο 59 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ: 59,4)
- πρόγραμμα επιδότησης διατροφής με κουπόνια σίτισης σε
300.000 άπορες οικογένειες 756 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ: 756)
- δωρεάν ιατρική περίθαλψη για όλους / Δραστική μείωση
(έως μηδενισμό για ειδικές κατηγορίες) συμμετοχής στη
φαρμακευτική δαπάνη 350 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ: 350)
- πρόγραμμα εξασφάλισης στέγης: εξασφάλιση σε πρώτη
φάση 25.000 διαμερισμάτων, με την επιδότηση του ενοικίου
στα Euro3 ανά τμ. 200 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ:54)
- χορήγηση της 13ης σύνταξης σε 1.262.920 συνταξιούχους
που λαμβάνουν σύνταξη έως Euro700 ευρώ 575 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ 543,1)
- ειδική κάρτα μετακίνησης με τα μαζικά μέσα μεταφοράς με
μειωμένη εως συμβολική συμμετοχή, για μακροχρόνια
άνεργους και όσους διαβιώνουν κάτω από το όριο της
φτώχειας 120 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ:120)
- μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης 250 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ: 0)
Αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ με τον ΦΜΑΠ 2250 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ:2000)
Επαναφορά του αφορολόγητου στις 12.000 ευρώ για όλους 2000 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ:1500)
Χορήγηση επιδόματος ανεργίας σε 300 χιλιάδες ανέργους 1415
Ανάκτηση της εργασίας 3000
Ακύρωση απολύσεων 280
Αύξηση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων
Επενδύσεων (ΠΔΕ) 4000 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ:0)
Ίδρυση αναπτυξιακής τράπεζας και τραπεζών ειδικού
σκοπού 1000 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ:1000)
Αύξηση πόρων αυτοδιοίκησης 500
ΣΥΝΟΛΟ Α 17.255 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ 9.382,5)
«νέα σεισάχθεια» 10000 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ:2000)
ΣΥΝΟΛΟ Β 27.255 ( Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ:11.383)
 
Στην ανακοίνωσή του, το υπουργείο Οικονομικών περιγράφει την κοστολόγηση των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ ώς εξής:
 
'Αμεσο Δημοσιονομικό Κόστος
Με βάση τα στοιχεία των αρμόδιων υπηρεσιών, τα μέτρα τα οποία προτάθηκαν κοστολογούνται ως εξής:
* Αύξηση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ): 4 δις ευρώ, κατά ίδια δήλωση. Το οποίο ποσό παραλείπεται από την κοστολόγηση που παρέχει ο ΣΥΡΙΖΑ!
* Επιδότηση ενεργειακού κόστους βιομηχανίας με ρήτρα απασχόλησης και περιβάλλοντος: δεν παρέχεται κοστολόγηση. Αν υποτεθεί ότι οι συντελεστές του ΕΦΚ σε καύσιμα για βιομηχανικές χρήσης (μαζούτ, φυσικό αέριο, ηλεκτρικό ρεύμα) εξισωθούν με τους ελάχιστους επιτρεπόμενους από ΕΕ (δεν μπορεί να καταργηθεί), δημοσιονομικό κόστος Euro50 εκ.
* Στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων με κίνητρα για την απασχόληση: δεν παρέχεται κοστολόγηση. Οποιοδήποτε σχετικό πρόγραμμα δεν μπορεί να στοιχίσει λιγότερο από Euro300εκ.
* Επένδυση στη γνώση, την έρευνα, τη νέα τεχνολογία: δεν παρέχεται κοστολόγηση, ούτε διευκρίνιση αν αυτό είναι επιπλέον των 4 δις προτεινόμενης αύξησης του ΠΔΕ. Ενδεικτικά, παραθέτουμε κόστος Euro150εκ.
* «Παρεμβάσεις έκτακτης ανάγκης»: ο ΣΥΡΙΖΑ τις κοστολογεί σε Euro2δις. Παρότι δεν παρέχονται αριθμοί το πραγματικό κόστος δεν μπορεί να είναι μικρότερο από Euro2,3 δις. Συγκεκριμένα:
- Δωρεάν ρεύμα σε 300.000 νοικοκυριά κάτω από το όριο της φτώχειας έως την ποσότητα των 3600 Kwh το χρόνο: Euro59εκ. Σημείωση: η Κυβέρνηση ήδη εφαρμόζει το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο από το 2011, στο οποίο σήμερα είναι ενταγμένες 560.000 οικογένειες οι οποίες πληρώνουν συνολικά Euro65εκ. λιγότερο σε σχέση με το κανονικό τιμολόγιο. Μετά από εντολή της Κυβέρνησης, η ΔΕΗ ουδέποτε αποκόπτει το ρεύμα από οποιαδήποτε από τις 560.000 οικογένειες, ανεξάρτητα από το ύψος της οφειλής.
- πρόγραμμα επιδότησης διατροφής με κουπόνια σίτισης σε 300.000 άπορες οικογένειες (σε πόσες δίνεται σήμερα, κόστος για το υπόλοιπο): κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ Euro756εκ.
- δωρεάν ιατρική περίθαλψη για όλους / Δραστική μείωση (έως μηδενισμό για ειδικές κατηγορίες) συμμετοχής στη φαρμακευτική δαπάνη: κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ Euro350εκ.
- πρόγραμμα εξασφάλισης στέγης: εξασφάλιση σε πρώτη φάση 25.000 διαμερισμάτων, με την επιδότηση του ενοίκιου στα Euro3 ανά τμ. Το ποσό των Euro54εκ. δεν καλύπτει και το κόστος ανακαίνισης των συγκεκριμένων κτιρίων παρά μόνο το ενοίκιο, και μάλιστα όχι στο σύνολο του. Μία μέση τιμή για την ανακαίνιση κτιρίων, κατ' ελάχιστον, είναι Euro100/τ.μ. 'Αρα το πραγματικό συνολικό κόστος είναι περίπου Euro200εκ.
- στήριξη χαμηλοσυνταξιούχων για τη χορήγηση της 13ης σύνταξης σε 1.262.920 συνταξιούχους που λαμβάνουν σύνταξη έως Euro700 ευρώ: κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ Euro543 εκατ. Σύμφωνα με τα απογραφικά στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «ΗΛΙΟΣ» του Αυγούστου 2014, ο αριθμός των συνταξιούχων που λαμβάνουν σύνταξη ως και 700 Euro ανέρχεται σε 1.220.031 άτομα που αντιστοιχεί σε 575 εκ ευρώ που είναι το συνολικό ποσό για τη χορήγηση της 13ης σύνταξης. Ο ΣΥΡΙΖΑ εξήγγειλε και σταδιακή αποκατάσταση των χαμηλών συντάξεων. Το κόστος δεν μπορεί να μετρηθεί χωρίς συγκεκριμενοποίηση του τι συνιστά χαμηλή σύνταξη και σε ποιο επίπεδο θα αποκατασταθεί αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρόκειται για τεράστιο ποσό.
- ειδική κάρτα μετακίνησης με τα μαζικά μέσα μεταφοράς με μειωμένη εως συμβολική συμμετοχή, για μακροχρόνια άνεργους και όσους διαβιώνουν κάτω από το όριο της φτώχειας με πολύ μικρή έως συμβολική συμμετοχή από τους δικαιούχους: κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ Euro120εκ.
- Mείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης ώστε η τιμή εκκίνησης του πετρελαίου θέρμανσης να πάει στα Euro0,90 ανά λίτρο: κόστος Euro250 εκατ. βάσει ιστορικών στοιχείων μέχρις και της τελευταίας περιόδου 2013-2014 (έναντι εκτίμησης ΣΥΡΙΖΑ για όφελος-απροσδιορίστου ύψους)
* Αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ με τον ΦΜΑΠ με υψηλό αφορολόγητο όριο και απαλλαγή πρώτης κατοικίας (με εξαίρεση τις πολυτελείς κατοικίες που είναι πρώτες κατοικίες). Αδύνατον να κοστολογηθεί καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ δεν δεσμεύθηκε για το ύψος του αφορολόγητου ποσού και δεν προσδιόρισε την κλίμακα του φόρου. Αν υποτεθεί ότι δεν αυξάνονται οι φορολογικοί συντελεστές (δεδομένης και της δέσμευσης για μείωση των αντικειμενικών αξιών) και το αφορολόγητο τεθεί στις Euro400.000, όπως σε παλαιότερες ρυθμίσεις, τότε ο αριθμός των υπόχρεων ανέρχεται σε 160.000 και η απόδοση του φόρου γύρω στα Euro400 εκ. 'Αρα απώλεια εσόδων Euro2.650-400= Euro2.250.000 (έναντι κοστολόγησης ΣΥΡΙΖΑ Euro2δις).
Σημείωση: η υπόσχεση άμεσης αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών κατά 30-35% με σκοπό τη φορολόγηση στην πραγματική και όχι στην πλασματική αξία δεν μπορεί να γίνει οριζόντια σε οποιοδήποτε ποσοστό αλλά απαιτεί ειδική μελέτη για να ανταποκρίνεται στην πραγματική κατάσταση ανά περιοχή και είδος ακινήτου. Για παράδειγμα σε κάποιες φτωχές περιοχές οι αγοραίες τιμές μπορεί και σήμερα να είναι υψηλότερες από τις αντικειμενικές. Επιπλέον, πρέπει να γίνει με προσοχή, καθώς η μείωση στις αντικειμενικές αξίες επηρεάζει σημαντικά την
αξία της περιουσίας των πολιτών καθώς και διάφορα έσοδα του Δημοσίου που συνδέονται με τα ακίνητα
- Επαναφορά του αφορολόγητου στις 12.000 ευρώ για όλους. Ο ΣΥΡΙΖΑ αποφεύγει να αναφέρει το ύψος των προτεινόμενων φορολογικών συντελεστών. Ωστόσο, για λόγους οι οποίοι αναλύονται παρακάτω, (ίδε σημείωση για «πλουσίους», τεκμηριώνει γιατί δεν μπορούν να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα από την επιβολή υπέρογκων φορολογικών συντελεστών στα ανώτερα κλιμάκια, εκτός εάν ο ΣΥΡΙΖΑ εννοεί ότι θα αυξήσει τους συντελεστές στα μεσαία κλιμάκια μεταξύ Euro12.000-42.000, όπου βρίσκεται και ο μεγάλος όγκος των φορολογουμένων) η ανακατανομή αυτού του φορολογικού βάρους σε άλλα εισοδηματικά κλιμάκια είναι αδύνατη. Επομένως, πρέπει να υποτεθεί καθαρή απώλεια των εσόδων που συνδέονται με την επαναφορά του αφορολόγητου και δημοσιονομικά ουδέτερη ανακατανομή του υπολειπόμενου βάρους, ήτοι, προκύπτει δημοσιονομικό κόστος τουλάχιστον 2.5 δις ευρώ (έναντι κοστολόγησης ΣΥΡΙΖΑ Euro1,5δις):
- για μισθωτούς και συνταξιούχους, το 63% του εργατικού δυναμικού, επί 22% τον παρόντα φορολογικό συντελεστή (και μάλιστα κάνοντας τη διασταλτική υπόθεση ότι όλοι έπαιρναν το σύνολο του αφορολόγητου των Euro2.100, με 25% του εισοδήματος τους σε αποδείξεις,)
- για ελευθέρους επαγγελματίες, το 37% του εργατικού δυναμικού επί 26% τον παρόντα φορολογικό συντελεστή
- Αύξηση κατώτατου μισθού στα Euro751 για όλους τους εργαζόμενους, ανεξαρτήτως ηλικίας. «όχι μόνο δεν έχει δημοσιονομικό κόστος, αλλά θα έχει και αναπτυξιακό αποτέλεσμα: μόνον τον πρώτο χρόνο, θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της εγχώριας ζήτησης, κατά 0,75%, και του ΑΕΠ κατά 0,5%. Επιπλέον, θαδημιουργήσει και 7.500 νέες θέσεις εργασίας». Στη διεθνή βιβλιογραφία δεν γίνεται αποδεκτή μία θετική συσχέτιση μεταξύ κατώτατου μισθού και επιπέδου απασχόλησης, μάλλον το αντίθετο ισχύει, η θέση ενός υπερβολικά υψηλού κατώτατου μισθού δημιουργεί ανεργία. Εφόσον ισχύει αυτό, θα υπάρχει και δημοσιονομικό κόστος, το οποίο παραλείπεται στην ανάλυσή μας.
* Χορήγηση επιδόματος ανεργίας σε 300 χιλιάδες ανέργους: ο ΣΥΡΙΖΑ το θεωρεί μηδενικού κόστους με το σκεπτικό ότι ισάριθμοι άνεργοι θα απορροφηθούν από το «πρόγραμμα ανάκτησης εργασίας». Ωστόσο, οι επιδοτούμενοι σήμερα είναι 140.000. Επίσης, ο ΣΥΡΙΖΑ εξαγγέλλει την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751Euro. Με αυτό το δεδομένο, το κατά μέσο όρο μηνιαίο επίδομα ανεργίας με 2 προστατευόμενα μέλη θα διαμορφωθεί στα 550Euro από 430Euro σήμερα.
* Συνεπώς έχουμε τα ακόλουθα:
* 430 ευρώ χ 13,5 μήνες = 5.800 Euro / ανά έτος (για 586Euro κατώτατος μισθός)
* 550 ευρώ χ13,5 μήνες = 7.425 Euro / ανά έτος (για 751Euro κατώτατος μισθός)
* Το 2014 οι επιδοτούμενοι κατά Μ.Ο είναι 140.000, συνεπώς η ετήσια δαπάνη αντιστοιχεί σε 140.000 χ 5.800 = 812.000.000Euro. Αν οι επιδοτούμενοι κατά Μ.Ο αυξηθούν σε 300.000 η ετήσια δαπάνη θα αντιστοιχεί σε 300.000 χ 7.425 = 2.227.500.000Euro. Η διαφορά που προκύπτει για 300.000 ανέργους με επίδομα ανεργίας 550Euro με κατώτατο μισθό 751Euro αντιστοιχεί σε Euro1,415 δις.
* Έκτακτο πρόγραμμα για την ανάκτηση της εργασίας, διετούς διάρκειας, συνολικού κόστους 5 δις ευρώ εκ των οποίων 3 δις ευρώ για τον πρώτο χρόνο. καθαρή αύξηση των θέσεων εργασίας της τάξης των 300.000 στο σύνολο της οικονομίας - δηλαδή στον ιδιωτικό τομέα, στο δημόσιο, και στον τομέα της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας. Δεν παρέχονται διευκρινήσεις, δεν μπορεί να γίνει κοστολόγηση. Μέμνησο ότι δεν υπάρχουν και επιπλέον πόροι ΕΣΠΑ στο Υπουργείο Εργασίας (750 εκατ. ευρώ έχουν ήδη αξιοποιηθεί).
* Ακύρωση απολύσεων: με την υπόθεση ότι ακυρώνονται όλες πλην όσων εδράζονται σε πειθαρχικά παραπτώματα, το συνολικό ετήσιο κόστος διαμορφώνεται περίπου στα Euro280εκ. (στοιχεία κόστους μισθοδοσίας από το ΥΔΙΜΗΔ). Ο ΣΥΡΙΖΑ παραλείπει την κοστολόγηση.
* Αύξηση πόρων αυτοδιοίκησης: δεν παρέχονται διευκρινήσεις. Ενδεικτικά, παραθέτουμε κόστος Euro500εκ.
 
Προτεινόμενα μέτρα τα οποία αυξάνουν απευθείας το δημόσιο χρέος
 
* Η «νέα σεισάχθεια»: (εκτίμηση ΣΥΡΙΖΑ: Euro2δις) κατά περίπτωση διαγραφή μέρους των οφειλών για όσους δανειολήπτες που είναι κάτω από το όριο της φτώχειας και αναπροσαρμογή των οφειλών έτσι ώστε η συνολική εξυπηρέτησή τους σε τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς να μην ξεπερνά το ⅓ του εισοδήματος του δανειολήπτη. Και πάλι δεν μπορεί να γίνει ακριβής κοστολόγηση εφόσον δεν αναφέρονται ποσοστά απομείωσης και κριτήρια εφαρμογής. Τα συνολικά Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια στις τράπεζες ανέρχονται σήμερα περίπου στα Euro77δις, εκ των οποίων Euro42δις επιχειρηματικά δάνεια (στα οποία όμως συμπεριλαμβάνονται και οι ελεύθεροι επαγγελματίες), Euro25δις. στεγαστικά δάνεια και Euro10δις. καταναλωτικά δάνεια. Υποθέτοντας μέση απομείωση 50% (όσο η μέση πρόβλεψη την οποίαν κάνουν οι τράπεζες) είναι εύλογο να υποτεθεί ότι η ζημία, λόγω του μεγέθους της, θα μεταφερθεί αυτούσια στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών. Δεδομένου ότι το μέσο ποσοστό συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στις 4 συστημικές τράπεζες ανέρχεται στο 56.5% (66.36% στην Alpha, 35.41% στη Eurobank, 57.24% στην ΕΤΕ και 66.93% στην Πειραιώς) η πολιτική αυτή θα επιβάρυνε το δημόσιο χρέος με έως Euro21.7 δις (απευθείας αν τις ανακεφαλαιοποιήσει το Δημόσιο ή μέσω dilution αν ανακεφαλαιοποιηθούν από τον ιδιωτικό τομέα). Αν η απομείωση εφαρμοστεί μόνο στα στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια, το δημόσιο χρέος θα επιβαρυνόταν με έως Euro10δις.
 
* Ίδρυση αναπτυξιακής τράπεζας και τραπεζών ειδικού σκοπού για τους μικρομεσαίους και τους αγρότες: κόστος συνάρτηση του μεγέθους του μετοχικού κεφαλαίου αυτών των τραπεζών, ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει 1 δισ. ευρώ.
 

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Οικονομικών
ΣΥΡΙΖΑ
Για το ίδιο θέμα
11,3 δισ. τα μέτρα του ΣΥΡΙΖΑ
Δραγασάκης: Οι προτάσεις μας είναι υπό συνθήκες ισοσκελισμένων προϋπολογισμών
ΣΥΡΙΖΑ: Σε πανικό η κυβέρνηση μετά τις εξαγγελίες Τσίπρα