Έντυπη Έκδοση

Μια ελληνίδα στη Νέα Υόρκη

Με την ευκαιρία της ανάληψης του πρωταγωνιστικού ρόλου στην «Τραβιάτα» του Verdi («7», 22.6.2014) στην Κρατική Οπερα της Βιέννης, είχαμε αναφερθεί και στο επόμενο μεγάλο βήμα της καριέρας της. Πρόκειται για το επικείμενο ντεμπούτο της Μυρτώς Παπαθανασίου σε μια σκηνή με αντίστοιχη -αν όχι ακόμα μεγαλύτερη- αίγλη, την περίφημη Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης.

Η σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου Η σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου Αυτό θα πραγματοποιηθεί τη δεύτερη μόλις ημέρα της σεζόν που ξεκινά, μεθαύριο Τρίτη, στο ρόλο της Musetta στην όπερα «La Boheme» του Giacomo Puccini. Μαζί με την Ελληνίδα σοπράνο στην κορυφαία σκηνή θα ανεβούν επίσης η Ρωσίδα συνάδελφός της Ekaterina Scherbachenko στο ρόλο της Mimi και οι Αμερικανοί Quinn Kelsey (βαρύτονος) και Bryan Hymel (τενόρος), οι οποίοι συμπληρώνουν τα δύο ερωτευμένα φιλικά ζευγάρια της απλής αλλά τραγικής ιστορίας, ως Marcello και Rodolfo αντίστοιχα. Την ορχήστρα της ΜΕΤ θα διευθύνει ο Ιταλός μαέστρος Riccardo Frizza.

Αυτή τη φορά δεν πρόκειται, όπως στη Βιέννη, για μια (σχετικά) καινούργια παραγωγή, αλλά για την κλασική και τόσο ταυτισμένη με το έργο σκηνοθεσία αλλά και σκηνογραφία του Franco Jeffirelli, με την πολύ ατμοσφαιρική αναδημιουργία της εικόνας, με τις στέγες των κτηρίων του Παρισιού και τη μελαγχολική ατμόσφαιρα των χιονισμένων κήπων να ξεχωρίζουν. Το όνομα του Jeffirelli είναι ταυτισμένο με τη Μετροπόλιταν όσο και με την όπερα, αφού είναι πάρα πολλές και όμορφες οι παραγωγές που έχει σκηνοθετήσει στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου. Στη ΜΕΤ μόλις τελευταία έχουν αρχίσει να αντικαθίστανται, έπειτα από πολλές δεκαετίες, κάποιες από τις δημιουργίες του.

Η κλασική «Τόσκα» από το 1985 αντικαταστάθηκε στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας, ενώ πέρσι ακολούθησε και ο ακόμα παλαιότερος «Φάλσταφ», παραγωγή στην οποία είχε κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην όπερα ο Leonard Bernstein πίσω στο 1964. Η Μυρτώ Παπαθανασίου τραγούδησε παλιότερα την «Τραβιάτα» στην Οπερα της Ρώμης, η οποία είναι επίσης δημιουργία του Jeffirelli, και είχε κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας αυτής της παράστασης μια πολύ στενή συνεργασία με το μεγάλο Ιταλό σκηνοθέτη, για το πρόσωπο του οποίου τρέφει μεγάλη εκτίμηση.

Σκηνές από την όπερα «La Boheme» Σκηνές από την όπερα «La Boheme» Με την υπόσχεση να επανέλθουμε στην παράσταση, να ευχηθούμε ολόψυχα καλή επιτυχία στην Ελληνίδα τραγουδίστρια.

Πρεμιέρα-μεταδόσεις

Μία μέρα πριν από όλα αυτά θα πραγματοποιηθεί η έναρξη της σεζόν της ΜΕΤ, η οποία όμως φέτος παραλίγο να μην ξεκινήσει καθόλου, καθώς συνεχίζονταν άκαρπες μέχρι τα τέλη Αυγούστου οι σκληρές διαπραγματεύσεις μεταξύ των ισχυρών συνδικαλιστικών οργανώσεων των καλλιτεχνών και της διεύθυνσης της όπερας για τους όρους εργασίας και τις αμοιβές για τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Η διοίκηση της όπερας είχε απειλήσει τους εργαζόμενους με lock-out, αν δεν αποδέχονταν κάποιες περικοπές.

Τελικά επετεύχθη ένας συμβιβασμός της τελευταίας στιγμής. Οσο κι αν τέτοιες απειλές για απεργιακές κινητοποιήσεις ή lock-out φαντάζουν περισσότερο ως διαπραγματευτικά όπλα παρά ως πιθανά ενδεχόμενα, ο κίνδυνος ήταν πραγματικός. Αλλωστε κάτι τέτοιο έχει επανειλημμένα συμβεί στο παρελθόν (π.χ. τρίμηνη απεργία το 1969, lock-out το 1980) με την όπερα να ανοίγει την τελευταία φορά με μεγάλη καθυστέρηση και να χάνει όχι μόνο εισιτήρια, αλλά και την εμπιστοσύνη των συνδρομητών και χορηγών της, κάνοντας τέσσερα χρόνια να επανέλθει στα προ της κρίσης επίπεδα.

Γι' αυτό το λόγο τελικά φέτος πρυτάνευσε η λογική και έτσι μπορούμε να αναφερθούμε στο καλλιτεχνικό μέρος, αφού η εορταστική εναρκτήρια παράσταση και το γκαλά που πάντα τη συνοδεύει θα πραγματοποιηθούν κανονικά αύριο Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου, με μια καινούργια παραγωγή της αγαπημένης όπερας του Mozart, «Οι Γάμοι του Φίγκαρο».

Ο James Levine θα επανέλθει έτσι έπειτα από απουσία αρκετών ετών και στην εορταστικού χαρακτήρα εναρκτήρια πρεμιέρα, μετά την επιστροφή του, ύστερα από τις δυσκολίες με την υγεία του, πέρσι στην ενεργό δράση. Ο Levine διατηρεί μια ιδιαίτερη σχέση με τις όπερες του Μότσαρτ και είχε διαλέξει πέρσι το «Cosi fan tutte» για να επιστρέψει στο πόντιουμ. Με τους «Γάμους του Φίγκαρο» θα συνεχίσει στο ίδιο περιβάλλον των αριστουργηματικών καρπών της συνεργασίας του Μότσαρτ με το δαιμόνιο Lorenzo da Ponte (πρβλ. «7», 27.4.2014).

Στους «Γάμους του Φίγκαρο» θα επανέλθουμε σύντομα, εν όψει της ζωντανής μετάδοσης της παράστασης σε υψηλή ευκρίνεια (HD) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και σε άλλους επιλεγμένους χώρους σε όλη τη χώρα, που θα πραγματοποιηθεί στις 18 Οκτωβρίου. Η σειρά των φετινών μεταδόσεων θα ξεκινήσει μία εβδομάδα νωρίτερα, το Σάββατο 11 Οκτωβρίου, με το σεξπιρικό δράμα του Βέρντι «Μακμπέθ», με πρωταγωνίστρια τη Ρωσίδα σταρ Anna Netrebko και το Γερμανό μπάσο Rene Pape. Ο Pape, έχοντας κερδίσει την εκτίμηση του κοινού και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού τα τελευταία χρόνια, θα μονοπωλήσει την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου τη σκηνή της ΜΕΤ σε ένα προσωπικό ρεσιτάλ με έργα Beethoven, Dvorak, Quilter και Mussorgsky με τη συνοδεία του πιανίστα Camillo Radicke. 7

INFO: Οι φωτογραφίες των Cory Weaver και Jonathan Tichler (La Boheme) είναι μια ευγενική προσφορά της Μητροπολιτικής Οπερας της Νέας Υόρκης, ενώ η φωτογραφία αρχείου απεικονίζει τη Μυρτώ Παπαθανασίου ως Violetta στην «Τραβιάτα» της Οπερας της Ρώμης.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Οπερα