Έντυπη Έκδοση

Hollywood

Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΒΟΣΤΟΝΗΣ

Από την ταινία «Σκοτεινό ποτάμι» Από την ταινία «Σκοτεινό ποτάμι» Η ΤΑΙΝΙΑ «The Equalizer», που προβάλλεται αυτές τις μέρες, δεν είναι απλά, όπως εμφανίζεται τουλάχιστον επιφανειακά, μια συνηθισμένη «μάτσο» περιπέτεια, βασισμένη σε μια γνωστή τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του '80, με τον Ντένζελ Γουάσινγκτον στο ρόλο ενός, με μυστηριώδες παρελθόν, vigilante («εκδικητή»), που κατατροπώνει μοναχός του Ρώσους μαφιόζους και διεφθαρμένους μπάτσους. Είναι μια ταινία, όπως και αρκετές άλλες πρόσφατα, που μας δίνει μιαν άλλη, ζοφερή εικόνα της Βοστόνης, όπου εκτυλίσσεται η πλοκή.

Πόλη γνωστή για την πολιτιστική κληρονομιά της αλλά και γενικότερα την ακαδημαϊκή της υπεροχή, η Βοστόνη, όπως τουλάχιστον παρουσιάζεται τελευταία στις ταινίες, είναι μια πόλη σκοτεινή, μελαγχολική. Μια πόλη διαφθοράς και αναταραχών, πόλη με σκοτεινούς, επικίνδυνους δρόμους, όπου περιφέρονται εγκληματίες και ύποπτα πρόσωπα. Σε τέτοιους ακριβώς δρόμους κινείται και ο χαρακτήρας του Γουάσινγκτον. Οπως ακριβώς συνέβαινε πριν από μερικά χρόνια και στην ταινία «Χωρίς ίχνη» («Gone Baby Gone», 2007), πρώτη σκηνοθετική δουλειά του ηθοποιού Μπεν Αφλεκ, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Ντένις Λεχέιν, με τον Αφλεκ στο ρόλο ενός ντετέκτιβ που ερευνούσε την απαγωγή ενός μικρού κοριτσιού. Την ίδια σκοτεινή πόλη, μέσα από ακόμη μια γκανγκστερική ιστορία, θα χρησιμοποιήσει και πάλι, το 2010, ο Αφλεκ στην ταινία του «The Town», με τον ίδιο να ερμηνεύει ένα ληστή τραπεζών.

Παρόμοιους χαρακτήρες και μια το ίδιο σκοτεινή, ζοφερή ατμόσφαιρα της πόλης συναντούσαμε και στο άλλο έργο του Λεχέιν, «Mystic River», που μετέφερε στον οθόνη, στην εξαιρετική, ατμοσφαιρική ταινία του «Σκοτεινό ποτάμι» (2003), ο Κλιντ Ιστγουντ, γύρω από ένα παιδικό τραύμα που στοιχειώνει τρεις παιδικούς φίλους, καθορίζοντας την πορεία τους. Με την ιρλανδέζικη μαφία και τη διαφθορά στην αστυνομία της Βοστόνης καταπιάστηκε και μια άλλη, εξαιρετική ταινία, «Ο πληροφοριοδότης» (2006) του Μάρτιν Σκορσέζε, η οποία, αν και ελεύθερο ριμέικ μιας ταινίας του Χονγκ Κονγκ, βασίστηκε σε πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα της αμερικανικής αυτής πόλης.

Μπορεί η Βοστόνη να έχασε την παλιά της αίγλη, από κινηματογραφικής όμως πλευράς φαίνεται να βρίσκεται σε καλή θέση, μια και, χάρη στα διάφορα οικονομικά κίνητρα που προσφέρει, το Χόλιγουντ στρέφεται συχνά σ' αυτήν. Βέβαια, δεν είναι μόνο πρόσφατα που η Βοστόνη είναι στο επίκεντρο της πλοκής μιας ταινίας. Το 1950, στην αστυνομική περιπέτεια «Mystery Street» του Τζον Στέρτζες (η πρώτη, όπως αναφέρεται, ταινία που γυρίστηκε στη Βοστόνη), η πόλη είναι το ελκυστικό ντεκόρ όπου ο αστυνομικός του Ρικάρντο Μοντάλμπαν ψάχνει για το δολοφόνο μιας γυναίκας. Ανάμεσα στις άλλες ταινίες με φόντο τη Βοστόνη αναφέρω την «Υπόθεση Τόμας Κράουν» (1968) του Νόρμαν Τζιούισον, «The Friends of Eddie Coyle» του Πίτερ Γέιτς και «The Brink's Job» (1978) του Γουίλιαμ Φρίντκιν.

Γιατί όμως οι σκηνοθέτες να στρέφονται σε αστυνομικά θρίλερ για έμπνευση στη Βοστόνη; Σύμφωνα με μια συνέντευξη που έδωσε στο Φεστιβάλ του Τορόντο ο Ντένις Λεχέιν, αυτό οφείλεται βασικά στην κατάργηση του φυλετικού διαχωρισμού στα δημόσια σχολεία, και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη χρήση της μεταφοράς των μαθητών σε λεωφορεία, με βάση το νόμο του 1974. Νόμος που τον ακολούθησαν διαμαρτυρίες, ταραχές, συγκρούσεις και πράξεις βίας, μεγαλώνοντας το χάσμα των φυλετικών διακρίσεων. «Δεν μπορείς να καταλάβεις τη Βοστόνη αν δεν καταλάβεις τι έγινε με το νόμο των λεωφορείων», λέει ο Λεχέιν. «Αν δεν καταλαβαίνεις τι έκανε αυτό στην πόλη, τότε είναι σαν να το αντιμετωπίζεις ως τουρίστας».

Για τον Λεχέιν η τελευταία σοδειά ταινιών δεν αποτελείται απλά από γκανγκστερικές περιπέτειες, αλλά είναι και μια ματιά στα ασθενέστερα στρώματα, ένα, όπως το χαρακτήρισε, «ξερίζωμα του κοινωνικού οικοδομήματος της πόλης». «Οσοι από μας μεγάλωσαν στις συνοικίες της πόλης, τη βρίσκουν σαγηνευτικά άστατη», προσθέτει. «Κι αυτό ξεκίνησε με την κατάργηση του φυλετικού διαχωρισμού στα δημόσια σχολεία. Ξεσκέπασε όλα τα ελαττώματα της πόλης, όλες τις υποκρισίες της και όλα τα μυστικά της».

ΕΝΑΣ ΣΙΣΥΦΙΟΣ ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗΣ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ γύρω από τον ταλαιπωρημένο «Δον Κιχώτη» του Τέρι Γκίλιαμ συνεχίζεται. Εδώ και χρόνια ο σκηνοθέτης και μέλος της ομάδας των Μόντι Πάιθον προσπαθεί να υλοποιήσει το σχέδιό του για μια ταινία για τον Δον Κιχώτη με τον τίτλο «Χαμένος στη La Mancha» και στην οποία πρωταγωνιστής θα ήταν ο Τζον Χερτ. Ως γνωστόν, τα γυρίσματα της ταινίας, που είχαν αρχίσει πριν από μερικά χρόνια, σταμάτησαν όταν αρρώστησε ο ηθοποιός. Οπως φαίνεται, όμως, παρά τις προετοιμασίες του Γκίλιαμ να αρχίσει νέα γυρίσματα στις αρχές του 2015, κάτι βρέθηκε και πάλι στο δρόμο του και τον εμπόδισε. «Για ακόμη μια φορά είχαμε ένα μικρό "λόξιγκα", που μας εμπόδισε», ανέφερε ο σκηνοθέτης του «Brazil», «ο βράχος του Σίσυφου φαίνεται να κατρακυλάει συνέχεια, μόλις καταφέρνουμε να φτάσουμε στην κορφή του βουνού... Θα δούμε τώρα τι θα γίνει». Πάντως, τη φορά αυτή ο Τζον Χερτ είναι έτοιμος να ανεβεί στο άλογό του και να πολεμήσει τους ανεμόμυλους, σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου του πρωταγωνιστή του.

Ο ΣΝΟΟΥΝΤΕΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΘΟΝΗ

Ο ΟΛΙΒΕΡ Στόουν (φωτ.) ετοιμάζεται να γράψει και να σκηνοθετήσει μια ταινία για τον Εντουαρντ Σνόουντεν, τον άσο του Διαδικτύου που άφησε να διαρρεύσουν οι μυστικές πληροφορίες της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφαλείας (NSA). Το σενάριο βασίζεται στο βιβλίο «Time of the Octopus» («Ο καιρός του χταποδιού»), που έγραψε ο δικηγόρος του Σνόουντεν, Ανατόλι Κουτσέρενα. Για το ρόλο του Σνόουντεν, ο Στόουν επέλεξε τον Τζόζεφ Γκόρντον-Λίβιτ, γνωστό μας από τις ταινίες «Inception» και «Ο σκοτεινός ιππότης: η επιστροφή».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Hollywood