Έντυπη Έκδοση

ΜΙΛΑ ΣΤΗΝ «Κ.Ε.» Ο Ν. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ, ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ «Ο ΣΚΥΛΟΣ ΜΕ ΤΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΣΤΟ ΣΤΟΜΑ»

Τα μέσα και τα έξω φλεγόμενα

Ιστορίες με σκυλόγατα. Ακούγεται σχετικώς μπανάλ, αλλά δεν είναι. Γιατί εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με το αέναο γούτσου γούτσου της τετράποδης λατρείας, εδώ έχουμε να κάνουμε με το σπαραγμό και την αγάπη και τη χαρά και τη θλίψη των ανθρώπων, όπως φιλτράρονται μέσα από τα μάτια και τα αυτιά (και τις ουρές, γιατί όχι;) των σκυλιών και των γατιών.

Το δεύτερο βιβλίο του συναδέλφου Ν. Περδικάρη, στις προθήκες των βιβλιοπωλείων Το δεύτερο βιβλίο του συναδέλφου Ν. Περδικάρη, στις προθήκες των βιβλιοπωλείων Μέσα από τη γραφή του δημοσιογράφου Νικόλα Περδικάρη, από τις ιστορίες, τα διηγήματα του βιβλίου του «Ο σκύλος με το λουλούδι στο στόμα», που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Ροδακιό».

Είναι η δεύτερη προσπάθεια για τον Περδικάρη, καθώς είχε προηγηθεί η «παιδική» νουβέλα «Ο νάνος Λουθ, η φάλαινα και το φεγγάρι», που είχαμε παρουσιάσει και από αυτές εδώ τις σελίδες. Εν μέσω κυκλοφορίας και παρουσίασης, ο Νικόλας βρήκε το χρόνο να απαντήσει σε μερικές ερωτήσεις μας:

* Πόσο δύσκολη είναι η μετάβαση από την «παιδική» στην «ενήλικη» λογοτεχνία;

- Είναι πολύ δύσκολο να γράφεις βιβλία για παιδιά. Χρειάζεται να σκέφτεσαι συνέχεια ποιοι είναι οι αναγνώστες σου. Τα παιδιά μπορούν να καταλάβουν σχεδόν τα πάντα, αλλά ο συγγραφέας οφείλει να τα βοηθά με τρόπο δημιουργικό. Το λεξιλόγιο πρέπει να είναι απλό, αλλά ταυτόχρονα πλούσιο, να εισάγει τους μικρούς αναγνώστες σ' ένα κόσμο γεμάτο ωφέλιμες «εμπειρίες». Και όλα αυτά, χωρίς ίχνος διδακτισμού. Επιπλέον, εκτός από τα ζητήματα της παιδαγωγικής και της κατανόησης, υπάρχει και το ζήτημα του ενδιαφέροντος. Κάτι που σε έναν ενήλικο φαίνεται συναρπαστικό, για ένα παιδί μπορεί να είναι απίστευτα βαρετό... Εχοντας λοιπόν απαλλαγεί από την «ευθύνη» της παιδικής λογοτεχνίας, ήταν σαφώς ευκολότερο να γράψω ένα βιβλίο για «μεγάλους».

* Γιατί διάλεξες τα σκυλόγατα ως πρωταγωνιστές του βιβλίου σου; Πίστη στα τετράποδα ή απογοήτευση από τους ανθρώπους;

- «Ο σκύλος με το λουλούδι στο στόμα» μιλά για τους ανθρώπους: για τον έρωτα, την «απουσία», την «έλλειψη», το φόβο... Για την ίδια τη ζωή. Δεν ήθελα, σε καμιά περίπτωση, να γράψω ένα βιβλίο αποκλειστικά για τετράποδα. Απλώς αξιοποίησα την εξοικείωσή μου με τα ζώα, για να φτιάξω ένα ασφαλές «περιβάλλον», μέσα στο οποίο θα μπορούσα να εκφραστώ ελεύθερα. Είχα πράγματα μέσα μου, που ήθελα από καιρό να μοιραστώ. Επρεπε όμως να βρω έναν τρόπο για να «δέσω» τις ιστορίες μεταξύ τους. Τα ζωάκια με βοήθησαν σ' αυτό. Η ιδέα ξεκίνησε, αρχικά, από τον τίτλο του βιβλίου. Και ο τίτλος ήρθε περίπου σαν «παραίσθηση» στο μυαλό. Μια φράση-μια εικόνα, που είχα δημιουργήσει σχεδόν από τα παιδικά μου χρόνια. Συχνά, όποτε ήμουν στεναχωρημένος, έβλεπα με το νου μου ένα σκύλο να έρχεται και να μου προσφέρει ένα λουλούδι... Η παρουσία της γάτας ήρθε πολύ αργότερα. Ακριβώς λίγο πριν ξεκινήσω να γράφω το βιβλίο...

Με ρωτάς αν η αγάπη μου για τα ζώα είναι αποτέλεσμα της απογοήτευσης από τους ανθρώπους. Αλλά κι εγώ άνθρωπος είμαι, συνεπώς ό,τι λέω για τους άλλους μπορεί να ισχύει και για μένα. Η διαφορά νομίζω πως είναι μία: Εμείς αγαπάμε υπό προϋποθέσεις. Συνήθως δινόμαστε σε κάποιον ή κάποια μόνο όταν αυτός/αυτή ικανοποιεί τις επιθυμίες ή τις προσδοκίες μας. Αντίθετα, τα ζώα μάς αγαπούν άνευ όρων. Το μόνο που ζητούν από εμάς είναι χάδια και φαγητό. Αλλά αυτό το βρίσκω απολύτως λογικό και ελάχιστο ως «απαίτηση».

* Σε ποια ομάδα ανήκεις; Στους σκυλόφιλους ή στους γατόφιλους; Ή μήπως (σπάνιο...) συμπαθείς και τα δύο στρατόπεδα;

- Είμαι καθαρά σκυλόφιλος, αν και η ζωή τα 'φερε έτσι, που ζω με μια γάτα (την Αιμιλία). Αυτή με μαθαίνει πολλά πράγματα. Κυρίως ως προς τα θέματα της ανεξαρτησίας και της ελεύθερης βούλησης. Η γάτα μού έμαθε, ας πούμε, ότι είναι εντάξει να μη σηκώνεις το τηλέφωνο, όταν δεν έχεις όρεξη να μιλήσεις... Για μένα τα πράγματα είναι απλά: Αν θέλεις να γίνεις σοφός και να μάθεις τι σημαίνει ελευθερία, πάρε μια γάτα. Αν θέλεις να μάθεις τι σημαίνει αληθινή αγάπη και αφοσίωση, πάρε σκύλο.

* Η δημοσιογραφία πόσο απέχει από τη λογοτεχνία;

- Αν και η ιστορία μάς προσφέρει άφθονα παραδείγματα -από δημοσιογράφους που ήταν ταυτόχρονα λογοτέχνες και το αντίθετο- πιστεύω πως οι δύο αυτές τέχνες (αν μπορούμε να συμπεριλάβουμε στις «τέχνες» τη δημοσιογραφία) έχουν μόνο συγκεκριμένα κοινά σημεία μεταξύ τους. Η λογοτεχνία, για παράδειγμα, βασίζεται και στο συναίσθημα, ενώ η (σωστή) δημοσιογραφία, στην αντικειμενικότητα της πληροφόρησης. Προϋποθέτουν όμως και οι δύο την ικανότητα στην εκφορά του λόγου και στην έρευνα για τη συλλογή στοιχείων, τα οποία θα συμπεριλάβεις στο λόγο σου. Τόσο ο δημοσιογράφος όσο και ο συγγραφέας οφείλουν, μεταξύ άλλων, να είναι καλοί ερευνητές. Να αναζητούν τα κίνητρα πίσω από τις πράξεις των προσώπων και να έχουν καλή γνώση του περιβάλλοντος για το οποίο μιλούν. Η βασική διαφορά, νομίζω, είναι ότι η λογοτεχνία δεν βασίζεται στην πραγματικότητα, αλλά στην προέκταση αυτής. Γι' αυτό και σου επιτρέπει να αφεθείς. Να ξεφύγεις... Αν το κάνεις καλά, θα αφεθούν και οι αναγνώστες μαζί σου.

* Ουδέν κακόν αμιγές καλού; Το κλείσιμο της ΕΡΤ σου έδωσε χρόνο να γράψεις το βιβλίο;

- Οταν έκλεισε η ΕΡΤ είχα ήδη ξεκινήσει να γράφω το βιβλίο. Είχα βάλει στοίχημα με τον εαυτό μου πως θα το τελείωνα ακόμη και αν έπρεπε να ξενυχτάω τα βράδια. Δυστυχώς, βρέθηκα με περισσότερο ελεύθερο χρόνο από όσο είχα υπολογίσει... Μάλιστα, μερικές φορές σκεφτόμουν: «Εδώ ο κόσμος καίγεται κι εσύ γράφεις το βιβλίο σου»... Αλλά η αλήθεια είναι πως μέσα μου καιγόταν και ο δικός μου, εσωτερικός κόσμος. Για την ακρίβεια, υπήρχαν στιγμές που δυσκολευόμουν να ξεχωρίσω ποιο ήταν το «μέσα» και ποιο το «έξω». Ενα μέρος από τη «σκοτεινιά» που συναντά κανείς σ' αυτές τις ιστορίες πιστεύω ότι οφείλεται και στη «μαυρίλα» της εποχής. Υπάρχουν όμως και σημεία φωτεινά, χάρη στα οποία βρήκα το κουράγιο να συνεχίσω και να ολοκληρώσω το συγκεκριμένο έργο. Εξάλλου, ακόμα και ο πόνος δεν είναι ποτέ σκέτο μαύρο ή γκρι. Ο πόνος έχει χρώματα, που προσπάθησα να τα αποδώσω με τις λέξεις.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Δημοσιογράφοι
Βιβλίο
Συγγραφείς/Συγγράμματα
Πρόσωπα
Συνεντεύξεις
Μέσα & Media