Έντυπη Έκδοση

Ρωμαϊκά μνημεία, τουρισμός και μαφία

Η οικία του Οκταβιανού Αύγουστου, πάνω στο λόφο Παλατίνο της Ρώμης, αποτελεί μία από τις κύριες τουριστικές ατραξιόν μέσα στον αχανή αρχαιολογικό χώρο

Μακριά από μας τέτοια σκέψη, πιπέρι! Το θέμα μας έχει να κάνει με ρωμαϊκά μνημεία της Ρώμης! Για τους Ιταλούς ο Οκταβιανός Αύγουστος είναι περίπου ό,τι για μας ο Αλέξανδρος (ο Ιούλιος Καίσαρας ας πούμε ότι αντιστοιχεί με τον Φίλιππο).

Ο Γάιος Οκτάβιος, υιοθετημένος γιος και κληρονόμος του Καίσαρα, πήρε το προσωνύμιο Αύγουστος επειδή μεγάλωσε την αυτοκρατορία (λατινικά augeo = αυξάνω). Είναι επόμενο η ιδιωτική του κύρια κατοικία, πάνω στο λόφο Παλατίνο της -επτάλοφης, ας θυμηθούμε- Ρώμης, να αποτελεί μία από τις κύριες τουριστικές ατραξιόν μέσα στον αχανή αρχαιολογικό χώρο. Κάθε τοίχος είναι φορτωμένος με τοιχογραφίες, που, όπως όλα τα ρωμαϊκά, εμείς οι Ελληνες δεν θα τα βρίσκαμε αριστουργήματα, πάντως το σύνολο είναι εντυπωσιακό. Οι εφημερίδες π.χ. αναφέρουν με θαυμασμό τον Ερμή που ελευθερώνει την Ιώ εξουδετερώνοντας τον Αργο. Η οικία είχε ανοίξει για το κοινό το 2008, αλλά έκλεισε αμέσως γιατί η έκθεση στο ύπαιθρο σύντομα θα κατέστρεφε τα πάντα. Αρχισαν εργασίες στέγασης, αποστράγγισης και στερέωσης των τοίχων και των τοιχογραφιών, που έπεσαν πάνω στις περικοπές όλων των κονδυλίων για τον πολιτισμό από τις κυβερνήσεις Μπερλουσκόνι-Λέγκας, Μόντι, Λέτα και την τωρινή Ρέντσι-Μπερλουσκόνι. Με τα χίλια ζόρια τα έργα ολοκληρώθηκαν και αυτές τις μέρες, αν και τελειώνει η φουλ σεζόν, η οικία είναι ξανά επισκέψιμη με το γνωστό τσουχτερό εισιτήριο των Ιταλών.

Ομως υπήρχε και η Κυρία του Κυρίου. Η τρίτη σύζυγος του Αύγουστου, η Λίβια Δρουσίλα, είχε δικές της ένα μεγάλο αριθμό από οικίες και βίλες. Μία από αυτές, στην Πρίμα Πόρτα, 60 χιλιόμετρα βόρεια από τη Ρώμη, είχε επίσης κλείσει για το κοινό λόγω εργασιών συντήρησης των άφθονων τοιχογραφιών και ψηφιδωτών (εντάξει, πάλι μη νομίζει κανείς κάτι φοβερό!) και ξανανοίγει αυτό το Σαββατοκύριακο, με δωρεάν μάλιστα είσοδο ορισμένες μέρες και ώρες.

Η δημοτική αρχή της Ρώμης υπό τον Ινιάτσιο Μαρίνο έχει κάνει εξαιρετικές κινήσεις για τόνωση της τουριστικής βιομηχανίας. Η τελευταία είναι ο νυχτερινός φωτισμός τού πιο τουριστικού ίσως κομματιού του αρχαιολογικού χώρου, των Fori Imperiali, που ανατέθηκε στον κινηματογραφικό διευθυντή φωτογραφίας Βιτόριο Στοράρο, κάτοχο τριών Οσκαρ στην ειδικότητά του για το «Αποκάλυψη τώρα», τον «Τελευταίο αυτοκράτορα» και τους «Κόκκινους». Από τις φωτογραφίες, το αποτέλεσμα μοιάζει όντως καλόγουστο, διακριτικό και καθόλου φανταχτερό.

Πάμε πιο νότια, στην Καλαβρία, σε μια άλλη βίλα σε αρχαιολογικό χώρο. Οχι κάποιου Ρωμαίου αξιωματούχου, αλλά μια αυθαίρετη βίλα 250 τετραγωνικών ενός Καλαβρέζου αρχιμαφιόζου μιας διαβόητης «φαμίλιας» ονόματι Πέσε (pesce = ψάρι). Η βίλα είναι στημένη καταμεσής στον αρχαιολογικό χώρο και από το 2003 είχε εκδοθεί εντολή κατεδάφισης, την οποία ουδείς τολμούσε να εκτελέσει, πολύ περισσότερο που η βίλα ήταν τόπος συσκέψεων της 'Ντρανγκέτα. Ενδεικτικά, όταν είχε εκδοθεί η εντολή από τον τοπικό δήμαρχο, το δημαρχείο μια νύχτα γαζώθηκε με Καλάσνικοφ.

Μετά την πτώση του Μπερλουσκόνι το 2011 (ω, τι σύμπτωση!) η βίλα εγκαταλείφθηκε, αλλά και πάλι έμενε στη θέση της. Τελικά, ο μόνος που δέχτηκε προ ημερών να αναλάβει την κατεδάφιση ήταν ένας μικροεργολάβος της περιοχής, που λέγεται Γκαετάνο Σαλφόρι και βρίσκεται από το 1997 υπό αστυνομική προστασία, επειδή είχε καταγγείλει τους τοπικούς «μπος» (boss, οι Ιταλοί χρησιμοποιούν τον αγγλικό όρο του «αφεντικού» για τους αρχιμαφιόζους). Σίγουρα έπαιξε ρόλο στο ξεκαθάρισμα της υπόθεσης και η τοποθέτηση στην Καλαβρία, στη (διορισμένη, όχι εκλεγμένη) θέση του επίτροπου, του Κλέουντιο Σανμαρτίνο, διώκτη της 'Ντρανγκέτα στα άντρα της, από τον Τάραντα ώς τα βορειότερα παρακλάδια της στα καζίνα του Σανρέμο!

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Δημοσιεύματα/Αρθρα/Σχολιασμοί/Παρεμβάσεις