Έντυπη Έκδοση

Διαφθορά και κυνισμός μιας απάνθρωπης κοινωνίας

Ηελληνική ταινία «Στο σπίτι» του Αθανάσιου Καρανικόλα (που πρωτοείδαμε στο φεστιβάλ Βερολίνου), το αστυνομικό θρίλερ «The Equalizer» του Αντουάν Φούκουα και το ψυχολογικό θρίλερ «Διαφθορά» του Τζον Ες Μπερν, ξεχωρίζουν από τις νέες ταινίες που προβάλλονται αυτή τη βδομάδα.

Στο υπόλοιπο πρόγραμμα και οι ταινίες «Ο αξέχαστος μήνας» του Ντον ΜακΚέλαρ, «Palo Alto» της Τζία Κόπολα, «Ενας πύργος στην Ιταλία» της Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι και «Το αγόρι με την κουρδιστή καρδιά», κινούμενα σχέδια των Στεφάν Μπέρλα και Ματίας Μαλζιέ.

Στο σπίτι ***

Ελλάδα, 2014. Σκηνοθεσία-σενάριο: Αθανάσιος Καρανικόλας. Ηθοποιοί: Μαρία Καλλιμάνη, Αλεξία Καλτσίκη, Ζωή Ασημάκη, Νεφέλη Κουρή, Νίκος Γεωργάκης, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Ιερώνυμος Καλετσάνος. 103'

Το δράμα μιας μετανάστριας που για πολλά χρόνια εργάζεται ως παραδουλεύτρα, σε μια πλούσια, μεγαλοαστική οικογένεια, που ζει σε ένα όμορφο, μοντέρνο σπίτι, στην κορφή ενός λόφου κοντά στον Μαραθώνα, σκιαγραφεί στην τρίτη αυτή (και πρώτη καθαρά ελληνική) ταινία του ο Ελληνας, κάτοικος του Βερολίνου, Αθανάσιος Καρανικόλας. Η γεωργιανής καταγωγής Νάντια (Μαρία Καλλιμάνη), που εργάζεται ασταμάτητα, κάνοντας όχι μόνο όλες τις δουλειές του σπιτιού (μαγειρεύει, πλένει και φροντίζει τον κήπο) αλλά και αφιερώνει μέρος του χρόνου της στην Ιριδα, τη 12χρονη κόρη του ζευγαριού, αντιμετωπίζεται από την οικογένεια ως μέλος της. Με την οικονομική όμως κρίση και τη διάγνωση πως η Νάντια πάσχει από ανίατη αρρώστια, και παρά την αγάπη που η μικρή Ιρις τρέφει γι' αυτήν, το ζευγάρι αλλάζει ριζικά τη στάση του απέναντί της και, με κύριο σκεπτικό την οικονομική του κατάσταση, όπως επιμένει ιδιαίτερα ο σύζυγος (Αλέξανδρος Λογοθέτης), αποφασίζει να την ξεφορτωθεί, πληροφορώντας την πως δήθεν θα εγκαταλείψουν τη χώρα γι' αυτό και δεν μπορούν να την πάρουν μαζί τους.

Η Νάντια, παρά τις προσπάθειες του φίλου της Μάρκου να τους καταγγείλει και παρ' ότι ανακαλύπτει, σε μιαν από τις καλύτερες σκηνές της ταινίας, την αλήθεια (σε μια ξαφνική επίσκεψή της στο σπίτι τους ανακαλύπτει πως έχουν ήδη προσλάβει άλλην υπηρέτρια), αρνείται να το κάνει, έστω και αν δεν θα έχει κανένα επίδομα ανεργίας ή ιατρική περίθαλψη, προτιμώντας να κρατήσει την αξιοπρέπειά της και παραμένοντας απλώς ακόμη ένα θύμα (έστω και ηρωικό) της απάνθρωπης, κυνικής αστικής κοινωνίας μας.

Ο Καρανικόλας αφηγείται με ένα λιτό στιλ, κάτι ανάμεσα στον Φασμπίντερ και τον Ντάγκλας Σερκ, την ιστορία της ηρωίδας του (μια πολύ ωραία, συγκινητική, δοσμένη με λεπτότητα, ερμηνεία από τη Μαρία Καλλιμάνη), χρησιμοποιώντας ένα ρεαλισμό όπου το καθετί καταγράφεται με λεπτομέρεια (οι απασχολήσεις της Νάντιας στο σπίτι, οι διεξοδικές εξετάσεις στο νοσοκομείο κ.λπ.), για να φτιάξει μια συγκινητική, πολύ ανθρώπινη, χαμηλών τόνων ταινία, με ωραία ατμόσφαιρα (η φροντισμένη φωτογραφία είναι του Johannes Μ. Louis) και με πολύ καλές ερμηνείες. Από πλευράς σεναρίου, η ταινία έχει ορισμένες αδυναμίες, με κάποιες επαναλήψεις να δημιουργούν χάσμα στο ρυθμό, ενώ θα μπορούσε να είχε τελειώσει τουλάχιστον δέκα λεπτά πιο πριν (υπάρχουν τελικά τρία φινάλε, με καλύτερο εκείνο όταν τα αφεντικά διώχνουν τη Νάντια και πίσω της κλείνει η πόρτα).

Ο αξέχαστος μήνας ***

The Grand Seduction. Καναδάς, 2013. Σκηνοθεσία: Ντον ΜακΚέλαρ. Σενάριο: Μάικλ Ντόουζ, Κεν Σκοτ. Ηθοποιοί: Τέιλορ Κιτς, Μπρένταν Γκλίσον, Λίαν Μπάλαμπαν. 113'

Μιαν αρκετά ευχάριστη κωμωδία, ριμέικ μιας παλιότερης καναδικής ταινίας («Seducing Dr. Lewis»), γύρω από τις προσπάθειες ενός ψαράδικου χωριού, στις ακτές του Νιουφάουντλαντ, να πείσουν ένα γιατρό να παραμείνει στο χωριό τους, έφτιαξε ο Καναδός σκηνοθέτης Ντον ΜακΚέλαρ. Με την εξαφάνιση της αλιείας, οι κάτοικοι του χωριού, που τώρα ζουν μόνο με το επίδομα εργασίας, αρχίζουν να μεταναστεύουν στις πόλεις (μαζί και η γυναίκα του δημάρχου), γι' αυτό όταν μια πετροχημική εταιρεία σχεδιάζει να φτιάξει εργοστάσιο στο χωριό, με την προϋπόθεση όμως να υπάρχει εκεί και μόνιμος γιατρός, αναλαμβάνουν να πείσουν τον νεαρό, κοσμοπολίτη χειρουργό Πολ Λούις (Τέιλορ Κιτς), που βρίσκεται εκεί για κοινοτική εργασία ενός μηνός (τιμωρία για την κατοχή κοκαΐνης), να παραμείνει μόνιμα στο χωριό τους. Την «επιχείρηση» αναλαμβάνει ο άνεργος δήμαρχος του χωριού Μάρεϊ Φρεντς (Μπρένταν Γκλίσον), ο οποίος, μαζί με τους υπόλοιπους κατοίκους, προσπαθεί με διάφορους τρόπους να κάνει τη διαμονή του Λούις όσο το δυνατό πιο ευχάριστη (όπως, για παράδειγμα, μαθαίνοντας να παίζουν κρίκετ, το αγαπημένο σπορ του γιατρού).

Ο ΜακΚέλαρ έφτιαξε μια διασκεδαστική, με διάφορους εκκεντρικούς χαρακτήρες, ταινία, αντιπαραθέτοντας, ταυτόχρονα, την ηρεμία, την απλότητα και την ομορφιά της επαρχιακής ζωής (είναι όμως έτσι, με μια «κλειστή», εγωιστική, τελικά υποκριτική, κοινωνία, όπως την παρουσιάζει στην ταινία;) με την κουραστική, αγχώδη ζωή της πόλης. Στις αδυναμίες της ταινίας το άνισο, με κωμικές σκηνές που δυστυχώς δεν προκαλούν πάντα το γέλιο, σενάριο. Μια κωμωδία για απλή διασκέδαση τις καλοκαιρινές βραδιές.

The Equalizer ***½

ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Αντουάν Φούκουα. Σενάριο: Ρίτσαρντ Γουένκ, Μάικλ Σλόαν. Ηθοποιοί: Ντένζελ Γουάσινγκτον, Μάρτον Τσόκας, Κλόε Γκρέις Μόρετζ, Βλαντίμιρ Κούλιτς, Μπιλ Πούλμαν, Μελίσα Λίο, Αναστασία Σανιδόπουλος Μούσις. 131'

Σ' ένα ακόμη θρίλερ δράσης, βασισμένο σε μια τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του '80, στρέφεται ο Αντουάν Φούκουα («Ο Ολυμπος έπεσε», «Η σκοτεινή πλευρά του νόμου») με την ταινία του «The Equalizer», με τον Ντένζελ Γουάσινγκτον στο ρόλο ενός με μυστηριώδες παρελθόν άντρα που τα βάζει με τη ρωσική μαφία όταν το κορίτσι που συμπαθεί ξυλοκοπιέται άγρια από τους μαφιόζους. Φαινομενικά απλός, απόμερος, σχολαστικός στις καθημερινές απασχολήσεις του (στην ιεροτελεστία του τσαγιού, καθώς και στις καθημερινές επισκέψεις του στο ίδιο πάντα εστιατόριο), προσπαθώντας να ξεχάσει το μυστηριώδες παρελθόν του, ο Ρόμπερτ ΜακΚολ (Γουάσινγκτον) αρχίζει να ενδιαφέρεται για τη νεαρή Τέρι (Κλόε Γκρέις Μόρετζ), που εργάζεται ως συνοδός και η οποία, μετά την κακοποίησή της, καταλήγει στο νοσοκομείο. Η επέμβαση όμως του Ρόμπερτ ενάντια στους μαφιόζους εμποδίζει τις επιχειρήσεις διακίνησης ναρκωτικών αλλά και πορνείας του αρχιμαφιόζου Βλαντίμιρ Πούσκιν (Βλαντίμιρ Κούλιτς), ο οποίος αναθέτει σ' έναν επικίνδυνο μπράβο του (ένας πολύ καλός Μάρτον Τσόκας) να «τακτοποιήσει» το πρόβλημα. Αποτέλεσμα να αρχίσει ένας μεγάλος, άγριος «πόλεμος» ανάμεσα στον Ρόμπερτ και τους Ρώσους μαφιόζους, γεγονός που σταδιακά θα μας αποκαλύψει την αληθινή ταυτότητα του Ρόμπερτ.

Εκείνο που ξεχωρίζει πάνω απ' όλα στην ταινία είναι βέβαια η δράση. Με τον Φούκουα να ενορχηστρώνει με ξεχωριστή φροντίδα και σωστό πάντα, γρήγορο, ρυθμό τις επιμέρους σκηνές, συχνά πολύ βίαιες και με διάφορες απρόσμενες εκπλήξεις, σκηνές που, στο τελευταίο μέρος της ταινίας, αυξάνονται με φρενήρη ρυθμό. Στη δημιουργία της όλης απειλητικής ατμόσφαιρας σημαντικό ρόλο παίζει η παρουσία της Βοστόνης (η πετυχημένη φωτογραφία είναι του Μάουρο Φιόρε), πόλη που τελευταία τη βλέπουμε να χρησιμοποιείται ποικιλοτρόπως και με φαντασία από αρκετούς σκηνοθέτες. Στα συν της ταινίας οι καλές ερμηνείες (ανάμεσά τους και των Μπιλ Πούλμαν και Μελίσα Λίο, σε επεισοδιακούς ρόλους) και η πολύ καλή μουσική του Χάρι Γκρέγκσον-Γουίλιαμς.

Διαφθορά ***½

Filth. Βρετανία, 2013. Σκηνοθεσία-σενάριο: Τζον Ες Μπερντ. Ηθοποιοί: Τζέιμς ΜακΑβόι, Τζέιμι Μπελ, Εντι Μάρσαν, Ιμοτζεν Πουτς, Τζιμ Μπρόουντμπεντ.

Ενας διεφθαρμένος Σκοτσέζος αστυνομικός ντετέκτιβ (Τζέιμς ΜακΑβόι) χρησιμοποιεί διάφορα νόμιμα και παράνομα μέσα για να μπορέσει να προβιβαστεί. Με βάση ένα μυθιστόρημα του Ερβιν Γουέλς (συγγραφέα του Trainspotting), ο σκηνοθέτης έφτιαξε ένα ατμοσφαιρικό, ψυχολογικό θρίλερ, με κύριο ατού τον ΜακΑβόι, εξαιρετικό σε έναν ασυνήθιστο ρόλο, εκείνο του αλκοολικού, ναρκομανούς, ψυχοπαθούς, βίαιου, εγωπαθοπούς αστυνομικού, που εκμεταλλεύεται και χειραγωγεί όλους γύρω του για να πετύχει το σκοπό του - σε μιαν από τις πιο απεχθείς σκηνές της ταινίας αναγκάζει ένα 14χρονο μάρτυρα των βιαιοπραγιών του να αποδυθεί σε πεολειξία. Πολύ καλές ερμηνείες και από τους δεύτερους ρόλους, ιδιαίτερα από τον Τζέιμι Μπελ και τον Εντι Μάρσαν.

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

* * PALO

ALTO. ΗΠΑ, 2013. Σκηνοθεσία: Τζία Κόπολα. Σενάριο: Τζία Κόπολα, από διηγήματα του Τζέιμς Φράνκο. Ηθοποιοί: Εμα Ρόμπερτς, Τζέιμς Φράνκο, Τζακ Κίλμερ. 100'

Από μια συλλογή διηγημάτων του ηθοποιού/σκηνοθέτη Τζέιμς Φράνκο εμπνεύστηκε την ιστορία της χαμηλού κόστους ταινίας της «Palo Alto», η 26χρονη Τζία Κόπολα, εγγονή του Φράνσις Φορντ Κόπολα και ανιψιά της Σοφίας Κόπολα. Ιστορία με θέμα τα δύσκολα προβλήματα της ενηλικίωσης μιας ομάδας τινέιτζερ από πλούσιες οικογένειες που ζουν στην πόλη Palo Alto της Καλιφόρνιας.

Η Κόπολα καταγράφει με την κάμερά της, χωρίς να παίρνει θέση ή να ενδιαφέρεται για την κοινωνική πλευρά τους, τα βασικά της πρόσωπα στις διάφορες, προσωπικές τους ιστορίες: την ευαίσθητη, σεξουαλικά άπειρη, παίκτρια του ποδοσφαίρου Εϊπριλ (Εμα Ρόμπερτς), τον συνήθως μαστουρωμένο, ερωτευμένο μ' αυτήν, Τέντι (Τζακ Κίλμερ, ο γιος του Βαλ Κίλμερ), την ελκυστική, έτοιμη να ικανοποιήσει σεξουαλικά όλους τους συμμαθητές της, Εμιλι (Ζόε Λεβίν) και τον προπονητή του ποδοσφαίρου της ομάδας, Μίστερ Μπι (Τζέιμς Φράνκο). Σκηνές δοσμένες με ευαισθησία, που δείχνουν τα αδιέξοδα και τη μοναξιά των νεαρών παιδιών, οι οποίοι περνούν τις ώρες τους άσκοπα, καπνίζοντας, παίρνοντας ναρκωτικά, χορεύοντας, στέλνοντας μηνύματα με τα κινητά τους, φλερτάροντας ή κάνοντας σεξ, σε μια συνεχή προσπάθεια, αν και χωρίς πολλές ελπίδες, να βρουν το δρόμο τους. Το βασικό ενδιαφέρον της ταινίας είναι η απλή καταγραφή των προβλημάτων των νεαρών, αν και με προβληματικό σενάριο, χωρίς να προσφέρει τίποτα περισσότερο από ό,τι πολλές άλλες ταινίες που καταπιάστηκαν -συχνά με πολύ καλύτερο τρόπο- με τα ίδια θέματα.

* * ΕΝΑΣ ΠΥΡΓΟΣ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ (Un chateau en Italie). Γαλλία, 2013. Σκηνοθεσία: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι. Σενάριο: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Νοεμί Λόβσκι. Ηθοποιοί: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Λουί Γκαρέλ, Φιλίπο Τίμι, Ξαβιέ Μποβούα. 104'

Στην ημι-αυτοβιογραφική αυτή ταινία της, η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι ερμηνεύει τη Λουίζα, μια σαραντάχρονη γυναίκα, με οικογενειακά προβλήματα (ο αδερφός της είναι άρρωστος με AIDS, η οικογένεια, για λόγους οικονομικούς, πρέπει να πουλήσει τον πύργο της στην Ιταλία), που ερωτεύεται τρελά ένα νεότερό της άντρα. Η σκηνοθέτρια αφηγείται με χιούμορ και ειρωνεία το δράμα της μεγαλοαστικής, σε διάλυση, οικογένειάς της, παγιδευμένης σε ένα τρόπο ζωής από τον οποίο δεν μπορούν να διαφύγουν, με την ίδια να ερμηνεύει την ηρωίδα και την πραγματική μητέρα της να ερμηνεύει τη μητέρα στην ταινία.

* * ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΥΡΔΙΣΤΗ ΚΑΡΔΙΑ (Jack et la mecanique du Coeur). Γαλλία/Βέλγιο, 2013. Σκηνοθεσία: Στεφάν Μπέρλα, Ματίας Μαλζιέ. Σενάριο: Ματίας Μαλζιέ. 94'

Στα κινούμενα σχέδια του Τιμ Μπέρτον στρέφονται για έμπνευση οι σκηνοθέτες αυτής της ταινίας, γύρω από ένα αγόρι που γεννιέται με παγωμένη καρδιά και αναγκάζεται να την αντικαταστήσει με ένα ρολόι κούκο. Μόνο που υπάρχει ένα πρόβλημα: δεν πρέπει ποτέ να ερωτευτεί. Ενα ασυνήθιστο animation δοσμένο με ένα στιλ που συνδυάζει τη ροκ μουσική (ο συν-σκηνοθέτης Ματίας Μαλζιέ έχει ήδη διασκευάσει την ταινία σε ροκ όπερα) με το γοτθικό στιλ των σχεδίων που συναντάμε στον Μπέρτον.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική κινηματογράφου
Κινηματογράφος