Έντυπη Έκδοση

Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΑΡΧΑΚΟΣ ΔΙΝΕΙ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΣΤΟ CARNEGIE HALL

ΔΙΠΛΟΠΕΝΙΕΣ στη Νέα Υόρκη

H Ελλάδα θα έχει την τιμητική της το πρώτο Σάββατο (4 Οκτωβρίου) της σεζόν στο Carnegie Hall, με τον Σταύρο Ξαρχάκο να διευθύνει μια μικρή ορχήστρα επιλεγμένων μουσικών. Η τραγουδίστρια Ηρώ Σαΐα θα συναντηθεί επί σκηνής και με τον Σταμάτη Κόκοτα, με τον οποίο ο συνθέτης συνεργάζεται για δεκαετίες.

 Η ελληνική μουσική θα φιλοξενηθεί έτσι δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες στον κορυφαίο θεσμό στην καρδιά της Νέας Υόρκης, μετά τη συναυλία της Ελευθερίας Αρβανιτάκη τον περασμένο Φεβρουάριο (πρβλ. «Ελευθεροτυπία», 8.2.2014, «Συγκινημένη και συγκινητική»).

Το πρόγραμμα στο φημισμένο Stern Auditorium θα έχει τον τίτλο «Μια ζωή Ελλάδα» (Greece for a Lifetime) και θα περιλαμβάνει επιτυχίες από την πρώτη συνεργασία του Σταμάτη Κόκοτα με το συνθέτη, στα χρόνια του '60, όπως μεταξύ άλλων τα τραγούδια «Στου Οθωνα τα χρόνια» και «Με τι καρδιά να σ' αποχαιρετήσω», ενώ από τη συναυλία δεν θα μπορούσαν να λείψουν ασφαλώς μελωδίες και τραγούδια από αξέχαστες ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, μιας από τις σημαντικότερες πτυχές του έργου του Ξαρχάκου.

Προσεγγίζοντας κάποιες από αυτές τις ταινίες και με τη μουσική να είναι ασφαλώς αναπόσπαστο στοιχείο τους, έχει κανείς την αίσθηση ότι δημιουργείται κάθε φορά ένας ιδιαίτερος κόσμος άρρηκτα συνδεδεμένων μεταξύ τους ήχων και εικόνων που περιγράφουν τα ατομικά και συλλογικά δεινά της πατρίδας μας στον εικοστό αιώνα. Από τον ανείπωτο πόνο στα τραγούδια των γυναικών της Τρούμπας, από τη «Λόλα» και τα «Κόκκινα φανάρια» της δεκαετίας του '60, μέχρι τις περιπέτειες των προσφύγων τα δύσκολα χρόνια των δεκαετιών που ακολούθησαν τη Μικρασιατική Καταστροφή, με την προσωπική ματιά του Ξαρχάκου στο ρεμπέτικο, στην ομώνυμη βραβευμένη ταινία της δεκαετίας του '80. Δεν λείπουν ασφαλώς και τα χαμόγελα, όπως στην ταινία «Διπλοπενιές». Είναι μάλλον μάταιη κάθε απόπειρα παρουσίασης του έργου του Ξαρχάκου σε λίγες γραμμές, αφού μόνο ο κατάλογος των κορυφαίων στιχουργών, τραγουδιστών, ηθοποιών και σκηνοθετών που συνεργάστηκαν μαζί του θα χρειαζόταν αρκετές σελίδες.

Η διάσημη νεοϋορκέζικη αίθουσα συναυλιών θα πλημμυρίσει από τα τραγούδια του Ελληνα συνθέτη Η διάσημη νεοϋορκέζικη αίθουσα συναυλιών θα πλημμυρίσει από τα τραγούδια του Ελληνα συνθέτη Και ενώ κάθε ταινία αποτελεί έναν διαφορετικό κόσμο και τα είδη της μουσικής είναι πολλά, προσαρμοσμένα κάθε φορά στις εκάστοτε ανάγκες, η υπογραφή του συνθέτη παραμένει διακριτή και αναγνωρίσιμη, καθιστώντας την προσφορά του στο ελληνικό τραγούδι αλλά και τον ελληνικό κινηματογράφο ανεκτίμητη.

Καμιά φορά η ευκολία πρόσβασης που έχουμε στην Ελλάδα σε αυτά τα τραγούδια και τις ταινίες και η οικειότητα που αισθανόμαστε, μας κάνουν να ξεχνάμε την ιδιαίτερη ταυτότητα και την αξία τους. Αυτά στο εξωτερικό ξαναβρίσκουν τις διαστάσεις τους υπό το πρίσμα βέβαια και της νοσταλγίας, η οποία αναμένεται να κυριαρχήσει στη συναυλία το ερχόμενο Σάββατο. 

Ξαρχάκος και Κόκοτας Ξαρχάκος και Κόκοτας ***

ΒΕΡΟΛΙΝΕΖΙΚΗ Η ΠΡΕΜΙΕΡΑ

Η 124η σεζόν του Carnegie Hall θα ξεκινήσει τρεις ημέρες νωρίτερα, την Τετάρτη 1η Οκτωβρίου. Την τιμητική αποστολή της εορταστικής εναρκτήριας συναυλίας έχει αναλάβει φέτος η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου, υπό τη διεύθυνση του μόνιμου αρχιμουσικού της, Simon Rattle. Η ορχήστρα, που επανήλθε πρόπερσι έπειτα από μακροχρόνια απουσία στη Νέα Υόρκη, θα παρουσιάσει ένα ρώσικο πρόγραμμα στις δύο πρώτες συναυλίες, που θα περιλαμβάνει την Ιεροτελεστία της Ανοιξης του Igor Stravisky και τους Συμφωνικούς Χορούς του Rachmaninoff και μια πλήρη παρουσίαση των συμφωνιών του Robert Schumann. Μόνο στην εναρκτήρια συναυλία θα προστεθεί και το κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Max Bruch με τη διάσημη σολίστρια Anna Sophie Mutter, που συνεργάζεται με την ορχήστρα από τα εφηβικά της χρόνια, ενώ την τελευταία βραδιά της περιοδείας θα γίνει η αμερικανική πρεμιέρα του έργου «Σκοτεινά Ονειρα» (Dark dreams) του συνθέτη Georg Friedrich Haas.

Και αν έτσι κι αλλιώς οι συναυλίες της έναρξης της σεζόν στο Carnegie Hall με την προσθήκη της ελληνικής παρουσίας θα μας απασχολούσαν, φέτος και η ίδια η έναρξη αποτελεί από μόνη της είδηση, αφού πέρσι η εναρκτήρια συναυλία δεν έγινε ποτέ. Η Ορχήστρα της Philadelphia έμεινε «σπίτι» και έπαιξε δωρεάν το πρόγραμμα που προοριζόταν για τη Νέα Υόρκη για τους συμπολίτες της, λόγω της απεργίας των ισχυρών συνδικάτων των εργαζομένων του Carnegie Hall.

Η ζημιά περιορίστηκε μόνο από το γεγονός ότι λόγω της εγγύτητας της έδρας της Συμφωνικής της Philadephia με τη Νέα Υόρκη, η ορχήστρα δεν είχε προγραμματίσει όλες τις συναυλίες της στην αρχή της σεζόν, αλλά σε τρεις διαφορετικές επισκέψεις της στη Νέα Υόρκη, όπως κάνει κάθε χρόνο και όπως θα κάνει και φέτος. Ετσι χάθηκε μόνο μία συναυλία, αντί για τέσσερις, με την οικονομική απώλεια να αφορά κυρίως το γκαλά που συνοδεύει πάντα την πρώτη συναυλία της χρονιάς, με τα πανάκριβα εισιτήρια που αγοράζουν εύποροι μουσικόφιλοι εν είδει χορηγίας για να ενισχύσουν το θεσμό.

Πάντως, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στον αμερικανικό Τύπο, σε έγκυρες εφημερίδες, οι φροντιστές της σκηνής του Carnegie Hall, που απήργησαν, έχουν βασιλικές αποδοχές, που καμιά φορά ξεπερνούν και το μισθό του διευθυντή του ιδρύματος, αν όχι και του ίδιου του προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών! Αν ισχύουν αυτά τα ποσά πρόκειται μάλλον για μια χαρακτηριστική περίπτωση αυτού που ο Μαρξ ονόμαζε «λαθεμένη ταξική συνείδηση»!

ΠΡΩΤΑ ΣΤΟ... ΜΕΓΑΡΟ

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ παρουσιάζουν και ορισμένα κοινά σημεία μεταξύ του προγράμματος του Carnegie Hall με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών που, τηρουμένων βέβαια των αναλογιών, αποδεικνύουν ότι το τελευταίο είναι στην αξιοθαύμαστη θέση να κρατάει, στο μέτρο του δυνατού, παρά τη γενικότερη κρίση και τα ειδικότερα προβλήματά του, ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο. Ετσι η παρουσίαση της καινούργιας δισκογραφικής δουλειάς με τις σονάτες για πιάνο και βιολί του Brahms του πρόσφατα βραβευθέντος Λεωνίδα Καβάκου θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο πρώτα στην Αθήνα, πριν πάει τον Νοέμβριο στη Νέα Υόρκη. Επίσης ο κορυφαίος Ρώσος αρχιμουσικός Valerie Gergiev θα επισκεφτεί την Αθήνα με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου στην οποία είναι διευθυντής, ενώ στη Νέα Υόρκη θα οδηγήσει και πάλι τη στενά συνδεδεμένη μαζί του Ορχήστρα Mariinsky της Αγίας Πετρούπολης. Τέλος, η Φιλαρμονική της Βιέννης υπό τον Danielle Gatti θα παρουσιάσει στην Αθήνα μια γεύση από τον κύκλο Brahms του καθιερωμένου νεοϋορκέζικου ανοιξιάτικου τριημέρου της, στο οποίο θα επανέλθει φέτος μετά την περσινή μαραθώνια περιοδεία της στις ΗΠΑ, με τις συνολικά επτά παραστάσεις στο Carnegie Hall.

Ηρώ Σαΐα Ηρώ Σαΐα

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Συναυλίες/Παρτι
Αφιέρωμα
Νέα Υόρκη
Μουσική