Έντυπη Έκδοση

Δύσκολοι καιροί για αλλαγές

Τις αλλαγές πολλοί εμίσησαν, τα δημοψηφίσματα ουδείς

«Τι σημασία έχει, αφού πλέον όλα τα αυτοκίνητα είναι λίγο-πολύ τα ίδια». Το σχόλιο έγινε από «άνθρωπο της διπλανής πόρτας» και αφορούσε ένα νέο μοντέλο που θα παρουσιαστεί στο Παρίσι. Ακούγεται αφοριστικό, όμως είναι γεγονός πως πρόκειται για άποψη που κερδίζει σταθερά έδαφος στην κοινή γνώμη.

Παρά το γεγονός ότι δεν είναι απόλυτο, αν θέλεις να είσαι ειλικρινής, οφείλεις να παραδεχτείς πως μέσα στην υπερβολή της, η συγκεκριμένη άποψη είναι βάσιμη. Ολα άρχισαν από τη στιγμή που οι εταιρείες αυτοκινήτων έψαχναν απεγνωσμένα τρόπους να μειώσουν τα έξοδά τους. Η λύση βρέθηκε στις μεταξύ τους συνεργασίες και συγχωνεύσεις. Τα κοινά πατώματα και τα κοινά μηχανικά μέρη έχουν αποτέλεσμα μικρότερο κόστος έρευνας και εξέλιξης νέων μοντέλων, ενώ κάποια στιγμή, μάθαμε να αποδεχόμαστε το family look ως επιβεβλημένο. Λες και θα ήταν ανεπίτρεπτο το αυτοκίνητο πόλης, να μη μοιάζει σε τίποτε με το μεσαίο οικογενειακό της ίδιας εταιρείας.

Η αλήθεια είναι πως από οικονομοτεχνικής πλευράς, είναι πράγματι ανεπίτρεπτο, καθώς θα εκτόξευε το κόστος. Ομως για μια στιγμή. Αφού εδώ και αρκετά χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν -και σε μεγάλο βαθμό έχουν καταφέρει- να ρίξουν το κόστος παραγωγής των αυτοκινήτων τους, γιατί το αυτοκίνητο ως προϊόν δεν γίνεται φτηνότερο; Σίγουρα όχι επειδή περιέχει διαρκώς μεγαλύτερες δόσεις τεχνολογίας. Αν είναι έτσι, γιατί ένα MacBook του 2014 κοστίζει το 1/3 των χρημάτων που κόστιζε ένα ΙΒΜ του 2000 ή γιατί με 1.000 ευρώ σήμερα αγοράζεις τηλεόραση LED 50 ιντσών full HD, ενώ πριν από μία δεκαετία με τα ίδια χρήματα δεν έβρισκες τίποτα πάνω από 30 ίντσες;

Κάπου εδώ μου έρχεται στο μυαλό το δημοψήφισμα που διεξήχθη πρόσφατα στη Σκοτία. Η διατύπωση του ερωτήματος που αφορούσε την ανεξαρτησία της Σκοτίας θα μπορούσε κάλλιστα να θεωρηθεί πως προτρέπει σε συγκεκριμένη απάντηση. Γιατί, όταν σε ρωτούν αν θα ήθελες η χώρα σου να είναι μια ανεξάρτητη χώρα, η απάντηση που σου έρχεται αυθόρμητα στο μυαλό είναι «ναι», καθώς στην αντίθετη περίπτωση (υπονοείται πως) θα είναι εξαρτημένη. Λέξη, που από μόνη της εμπεριέχει μια αρνητική αύρα. Κι όμως, αυτό που τελικά επικράτησε, ήταν το «όχι» στην ανεξαρτησία.

Από την περίοδο που προηγήθηκε του δημοψηφίσματος, ήταν σαφές πως οι ισχυροί της Ευρώπης δεν ήθελαν τέτοιου είδους αλλαγές. Ποτέ δεν τις θέλουν. Κυρίως, γιατί αυτό που θέλουν περισσότερο να αποτρέψουν είναι η αλυσιδωτή αντίδραση. Με τη Σκοτία ανεξάρτητη, μπορεί να πάρουν σειρά οι Βάσκοι, οι Καταλανοί, η Κορσική ή ίσως οι Φλαμανδοί στο Βέλγιο και πάει λέγοντας. Ναι, η λέξη-κλειδί στην Ευρώπη του 21ου αιώνα είναι η εξάρτηση. Είτε πρόκειται για ένα μεμονωμένο άτομο, για μια εταιρεία ή για ένα ολόκληρο κράτος, όλοι εξαρτώνται από κάποιον ή κάτι.

Επιστρέφοντας στα του αυτοκινήτου, σε ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αρκετές εταιρείες καλούνται εν είδει δημοψηφίσματος να αποφασίσουν αν θέλουν να παραμείνουν στο υπάρχον ιδιοκτησιακό καθεστώς. Πιθανότατα η Skoda θα επέλεγε να εξακολουθήσει να ανήκει στο VW γκρουπ, όπως και η Mini στην BMW. Θα ίσχυε όμως το ίδιο με τις Seat και Lancia; Υπό προϋποθέσεις, η ανεξαρτησία τους μπορεί και να ήταν υπέρ τους, όμως τώρα δεν μπορούν παρά να περιμένουν τη μοίρα που τους επιφυλάσσουν οι VW και Fiat αντίστοιχα και που με τα σημερινά δεδομένα, δεν φαντάζει ευοίωνη.

Μπορεί οι Pink Floyd να τραγουδούσαν από το 1979 «together we stand, divided we fall», όμως το σίγουρο είναι πως δεν το εννοούσαν με τον τρόπο που το βιώνουμε σήμερα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Αυτοκίνητο
Αυτοκινητοβιομηχανία και εμπόριο αυτοκινήτων