Έντυπη Έκδοση

Μεσοτοιχία με τον Λόρδο Βύρωνα

Εγκαινιάζεται απόψε η ατομική έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στο Μουσείο Μπενάκη

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης κάθε Αύγουστο τα τελευταία 15 χρόνια βγαίνει από τον περίκλειστο χώρο του εργαστηρίου του και αφιερώνεται στο φως και τα ανοιχτά παράθυρα της Κεφαλονιάς.

Περνώντας τα καλοκαίρια στην περιοχή Μεταξάτα, σε μια οικία που γειτνιάζει με την αντίστοιχη του Λόρδου Βύρωνα κατά την τετράμηνη παραμονή του στο νησί, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης εστιάζει το βλέμμα του στο τοπίο που άλλαζε τα τελευταία χρόνια ανεπαίσθητα, δημιουργώντας μια σειρά από εικόνες εκ του φυσικού, απλές και άμεσες.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 190 χρόνων από το θάνατο του Λόρδου Βύρωνα, το Μουσείο Μπενάκη (Κεντρικό κτήριο, Κουμπάρη 1) εκθέτει από την εν λόγω σειρά 44 έργα φιλοτεχνημένα από το 2004 μέχρι το 2013 με το ίδιο πάντα τοπίο, με τις ανεπαίσθητες αλλαγές του στο χρόνο, καθώς και ένα γλυπτό και τρεις ξυλογραφίες που αναπαριστούν τον μεγάλο φιλέλληνα ποιητή.

«Παρ' όλο που η έκθεση ακούγεται σαν να έχει έντονα ιστορικό χαρακτήρα, στην πραγματικότητα είναι μια έκθεση που ξεκινά από εντελώς πρωτογενή αισθήματα, που έχουν άμεση σχέση με τον τόπο που γεννήθηκαν αυτά τα έργα.

Το νησί δηλαδή της Κεφαλονιάς. Ενας τόπος που πέρα από τη φυσική του ομορφιά έχει και μια ιδιαιτερότητα. Το στοιχείο του αντισυμβατικού το οποίο η δική μας μικροαστική αντίληψη το καταγράφει ως τρέλα, ενώ είναι μία βιωμένη μορφή ελευθερίας. Αυτή η αίσθηση γεννιέται και μέσα από το τοπίο, σε ένα νησί που συνδυάζει τη φυσική ομορφιά με την ψυχική, γεγονός που κάνει ανθρώπους και τοπίο να φαίνονται ένα», ήταν τα πρώτα λόγια του Γιάννη Ψυχοπαίδη, κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, αναφέροντας για τον Λόρδο Βύρωνα ότι:

«Το ιστορικό πρόσωπο συνιστά ένα δίδαγμα ελευθερίας. Στα γράμματά του αναγνωρίζει κανείς και την Ελλάδα τού σήμερα. Παραμένει ένας μεγάλος ρομαντικός και ένας μεγάλος πραγματιστής. Σε αυτό το διπλό στοιχείο είναι που αισθάνεται κανείς ότι υπερβαίνει και τον εαυτό του και την κοινωνική του τάξη, καθώς συγκρούεται μαζί της. Αυτός ήταν ο Βύρωνας. Ενας μεγάλος ποιητής και ένας μεγάλος άνθρωπος με όλες τις αντιφάσεις του και με τις ηρωικές -εσωτερικές- συγκρούσεις του. Η τετράμηνη παραμονή του στην Κεφαλονιά ήταν και ένα είδος ψυχικής προετοιμασίας για την κάθοδό του προς το Μεσολόγγι.

Αυτή η ελευθερία είναι που μας υποχρεώνει εμάς σήμερα να ξαναβρούμε όχι μόνο τον εαυτό μας αλλά και τον κρυμμένο ή λογοκριμένο εαυτό μας».

Στην ξενάγηση που μας επεφύλασσε ο καλλιτέχνης τόνισε ότι τα εν λόγω έργα δημιουργήθηκαν σε πολύ συγκεκριμένες αλλά διαφορετικές ψυχικές καταστάσεις και καιρικές συνθήκες. Εργα ελεύθερα σχεδιασμένα αλλά παραδόξως με έντονο το εννοιολογικό στοιχείο. Ενα τοπίο που επανέρχεται το ίδιο αλλά εσωτερικά αλλαγμένο, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι «το κόκκινο και μαύρο χρώμα των ξυλογραφιών κουβαλούν επαναστατικό φορτίο ενώ το μπλε είναι το χρώμα της βρετανικής πολεμικής αεροπορίας».

Η προτομή του Βύρωνα σε κερί αντίστοιχα, όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, αποτελεί το μοναδικό γλυπτό που έχει φιλοτεχνήσει στην καριέρα του, με το υλικό να επιλέγεται προκειμένου να δώσει την αίσθηση της ρευστότητας.

Στην εισαγωγική του ομιλία, ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Αγγελος Δεληβοριάς αναφέρθηκε στους δεσμούς συγγένειας που έχει το Μουσείο με τον Λόρδο Βύρωνα καθώς στον πρώτο όροφο δεσπόζει το μεγάλο πορτρέτο του, ενώ στον τρίτο η κεντρική προθήκη έχει από τη μία πλευρά τον Διονύσιο Σολωμό και από την πίσω πλευρά τον Λόρδο Βύρωνα. «Διόλου συμπτωματικά καθώς αμφότεροι είναι δύο μεγάλες ποιητικές μορφές, το συμβολικό αντίβαρο των οποίων το ζούμε μέχρι σήμερα, ή τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε», τόνισε, καταλήγοντας ότι: «Η αισθητική της έκθεσης έρχεται σαν βάλσαμο σε μια εποχή κατάμαυρη. Θεωρώ ότι αυτό ήταν ηθελημένο σαν μια διάθεση φυγής από όσα δυσάρεστα μας περιβάλλουν».

i info

Η ατομική έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη «Ο Βύρων στην Κεφαλονιά» εγκαινιάζεται απόψε στις 8 μ.μ. στο Κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη. Την έκθεση επιμελείται ο Κωνσταντίνος Παπαχρίστου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Εκθέσεις