Έντυπη Έκδοση

Ατζέντα Εικαστικών

Ο ΓΕΙΤΟΝΑΣ ΤΟΥ ΛΟΡΔΟΥ ΒΥΡΩΝΑ

ΠΕΝΗΝΤΑ ακουαρέλες, τρεις μεγάλες ξυλογραφίες και ένα γλυπτό, από την προσωπική συλλογή του Γιάννη Ψυχοπαίδη, συνθέτουν την έκθεση «Γιάννης Ψυχοπαίδης. Ο Βύρωνας στην Κεφαλονιά», που φιλοξενείται στο κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη. Αφορμή αποτελεί η συμπλήρωση 190 χρόνων από το θάνατο του Λόρδου Βύρωνα, μαζί με μια πολύ συγκεκριμένη, όσο και ευτυχή συγκυρία.

Τον Αύγουστο του 1823 ο Λόρδος Βύρων έφτασε πρώτη φορά στην Κεφαλονιά για να στηρίξει τον απελευθερωτικό αγώνα και εγκαταστάθηκε στα Μεταξάτα, για 4 μήνες. Δίπλα στο σπίτι όπου έζησε, αλληλογράφησε, οργάνωσε τον αγώνα, πρόσφερε την ανιδιοτέλεια και το πάθος του ο Βύρωνας, το έφερε η τύχη να κατοικεί ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, εδώ και 15 χρόνια, κάθε μήνα τον Αύγουστο.

Με το βλέμμα πάντα προς το ίδιο τοπίο -που αλλοιωνόταν ανεπαίσθητα μέσα στα χρόνια- γεννούσε ο καλλιτέχνης κάθε Αύγουστο μια σειρά από ζωγραφικές εικόνες εκ του φυσικού, απλές και άμεσες, πάντοτε σε μεταφορική αλλά και κυριολεκτική μεσοτοιχία με τον Βύρωνα και την πνευματική του παρουσία.

Ο ζωγραφικός διάλογος με το ίδιο πάντα τοπίο έγινε εμμονή και συνήθεια, που επανερχόταν σταθερά τα τελευταία 15 χρόνια μόνο τον Αύγουστο.

Τα έργα που προέκυψαν όλα αυτά τα χρόνια είναι μια συστηματική αντίστιξη στην υπόλοιπη δουλειά του Ψυχοπαίδη, ο οποίος, για ένα μόνο μήνα, ασκεί τη δουλειά ενός συνεπούς υπαιθριστή ζωγράφου.

Επιμέλεια έκθεσης: Κωνσταντίνος Παπαχρίστου. Διάρκεια έως 26/10.

ΑΠΟ ΤΑ ΚΟΜΙΚΣ ΣΤΟΝ ΚΑΜΒΑ

Η ΑΙΘΟΥΣΑ Τέχνης «ena» παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση ζωγραφικής του Γιώργου Οϊμπακ, με τίτλο «Darker than black». Ο καλλιτέχνης δανείζεται τους ήρωές του από τους φαντασμαγορικούς κόσμους των κόμικς και των γκράφιτι, χρησιμοποιώντας, όμως, υλικά κατευθείαν από το οπλοστάσιο της παραδοσιακής ζωγραφικής. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργεί πολυεπίπεδα σύμπαντα στα έργα του, που είναι κυρίως μεγάλων διαστάσεων λάδια σε καμβά, αντλώντας στοιχεία από τον παραλογισμό της καθημερινότητας, όπου η αθωότητα συγκρούεται με τη σκληρότητα και το χιούμορ εξελίσσεται σε πικρό, σκοτεινό και ανελέητο σαρκασμό.

Ο Γιώργος Οϊμπακ γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1983 και αποφοίτησε το 2010 από το Ζ' Εργαστήριο Ζωγραφικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με δάσκαλο τον Γιάννη Ψυχοπαίδη, ενώ παρακολούθησε και μαθήματα γλυπτικής με τον καθ. Νίκο Τρανό και χαρακτικής με την καθ. Βίκυ Τσαλαματά.

Διάρκεια έως 17/12.

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΥΣ

ΕΡΓΑ του ζωγράφου Δημήτρη Περδικίδη παρουσιάζονται στο Ινστιτούτο Θερβάντες, σε μια έκθεση η οποία χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες με διαφορετικά υλικά βάσης. Τα έργα της έκθεσης ανήκουν στο Ιδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη και σε ιδιωτική συλλογή.

Το έργο του Περδικίδη (1922-1989) παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο πλαίσιο της ελληνικής και της ισπανικής τέχνης του 20ού αιώνα. Ο καλλιτέχνης αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και το 1953 πήγε με υποτροφία στην Ισπανία, όπου έζησε ώς το 1985, οπότε επέστρεψε στην Αθήνα και πέθανε το 1989.

Το 1958 κέρδισε το πρώτο βραβείο Χαρακτικής της Σχολής Γραφικών Τεχνών της Μαδρίτης και το 1961 το Βραβείο Κριτικών του Αθηναίου της Μαδρίτης και το αργυρό μετάλλιο του Διεθνούς Βραβείου Αφηρημένης Τέχνης της γκαλερί Kaspe της Λοζάνης.

Επιμελητής: Μιγκέλ Φερνάντεθ Μπελμόντε. Σχεδιασμός έκθεσης: Παναγιώτα Μουρατίδου.

Διάρκεια έως 20/12.

ΚΙΒΩΤΟΙ ΤΕΧΝΗΣ

«ΚΙΒΩΤΟΙ», είναι ο τίτλος της έκθεσης ζωγραφικής του Γιώργου Κατημερτζόγλου που φιλοξενείται στην Γκαλερί Τιτάνιουμ.

Εικόνες με αλληγορικό ιστορικό, μυθολογικό, συμβολικό, θεολογικό και φιλοσοφικό περιεχόμενο ενθαρρύνουν τον Κατημερτζόγλου με γρήγορες, απλωτές και δυναμικές χειρονομίες, να μετατρέψει την περιγραφή σε αφηρημένο σχήμα, να παίξει με την κλίμακα και τις χρωματικές εντάσεις. Στοιχεία της λαϊκότροπης χριστιανικής παράδοσης και της αρχαίας φιλοσοφικής σκέψης συναντώνται με την αφαιρετική σχηματοποίηση, όγκοι γενικεύονται, φόρμες απλοποιούνται, έντονα χρώματα περιχαρακώνονται από ενδεικτικά γραμμικά περιγράμματα και άλλοτε αφανίζονται, σαν να τα καταπίνει μία θάλασσα χρωμάτων. Τα έργα της ενότητας δίνουν την εντύπωση μιας διαρκούς μάχης σχήματος και χρωμάτων πάνω στην επιφάνεια του λευκού μουσαμά, μιας γεωγραφίας ψυχολογικών εκρήξεων του βιώματος της θάλασσας που μυείται στα μυστικά και τις παραδόσεις της από τα γεννοφάσκια του

Διάρκεια έως 12/10.

Η ΤΡΙΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ

Η ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ-Γλυπτοθήκη του Κέντρου Τέχνης Καστέλας (Καρ. Σερβίας 3) στον Πειραιά παρουσιάζει την Ελληνομεξικάνα εικαστικό Melina Moisidelis στην έκθεση «Η Τρίτη Γυναίκα». Η Νικολένα Καλαϊτζάκη, ιστορικός τέχνης, σημειώνει: «Εμπνευσμένη από το ομώνυμο έργο του διάσημου Γάλλου φιλοσόφου-στοχαστή και κοινωνιολόγου της εποχής μας Gilles Lipovetsky "Η Τρίτη Γυναίκα"' ("La Troisieme Femme"), το οποίο πραγματεύεται τη θέση και το ρόλο της γυναίκας στο συγχρονικό πεδίο της μεταμοντέρνας κοινωνίας - της ισότητας των φύλων, της γυναικείας απελευθέρωσης-, του υπερκαταναλωτισμού, της πολλαπλότητας και πολυπλοκότητας του βιομηχανικού πολιτισμού, η Ελληνομεξικάνα εικαστικός, Melina Moisidelis, προσεγγίζει το συναισθηματικό αντίκτυπο των καθορισμένων και επιβαλλόμενων κοινωνικών προτύπων στον γυναικείο ψυχισμό και αποτυπώνει εικαστικά έγκλειστες γυναικείες μορφές -σύμβολα θηλυκότητας- βυθισμένες σε ημισφαιρικά, διαφανή πλεξιγκλάς μέσα στο "κυκλικό" του κόσμου.

»Σύγχρονες γυναίκες -που μέσα στην πολλαπλότητα των ρόλων που η ίδια η κοινωνία τους έχει επιβάλει- αναζητούν την ταυτότητά τους.

»Γυναίκες τοποθετημένες στο κέντρο διεκδικούν -μέσα από το κενό, την απομόνωση, το ασφυκτικό της μοναξιάς και της ευθύνης των ρόλων - τον επαναπροσδιορισμό τους.

»Αλλες είναι έτοιμες να δραπετεύσουν κι άλλοτε άλλες κοιτάζουν "κατάματα" τη δική τους φυγή - σπάζοντας μια για πάντα τις αλυσίδες της "ευτυχίας του παραδόξου"».

Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της πρεσβείας του Μεξικού στην Ελλάδα.

Διάρκεια έως 29/9.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Εκθέσεις