Έντυπη Έκδοση

ΕΝΤΕΚΑ ΠΡΥΤΑΝΕΙΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΝ ΣΤΗΝ «Κ.Ε.» ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ

Ιδρύματα, φτωχά και εξαρτημένα

Μετεγγραφές, έλλειψη προσωπικού, υποχρηματοδότηση. Τα τρία αγκάθια της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας, σε μια πυκνή σε γεγονότα και προβληματισμούς περίοδο, όπου η Πολιτεία αφενός καθυστερεί την εφαρμογή των θεσμικών αλλαγών που θα επιτρέψουν στα Πανεπιστήμια να έχουν πραγματική αυτονομία, αφετέρου τα οδηγεί σε ασφυξία.

 Σε πολλά ανώτατα Ιδρύματα ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός δεν είναι δυνατόν να καλύψει τις βασικές ανελαστικές δαπάνες, που έχουν να κάνουν με την ηλεκτρική ενέργεια, το πετρέλαιο, το τηλέφωνο και το νερό, και κυρίως με τις λειτουργικές ανάγκες των Τμημάτων για φοιτητική μέριμνα. Αρκετά Τμήματα αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα έλλειψης διδακτικού προσωπικού, γεγονός που σημαίνει ότι είναι αναγκαίο να προκηρυχθούν νέες θέσεις καθηγητών, ώστε αφενός να καλυφθούν οι διδακτικές ανάγκες που υπάρχουν και αφετέρου να ανανεωθούν τα Προγράμματα Σπουδών. Στην Κρήτη, το Πολυτεχνείο καλείται να λειτουργήσει το 2015 με τακτικό προϋπολογισμό λειτουργικών δαπανών περίπου 1,3 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που οι ανελαστικές του δαπάνες είναι πολύ παραπάνω. Καλείται να δεχτεί 825 νέους φοιτητές όταν είναι βαθύτατα υποστελεχωμένο με μόλις 125 καθηγητές, 100 διοικητικούς και 85 εργαστηριακούς υπαλλήλους.

Από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας σεμνύνεται ότι για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ αποσύνδεσε τα χρήματα των ΕΛ.ΚΕ. από το δημόσιο λογιστικό και διέθεσε ακόμη, ως έκτακτη ενίσχυση, ποσό από τα λεγόμενα «κλεμμένα» που περιήλθαν στο υπ. Οικονομικών. «Αρκούν; Οχι, αλλά είναι κάτι. Ελλείψεις υπάρχουν, αλλά οι δομές είναι παρούσες και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορούν ακόμη να διακρίνονται διεθνώς» δηλώνει στην «Κ.Ε.» ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος. Επικοινωνήσαμε με τις πρυτανικές αρχές, 11 από τις οποίες κατέθεσαν τους προβληματισμούς τους για το μέλλον των ΑΕΙ που ηγούνται.

Θεόδωρος Φορτσάκης, πρύτανης Πανεπιστημίου Αθηνών

Γυρίζουμε σελίδα

«Τον τελευταίο χρόνο το δημόσιο Πανεπιστήμιο, ειδικότερα το Πανεπιστήμιο Αθηνών, εδέχθη σφοδρή κριτική, η οποία έλαβε μεγάλη δημοσιότητα. Εμφανίζονταν στα ΜΜΕ θλιβερές εικόνες, αποτυπώματα παρακμής. Ελλείψεις καθαριότητας, φύλαξης, διοικητικών υπαλλήλων, χρημάτων, στόχων. Το χειρότερο· πέρυσι, για μεγάλο διάστημα, το Πανεπιστήμιο ήταν κλειστό. Δεν είναι ούτε ώρα για απόδοση ευθυνών ούτε για ατέρμονη γκρίνια. Είναι ώρα ανάληψης μια τιτάνιας προσπάθειας από σύσσωμη την πανεπιστημιακή κοινότητα για να ανορθώσουμε, με τη βοήθεια της πολιτείας, το Πανεπιστήμιό μας. Να το ανυψώσουμε εκεί όπου του αξίζει. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών διαθέτει τεράστια αποθέματα πνευματικής δύναμης. Επέλεξε μαζικά να γυρίσει σελίδα. Ξεκίνησε ήδη μια τεράστια προσπάθεια αναδιοργάνωσης.

Η καθημερινότητα του Πανεπιστημίου επιστρέφει σταδιακά σε κανονικότητα, ιδίως στα θέματα καθαρισμού και ασφάλειας. Εκπονείται εμπεριστατωμένο σχέδιο αναζήτησης χρηματοδοτήσεων είτε από την εκμετάλλευση της περιουσίας μας είτε από τον ιδιωτικό τομέα. Διερευνώνται νέα πεδία για ανάπτυξη της έρευνας και αύξηση των αντίστοιχων πόρων. Μεγάλο Διεθνές Συνέδριο Πολιτικής Φιλοσοφίας, μεγάλο Διεθνές Συνέδριο Σύγχρονης Ηλεκτρονικής Μουσικής, μεγάλο Διεθνές Συνέδριο Εμβρυολογίας, απολογισμός σημαντικού έργου στην Ανοσολογία, ανακήρυξη επιτίμων καθηγητών από το Princeton και το ΜΙΤ. Ολα αυτά μέσα στις πρώτες μέρες του Σεπτέμβρη, για να δώσουμε το μήνυμα στους Ελληνες ότι η καρδιά του Πανεπιστημίου χτυπά δυνατά».

**

Ιωάννης Γκόλιας πρύτανης Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

«Μάχη για τα στοιχειώδη»

«Το ΕΜΠ, σε πείσμα των εξαιρετικά αντίξοων συνθηκών, επιμένει να αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα εκπαιδευτικής και επιστημονικής αντοχής. Ενα χρόνο μετά την περιδίνησή του σε μία από τις χειρότερες κρίσεις της ιστορίας του, λόγω της οικονομικής και διοικητικής ασφυξίας που του επιβλήθηκε, ανέβηκε είκοσι θέσεις ψηλότερα στην πιο πρόσφατη αξιολόγηση (top universities) για τις πολυτεχνικές σπουδές, καταλαμβάνοντας την 76η θέση ανάμεσα στα 200 καλύτερα Πολυτεχνεία του κόσμου. Ομως η πολιτεία, αντί να μας εξασφαλίσει το οξυγόνο που απαιτεί το ύψος ενός Ιδρύματος το οποίο αποτέλεσε πυλώνα της ανασυγκρότησης της χώρας σε όλες τις δύσκολες φάσεις της ιστορίας της, μας αναγκάζει να δίνουμε μάχη για τα στοιχειώδη. Ο κρατικός προϋπολογισμός, με τη νέα προβλεπόμενη μείωση για το 2015, μόλις που καλύπτει τα πάγια έξοδα του Ιδρύματος. Παράλληλα, το ΕΜΠ αδυνατεί να λειτουργήσει σημαντικά υποστελεχωμένο, με 254 διοικητικούς υπαλλήλους. Διεκδικούμε άλλους τόσους τουλάχιστον, τους οποίους χρειαζόμαστε να επιστρέψουν όχι στο μέλλον, αλλά άμεσα, τώρα, όπως αναγνώρισε και η πρόσφατη έκθεση αξιολόγησης που εκπονήθηκε για το υπουργείο Παιδείας.

Παράλληλα, η αναμενόμενη ραγδαία αύξηση του αριθμού των μετεγγραφομένων θα οδηγήσει σε υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου όχι μόνο στο ΕΜΠ αλλά στο σύνολο των κεντρικών ΑΕΙ. Αντιλαμβανόμαστε την κοινωνική διάσταση του μέτρου. Ομως αν δεν υπάρξουν οι κατάλληλες ρυθμιστικές δικλίδες στην αναμενόμενη υπουργική απόφαση, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ο τελικός αριθμός των πρωτοετών φοιτητών να είναι υπερδιπλάσιος του αριθμού εισακτέων. Τέλος, προτεραιότητα αποτελεί η ενίσχυση της εξωστρέφειας του ΕΜΠ αφενός με την προβολή του επιστημονικού του έργου και της κοινωνικής του προσφοράς, αφετέρου με τη συστηματοποίηση της συνεργασίας του Ιδρύματος με τον παραγωγικό ιστό της χώρας».

Κωνσταντίνος Γάτσιος πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

«Υπεράριθμοι φοιτητές»

«Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) έχει δημιουργήσει μια λαμπρή παράδοση στα γνωστικά αντικείμενα. Εχοντας ως κατευθυντήριους άξονες τις ιδρυματικές τους αξίες -αριστεία, καινοτομία, εξωστρέφεια και κοινωνική προσφορά- παραμένει πάντα στην αιχμή της επιστήμης, όπως καταδεικνύουν οι κατατάξεις του σε διεθνείς λίστες πανεπιστημίων, οι επιδόσεις του στην έρευνα και οι διακρίσεις των μελών του. Και όλα αυτά, παρά τις αντίξοες συνθήκες που καθημερινά αντιμετωπίζει και που μέρος τους οφείλεται σε αποφάσεις της πολιτείας. Ενα σημαντικό θέμα είναι η αντιστοίχιση των δυνατοτήτων του Πανεπιστημίου στις υποχρεώσεις του, με τρόπο που δεν ναρκοθετεί την επιδιωκόμενη ακαδημαϊκή ποιότητα και αριστεία. Τα τελευταία χρόνια το υπουργείο Παιδείας ορίζει τον αριθμό των εισακτέων χωρίς να λαμβάνει υπόψη του την τεκμηριωμένη πρόταση του Πανεπιστημίου. Δημιουργείται με αυτό τον τρόπο ένας δυσανάλογα μεγάλος πληθυσμός φοιτητών, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η χωρητικότητα των κτηριακών υποδομών, οι δυνατότητες των εργαστηριακών και εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων, ο αριθμός των καθηγητών και του εκπαιδευτικού προσωπικού και, τέλος, ο αριθμός των διοικητικών υπαλλήλων. Το πρόβλημα των μετεγγραφών θα μπορούσε να είναι διαχειρίσιμο εάν ο αριθμός των εισακτέων ήταν ο ενδεδειγμένος.

Στο ΟΠΑ εισήχθησαν φέτος 1.600 φοιτητές και αναμένεται να υπερβούν τους 2.000, με τις αναμενόμενες μετεγγραφές των διαφόρων κατηγοριών, όταν το σύνολο δεν θα έπρεπε να υπερβαίνει τους 1.000 φοιτητές. Στο πλαίσιο αυτών των αντιξοοτήτων θα πρέπει να συμπεριλάβω την εξαντλητική μείωση του προϋπολογισμού μας, με μια περικοπή που προσεγγίζει το 50% στην τετραετία, την αποστελέχωσή μας τόσο λόγω της αναιτιολόγητης και ανερμάτιστης πολιτικής της διαθεσιμότητας των διοικητικών μας υπαλλήλων όσο και λόγω συνταξιοδοτήσεων ή αποχωρήσεων στελεχών μας, καθώς και το δυσλειτουργικό, γραφειοκρατικό νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των πανεπιστημίων. Το ΟΠΑ, όπως και η πλειονότητα των ελληνικών πανεπιστημίων, σηματοδοτεί την ελπίδα τού αύριο. Με την παιδεία, την έρευνα και τους νέους μας μπορούμε να υπερβούμε την κρίση, γι' αυτό η στήριξη του Πανεπιστημίου και του έργου του είναι η καλύτερη επένδυση για το έθνος».

Περικλής Μήτκας πρύτανης Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

«Χάσαμε 31,5 εκατ. ευρώ»

«Τα πανεπιστήμια ζουν μια πυκνή σε γεγονότα και προβληματισμούς περίοδο, σε ένα ρευστό και ασταθές περιβάλλον. Το ΑΠΘ, το μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο της χώρας, με 41 τμήματα, συνολικά 65.000 εγγεγραμμένους προπτυχιακούς φοιτητές (εκ των οποίων οι περίπου 37.500 ενεργοί) και περίπου 10.000 μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες, υφίσταται στον υπερθετικό βαθμό τις συνέπειες της κρίσης: Αφενός, η κρατική χρηματοδότηση έχει μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια (από τα 45 εκατ. του 2010 ο τακτικός προϋπολογισμός το 2015 θα είναι μόνο 13,5 εκατ.) και αφετέρου, τα αλλεπάλληλα κύματα εφεδρείας και διαθεσιμότητας έχουν αποδεκατίσει το Ιδρυμα, το οποίο έχει -για το μέγεθός του- το λιγότερο διοικητικό προσωπικό. Το ΑΠΘ έχει υποχρέωση απέναντι στην ίδια του την ιστορία να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες και τις προκλήσεις της εποχής. Διαθέτει εξ άλλου την εμπειρία από την 90ετή του διαδρομή, τους υψηλής ποιότητας επιστήμονες, δάσκαλους και ερευνητές και το εξαιρετικό φοιτητικό δυναμικό.

Ο εξορθολογισμός των δαπανών σε όλα τα επίπεδα, η επανασχεδίαση δομών, η μετάβαση σε ηλεκτρονική διακυβέρνηση στις διοικητικές υπηρεσίες, η διαφάνεια και λογοδοσία στα αρμόδια όργανα, η ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας, η ανάδειξη και η επιβράβευση της αριστείας στην εκπαίδευση και την έρευνα αποτελούν βασικές προτεραιότητές μας, ως νέα πρυτανική αρχή. Στοχεύουμε σε ένα άριστο, δημόσιο πανεπιστήμιο με διεθνή ακτινοβολία και διαρκή βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών εκπαίδευσης, έρευνας, τεχνογνωσίας και προσφοράς, κυρίως προς τους φοιτητές οι οποίοι αποτελούν την πρώτη μας έγνοια».

Βασίλης Διγαλάκης, πρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης

«Πρώτοι στις έρευνες, αλλά...»

«Το Πολυτεχνείο Κρήτης φέτος γιορτάζει τη συμπλήρωση 30 ετών από τότε που δέχτηκε τους πρώτους φοιτητές του. Στο διάστημα αυτό το Ιδρυμα προσέλκυσε διεθνούς φήμης καθηγητές, από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου και απέκτησε 5 Σχολές Μηχανικών, στις οποίες σήμερα σπουδάζουν 4.500 προπτυχιακοί και περίπου 1.000 μεταπτυχιακοί φοιτητές.

Δημιούργησε από τις πιο σύγχρονες πανεπιστημιακές υποδομές στην Ελλάδα, εργαστήρια και ινστιτούτα, στα οποία εκπονούνται εκατοντάδες ερευνητικά προγράμματα και διακρίθηκε, καθώς σε πρόσφατη μελέτη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης η δουλειά των ερευνητών του Πολυτεχνείου Κρήτης αποδεικνύεται ότι έχει τη μεγαλύτερη απήχηση στην έρευνα απ' όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια.

Θα περίμενε κανείς ότι η πολιτεία θα επένδυε στην Παιδεία και στην Αριστεία, έτσι ώστε να μπορεί και το Ιδρυμα να συνεχίσει την πορεία ανάπτυξής του. Αντίθετα, σήμερα η πολιτεία αφενός καθυστερεί την εφαρμογή των θεσμικών αλλαγών που θα επιτρέψουν στα πανεπιστήμια να έχουν πραγματική αυτονομία, αφετέρου τα οδηγεί στην ασφυξία: το Πολυτεχνείο Κρήτης καλείται να λειτουργήσει το 2015 με τακτικό προϋπολογισμό λειτουργικών δαπανών περίπου 1,3 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που ανελαστικές του δαπάνες είναι πολύ παραπάνω. Καλείται να δεχτεί 825 νέους φοιτητές (στο Πολυτεχνείο Κρήτης δεν έχουμε εξερχόμενες μετεγγραφές, αλλά αντίθετα δεχόμαστε αιτήσεις μετεγγραφών από άλλα πανεπιστήμια) όταν το Ιδρυμα, όπως και άλλα νέα και περιφερειακά ιδρύματα, είναι βαθύτατα υποστελεχωμένο, με μόλις 125 καθηγητές, 100 διοικητικούς και 85 εργαστηριακούς υπαλλήλους».

Στέφανος Γκρίτζαλης, πρύτανης Πανεπιστημίου Αιγαίου

«Πρωτοφανής μείωση μπάτζετ»

«Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχει κατορθώσει, στα 30 χρόνια λειτουργίας του, να αναδειχθεί σε σημαντικό κέντρο αριστείας στην εκπαίδευση και την έρευνα, με 15.000 φοιτητές και φοιτήτριες, με 5 σχολές, 17 προγράμματα προπτυχιακών σπουδών και 49 προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, σε γνωστικά αντικείμενα σύγχρονα, καινοτόμα, διεπιστημονικά και υψηλής απασχολησιμότητας για 15.000 αποφοίτους, με ευρύ κύκλο διεθνών, ερευνητικών και αναπτυξιακών έργων, θερινών σχολείων, προγραμμάτων διεθνών ανταλλαγών και διά βίου μάθησης.

Σήμερα, η πρωτοφανής μείωση του διαθέσιμου προϋπολογισμού, η απουσία μέριμνας για ανάπτυξη νέων κτηριακών υποδομών και για περαιτέρω υποστήριξη υπηρεσιών φοιτητικών παροχών, ο μη διορισμός μελών τεχνικού/διοικητικού προσωπικού και η μη έγκριση θέσεων μόνιμου και έκτακτου διδακτικού προσωπικού με ευθύνη της πολιτείας, παράλληλα με τον επιμελώς ασφυκτικό διοικητικό εναγκαλισμό από αρμόδια υπουργεία και την αμφισημία νομοθετικών ρυθμίσεων, θέτουν μείζονα ζητήματα λειτουργίας. Ομως, σε πείσμα εξωγενώς τιθεμένων εμποδίων, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και οι άνθρωποί του, με όραμα και συλλογικότητα στη δράση, συνεχίζει να δρα με λογισμό, στοχεύοντας στην περαιτέρω διεθνοποίηση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής διαδικασίας και τη βελτίωση της απασχολησιμότητας των αποφοίτων, σε συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς της οικονομίας και με καλλιέργεια της καινοτομίας, με εχέγγυα την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και έρευνα και την άρτια διοικητική λειτουργία σε περιβάλλον με όρους ποιότητας».

Βενετσάνα Κυριαζοπούλου, πρύτανης Πανεπιστημίου Πατρών

«Υποχρηματοδότηση»

«Η άσκηση της διοίκησης του Πανεπιστημίου Πατρών είναι πολύ σοβαρή, δύσκολη και πολυπράγμων υπόθεση, ιδιαίτερα αυτή την εποχή. Πιστεύω ότι σε κλίμα συνεργασίας και συναίνεσης αλλά και αποτελεσματικής άσκησης και διοίκησης μπορούμε να κάνουμε την κρίση ευκαιρία. Αλλωστε μέχρι σήμερα το Πανεπιστήμιό μας είχε συνολικά πολυεπίπεδη ανοδική πορεία. Γεγονός που εκτιμήθηκε και στην εξωτερική αξιολόγηση. Προβλήματα, βέβαια, υπάρχουν και πρέπει να αντιμετωπισθούν. Το όραμά μας για το Πανεπιστήμιό μας εξειδικεύεται στις λέξεις: αριστεία, διαφάνεια, ακαδημαϊκότητα, δημοκρατία. Θεωρούμε ότι στην περίπτωση των πανεπιστημίων δεν υπάρχουν ρηξικέλευθες λύσεις παρά μόνο ορθολογικές που προκύπτουν μέσα από το δημόσιο διάλογο, τη συλλογικότητα, τις συνέργειες και συναινέσεις.

Επομένως, με σύνεση και ωριμότητα θα διαχειριστούμε τη διοίκηση και τα προβλήματα που προκύπτουν προς όφελος της πανεπιστημιακής κοινότητας. Στο Πανεπιστήμιό μας είναι εγγεγραμμένοι περίπου 30.000 φοιτητές. Το σοβαρότερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι η αναλογία διδασκόντων προς φοιτητές, η οποία υπολείπεται κατά πολύ των άλλων μεγάλων πανεπιστημίων της χώρας, παρ' ότι είμαστε το τρίτο κατά σειρά, και είναι διπλάσια του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Βρισκόμαστε σε εξαιρετικά καλό δρόμο από πλευράς ανταγωνιστικών ερευνητικών προγραμμάτων, δημοσιεύσεων και έχουμε υψηλή διεθνή αναγνώριση, στοιχεία που κατατάσσουν το Πανεπιστήμιο της Πάτρας υψηλά στη διεθνή κατάταξη.

Παραμένει σοβαρό το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης, που σχετίζεται με τη λειτουργία του Πανεπιστημίου και την εκπαίδευση των φοιτητών μας. Πιστεύουμε πως οδεύει σε λύση το πρόβλημα της διαθεσιμότητας των διοικητικών υπαλλήλων. Το θέμα των μη ενεργών φοιτητών αντιμετωπίζεται από όλα τα πανεπιστήμια και το υπουργείο Παιδείας με τη δέουσα προσοχή και ευαισθησία, λαμβάνοντας όμως υπόψη και το θεσμικό πλαίσιο».

Νικόλαος Γεωργόπουλος, πρύτανης Πανεπιστημίου Πειραιώς

«Ενεργοί, παρά τις ελλείψεις»

«Το Πανεπιστήμιο Πειραιώς αποτελεί μετεξέλιξη της Ανωτάτης Βιομηχανικής Σχολής που ιδρύθηκε το 1938. Σήμερα στο Πανεπιστήμιο λειτουργούν τέσσερις σχολές, με τα αντίστοιχα ακαδημαϊκά τμήματα: Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών (Τμήματα Οικονομικής Επιστήμης, Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων, Διεθνών Ευρωπαϊκών Σπουδών), Σχολή Χρηματοοικονομικής & Στατιστικής (Τμήματα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης, Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής), Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας (Τμήματα Βιομηχανικής Διοίκησης και Τεχνολογίας, Ναυτιλιακών Σπουδών), Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τμήματα Πληροφορικής, Ψηφιακών Συστημάτων). Προσφέρονται συνολικά είκοσι ένα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Στο Πανεπιστήμιο φοιτούν 22.454 προπτυχιακοί (8.842 επί πτυχίω) και 2.836 μεταπτυχιακοί φοιτητές. Στεγάζεται σε ιδιόκτητα και ενοικιαζόμενα κτήρια στο κέντρο της πόλης του Πειραιά. Επίσης διαθέτει το κτηριακό συγκρότημα Νίκαιας, το οποίο σταδιακά αναμορφώνεται.

Σήμερα, η περιορισμένη κρατική επιχορήγηση, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις σε διοικητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό, δημιουργούν σημαντικά προβλήματα λειτουργίας στο Ιδρυμα. Ομως, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς διαθέτει ισχυρή παράδοση και δυναμική παρουσία στα ερευνητικά και εκπαιδευτικά δρώμενα της χώρας, αλλά και διεθνώς.

Συμμετέχει ενεργά σε διεθνή επιστημονικά δίκτυα, ερευνητικά προγράμματα, προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών και καθηγητών, ενώ έχει σημαντική παρουσία στη διεθνή κοινότητα και μέσω πρωτότυπων δημοσιεύσεων και διδακτορικών διατριβών. Απόφοιτοι του Πανεπιστημίου γνωρίζουν αξιέπαινες επιδόσεις στον επαγγελματικό και επιχειρηματικό στίβο, διαπρέπουν σε κορυφαία πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Αμερικής».

Αναστασία  Σαλή-Παπασαλή,  πρύτανης Ιονίου Πανεπιστημίου

«Μικρό και ελέγξιμο»

«Φέτος συμπληρώνονται 30 χρόνια συνεχούς, ευδόκιμης λειτουργίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και 190 χρόνια από την ίδρυση της Ιονίου Ακαδημίας, ήτοι του πρώτου πανεπιστημιακού ιδρύματος της νεώτερης Ελλάδος, της οποίας το Πανεπιστήμιό μας αποτελεί άξιο φυσικό διάδοχο. Συγκροτείται από έξι ακαδημαϊκά τμήματα και δέκα οργανωμένα μεταπτυχιακά προγράμματα, όλα ευρέως γνωστά για το μοναδικό χαρακτήρα, την άριστη εξειδίκευση που παρέχουν, το έμπειρο διδακτικό-ερευνητικό προσωπικό τους και την ιδιαίτερη εκπαιδευτική και πολιτισμική φυσιογνωμία. Οσον αφορά το Τμήμα Σπουδών Απω Ανατολής, παρά το γεγονός της ίδρυσής του, δεν έχει καταστεί ακόμη δυνατή η λειτουργία του, κυρίως εξαιτίας της σοβαρής οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Από τον αριθμό των τμημάτων και το αντικείμενο που θεραπεύεται σ' αυτά, γίνεται φανερό ότι το Ιόνιο Πανεπιστήμιο έχει επιλέξει να κινηθεί σε μικρά και επομένως ελέγξιμα μεγέθη. Η αναλογία διδασκόντων-διδασκομένων (1:15 περίπου) εικονογραφεί αυτή τη διαπίστωση.

Η σημερινή πρυτανεία έχει αποδυθεί στην αναδιοργάνωση και στον οικονομικό εξορθολογισμό του Ιονίου Πανεπιστημίου, με αδιαπραγμάτευτο στρατηγικό στόχο την ομαλή και απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας του, ιδιαίτερα στους σημερινούς απαιτητικούς καιρούς. Ενδεικτικά στοιχεία της σημερινής εύρυθμης λειτουργίας του Ιδρύματός μας αποτελούν: α) η μη συμμετοχή διδακτικού προσωπικού σε απεργίας, β) η εμπρόθεσμη εγγραφή πρωτοετών φοιτητών, η έναρξη και απρόσκοπτη πραγματοποίηση μαθημάτων και οι διενεργηθείσες εμπρόθεσμες επαναληπτικές εξετάσεις, γ) η εμπρόθεσμη υποβολή έκθεσης πρόσληψης έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, δ) η εμπρόθεσμη αποστολή συνοπτικού προϋπολογισμού κάθε οικονομικού έτους, ε) η εμπρόθεσμη αποστολή Εκθεσης Αξιολόγησης και στ) ο εγκεκριμένος από τη Σύγκλητο Οργανισμός του Ιδρύματός μας. Επίσης, αξίζει να αναφερθώ στην πρόσφατη μετεγκατάσταση και λειτουργία Κεντρικής Διοίκησης, Κεντρικής Βιβλιοθήκης και Ακαδημαϊκών Τμημάτων σε νεόδμητο ιδιόκτητο Campus, στην εξασφάλιση ενός άρτιου χώρου άθλησης, στο ανακαινιζόμενο εντευκτήριο των φοιτητών και στο εκσυγχρονισμένο φοιτητικό εστιατόριό μας. Τα παραπάνω συναποτελούν μια εγγύηση για το Πανεπιστήμιο και τους φοιτητές μας και τους εξασφαλίζουν σπουδές σ' ένα αξιοπρεπές, προστατευμένο και ασφαλές περιβάλλον, ενώ παράλληλα ανακουφίζουν τόσο τους ίδιους όσο και τους δοκιμαζόμενους γονείς τους».

Γεώργιος Δ. Καψάλης, πρύτανης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

«Φως, νερό, τηλέφωνο...»

«Παρά τις σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό που αντιμετωπίζει το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, λόγω της διπλής διαθεσιμότητας, οι εγγραφές των πρωτοετών φοιτητών πραγματοποιούνται χωρίς κανένα πρόβλημα. Αυτό οφείλεται στη διοικητική προετοιμασία που προηγήθηκε αλλά και στο ίδιο το προσωπικό, που εξυπηρετεί με κάθε τρόπο τους νέους φοιτητές και τα μέλη των οικογενειών τους. Βέβαια, όπως και στα άλλα ιδρύματα της χώρας, εξακολουθεί να υπάρχει σε εκκρεμότητα και κατ' επέκταση σε αβεβαιότητα το ζήτημα των μετεγγραφών. Ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων δεν είναι δυνατόν να καλύψει τις βασικές ανελαστικές δαπάνες του Ιδρύματος, που έχουν να κάνουν με την ηλεκτρική ενέργεια, το πετρέλαιο, το τηλέφωνο και το νερό και κυρίως με τις λειτουργικές ανάγκες των Τμημάτων. Επίσης δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν επαρκώς δαπάνες που αφορούν τη φοιτητική μέριμνα, η οποία, στη σημερινή οικονομική συγκυρία πρέπει να είναι περισσότερο ενισχυμένη. Κατά τα τελευταία πέντε χρόνια δεν έχουμε προκηρύξεις των κενών θέσεων σε διδακτικό προσωπικό των Τμημάτων των Πανεπιστημίων. Αυτό έχει ως συνέπεια αρκετά Τμήματα του Ιδρύματος να αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα έλλειψης διδακτικού προσωπικού, γεγονός που σημαίνει ότι είναι αναγκαίο να προκηρυχθούν νέες θέσεις καθηγητών, ώστε αφενός να καλυφθούν οι διδακτικές ανάγκες που υπάρχουν και αφετέρου να ανανεωθούν τα Προγράμματα Σπουδών των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων».

Γιώργος Πετράκος, πρύτανης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

«Το προσωπικό βαίνει μειούμενο

«Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, που φέτος συμπληρώνει τριάντα χρόνια από την ίδρυσή του, είναι ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ιδρυμα διαρκώς αυξανόμενο. Εδρα του είναι ο Βόλος, τμήματά του λειτουργούν επίσης στη Λάρισα, την Καρδίτσα, τα Τρίκαλα και πρόσφατα στη Λαμία. Είναι δομημένο σε 6 σχολές (Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Γεωπονικών Επιστημών, Πολυτεχνική, Επιστημών Υγείας, ΣΕΦΑΑ και Θετικών Επιστημών) και 18 τμήματα. Στο Π.Θ. φοιτούν σήμερα περίπου 14.000 φοιτητές, από τους οποίους 3.000 είναι νεοεισαχθέντες, ενώ οι λιμνάζοντες φοιτητές είναι 628, το 1/3 των οποίων έχει συμμετάσχει σε εξεταστικές περιόδους των δύο τελευταίων ακαδημαϊκών ετών. Επίσης φοιτούν 1.605 μεταπτυχιακοί φοιτητές και 1.259 υποψήφιοι διδάκτορες.

Λόγω της κατά 46% -σε σχέση με το 2010- μειωμένης κρατικής επιχορήγησης, το Π.Θ. αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κάλυψης βασικών λειτουργικών αναγκών αλλά και εκπαιδευτικών υποδομών. Το τελευταίο επιτείνεται και από την υπέρμετρη αύξηση του αριθμού των εισακτέων.

Το διοικητικό προσωπικό υπολείπεται σε αριθμό του αντικειμενικά απαραίτητου (272 αντί των 430), οι αποχωρήσεις του διδακτικού προσωπικού την τελευταία πενταετία δεν αναπληρώνονται, οπότε συρρικνώνεται συνεχώς, με άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών.

Στα εργαστήρια του Π.Θ. (112 θεσμοθετημένα) και στις 27 κλινικές υλοποιείται υψηλού επιπέδου έρευνα, χρηματοδοτούμενη από πόρους της Ευρωπαϊκής Ενωσης και διεθνών οργανισμών, εθνικούς πόρους και ιδιώτες. Στο Π.Θ. υλοποιούνται αυτή την περίοδο 1.896 προγράμματα, προϋπολογισμού 130 εκατομμυρίων ευρώ.

Τα ερευνητικά προγράμματα έχουν αποφέρει διακρίσεις και έχουν κατατάξει το Π.Θ. ψηλά στο διεθνή ερευνητικό χάρτη. Το Πανεπιστήμιο έχει θέσει ως στόχο την εξέλιξή του σε ένα ανθρωποκεντρικό ίδρυμα, με ισχυρή σύνδεση με την κοινωνία και τον παραγωγικό ιστό της χώρας, που λόγω της δομής του μπορεί να συμβάλει σε πολλούς τομείς της εθνικής οικονομίας και ειδικότερα στην ανάπτυξη της περιφέρειας».

Ανδρέας Λοβέρδος, υπουργός Παιδείας

«Βίωσα τις συνέπειες της κρίσης»

«Συστρατεύτηκα στην εθνικών διαστάσεων προσπάθεια για την επαναφορά της χώρας σε συνθήκες "κανονικότητας", την ώρα της κορύφωσης της εκδήλωσης των συνεπειών της κρίσης, όπως είχα καθήκον. Είχα από νωρίς πει πως αν η χώρα δεν επανέκαμπτε σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, οι πρώτοι τομείς που θα δέχονταν ισχυρό πλήγμα θα ήταν αυτοί του κοινωνικού κράτους. Το βίωσα από το χώρο της Υγείας, όπου με τιτάνια προσπάθεια κρατήσαμε, με προβλήματα, ανοικτές και λειτουργούσες όλες τις δομές. Το βιώνω τώρα, με ιδιαίτερη ένταση και από το νευραλγικό χώρο της Παιδείας. Στο χώρο αυτό η υποχρηματοδότηση, λόγω κρίσης, έχει αγγίξει τα έσχατα όρια αντοχής του συστήματος. Από την επόμενη χρονιά, χωρίς συνειδητές και συλλογικές αποφάσεις και χωρίς την αναγκαία συνθήκη των ικανοποιητικών αναπτυξιακών ρυθμών, η εικόνα δεν θα είναι αυτή που έως σήμερα θεωρούσαμε αυτονόητη.

Προς το παρόν ψάχνουμε και βρίσκουμε λύσεις. Για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, μπορέσαμε και αποσυνδέσαμε τα χρήματα των ΕΛ.ΚΕ. από το δημόσιο λογιστικό, πράγμα που διευκόλυνε κάπως την κατάσταση. Προέκυψαν και κάποια κονδύλια, ως έκτακτη ενίσχυση, από τα λεγόμενα "κλεμμένα" και διατέθηκαν σε εμάς από το υπ. Οικονομικών. Αρκούν; Οχι, αλλά είναι κάτι. Ελλείψεις υπάρχουν, αλλά οι δομές είναι παρούσες και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορούν ακόμη να διακρίνονται διεθνώς. Οσον αφορά εμάς, μετά και την αξιολόγηση των αναγκών των ανωτάτων ιδρυμάτων, είναι καθαρό πως δεν προκύπτει άλλη μείωση προσωπικού.

Με το θέμα των μετεγγραφών, προσπαθούμε για μια έντιμη και δίκαιη εφαρμογή της πρόσφατης νομοθεσίας που, για τους φετινούς εισακτέους, διεύρυνε κατά πολύ τους δικαιούχους αίτησης. Από τη μια η φτώχεια, η ανάγκη των πολιτών και η διάθεση της Βουλής να ανταποκριθεί στο αίτημα, και από την άλλη οι δυνατότητες των Πανεπιστημίων που είναι συγκεκριμένες. Είμαστε σε συνεχή επαφή με πρυτάνεις και προέδρους, η συνεργασία τους είναι πολύτιμη και θα ανταποκριθούμε στις σύνθετες απαιτήσεις».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Εκπαιδευτικοί/Καθηγητές
Παιδεία
Φάκελος
Σχολές/Πανεπιστήμια
Εκπαίδευση
Κύριο θέμα
Οι μετεγγραφές πνίγουν τα ΑΕΙ