Έντυπη Έκδοση

Η Εβδομάδα Κινέζικου Κινηματογράφου ξεκινά με την ταινία «Love Story στο Πεκίνο», του Τσεν Σιτσένγκ

Η τραγωδία της ζωής με κωμική διάθεση

Πέντε ερωτικές ιστορίες, που παράλληλα με το ανθρωπολογικό τους ενδιαφέρον σκιαγραφούν τη φρενήρη ανάπτυξη της μακρινής Κίνας. Στο φιλμ «Love Story στο Πεκίνο» ο 36άχρονος σκηνοθέτης Τσεν Σιτσένγκ, με τον οποίο άνοιξε τις πύλες της η Εβδομάδα Κινέζικου Κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, επιλέγει να μην αγγίξει μεγάλα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, θέτοντας στο προσκήνιο κυρίως μόνο μία αίσθηση αισιοδοξίας.

Στη σύντομη συζήτηση που είχαμε μαζί του, αυτή την αισιόδοξη αύρα την προσδιόρισε ως μία μάχη καθαυτή. Αισιοδοξία ενάντια στην κατήφεια. Στάση ζωής ή θεματολογία που προκύπτει από τη λογοκρισία στη μακρινή χώρα; Οπου και αν βρίσκεται η αλήθεια, η ταινία έτυχε θερμής υποδοχής στην Κίνα και κατόπιν στη Γαλλία, με εκατομμύρια ευρώ εισπράξεις, συνθέτοντας ένα άκρως ικανοποιητικό ντεμπούτο για το νεαρό δημιουργό, που μέχρι πρότινος είχε εργαστεί αποκλειστικά στην κινέζικη τηλεόραση.

Για τον Τσεν Σιτσένγκ, η ζωή είναι μια τραγωδία που πρέπει να αντιμετωπίζεται με κωμική διάθεση. Θεωρεί συμβιβασμένο τον Ζαγκ Γιμού σε εμπορικά πρότυπα, έχοντας απολέσει το παλιό του στιλ και δηλώνει γοητευμένος με την ελληνική μυθολογία και τη Σαντορίνη, δηλώνοντας ευθαρσώς ότι η πλήρης ελευθερία δεν φέρνει μόνο θετικά αποτελέσματα.

Ραγδαίες αλλαγές

- Μέσα από το φιλμ σας προκύπτει μία αίσθηση ραγδαίων κοινωνικών εξελίξεων, που αντανακλούν και στις ανθρώπινες σχέσεις. Πόσο ισχύει αυτή η συνοδοιπορία;

«Από το 1979 μέχρι σήμερα, προχωρήσαμε σε αλλαγές που δεν είχαμε κάνει τα προηγούμενα 300 έτη. Αυτή η ραγδαία ανάπτυξη είναι απόλυτα θετική, αλλά έχει και το τίμημά της, ένα από τα οποία αφορά τις σχέσεις των ανθρώπων, την καθημερινότητά μας και τις σχέσεις μας. Σε αυτό το έργο ήθελα να εκφράσω ότι οι αλλαγές στην κοινωνία μας έχουν επηρεάσει τις σχέσεις των ανθρώπων, κυρίως σε ερωτικό επίπεδο, και εκφράζω την προσδοκία στο τι θα ήθελα να γίνει».

- Η ταινία σας βρίθει θετικής αύρας, αλλά όχι κριτικής ματιάς. Ηταν μια συνειδητή επιλογή;

«Η ζωή είναι από μόνη της ένα αρκετά επαχθές φορτίο, αλλά πρέπει όλα αυτά να τα αντιμετωπίσουμε και με αισιοδοξία. Κατά τη γνώμη μου, η ζωή συνίσταται στην αντιμετώπιση μιας τραγωδίας με κωμική διάθεση. Η αισιοδοξία συνιστά από μόνη της μια μάχη».

Η Σαντορίνη

- Θέλετε να μας μιλήσετε για την εμπειρία των γυρισμάτων στη Σαντορίνη;

«Η Σαντορίνη είναι ένα από τα ομορφότερα μέρη που έχω δει στη ζωή μου. Σαν να εικονοποιεί με κάποιον τρόπο σκηνές από την ελληνική μυθολογία. Εχει μια ιδιαίτερη γοητεία. Από την πρώτη στιγμή που είδα φωτογραφίες από τη Σαντορίνη εντυπωσιάστηκα. Η λέξη Αιγαίο θυμίζει τη λέξη που στα κινέζικα σημαίνει αγάπη».

- Υπάρχει λογοκρισία στην Κίνα;

«Πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει απόλυτη ελευθερία, αλλά και να υπήρχε δεν νομίζω ότι θα έφερνε μόνο καλά. Σε όλα τα ζητήματα πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία».

- Τι ταινίες προτιμά το κινέζικο κοινό;

«Η Κίνα, όπως και πολλές χώρες ανά τον κόσμο, αποτελείται από πολλά μορφωτικά στρώματα και γι' αυτό υπάρχει ποικιλία ταινιών με ποικίλα χαρακτηριστικά. Η Τέχνη πρέπει να είναι πολύπτυχη και όχι μονόπλευρη. Εχουμε μια παροιμία στην Κίνα που λέει ότι όλα τα λουλούδια πρέπει να ανθήσουν».

- Ποια είναι η αντιμετώπιση των βραβευμένων Κινέζων σκηνοθετών στη χώρα σας, όπως επί παραδείγματι ο Ζανγκ Γιμού;

«Ο Ζανγκ Γιμού δεν είναι ο εκπρόσωπος του κινέζικου κινηματογράφου. Υπάρχουν και άλλοι που δεν είναι γνωστοί στο εξωτερικό, που θα έπρεπε να αναφερόμαστε περισσότερο. Ο Ζανγκ Γιμού έκανε πολύ καλές ταινίες στο παρελθόν, αλλά εδώ και πολλά χρόνια έχει αλλάξει το στιλ του. Οι ταινίες που κέρδιζαν τα βραβεία δεν πήγαιναν καθόλου καλά στο Box Office και τώρα προς χάριν της εμπορικότητας έχει αλλάξει το στιλ του δραματικά».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Συνεντεύξεις
Κίνα
Σκηνοθέτες/Παραγωγοί
Κινηματογράφος
Πρόσωπα