Έντυπη Έκδοση

Γιατί την Πανεπιστημίου

Μήνες πριν είχαμε επισημάνει με άρθρο μας στην «Καθημερινή» τα προβλήματα της προτεινόμενης ανάπλασης της Πανεπιστημίου, έτσι όπως τουλάχιστον είχαν παρουσιαστεί από το αποτέλεσμα του «διαγωνισμού». Ακολούθησε μια άτυπη διαβούλευση στον Τύπο που δείχνει το βαθμό ευαισθησίας των πολιτών αυτής της πόλης σε ζητήματα που αφορούν την αλλαγή του χαρακτήρα της και τις άμεσες επιπτώσεις από αυτή την αλλαγή.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ουδείς από τους συντάκτες των άρθρων και επιστολών επικροτεί την παρέμβαση. Αντιθέτως τα σχόλια ήταν και είναι αρνητικά και προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι οι καθηγητές που πρωτοστατούν στην παρέμβαση για την Πανεπιστημίου δεν λαμβάνουν υπόψη τους και δεν απαντούν, επιμένοντας στην εφαρμογή μιας ατεκμηρίωτης επέμβασης στην καρδιά της πόλης, αδιαφορώντας για τις σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργία της, στο άμεσο και ευρύτερο περιβάλλον της, χωρίς να προβληματίζει η πιθανή ύπαρξη εναλλακτικών λύσεων που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα συνολικά, όπως παραδείγματος χάριν της πρότασης που συντάχθηκε από τους αρχιτέκτονες Ανδρέα Βεντουράκη και Δημήτρη Κονταργύρη και αφορούσε στην πεζοδρόμηση της οδού Σταδίου, συνοδευόμενη από ευμενή σχόλια της επιστημονικής κοινότητας.

Γιατί παραμένουν αναπάντητα τα ακόλουθα ερωτήματα που έχουν τεθεί:

1. Ποια η εγκεκριμένη και θεσμοθετημένη μελέτη Πολεοδομικής Οργάνωσης του κέντρου της πόλης των Αθηνών, στο πλαίσιο του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής, στην οποία καλείται να ενταχθεί η πρόταση παρέμβασης στην Πανεπιστημίου.

2. Ποια μέτρα προβλέπονται να ληφθούν πολεοδομικά, κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά για την επαναφορά της κατοικίας και άλλων συναφών προς αυτήν δραστηριοτήτων στην περιοχή παρέμβασης. Το πραγματικό πρόβλημα του κέντρου της Αθήνας δεν είναι η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στην Πανεπιστημίου, αλλά ο πληθυσμός του και «η αδυναμία του πληθυσμού αυτού να παραγάγει βιώσιμη κοινωνική σύνθεση».

3. Ποια η σκοπιμότητα και κυρίως η άμεση ανάγκη του έργου, ιδίως αυτή τη δύσκολη οικονομικά περίοδο που διέρχεται η χώρα.

4. Ηταν ή όχι παραπλανητικός ο διαγωνισμός και ο τίτλος του «Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού για την Ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας», που αποτελεί τη «νομιμοποίηση» του εγχειρήματος για την κοινή γνώμη και τις κρατικές αρχές.

5. Πώς διασφαλίζεται με συγκεκριμένο τρόπο η επιτυχία της προτεινόμενης λύσης.

6. Ποια είναι η «οικονομοτεχνική μελέτη», που καθιστά συμφέρουσα και συνεπώς απαραίτητη την επέκταση του Τραμ με τις ειδικές προδιαγραφές μέχρι μόνο την πλατεία Αιγύπτου, αντικαθιστώντας τα υπόλοιπα μέσα δημόσιας συγκοινωνίας (ηλεκτρικά και θερμικά λεωφορεία), που αποτελούν σήμερα το γενικότερο δίκτυο των μέσων μαζικής μεταφοράς της πόλης.

Μετά τα παραπάνω, οι φράσεις που έντεχνα έχουν χρησιμοποιηθεί, όπως για «βιώσιμη κινητικότητα», για «καλύτερο φυσικό και αρχιτεκτονικό περιβάλλον στο κέντρο της πόλης», για «ένα κέντρο ζωντανό που θα εξασφαλίσει το δικαίωμα στην πόλη σε όλους», δεν εξασφαλίζουν και την επιτυχία του εγχειρήματος, και ως εκ τούτου καλούμε δημόσια το ΥΠΕΚΑ, θεσμικά υπεύθυνο για την οδό Πανεπιστημίου, και το δήμαρχο Αθηνών, που κινδυνεύει η κεντρική λεωφόρος της πόλης του, να παρακολουθήσουν όσα γράφτηκαν σχετικά με το θέμα στον Τύπο και σταθμίζοντάς τα να προβούν στις αντίστοιχες ενέργειες: Είναι επείγον να συνταχθεί άμεσα μελέτη ρύθμισης και ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας και της ευρύτερης περιοχής του, μελέτη που θα λάβει υπόψη της την υφιστάμενη κατάσταση από κάθε άποψη, θα προσδιορίσει τα γενικά και ειδικά προβλήματα, θα δώσει λύσεις-προτάσεις για διαβούλευση με τους κοινωνικούς και λοιπούς φορείς, προκειμένου το τελικό αποτέλεσμα να συμβάλει στην ομαλή λειτουργία του κέντρου και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων του.

Μια τέτοια μελέτη είναι απαραίτητη και για το λόγο ότι οι συνθήκες από την εποχή του Αντώνη Τρίτση έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό. Το Μετρό εξυπηρετεί χιλιάδες χρήστες την ημέρα, με συνέπεια να έχουν λιγοστέψει τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν και που εν πάση περιπτώσει είναι μικρότερα και φιλικότερα προς το περιβάλλον.

Βασίλης Γρηγοριάδης, Χρήστος Λεμπέσης

αρχιτέκτονες πολεοδόμοι

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Αναπλάσεις/Ανακαινίσεις
Πολεοδομία και Χωροταξία
Αρχιτεκτονική
Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ)
Κύριο θέμα
Στον αέρα το Rethink Athens