Έντυπη Έκδοση

ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ

Προνομιούχοι οι μισθωτές του Δημοσίου

Μπαίνει στο συρτάρι το πρόγραμμα καταγραφής και αξιοποίησης των ανεκμετάλλευτων κρατικών ακινήτων για στέγαση δημόσιων υπηρεσιών

Ρουσφέτι στους χιλιάδες ακριβοπληρωμένους μισθωτές του Δημοσίου κάνει η κυβέρνηση, εξαιρώντας, τουλάχιστον προς το παρόν, τα ενοικιασμένα κτήρια, όπου στεγάζονται υπουργεία, εφορίες, πολεοδομίες, σχολεία, ιατρεία και κάθε είδους υπηρεσίες του κεντρικού κράτους, της αυτοδιοίκησης και των δημόσιων οργανισμών, από την υποχρέωση ενεργειακής αναβάθμισης, ως προϋπόθεση για τη συνέχιση των μισθώσεων.

Συνεχίζονται οι μισθώσεις των κτηρίων στην πλατεία Μαβίλη και στην οδό Πανόρμου, όπου στεγάζονταν ο Οργανισμός Κτηματολογίου και  ο Οργανισμός Αθήνας,  δύο οργανισμοί που έχουν καταργηθεί. Συνεχίζονται οι μισθώσεις των κτηρίων στην πλατεία Μαβίλη και στην οδό Πανόρμου, όπου στεγάζονταν ο Οργανισμός Κτηματολογίου και ο Οργανισμός Αθήνας, δύο οργανισμοί που έχουν καταργηθεί. Από το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος, για την ενεργειακή απόδοση των κτηρίων, κατ' εναρμονισμό της εθνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2012/27/Ε.Ε. για την ενεργειακή απόδοση, που τέθηκε από χθες έως στις 26 Σεπτεμβρίου σε δημόσια διαβούλευση και προγραμματίζεται πριν από το τέλος του έτους να ψηφιστεί στη Βουλή, έχουν εξαφανιστεί οι ρυθμίσεις υποχρεωτικής ενεργειακής αναβάθμισης για τα μισθωμένα ακίνητα του Δημοσίου.

Προβλέπεται ωστόσο υποχρέωση του Δημοσίου από τον ερχόμενο Ιούλιο να ξεκινήσει πρόγραμμα ανακαίνισης και ενεργειακής αναβάθμισης, τουλάχιστον σε ποσοστό 3% επί του συνολικού εμβαδού των ιδιόκτητων κτηρίων, που στεγάζουν υπηρεσίες του.

Επίσης προβλέπεται ότι το Δημόσιο θα μπορεί να αγοράζει, όχι όμως και να ενοικιάζει, κτήρια μόνον υψηλής κατάταξης ενεργειακής απόδοσης.

Ισχυρά συμφέροντα

Η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας έχει ανακοινώσει από τον περασμένο Νοέμβριο ότι τα υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος θα προωθήσουν από κοινού νομοθετική ρύθμιση, που θα προβλέπει ότι βασικό κριτήριο για τη μίσθωση ακινήτου από το Δημόσιο θα είναι, με βάση την υποχρεωτική έκδοση ενεργειακού πιστοποιητικού, η υψηλή κατάταξη ενεργειακής απόδοσης του κτηρίου.

Φαίνεται ότι υπό την πίεση των ισχυρών και σε πολλές περιπτώσεις οργανωμένων σε κεντρικό είτε τοπικό επίπεδο συμφερόντων των μισθωτών του Δημοσίου, προκειμένου οι ιδιώτες ιδιοκτήτες να αποφύγουν την οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγονται οι εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης του ακινήτου τους (αλλαγές κουφωμάτων, μονώσεις, επιχρίσματα, συστήματα ψύξης, θέρμανσης κ.λπ.), το μέτρο ξεχνιέται και μένει στα χαρτιά.

Αυτή η εξέλιξη δεν είναι άσχετη από το γεγονός ότι παράλληλα έχει εγκαταλειφθεί από τα συναρμόδια υπουργεία το πολυδιαφημισμένο κυβερνητικό πρόγραμμα καταγραφής και αξιοποίησης των ανεκμετάλλευτων ακινήτων του Δημοσίου, ώστε να περιοριστεί η σπατάλη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για μισθώσεις στέγασης δημόσιων υπηρεσιών.

Επί δύο ολόκληρα χρόνια το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει καταφέρει να εντοπίσει, από τα 71.000 ακίνητα ιδιοκτησίας του Δημοσίου (υπολογίζεται ότι από αυτά τουλάχιστον 15.000 είναι κτήρια και πάνω από 1.000 επιφάνειας άνω των 500 τετραγωνικών μέτρων), πόσα και ποια θα μπορούσαν να στεγάσουν δωρεάν δημόσιες υπηρεσίες.

Στο μεταξύ εξακολουθούν αφ' ενός να ενοικιάζονται ακίνητα του Δημοσίου σε ιδιώτες πολλές φορές έναντι συμβολικού τιμήματος, αφ' ετέρου δε το Δημόσιο να διατηρεί ή και να επεκτείνει τις ακριβοπληρωμένες μισθώσεις ιδιωτικών κτηρίων ακόμη και για υπηρεσίες και οργανισμούς που καταργήθηκαν και οι υπάλληλοί τους απολύθηκαν είτε μετακινήθηκαν σε άλλες υπηρεσίες. Π.χ. στον τομέα ευθύνης του ΥΠΕΚΑ συνεχίζονται οι μισθώσεις των κτηρίων στην πλατεία Μαβίλη και στην οδό Πανόρμου, όπου στεγάζονταν ο ΟΚΧΕ (Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος) και ο Οργανισμός Αθήνας, δύο οργανισμοί που έχουν καταργηθεί.

Ειδικότερα, το ΥΠΕΚΑ τονίζει ότι «το Δημόσιο και οι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα καλούνται να διαδραματίσουν υποδειγματικό ρόλο στη λήψη των απαιτούμενων μέτρων βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης ενέργειας».

Για το σκοπό αυτό, μεταξύ άλλων, στο σχέδιο νόμου καθορίζονται:

1) Η υποχρέωση ετήσιου ποσοστού ενεργειακής αναβάθμισης κτηρίων που είναι ιδιόκτητα και καταλαμβανόμενα από την κεντρική δημόσια διοίκηση.

2) Ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για τις προμήθειες του Δημοσίου.

3) Συγκεκριμένα κίνητρα και μέτρα πολιτικής βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.

«Εξοικονόμηση κατ' οίκον»

Παράλληλα, στο νομοσχέδιο προβλέπονται και μέτρα ενεργειακής αναβάθμισης των ιδιωτικών κατοικιών. Στηρίζονται στα προγράμματα «Εξοικονόμηση κατ' οίκον», που προωθούνται με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ και νέου ΕΣΠΑ.

Μάλιστα για να προσδιοριστεί η έκταση αυτών των προγραμμάτων θεσπίζεται εθνικός ενδεικτικός στόχος ενεργειακής απόδοσης, ενώ καθορίζονται μέτρα για την επίτευξη του στόχου, τα οποία συγκροτούν το Εθνικό Σχέδιο Δράσης Ενεργειακής Απόδοσης (ΕΣΔΕΑ). Παράλληλα, με το σχέδιο νόμου προτείνονται περαιτέρω δράσεις που αφορούν:

* Στη θέσπιση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτηριακού αποθέματος της χώρας.

* Στην υιοθέτηση συστήματος ενεργειακών ελέγχων σε επιχειρήσεις.

* Στον προσδιορισμό μέτρων βελτίωσης των υποδομών μετατροπής, μεταφοράς και διανομής της ενέργειας.

* Στην υποχρέωση των διανομέων ενέργειας και των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης ενέργειας, να παρέχουν αναλυτικούς και εναρμονισμένους με την πραγματική κατανάλωση πληροφοριών και τιμολογίων προς τους τελικούς καταναλωτές, σε συνδυασμό με την εγκατάσταση μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, τηλεθέρμανσης, τηλεψύξης και ζεστού νερού, σε ανταγωνιστικές τιμές.

* Στην περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς των επιχειρήσεων ενεργειακών υπηρεσιών. Για ιδιώτες και επιχειρήσεις που δεν θα συμμορφώνονται με τις νέες ρυθμίσεις προβλέπονται πρόστιμα από 5.000 έως 250.000 ευρώ.

Ολες οι μεγάλες επιχειρήσεις, που απασχολούν πάνω από 250 εργαζομένους, με κύκλο εργασιών άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ, υποχρεούνται να κάνουν ενεργειακό έλεγχο πρώτη φορά έως και τις 5 Δεκεμβρίου 2015 και στη συνέχεια να υποβάλλονται ανά τετραετία από την ημερομηνία διεξαγωγής του προηγούμενου ενεργειακού ελέγχου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Μισθώσεις
Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδας (ΟΚΧΕ)
Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ)
Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ)
Ακίνητα & κτηματαγορά